Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seVe skutečnosti je díra
Autor
houba
Ve skutečnosti je díra, povídky současných švédských spisovatelek
- vydalo nakladatelství One Woman Press, Praha 2003, ze švédštiny přeložila Viola Lyčková
Tento poměrně útlý výběr povídek představuje tvorbu sedmi současných švédských autorek. Jsou zde zastoupeny jak autorky staršího data narození (1925, 1931), tak spisovatelky - čtyřicátnice. Vybrané povídky se povětšinou dotýkají postavení ženy ve světě, ženského vnímání okolního světa, ale rozhodně se nejedná o žádnou sladkobolnou literaturu typu červená knihovna, ani o feministicky laděné práce, spíš jde o originální výpovědi a jedinečně pojatá témata ke zpracování ( např. povídka Vánoční úklid a smrt ).
Autorky v tomto výběru zastoupené jsou :
Marie Hermanson : Ve skutečnosti je díra ( povídka o tom, že nic není takové, jak se nám na první pohled zdá a o tom, jak se naučit "létat" )
Anna-Karin Palm : Dětské hřiště ( krátké črty, které jsou osobou vypravěčky spojeny v jednu povídku, postřehy ze života - malé holčičky, dospívající dívky, ženy, a lá Virginie Woolf )
Margareta Strömstedt : Vánoční úklid a smrt ( o Vánocích, smrti, o tom, co je důležité a co ne )
Ninni Holmqvist : Zrakový klam, Svedení ( dvě, postavami vzájemně propojené, povídky, manželský trojuhelník, kde ovšem hlavní úlohu má vztah žena - žena )
Inger Edelfeldt : Přízraky ( povídka o milostném vztahu dvou žen a o venkovských předsudcích )
Anita Goldman : Rita Rubinsteinová jede metrem v nejlepším ze všech světů ( povídka o tom, co se lidem honí v hlavě při jízdě dopravními prostředky )
Kerstin Thorvall : Když zemřela ( " cti otce svého a matku svou "...... ale jak si vysvětlit, že mám radost, když moje matka právě zemřela ?..... povídka o lásce, která svazuje )