Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte sePohled do očí
Autor
Crazy Ema
POHLED DO OČÍ
Náhodné setkání
Náhodný čas
Pohled do očí
Němý úžas
Podzimní odpoledne
Tvůj hlas
39 názorů
jee, tak to je hezký :)
Cookie, to jsem moc ráda, děkuju za tvůj komentář. Tu jsem napsala potom, co jsme se náhodou potkali na Andělu, když jsi tam hrál na těch trzích :)
Cookie Moon
23. 10. 2022Emo, tahle se mi líbí asi nejvíc. Díky za pozvání :)
Silene, děkuju moc za tvůj obsáhlý komentář, na versologii.cz se ráda podívám a něco se přiučím.
Emo, není přestupek zařadit báseň do kategorie, kam případně nepřísluší, je zde spousta děl vřazených autory na všelijaký způsob; navíc v určitých případech pro jednotlivost nelze nalézt dostatečně precizní umístění.
V písmáckých intencích vřazení může vyvolávat různá přednastavená čtenářská očekávání, toť asi vše. Jestli chceš, můžeš využívat pro drobnosti třeba Miniatury, hříčky. Písmák je tzv. amatérský server, nikde není zaručeno, že zde založené kategorie jsou samy o sobě precizně členěny a popsány.
Jak znáš důvěrněji Doležela, budeš si rozumět i s jinými výstupy literární vědy.
Na vázání, jež zmiňuje Safián i ty, můžeš nahlédnout také na
což dle zmínky o metričnosti a diplomce asi dávno víš. Primárně nejde o rýmy, jakkoli rýmy mohou být cennou součástí estetiky poetického textu.
Ad samo vázání: např. v případě sylabotónismu se v základu jedná o několikero způsobů, tradičně osvědčených i matematicky platných možností, kterak rozkládat přirozené přízvuky, čímž zápis textu do veršů ve výsledku vytváří pravidelnou melodii, hudbu slov.
Zkusím to ... ale je to pro mě těžký, moc mi ta striktní metrická vázanost nesedí ... kam bys tuhle báseň zařadil takovou, jak je napsaná teď?
Smíšené verše - divná, v praxi neexistující kategorie. Volné - nejsou až tak volné, jak si mnozí myslí. Záleží na tom, co chceš. Portrét máš ambiciozní. Tak by ses měla naučit vázat podle metra. Není to tak složité, jak se zdá.
Safiáne, děkuju za komentáře. Já tam ale tu vázanost u téhle básně v těch konkrétních rýmech fakt vidím, příště to asi zařadím do smíšených nebo volných veršů. Nemám problém s psaním, ale s tím, jak tady na Písmáku zaškatulkovat svoje básně. Jsem tu nová, buďtě ke mně prosím všichni chvilku shovívaví :) Nebo mi jen poraďte, kam to mám zařazovat :) Děkuju
Crazy, měla by ses na to vázání podívat. Výmluva na cit a spontánnost nestačí. To by měl každý básník ovládat.
Theo, děkuju moc za tvůj názor, mám ráda zpětnou vazbu na moje psaní, ať už je jakakoliv. Někdy ty slabiky vyjdou, někdy ne, píšu hodně spontánně a moc to nepromýšlím rozumem, spíš citem. Ale zkusím se nad tím zamyslet a napsat něco melodičtějšího, mám ráda kreativní výzvy :)
Emo tvé díko je příjemné, jen mi tam trochu vadí nesourodost v počtech slabik... Možná je to moje úchylka, tak to prosím neber jako dogma. Ale lépe se mi čtou věci, které tak nějak víc "zní v rytmu".
Safiáne, děkuji za Váš komentář. Vázanost je v rýmech čas-úžas-hlas, není moc zřejmá na první přečtění, ale cítím ji tam. Abych pravdu řekla, často si nevím rady s tím, jestli mám své básně zařadit jako volné nebo vázané verše, ale pokud je tam alespoň trochu nějaká vázanost veršů či rýmů publikuji je zde jako vázané. Co si o tom myslíte Vy? Jen tak, abych se v tom sama taky trochu zorientovala.
Připomnělo mi to Lorcovu Cordobu. Potřeboval bych ale magisterskou radu. V čem je ta vázanost?
Žužlíku, děkuju moc, vážím si Vašeho názoru, pozitivní kritika vždy motivuje k pokračování v tvorbě.
Žužlíku, děkuju za komentář. Mám Vaši kritiku brát negativně nebo jako pochvalu? :) Vím, že moje básně můžou znít zvláštně, při psaní poezie se snažím být úspornější, jen bych chtěla vědět, jak jste to myslel :) Předem díky za Váš názor.
Phylogyny, to mám radost, to mám na poezii moc ráda, že tam člověk může najít i kousek sebe, svých vzpomínek nebo svých pocitů, i když je autorem někdo jiný. Že pár slovy můžeme vyjádřit hlubší abstraktnější pocity nebo okamžik a podpořit tím i fantazii čtenáře. A že celkově psaním vytváříme takové vnitřní světy, možnosti a tak. V diplomce jsem rozebírala i literární teorii "Lubomír Doležel - Heterocosmica. Fikce a možné světy", bylo to spíš o próze, ale dá se to nějakým způsobem aplikovat i na poezii a stojí to asi za přečtení, pokud se člověk věnuje psaní. Hezký večer i Vám.
Děkuju moc, ta je dnešní. Koukám zrovna i na Vaše básně, ale budu na to potřebovat víc času, abych si je přečetla v klidu