Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seZe světa lidských samot
Autor
Jakub V.
Jsem posledním podzimním listem
Přimrzlým zoufalstvím samoty
Jsem ukryt mezi řádky
v knize ztracené pod vrstvou prachu
Jsem chybějící větou nedopsané symfonie
Jsem smutným šaškem na večírku nezvaných
Možná mě najdeš v konstelaci mraků
Nebo mě zahlédneš hořet v ranním horizontu
Najdeš mě v příboji ve vlnách noci
Snad mě zaslechneš v hrobovém tichu
Nejspíš ale zemřu dřív než se narodíš
Zrodím se však znovu v každém osamění
Jako vůně jarní kapky deště
Jako obrys stínu v mlhavé dálce
Jako žár podzimních ohňů
obklopených chladem
Abych mohl žít potřebuji umírat
Potřebuji krvácet abych mohl bojovat
Abych mohl mlčet potřebuji slova
Slova která v sobě nesou tíhu veškerého světa,
jenž ulpí na křídlech vážky.
8 názorů
Radovan Jiří Voříšek
před 5 měsíciMalebné, košaté, niterné. Vysoký výskyt osvědčených obrazů. Tady bych se přimlouval za četnější originalitu.
Zajíc Březňák
před 5 měsíciAsi jo, ale stejně by podle mě znělo lépe, kdyby to oddělil jen čárkou, takhle:
(...)
Jsem chybějící větou nedopsané symfonie,
smutným šaškem na večírku nezvaných (...)
To s tím zájmenem "jenž" mě taky zarazilo, bohužel tahle chyba je velmi častá, tak jsem na to ani neupozorňoval.
Zajíci, myslím, že to opakování některých slov na začátku veršů je celkem běžný básnický prostředek pro zdůraznění (anafora). Ale klišé je v básni opravdu hodně, vlastně jsem nenašla ani jedno originální, neotřelé slovní spojení. A tvary zájmena jenž jsou bohužel taky špatně. Proč je, lidi, používáte, když je vám líno zjistit si správné tvary?
Zajíc Březňák
před 5 měsíciPřes naivitu podání se autor nebojí říct, co jej tíží. Pokud se jedná o začátečníka, nejsou to "marné" verše.
Chtělo by to dát si pozor na opakující se slova (dva verše za sebou začínající "Jsem", působí opravdu neumětelsky...)
Ale i tak si myslím, že bys to mohl vypilovat a pak by lépe vyznělo samotné "poselství" díla.
Poslední list, zoufalství samoty, ukryto mezi řádky, vrstva prachu... Tolik floskulí
(a kolikrát i v jednom řádku!) by vedle sebe nedokázal nasázet ani chatGPT.
Tak tak. I vrcholy vyprázdněnosti a nelidskosti umí stvořit zase jen člověk.
*bacha, "nedopsaNé symfonie".
Zajímavé obrazy. Třeba smutný šašek na večírku nezvaných. Poslední část je také zajímavá.
Chvíli jsem se snažil, ale vlastně jsem nepochopil, kdo to k nám mluví. Obzvlášť záhadný je pro mě verš "Nejspíš ale zemřu dřív než se narodíš".
Nevím jestli se vůbec hodí rozebírat formální stránku, ale vyhnul bych se použití "ale" a "však" ve dvou verších za sebou.