Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seBásně z let 1995 - 2002
Autor
čaro
OKNO V ZAHRADĚ, 1995
Letní les
Volám tiše do lesa
Ozvěna
Bez jména
Volám z plných plic
na každou stranu
slova jménem NIC,
a všechny stromy klamu.
Ozvěna - vítr ji odvál do strání.
Mezi stromy meluzína,
v suché trávě mokrá hlína.
Ozvěna, zvuky, čekání...
Znovu tiše
volám do lesa
stromy, trávu, bez jména...
V blátě po dešti
V blátě po dešti
píšu podivnou báseň
možná že proto pláče
křehký vánek jí suší slzy
a češe jemné vlasy
možná voní jarní trávou
letním senem
podzimním pestrým listím
na chodníku
Možná má vůni
pomněnek a oči mámy
upečené bábovky na stole
a ranní kávy a všechno
co bylo kdysi
Dnes hledám
Mé oči touží vidět
v kalné kaluži vzpomínek
vlastní dětskou tvář
její vlasy slzy smích
V blátě po dešti
píšu podivnou báseň.
Skoro mě to nemrzí...
Prší mi na hlavu
Prší mi na hlavu,
když tápu chodníkem,
plačtivou, podzimní ulicí.
Pryč zaběhlo se ostré slunce,
zápraží s koťaty,
mámy v parcích.
Kampak se poděl
dětský křik ?
Zalezl - uličník.
Pusté jsou chodníky, zahrady
všichni se schovali, aby jim nepršelo na hlavy.
Pevnost
U moře na skále
moc daleko od světa
možná jednou
přistanu.
Jsem vlídný vítr
brousím ostré skály
vynáším tam nahoru
písek
slunce mi pere do klína
Už se stmívá
a skály chladnou
jsou zaoblené
Každým dnem více
ztrácí se nedobytná
pevnost před očima.
moře je klidné
slyším bílé racky
pevnost se mění
v trosky
v klíně mi odpočívá slunce.
Motlitba o lásce
Jsi jako báseň.
Nevyslovena.
Nedotčena.
Nekonečně nahá.
Linie
spojuje křivky tvého
těla,
jsi ta, která mě
inspiruje
Přijímám
pod obojí,
kéž se křivky našich těl
spojí.
Láska
Jednou náhle přijde
v bílém rouchu oděná,
zaklepe na dveře,
... smí dál?
Čeká na vyzvání,
třese se jí hrdlo,
srdce nevědomky tluče
ještě neví pro koho
... a láska
vítaná
vešla do dveří,
přijala plnou náruč
květů,
zakotvila v očích muže,
dvě bezedné tůně -
Utopí se?
Spasí se?
Zrada
Nemám ji ráda.
Falešnice se líbezně usmívá,
mladá dáma,
pyšná, marnivá
svou pravou tvář zakrývá.
Plazí se jako jedovatá zmije,
čí chladné srdce to v ní bije?
Přesně míří na cíl,
zásah
do středu terče
Ten střelec je dobrý
herec.
Radí
na povel i zradí.
Podzimní ráno
Zamrzla rosa v třpytivé perly
tráva je poseta jinovatkou.
To příroda jakoby mávla
hůlkou kouzel
a zatoužila po kráse
tak křehké a pomíjivé.
Navlékám na šňůru
malé perly z trávy.
Má mysl
srší štěstím
- kdopak si umí
tak hloupě hrát?
Už opadla tma
ten stinný závoj noci.
Musím si pospíšit.
Vždyť vysvitne slunko
a korálky roztopí.
* * *
Štíhlé prsty přejely po klavíru
a
zavál průvan melodie …
Malíř rozbalil paletu
kreslí stíny něžné šíje …
Básník otevřel novou sbírku
objednal si
audienci u Múzy …
Má láska je bytost, která neumírá
Je červotoč.
Zavrtává se hluboko do srdce
až proděraví a vypadá jak
ementál.
Láska je žhářka.
Rozpaluje těla touhou
a oprošťuje nás
na bílé posteli.
Je svoboda.
Je čarodějka.
Straší všude, kudy chodím.
Nečekaně.
Kolikrát už byla štvána, zatracována,
zneužita?
Nebohá láska …
Chce se mi řvát:
Zůstaň!
