Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Interrupce a morálka

01. 06. 2003
1
0
1414

Interrupce a morálka

     V této úvaze bych si chtěl především utřídit pár vlastních myšlenek; zamyslí-li se spolu se mnou i někdo jiný a sdělí mi svůj názor, budu jen rád.

     Interrupce neboli umělé přerušení těhotenství je čin, ke kterému se pod tlakem okolností může někdy uchýlit kterákoliv žena; ve své podstatě se jedná o ukončení života lidského zárodku či embrya, ať už vedeme spory o jeho stupni vyspělosti či ne.

     Na druhou stranu pro tento čin mluví většinou spousta pádných argumentů (pokud zcela pomineme důvody čistě zdravotní): matka nemůže dítě řádně vychovat, není připravena na těhotenství, dítě by nemohlo dostat odpovídající rodinné a sociální zázemí apod. Zkrátka pokud přihlédne k těmto argumentům, soudobý racionální člověk dochází k závěru, že pro dítě, pro matku i pro společnost je interrupce tím nejlepším řešením.

     Co mě však na tomto zaráží, co je pro mě do jisté míry nepochopitelné a nad čím hlavně se chci zamyslet je fakt, že dnešní společnost založená na principech křesťanské a „humanistické“ morálky dojde na základě l o g i c k é h o uvažování k závěru, že někdo musí zemřít. Klidně a bez emocí zvážíme fakta a zjistíme, že smrt živé bytosti je pro nás i pro ni vlastně přínosná, je logickým závěrem našeho uvažování.

     Připadá mi trochu nespravedlivé, že tak jasný a jednoduchý pragmatismus se týká pouze interrupcí. Co staří lidé? Nepracují, pro společnost nejsou přínosní, čeká je jen bolest a smrt. Co je logickým závěrem tentokrát?

     Zdá se vám to trochu přitažené za vlasy? Samozřejmě, ale od toho úvahy jsou. Ne, nejsem věřící, už vůbec ne katolík a v žádném případě nejsem pro zákaz potratů. Ale chci jen jedno: uvědomme si, co to interrupce vlastně je a nazývejme to pravým jménem. Nikoliv „jdu na potrat“, ale „jdu nechat zabít své dítě, protože je to pro všechny nejlepší a jediné možné východisko z mé situace“.


Evička
02. 06. 2003
Dát tip
Z pohledu ženy: potrat žena většinou volí tehdy, když si chlap užije a pak se na ni vykašle. Současná společnost se na svobodnou matku stále ještě často dívá skrz prsty a sociální postavení samotné ženské s dítětem (dětmi) je také většinou katastrofální. O citové frustraci ženy vůbec nemluvím. Kdyby muž těhotnou ženu podpořil a převzal i on zodpovědnost za počatý plod od začátku jeho existence, pak by, dle mého názoru, zdaleka tolik potratů nebylo. Důvodů k potratu je více. Tento je ale podle mne nejčastější.

Yossarian
01. 06. 2003
Dát tip
Ovšem, máš pravdu, ale přeci staré lidi nečeká jen bolest a smrt (protože pokud by je čekalo POUZE to, jistě by bylo lepší zemřít). Vždyť i staří lidé mají radost ze života, skvělé pocity, když to přeženu tak i org....... a nejenom bolest, proto tedy srovnáváš nesrovnatelné. No a k těm potratům: je vždy jenom na ženě, zda si zkazí pár let života (dítě si nechá i když její sociální situace není pro dítě vhodná) nebo zda si zkazí svůj život celý (půjde na potrat a nikdy na to nezapomene). Lidi jsou různí, někdo je splachovací a potratů zvládně třeba víc. Tahle otázka se težko řeší a je čistě subjektivní.

Wopi
01. 06. 2003
Dát tip
1) nevím, jestli dnešní společnost je na základech křesťanské morálky... no, na základach asi ano, ale ty základy jsou hluboko v zemi a nad nimi se tyčí jakási těžko definovatelná stavba 2) zásadní otázka podle mě je tato: od kdy je člověk člověkem? v okamžiku spojení spermie s vajíčke, když se jedna buňka teprve dělí ve 2, 4... je to ještě nesmírně daleko od úrovně komára, kterého zaplácnu bez výčitek svědomí... někde jsem četl citový argument odpůrců potratů, jak je to strašné, že plod se snaží uhýbat... nojo, ale ten komár taky uhýbá... proto musím opakovat: od kdy se jedná o člověka?

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru