Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seArchetypy v galerii
Autor
Kaj
Ježíš se prochází galerií
prohlíží si podobizny
své matky
Nachází v nich
vyvolené malířů
podivuje se nad touhou
být Mu otčímem
Vnímá
že rukama malířů
může přicházet
znovu a znovu
Prohlíží si
své starověké konkurenty
vnímá je jako střepy
jednoho člověka
Jeho matka
je pozměněnou Venuší
vzdušný Apolinář
nechce mít nic s Apollónem
Ježíš lepí střepy
ukazuje
Petra i Jidáše
Pavla i Piláta
i sebe samého
v každém z nás
Kráčí galerií
prohlíží si obrazy
očima každého návštěvníka
5 názorů
Kaji,
tvůj postřeh o nejvyšším Bohu je zcela správný. Pro Dalího i jiné malíře byly ovšem "archetypen" už samotné náměty jako madona s dítětem či Leda s labutí.
Dalí se Raffaelem velmi zabýval a některé z jeho madon proměnil na korpuskulární madony. ...Ale to by bylo na dlouhé vyprávění.
Milá Aleno,
každý v sobě máme mnoho archetypů. Matka Boží je atraktivní i tím, že má v sobě to nejlepší z protichůdných archetypů - matky a panny.
Teď budu vědomě hodně nekorektní, za což se omlouvám. Za Marií i Ledou přišel Nejvyšší Bůh. Podobnost je i bílá labuť - bílá holubice. Projevoval se různě podle toho, jaký to byl Bůh.
Raffael má na nejlepších obrazech také jednu nebo nemnoho modelek. Takových umělců je víc.
K.
PS: Technicky se Bůh křesťanů ke svým ovečkám často přibližuje jako Zeus - skrytě, v mračnu - Když se Zeus zamiloval do kněžky Íó, navštěvoval ji jako tmavý mrak. Je pravda, že Zeus se do miminka zřejmě nikdy neproměnil.
Dalí maloval sou ženu nejenom jako matku boží, ale i jako Ledu s labutí.
...Tolik archetypů a jedna jediná tvář!
Zajímavé. Různí výtvarníci skutečně viděli matku boží velmi různě. Mladý Michelangelo vytvořil pietu, kde je matka mladší než mrtvý syn, Dalí zobrazoval Matku Boží jako svou manželku. ...Co myslíš - nebylo to na katolíka příliš opovážlivé? Tip.