Táhni k čertu!
Neodcházej, vrať se …
Ach ne, kdybys existovala
musela by ses naběhat!
Holubice
Bílá jak čerstvý sníh
hebké pírko, celá se chvěje.
Zatímco prosí o zrní
ve mně se cosi děje.
Pozoruji prosící holubici
tu chudobku, nebohou krasavici.
Venku je sychravo
v mém pokoji útulno
dělí nás prosklená okenice:
Uvnitř taju já
venku doufá holubice.
Logaritmus je exponent
Co mi to má říkat
Vteřiny se vlečou jako hodiny
Ta samá nakupená čísla s indexy
Mám pocit že jim nerozumím.
Tak píšu jenom písmena
A čísla vynechávám.
Matyce se nevěnuji …
Utíkám ostošest od světa matyky
Fyziky, přesného stavu.
Já mám jen nejisté pocity
Jsem básník
A cizí čísla s funkcemi
Posílám do beznaděje.
Jsem básník
Trojka nebo šestka
To je mi úplně jedno:
V ruce žmoulám okousaný papír
Účtenku z baru
A třepu verše z rukávu.
Písmena tvoří slova
A ta slova mě dojímají
Až se mi zdá
Že tady v učebně x,y
Nemám co dělat
Zkrátka nežiju.
Profesorka jakoby mluvila arabštinou
Ty zkratky mě zžírají
A já je zatratím.
...DOKOŘÁN, podzim 1999
V SADU
Opuštěné lavičky
Tichá blues
Pro staleté stromy
V korunách spí ptáci
Vítr splétá
Listí z léta
Tvé vlasy pokryje
První vločka
Proměny
Proměny
Tvé jméno volám
Do dálek
Vrať se mi ...
* * *
V kavárničce na rohu
Podávají teplý čaj,
Sušenky, poháry
A přirozeně kávu.
Z deštivých chodníků
Sem cupitají boty
Aby v jejich útrobách
Mizely poháry
Aby se bavily
O dnešní přeháňce
Aby zabily čas.
V kavárničce na rohu ulice
Je konec léta.
Nedělní dopoledne
Kdesi v dáli už vyzvání.
Ulicemi se žene švitořící dav
Děti, staré ženy
Naškrobené košile, šátky na hlavě
Svůj čas zaprodaly Otčenáši.
Pokornost sama.
Jen bezvěrci ještě vyspávají
V celé objektivní nahotě
Bůh je.
Bůh není.
Události: dnes se nic nestalo
Na střeše věžáku
rozpáleného asfaltu
májový svěží vzduch
nás opojí
pod trusy ptáků
pod oblohou z mraků
ukradnu tvůj polibek
Přichází déšť, kyselé kapky.
Típlá cigareta
s otisky červených retů
je jako
výkřik v noci
dva výkřiky a ještě
jeden
Na balkoně spadlo
malé děcko
a křičí a křičí
*
*
*
(nepořizuj si žádné dítě)
*
*
*
pod trusy ptáků
pod oblohou z mraků
ukradnu tvůj polibek...
... včera jsem se pohádala
se svým stínem.
RACIO
Ve Spálené ulici
se přehnala bouře.
Zvláštní.
Prodavačka říká
že rohlíky
už nejsou.
Okapy zvoní
potůčky vody stékají
do kanálu.
Doma to voní
bábovkou
Sundávám mokrou bundu a
Fénuju splihlé vlasy
Ti odvedle se prý budou
Rozvádět
Fakt
Už je to tutovka
Ale kam on půjde
... vlastně nemá kde bydlet
starý domovník utrousí že:
kdosi ukradl smeták
pošlapal záhony
polámal keře
že bude potrestán ...
a zavře okenice
okapy zvoní.
Najdi si byt ...
Viník bude potrestán ...
... a ti odvedle
... a starý domovník
Zpověď
1. V zásadě jím instantní stravu.
2. Nečtu Sport.
3. O pí Carbolové veřejně rozhlašuju, že je kráva na entou.
4. ( Urbiška taky ).
