Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Zozelená ako fras

23. 09. 2024
4
6
82
Autor
Abakus

/venované ježkom/

Zozelená ako fras

Stala som sa majiteľom záhrady. Deti mali občas pocit, že by sa tam malo niečo dopestovať. Niečo by malo kvitnúť a prinášať radosť a plody. A ja by som mala byť nadšená, že sa môžem oháňať motykou a hrabľami. Preto už niekoľko rokov sadím v rôznych obdobiach  paradajky na to najslnečnejšie miesto. Moje prvé paradajky začínajú tam, kedy iní končia. V októbri mám niekoľko zelených plodov, ktoré ma rodina donúti pred prichádzajúcimi mrazmi obrať. V nádeji, že sčervenajú a budú sa dať jesť.

Tieto pokusy na mne a na paradajkách prebiehajú už niekoľko sezón vždy s tým istým výsledkom.

Podobne sú na tom aj všetky cibuľoviny. Buď tými drahými cibuľkami kŕmim podzemnú armádu, alebo netuším, pretože máločo vyrastie – prvý rok mám jeden dva tulipány a potom už len listy. Krásne zelené, ale listy. Pamiatka na to, že tam kedysi bol jeden holandský podľa obrázku skoro metrový tulipán. V skutočnosti mal dvadsať centimetrov, ale iba pri bezvetrí.

Návšteva v predajni s kríkmi stromčekmi a kvetmi dopadla poľa predpokladov. Predávala mi to dlhoročná učiteľka hry na klavíri. A tak odborný výklad k jednotlivým rastlinám bol asi takýto:

„Chcípne na jeseň,“ rozlíšenie jednoročných rastlín od trvaliek. U mňa sa každá rastlina tvári ako jednoročná a niekedy – dosť často odporúči sa ešte skôr ako na jeseň. Pripaží listy, zožltne a naposledy vydýchne  a položí sa niekam k záhonom, za predpokladu, že by tam nejaké boli.

„Zozelená ako fras“ bolo označenie pre nádherne modré rastliny, ktoré ale u mňa nielenže nikdy neboli modré, ale okamžite nasledovali príklad jednoročiek, „trvaliek“ a vôbec všetkého okrem žihľavy a brečtana.

„Bojuj, alebo zhyň“ kúpila som si niekoľko polochcíplých kvetiniek vo výpredaji. Postávali s pripaženými listami medzi kávou a lentilkami. So sklonenými a trochu vypelichanými hlavami. Tie ktoré mali na sebe kvety som okamžite dala do košíka. Nad jedným bez kvetov som chvíľu meditovala, ale ani porovnávacou metódou s ostatnými som nebola schopná určiť aké kvety a akej farby by to mohlo mať, keby to malo. Ak tam bude ešte zajtra v objatí medzi lentilkami, možno sa na ním zľutujem. Nakoniec už som si zobrala zviera z útulku a po čase sa spamätalo a darilo sa mu u nás celkom dobre.  Lenže to nikdy nebola nemá bytosť. Buď to štekalo, alebo mňaukalo. Ježkovia v záhrade boli výnimka, došli sami, vykonali dlhú posvätnú púť od evanjelického cintorína až do našej záhrady a iba občas ich počul človek v noci škaredo kliať pri nejakom kríku. Keďže sa na tom cintoríne už nepochováva – okrem pár významných a niekoľko bezvýznamných osobností za posledné obdobie, chodia ježkovia húfne umierať ku mne. Húfne znamená asi dvaja na jar a jeden na jeseň.

Tento rok bolo divné leto. Môj figovník sa rozhodol, že vyjde na polcesty v ústrety orechu: po ceste zhltol višňu ako malinu a rozťahoval sa ako je široký, kam sa len dalo. A keďže bolo teplo a slnko tak rodil. Obdarovávala som všetkých naokolo čerstvými figami, ale bolo to málo. Prešla som na výrobu figového lekváru a pretože napriek vylepšeniam chuťovo nie je najšťastnejší, /ťažko môže byť lekvár šťastný - z figy obzvlášť/ odvolávala som sa na jeho blahodarné liečivé účinky a ďalej som  rozdávala fľašky so zázračným blemcákom. 

 


6 názorů

dievča z lesa
před 2 měsíci
Dát tip

pestovanie paradajok v hriadke či kvetináči je mi rok čo rok záhadou, zakaždým nové prekvapenia ... táto sezóna bola stonožková***


Abakus
před 2 měsíci
Dát tip 8hanka, Benetka

Hanka - ja by som to občas  aj vzdala, ale na jar vstanú noví bojovníci a ja musím opäť sadiť paradajky.


8hanka
před 2 měsíci
Dát tip Benetka, Abakus

Figový džem milujem...a bez sušených fig nie sú Vianoce...a tak si ich pre istotu robím viackrát do roka, keď na figy natrafím.  U nás starší syn kupil záhradu, rekonštruoval chatku ,všade je plno kamenia...keďže mladí sú za hranicami a na záhradu prídu len párkrát do roka, je to na mne...krvopotne som vyčistila kúsoček zeme a nasadila pár rajčin, čo mi darovali susedia...cesty busom na záhradu ma stáli ovela viac, než by som zaplatila za rajciny na trhu.  z 20   sadeničiek viniča sa ujal jeden...muškáty som sadila 2x, prvé vyhnili...zo semien byliniek nevyrašila ani jedna...nevzdávam to...keď sa dorobí chatka a uprace kamenie, doveziem hlinu a potom...


Benetka
před 2 měsíci
Dát tip Abakus

Slavomír Benetka_U hasičárny_691 56_Hrušky_Čehúnia. Poštovné hradí příjemce! :)


Abakus
před 2 měsíci
Dát tip Benetka

Benetka - ďakujem - pošlem pohár figového džemu?


Benetka
před 2 měsíci
Dát tip Abakus

Nesmírně vtipné zápisky!!! Směju se tu z hubou od ucha k uchu! :D :D :D


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru