Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seNejasná zpráva o konci roku
Autor
Olda
Milí Písmáci,
mám tu text k zamyšlení, než odpovíte, dočtěte jej do konce. Zkouším se starat o Písmáka téměř pět let. Pokud jej navštěvujete déle, jistě mi dáte za pravdu, že někdy méně, někdy více.
V současnosti jsem si ale plně vědom, že:
- je projektem natolik rozsáhlým, že je nad rámec jedné osoby jej kočírovat
- nedostává se mi (především) času tak činit (aneb popravdě - neschopen si jej udělat)
Podobnou myšlenku jsem přednesl již zhruba před rokem, nyní ji nabízím v propracovanější podobě.
Rád bych nabídl možnost spolupodílet se na rozvoji a vedení Písmáka dalším schopným a důvěryhodným jedincům. Pokud jste se teď lekli, nebojte, stejně jako se snažím tu dlouhou dobu vésti server rozumně, s daleko větší rozvahou bych tak činil před předáním jakékoli zásadní pravomoci.
Nabízím na jedné straně zodpovědnost (za návrhy úprav, zásahy do systému), na druhé straně možnost seberealizace a do značné míry otěže bez pochyby zajímavého projektu do Vašich rukou.
Písmák je:
- systém s mnohatisícovou návštěvností
- poměrně propracovaný redakční systém
- existující občanské sdružení, může zaštítit aktivity nejen publikace, realizace čtení a kulturních akcí
Písmák by chtěl:
- především se dál rozvíjet. Již měsíce technicky stagnuje (byť občas provedu menší technická vylepšení).
- zaměřit se více na literaturu. Hledat nové možnosti jak v tunách každodenních děl pátrat po perlách (tak jak se snaží Redakce), druhak směrovat vývoj od diskusního serveru k serveru literárnímu. Jakkoli se tahle myšlenka zdá nyní již skoro směšná (v historii jsme takovýchto pokusů učinili povícero), není všem dnům konec a dle mého názoru je to především o dobrém nápadu a nadšení.
- odlepit se od internetu. Ať už k CD-romu, pravidelným čtením, či tričkům pro zájemce, .., čemukoli?
- rozvíjet nadějné podčásti. Např. Knihomolna (Odkazy) byla ve své době vynikajícím literárním odkazovníkem na českém internetu. Nejen v části Klubů by bylo možné jíti daleko dále.
Co mu chybí:
Každý den jej navštíví přes 1200 lidí, nevěřím, že se nenajde:
- několik schopných jedinců
- nadšení, chuť
- čas
Skupina lidí kteří by byli ochotni věnovat svůj čas Písmákovi, schopni se společně bavit a pravidelně sejít, nabídnout svoje schopnosti (organizační, zkušenosti, programování, design, korektorské,..). Diskutovat existující problémy, nacházet nové, ale především jejich řešení realizovat. K tomu všemu je tu zázemí existující sdružení a nejen v něm zázemí autorů jenž pro Písmáka udělali mamutí práci a kterým není jeho osud lhostejný a jistě přispějí v dobrém nápadu nejen radou.
Nastíním reálný příklad jak by mohlo fungovat, jednotlivé kategorie členů:
1) administrace
- na P. tráví dlouhé denní hodiny je asertivní a schopný chladně uvažovat, tedy i reflektovat komerční, nesmyslné, či prostě "pravidlům" (které bych rád dal dohromady právě už s touto skupinou) se vymykající příspěvky (a např. pozastavit jejich zobrazování v seznamu po přihlášení)
- komunikuje s autory, tedy ví, co je trápí (funkce) či "ze zkušenosti" co by se dalo zlepšit
2) literatura
má něco co mě je maximálně vzdálené a co dle mého názoru tomuto webu hodně škodí tedy jistou literární zkušenost, vzdělání, názor, který je schopný(á) prezentovat a hájit.
3) grafika
nešlo by jen o nějakou zásadní změnu vzhledu P. (ikdyž by pokus neuškodil), ale především drobné práce jako bannery, či upozornění co bije do očí (z pohledu znelé(ho)) či práce na pozvánkách, úpravě CD, atp.
4) programování
- php + sql toť základ Písmáka (to dnes dělá skoro každý, tedy prosím zkušené jedince)
- nebo na druhé straně znalost jazyka na straně Win/Linux, ve kterém je možné realizovat aplikaci Písmák "domů", tedy okýnkově komunikovat se serverem a tahat data.
5) organizace
zkušenost či chuť organizovat ať už setkání, či čtení autorů. Spolupráce s již existujícím kulturním periodikem, oslovení erudovaných návštevníků o spolupráci, nápady, ale předvším energie a čas s nimi pracovat.
Mezi řádky je možné se dočíst, že se jedná o spolupráci bezplatnou, za níž je odměnou nejen dobrý pocit, ale především ohlas mnohatisícového publika a jisté renomé (ne vždy literárně 100% pozitivní ;-) v českém povědomí.
Konkrétní náměty k řešení (diskusi):
- inteligentní řešení nápovědy - jak a komu ji umožnit psát, dělení, sekce
- přepracovat seznam děl - přidat "předvstupní" stránku s nabídkou kategorií, tedy nabídnout čtenáři (mimo jiné) lehce (přímo) přístupný seznam děl z kategorie a např. v záhlaví zobrazit několik posledních děl z Výběru
- velice sporné obnovení limitu počtu kritik na jedno poslané dílo, či spíše rozpracování výjimek, kdy by toto omezení nemělo platit, či jej opět úplně smést
- vyřazení nepoužívaných přezdívek (nikoli smazání) ze seznamu autorů - na základě jakého klíče
Pokud disponuješ některou z výše uvedených schopností, či pokud by ses jakkoliv jinak rád(a) podílel(a) na rozvoji Písmáka v rámci výše uvedeného, napiš mi prosím (o@ner.cz)
V emailu bych prosil uvést:
- stručné informace o tobě (např. odkud jsi, studuješ/pracuješ, popř. věk)
- co bys pro P. rád(a) udělal(a) - vyber si třeba z toho co jsem psal výše, tedy (administrace, literatura, grafika, programování, organizace)
a tvé zkušenosti, případně prosím reference (např. na jakém webu jsi působil(a), spolupracoval(a)) a v neposlední řadě, kolik času bys byl(a) ochoten(a) P. věnovat.
- pokud zbude čas a chuť tak abych se dozvěděl o tobě trochu víc, zkus napsat komentáře ke "Konkrétním nápadům na řešení" které zmiňuji výše - jak bys je řešil(a)
V zásadě mi postačí jakýkoliv email na úvod a dál se vyptám :)
Než myšlenku "změn" šmahem odmítneš, je nutné připomenout, že co se nevyvíjí umírá, a že ne každá změna která se zdá být nepraktická, či především rušící zaběhlý stereotyp, musí být špatná a nemůže vést ku prospěchu věci.
To není sen. Věřím, že se v takové mase lidí (pokud okolo toho udělám dostatečný humbuk :) musí najít několik ochotných a schopných jednotlivců!!
Pozn.: ze "zkušební " publikace tohoto textu vzešlo několik prvních zájemců. Mám tedy nabídnuté 2 adminy, 1 adminku, 1 literáta, 2 programátory. Pokud jsi Písmákovi takto schopen pomoci, prosím ozvi se! Přes vánoce a první lednové týdny bych rád čekal na odezvu a dále se pak pokusil dát dohromady skupinu dle možností a mých představ.
Tento text není závdavkem diskuse k dílčím nastíněným tématům!!
Pište POUZE komentáře k celé myšlence takovéto "skupiny" a nejasnostem v textu.