5. Recykluju jenom někdy.
6. S velkou radostí vynechávám přední stránky novin.
7. Včera jsem nenapsala do deníčku o tom, jak ...
8. Všude chodím pozdě.
9. Otravná moucha Milena pozbyla života v kávě.
10. Kradu tužky jako straka.
11. Jinak si žiju dobře.
12. Dělám nekalé žerty.
13. Na zeď ... maluju ...
PS: Jakákoliv shoda jmen je čistě náhodná !!!
* * *
Hodina uprostřed zralé noci
Se vymanila tikotu
Na dně hrnku mizí káva
Našeptává stakáto
Ptačí zpěv budí ke čtvrté
Mlíkaři rozvážejí
Laciné zdraví
Vaše zuby budou bílé
Co to tu povídáte
Ptačí zpěv narazil
O útesy skal
Slova se rozprchnou
Zemřou - nezemřou
Co dělat s ohranou deskou?
Podzim/Čtvero ročních dob
Šustící koberec pod nohama
takové krásy podzim rozdává
V poledním slunci v nedalekém parku
duše básníka pookřála
Barevné listí, pestré jak malířova paleta
uzrálo pro svět, do dnešního světa.
Zbude po něm tečka v básni
a střep babího léta …
Pokoj, ve kterém občas přespávám
má čtyři nahé stěny
z vedlejší cimry se ozývá
kašel staré bytné
a je cítit smrad spáleného
mléka.
Mezi Krátkou a Liliovou ulicí
jsem potkala dešťovku.
Bylo to v pravé poledne.
Dlouho jsem se zadívala
a rázem mizí odpolední siesta
v cukrárnách.
Zabalené zákusky a Klub seniorů
se sbírá od koktejlů, hromadná doprava
je ucpaná.
V pátek v pět odpoledne
Klub seniorů se vrací
z vycházky.
Uhání Krátkou a Liliovou ulicí
chudák dešťovka zmatená
čeká na kapku vody
jako na smilování
jako žena na milence
dlouho do noci
- než sprchne.
Stará bytná ještě párkrát ze zvyku
zakucká
a ranní červánky
kašmírová šála,
a kašel mojí bytné
mě jednoho dne /bylo to tuším 19.října/
probudil do soboty.
Když se v Praze procházím…
Někdy si dopřeju být sama,
toulám se pražskýma uličkama.
První moje zastávka patří
Belvederu.
K tomu Letohrádku královny Anny
chodím jako v minulosti.
Je mírně zchátralý, dotýkám se
zlehka starých zdí a je mi tak známý.
Abych památku neztratila
pořizuji pár snímků.
Nejde zapomenout, musím se
vracet.
Na podzim tam po kotníky zabořená
v listí tancuji a v zimě potkávám pár stop od
malířů.
Léto patří zahradníkům a
přináší uřvané turisty.
Belveder chci jen pro sebe …
A bude můj. Na podzim a v zimě…
Vzpomínka na babičku
Kouzelně spálené amolety
dělávala moje babička
v kuchyni provoněné kořením
a přepáleným tukem.
Chodila jsem ji tajně prosit
aby mi ještě připálila
- abych byla hezká holka.
A ona jen pálila
a tiše se smála...
Tančíš (Janě Koubkové)
Tvé stepování
se ozývá v mém srdci.
Už netluče, ale stepuje. Klap,
klap, musím dočíst
všechno o Apollinaireovi
- to, co se ví
i neví.
Tak si čtu a přitom
klapu. Jako ty
vedle na chodbě.
Odpovím ti
ozvěnou. Klap,
klap, dělí nás jen
stěna.
