Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seSídliště
Autor
Areon
ulice září jako drahokam
osamělý muž bloudící.
Jenže odkud jdu a kam ?
plakáty na oprýskaných zdech.
Občas mě těsně minou
funící jezdci na kolech.
někde určitě tu jsou.
a ukájí se muzikou
18 názorů
Rem: V předměstích, kde je špatné spojení jezdí cyklisté i v noci člověk někdy oněmí jací to jsou cvoci.
Alenakar, četl jsem, píseň se mi líbila. Líbily by se mi i rozhovory na téma jak na to.
Safiáne,
já se teď tak trošku pokouším psát texty pro nové (pseudo)lidové písně. Texty lidových písní jsou často krásné i proto, že jsou nedokonalé a mně zajímá, co se stane, když do nich vložím občas nějaký ten postup z "akademické" poezie: vnitřní rýmy, aliterace, promyšlenou eufonii atd. Může mít takový "artfolklór" čtenářský úspěch? To, co dělá Čechomor v hudbě, bych ráda dělala v textu. Uvidíme.
Kráčím domů chladnou nocí,
ulice jsou temné,
nervy nemám ve své moci,
pěkně hrkne ve mně.
Tlupa postav, nejmíň čtyři,
dost výhružně funí,
první ruka přesně míří
a už mám pěst v čuni.
Před očima rudá kola,
spousta mžitek, hvězdičky,
bez výsledku "pomóc!" volám,
ztracený jsem celičký...
Tohle je můj styl komentování. Snad mi za mou variantu také nebudeš chtít dát přes hubu. ;-)
Taky jsem takhle chodívala, koukala do oken a přemýšlela. S věčnýma peckama na uších. Ukájím se hudbou, ještě, že je...ráda tančím.
Text je fajn, jen trošku upravila po svým.
Zajíc Březňák
31. 10. 2022Krásná báseň.
Safiáne, z hlediska jazykového systému osobně stále preferuji pokud možno dlouhé tvary, avšak:
ad ukájet
. index s číslem dva k rozkliknutí
Lehce podobné některým textům Psích vojáků. Povedla se Vám, dobré, díky
Rem, nečtu to asi tak doslova jako ty. Podle mě z textu nevyplývá, že cyklisti jezdí v noci. Ale i kdyby ...
Když tu čtu připomínky k originalitě tématu, vybavuje se mi letité tvrzení autorit, že literatura už řekla vše (a mnohé z toho i česky). Přesto je možné, i když velmi vzácně, najít nějaký nový střípek. Ve způsobu vyjádření je situace jiná. Kdo chce být současný, musí umět podat nově i ta nejbanálnější témata. Vedle básnického vidění (to autor nesporně má) je tu i potřeba formy. Málem bych se při zběžném pohledu přidal k Markovu hodnocení. Ale zblízka se mi zdá, že může jít o záměrnou destrukci "ideálních" schemat. Je tu rozdílná délka veršů. Možnost chápat skutečný rytmus některých veršů najednou ve dvou metrických systémech, kdy v obou případech vyznívá rým podivně, rytmicky nesouladně a tento nesoulad je ještě podpořen tzv. nedokonalým rýmem, který je jednou asonancí a podruhé, kdy se jedná o jednoslabičnou shodu, asonancí i konsonancí současně. (Znalci by tento jev jistě pojmenovali přesněji.) Kdyby autor provedl vše vzorně podle požadavků na dokonalost, vznikla by zcela jiná báseň. Z tohoto hlediska je možné báseň chápat, třeba po vzoru hudby, jako pokus o inovaci formy.
Jediné, co bych vytkl, je formulace posledního verše, kde se mi místo a ukájí se zdá správnější ukájejí se.
Myslím si, že rozhodnutí k vázanámu verši spíš báseň svázalo než by jí pomohlo. Navíc vazba je zde celkem otřesena. Závěr mě pobavil. Jestli neuvažovat směrem: od toho se odpíchnout a rozvázat báseň volným veršem a humorem.
Areone,
Rem má pravdu v tom, že takovýhle básniček existují možná stovky. I podobných textíků. A já to vnímám jako písňový text. S hudbou by to fungovat mohlo. - Za to dávám tip.
Tato báseň by na mě zřejmě působila, kdyby byla napsána volným veršem, bez pokusu o rýmy, které zde nehodnotím valně. Myšlenku i prožitek myslím máš. Zkusil bych jen jiné zpracování...