Narozena? Ano! Aneb dělali to asi všichni …
Všední den, jako každý jiný, mě zavál do první třídy, sjíždíme výtahem, ulice chladná, dveře se pomalu zavírají, proužek tepla se zúžuje, až zcela zmizel, ale už jsou tady všechny vystrašené děti s rodiči, pláčou, stateční drží zuby, soudružka učitelka prý na nás bude hodná, na konci roku čistíme zdi starou kůrou chleba, zůstal mi jen notýsek s poznámkami (jí ve vyučování, dlube do souseda, nenaučila se báseň míru Leť naše holubičko bílá a potěš všechny domovy), v rozhlasu říkali, že pionýři půjdou do ZOO, mně se chce za zvířátky, a tak jsem se dala k jiskrám - toť slibná politická kariéra - jmenovali jsme se Poštolky, před revolucí to věšíme na hák, "vy ptáci jedni zkurvení", křičí ambiciózní Iva z POSSM, co naplat, když komouši sežrali banány, každoročně o Vánocích stojíme dlouhé fronty, ve kterých se vystřídá celý barák, toužím se stát učitelkou, lepší je presidentka, v horším případě paní presidentová, ale Husák je hnusák, na dívčích záchodech se dějou věci: takové osvětové seance o tom, jak se dělají děti, vůbec nechápu, představa, že otec má ještě jednu různě velkou nožičku a tu strká do mé matky - a ona to chce taky - fuj, je to hnus, nemohu uvěřit, že jsou taková prasata, dělali to asi všichni, pan ředitel, soudružka učitelka, všichni se svlékají do naha a vůbec se nestydí, ptám se maminky, jak to vlastně je a brečím, protože její odpověď je vyhýbavá, brečím, protože jsem výsledkem toho podivného aktu a jednou v životě to snad budu muset dělat taky, ale s kým, když ve třídě máme takové blbce; široké báby dávají malé porce buchtiček, aby uživily svou rodinu, podle množství odložených plecháčů soudím, že kuchaři mají velmi rozvětvenou famílii, zadky jak almary, v jiných případech nemá cenu plýtvat cestu ze školní družiny do jídelny a zpět, většinou bliju před jídelnou, a tak odháním případné zájemce o oběd, v umývárně neteče voda, jen kdyby nebyl za týden rodičák, pětky z matyky dopisuji do žakajdy, mám největší prsa ve třídě, kluci si chcou šáhnout, Petr o velké přestávce, Michal po škole za výměníkem, chodíme tam tajně kouřit, sousedovic caparti si ukazujou banány, první kluk mi píše básně, ale má v nich hrubky, desátý mě děsně žere, ale já mu hned nedám - jen ať si pěkně počká, takoví pitomci rodiče (matka nechápe, že mám dělo z komplexů, čili z chemických vzorečků), a já chudák, po kom má sebrat rozum, za týden matura, venku hezky, nechci šprtat, okno zakryju dekou - a už mám škaredě.
Máte rádi dotazníky?
Mnohé o člověku prozradí. Nenechte se ale znechutit dotazníky, které bývají dotěrné (např. kolik máte doma koupelen, vlastníte- li více než jedno auto, uveďte prosím počet, přihlaste se ke své národní příslušnosti a uveďte své náboženské vyznání …
Narozena? Ano!
Životní krédo: Neboj se přátel, nanejvýš tě mohou zradit. Neboj se nepřátel, nanejvýš tě mohou zabít. Boj se však lidí lhostejných, neboť s jejich mlčenlivými souhlasy se koná křivda i vražda! (A.Solženicyn)
Stav: Čerstvě vdaná, ale nebudu se zlobit, když mě budete oslovovat „slečno“.
Jak si užíváte života?
Václavák: „Kolik je prosím vás hodin?“
„ Verstehe nicht!“ (hystericky)
„Pardon.“
„Was?“
„No jo, můžeš mi políbit …“
„Was?“
„No jasně, ty taky!“
„Verstehe nicht!“
Oblíbená anekdota: Roubíček a Mošé se procházejí po hřbitově. Dojdou až k honosné hrobce rabína: „Koukali na to, jak ten si tu dobře žije“.
Záliby: Vše, co povznáší duši.
Oblíbené místo: Prčice. (obec u Prahy)
Oblíbená hra: Soudruhu, nezlob se!
Oblíbená autorka: Marie Slavíčková.
Oblíbená kniha: Každá od Marie Slavíčkové.
Zaručený recept: Otevřeme konzervu leča s klobásou a po ohřátí jíme s chlebem.
Nosnost: To byste stejně nespočítali. (* značka proměnlivosti)
Oblíbená lokalita: Prčice. (obec u Prahy)
Dodatek: Marie Slavíčková žila na přelomu 19. a 20. století. Její existenci, život a dílo jsem si ráčila, milý čtenáři, vymyslet.
Malá literární úvaha
Sotva pomyslím na to, proč vlastně my lidé píšeme, přistihnu se s čerstvě počmáranou rukou a okousanou tužkou v puse. Je pravdou, že psaní se rodí z utrpení? A že spisovatelé psali, protože pili, anebo pili a přesto psali? Ukázkové příklady z učebnice zobrazují spisovatelův život v bídě a v té nejvyhrocenější životní situaci vznikají jejich osudová díla. A docenění? Až po smrti!
Od každého člověka bychom na tyto otázky dostali jinou odpověď, neboť každý je individuální osobností. Mnoho literárních teoretiků popsalo stohy knih o tom, kde má autor čerpat inspiraci, co jej přinutilo psát, co je estetické a co je nevkusné, kterak docílit dokonalosti formy, jaká témata jsou na úrovni, v čem spočívá velikost autora…
Nevznikaly však spisy pouze věnované autorům. Zejména čtenáři se mohou dočíst o tom, co tím chtěl básník říci, jak dílko uchopit a v neposlední řadě také přijmout. A tak si vychováváme i vlastní čtenáře… Nevím, zda po nešťastných čtyřiceti letech si lidé v naší společnosti umí vybrat knihu. Pulty se začaly přeplňovat brakovou a kýčovitou literaturou. Snad se dalo očekávat, že až se hladový čtenář nasytí tím, co dosud nemohl zakusit, vrátí se zpět k tomu, čemu se říká opravdová literatura. Bohužel tomu tak není. Různé sociální vrstvy, lidé určitého stupně vzdělání se snad pudově hlásí ke své literární příslušnosti. V parcích se to hemží obrázky: upravená stará dáma čte Gogola, ale ruší ji dvě mladé matky, které si musí sdělit, co důležitého se odehrálo v dvoustém díle Dallasu. Když se odmlčí, vytáhnou harlekýny a hltají Doktora z hor, Matčino srdce či Nevinnou vášeň…
Čtenáři stejně netuší, že jsou v pasti. Rozhodla jsem se trochu poodkrýt tabu autora, který má se čtenářem záměr. Záměr? Ano, jistý tu je. V knize je totiž dovoleno úplně všechno – milovat, nenávidět, zabíjet i zachraňovat. K tomu nám dopomáhají představy. Nebo vlastní prožitky. Nebo k nim domyslíme jen jiný konec. A někdy píšeme o tom, co se ještě nestalo, ale přáli bychom si to. Milý čtenáři, už nyní si s vámi můžu dělat co chci. Jakmile otevřete první stránku, ocitáte se v pasti.
Pokud vás dostal do spáru brilantní a precizní myslitel, je jisté, že dočtete až do konce a že to není jen nějaká náhoda! Určitě totiž autor píše o tom, co velmi dobře zná. Profese? Není problém, kdo ví, čím se před tím musel živit. Prostředí? Mohl tam strávit dětství, může to být jeho oblíbené místo, kam se musí vracet. Překážka neexistuje. I vymýšlet je dovoleno. Kde vzít ty lidi? Dáme jim jména našich přátel či známých. Je někdo povrchní a neupřímný? Že nemáte žádné nepřátele? Ani vás nezradila kamarádka či kamarád? Jmenovala se Lucie? Fajn, tak postava A bude mít povahu té Lucie. Jméno jí dodáme až naposled. Víte, že správná volba jmen má velkou roli? Dovedete si představit kurvu Anežku? Já ne. Ale Iveta – to by šlo. (Nic proti Anežkám a Ivetám.Vážně!). Nejedná se o lyriku a musí tam být děj? Což takhle vyvěsit na nástěnku přehled. Vy nemáte nástěnku? Já se bez ní neobejdu. Při větším množství postav si musím zakreslit místo a čas. Tak mám úplně jasno, kdo mi co dělá. Aby byla zachována dějová rovina, nesmím dělat velké zmatky. Když se jedná o povídku delší, můžeme se vracet proti ději retrospektivou. Vzpomínky a tak. Taky dva děje můžou probíhat současně. Chcete tam napětí? Ano? Tak zkrátíme věty. Někdy nemusí být vše řečeno, často se setkáme s popisem, že řidič dodávky je malého vzrůstu, je nositelem pivního mozolu a pár vlasů na hlavě si češe do přehazovačky. Postava se přece může určitým způsobem chovat. Pak teprve přijdeme na to, že malá postavička s břichem se jeví jako průměrný konzument.
Co dále připomenout? Určitě to, co nám říkali ve škole. Ať ve “slohovkách” neopakujeme slova. Tak to platí dodnes. Výjimku tvoří pouze záměr. Třeba Páralův záměr vyjádřit rutinu v Soukromé vichřici. Stejně vám prozradím jedno: vše je psáno se záměrem a ten je nade vše.
PRO TEBE, 2000
Pojednání o tom, že stačí jen půl abecedy:
A – SVLÉKÁM SE DONAHA (ZA SOUMRAKU)
(B) – NĚKDY NEJSEM SAMA
C – ZDÁLO SE MI O SMRTI. BYLA TO MOLLOVÁ STUPNICE
D – ŽIVOT MÁM VZHŮRU NOHAMA
E – SKOČIT TAK Z EIFFELOVY VĚŽE
F – VÍTR FOUKÁ, JSEM MRTVÁ A KRÁSNÁ
G – NENECHTE MĚ ZPOPELNIT. AKORD, KTERÝ SE ČASTO OPAKUJE
(H) – POŘÁD SE NA MĚ DÍVÁŠ. JDI PRYČ
CHÁ – ASI SE TI VYSMĚJU. JÁ JSEM KRÁSNÁ. TY JSI OŠKLIVÝ, ŽIVÝ
I – NEJVÍC MI VADÍ MRTVÍ PTÁCI
(JÉ) – KAŽDOU VTEŘINU MŮŽEŠ PŘIJÍT O VŠECHNO I TY
KÁ – CESTU NEPŘESTANU PŘECHÁZET SE ZAVŘENÝMA OČIMA
EL – V GALERIÍCH VYŠKRTÁM PODPISY AUTORŮ
EM – TADY BY MOHLA KONČIT ABECEDA. S K O R O VŠECHNA PÍSMENA K ŽIVOTU STAČÍ.
JEŠTĚ MĚ POLIB NA ÚSTA A PŘIKRYJ LISTEM.
* * *
Babí léto, do tvých pavučin
chtěla jsem se schovat a poslouchat
smutnou strunu podzimu
jednoho hráče, který
utěšuje stromy.
Padá jim listí.
A stydí se za to.
* * *
Klavírní sonáty nemají
prstoklad. (Pozor!)
Jejich ticho vyplňuje
bzukot nových tramvají
která zakoupila
Městská Hromadná Doprava v Praze
nebo také Pražská Integrovaná Doprava
- ale to je jedno.
Hlavně
že jsou vyplněné mezery
v hudbě noci.
Hlavně
že není absolutní podlé
ticho, ticho
které zabíjí.
* * *
Ze všeho nejhorší je vidět
plakat moře.
Jak asi pláče moře?
Modře?
Co ti ptáci, kteří se koupou v krvi
odírají o sebe velké strupy
proč jim nikdo nepomůže?
Z podřepu se vymrští
několikrát se rozpřáhnou
a zpívají.
Trest přichází shora, kam nesmí doletět.
Zasáhne je blesk, i když není bouřka.
Zůstali rozpaženi.
Připraveni k letu
který končí velkým pádem.
Oldřichu Wenzlovi/Jaro
Koukali na to jaro:
ptáci nám zpívají, děti nám švitoří,
v hospůdce se pábí a ženská noha
tolik tolik
vábí.
PROLUKY, 1999 - 2002
Žena je každodenní poesie
Je harfou
Kde vlasy jsou struny
Ňadra pouštní duny
I zasněžená krajina:
Úsměv sladký půlměsíc
Žena je krásná
A víc už nic
Balet (u Křižíkovy fontány)
útlá silueta muže a ženy
naklánějící se k sobě
stojící na špičkách
ladně natahující paže
za Mozartovy Malé noční hudby
v tiché noci
za šumu vodopádu
v záři reflektorů
* * *
Bílé peří těžkne
mramorem
hlava padá padá
dolů
oblaka se trhají
bílé peříčko
zemřela labuť
její obnažená krása
Schůzka
V šest hodin
buď u hodin.
Nezapomeň
jak
se líbají rty.
O dni
Celý jsi se ztratil
Ve tmě
A já se bála
Že ráno nepřijde.
* * *
Taky se vám už stalo
že jste se ptali jenom
tak?
(Aby se neřeklo, že
nemáte o nic zájem…)
* * *
V metru někdo fixem napsal,
že Ježíš žije.
Fajn, řekla jsem si.
Když žije,
tak mu i dobře tráví.
* * *
V přítmí vlakového kupé
běží rozmazaná krajina
kterou nemůžu uchopit
protože
nemůžu vystoupit.
Překážka
ty ty ty ty ty ty ty ty ty ty
n e v r l á domovnice
já já já já já já já já já já
* * *
Nejraději prý má přírodní typ:
Nahá, rozcuchaná, hladová
a schoulená do klubíčka.
* * *
Když se koupu
v mešním víně
jsem bez vyznání.
* * *
Každý den před spaním
si oznámkuji do své kolaudační
knihy pocitů.
* * *
DATA JSOU SLUŠNÁ.
Pablo Picasso
l88l - l974
KDYŽ VYPRÁVÍŠ O MLZE
na benátském nábřeží
dám ruce přes tvoje oči
a ty musíš hádat:
„Kdo je?“
UMÍRÁČEK DOZVONIL.
Zítra ráno bude
snídaně
milování s Petrem
a pohřeb naší sousedky.
Elipsa
Nejsou tady body dotyku
Ani zřejmé stopy po styku
Ani kaluž krve z ručníku
Ani on a ona.
Je jaro
Vítr fouká,
déšť bubnuje.
Jaro není.
A je!
* * *
Polibky od tebe
- to je poetická bouře
která se přežene
uprostřed letního dne.
* * *
V průchodu za branou
běží dny ze směny
na směnu
* * *
V pravé poledne
uprostřed sámošky
klepy klepy klepy
babské břichy nakupují štangle
salámu
klepy klepy klepy
se ví, po dešti bude sucho.
Za pět šest.
Padla.
Nemáme.
TENKÁ LINIE (11.11.2002, Praha)
Všechna tvá provinění
Vůči
Mému pořádku
Spláchnu dvojitě
A na papírek
Z posledních sil
Nerozmáčej mýdlo
Mastné se myje až
Naposled a vůbec
Nebereš mě příliš
Vážně
Svět
Tvých Blíženců
Kteří se nemůžou
Dohodnout
Mě nutí
Rezignovat
BEZ NÁZVU (26.11.2002, Praha)
To se musí
To se musí
Povídala jedna paní o žití
Které nestojí ani za řeč
Neb práce šlechtí
A jak si kdo ustele
Tak si i lehne
Píšu si - Doslov aneb Básníkův sen
Nevím co s časem, strašně moc se nudím. Tak si píšu. To neustálé vydávání sbírek mě už unavuje, ale sponzoři se jen hrnou, a tak mám od všech (včetně mé rodiny) velké požehnání. Ba psát mám dokonce nařízeno! Celé dny se jen válím a starám o pravidelný přísun potravy, aby má básnická střeva měla dobré trávení. Zbytek mých nepíšících přátel jen letí z práce do práce, ale to já nemusím. Proč taky, když dnešní doba přeje nadaným lidem?
Začalo to jednoduše - taková pitomá náhoda. A už se jen vezu v úspěších. Co je to docenění, jsem poznala hned při prvním veřejném vystoupení. Nestačím totiž vyzvedávat honoráře. Spádovou poštu střídám často proto, abych nebyla nápadná. Nejprve jsem se přestěhovala za smetánkou společnosti na Bertramku, ale Kája Gott mě už dost nudil, zejména při snídani. Teď bydlím na Ořechovce. Až mě odhalí, musím najít jiné působiště, třeba Řiťka u Prahy! Tam bydlí dokonce i nějaká
ta Vondráčková a spol, třeba mě brzy pozvou na koktejl. Zahradní slavnosti - ty já můžu.
Při této velkolepé kariéře se nedá nic pokazit (ale riziko podnikání je možné vždycky)
- a tak jsem si pojistila na dva melouny ta střeva básnická.
A protože mi nic od počátku až dosud nebylo ukradeno, vydělala jsem si tolik peněz, že jen kynu a usmívám se, vždy mám dobrou náladu a nechápu ty mrzuté a zamračené lidi, kteří - možná je to právě tím - se nedali třeba na psaní...