Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seAdaptace
Autor
Dash_707
Režisér Spike Jonze natočil podle scénáře Charlie Kaufmana film, který těží z tématu poměrně frekventovaného – popisuje zrod díla, konkrétně tvorbu scénáře, a to se všemi záludnostmi a problémy předlohy (konkrétně v tomto případě knihy Susan Orleanové Zloděj orchidejí). Tohoto tématu se zhostilo před Jonzem už několik renomovaných a uznávaných režisérů (Woody Allen, Guy Green, Philippe de Broca etc.), každý jiným způsobem, od komediálního pojetí po psychologickou studii tvůrce. Spike Jonze si vzal od každého pohledu trochu, a filmem Adaptace vytvořil poněkud černou komedii o tvůrčích mukách, vnitřní nejistotě, snaze po poctivém řemesle a úlitbám komerci. Opřel se o Kaufmanův scénář popisující postup při psaní scénáře k filmu samému, hlavně pak o herecký výkon Nicolase Cage, který se se ctí vyrovnal s obtížností dvojrole povahově odlišných dvojčat, ve které představuje Charlie Kaufmana a jeho alternativní ego Donalda. Kvalitě filmu přispěla výborná Meryl Streepová v roli autorky problematické předlohy scénáře Susan Orleanové a Chris Cooper v roli Johna Laroche.
O čem film vlastně je? Charlie Kaufman má po úspěchu svého scénáře k filmu V kůži Johna Malkoviche nabídku na zpracování dalšího scénáře podle úspěšné knihy Zloděj orchidejí. Kaufman chce svůj scénář napsat bez pomoci oblíbených hollywoodských berliček (střílení, honičky s auty, zdůrazňovaný sex apod.), ale tím si značně komplikuje práci, neboť knižní předloha nemá v podstatě použitelný děj. Jako intelektuál a introvert neví jak dál. Problémem je už vůbec něčím začít, a tak polemizuje o postupu se svým fiktivním dvojčetem Donaldem. Tím je poněkud jednoduchý, přímočaře uvažující, bezproblémový muž, který má úspěch u žen, píše scénáře v duchu hollywoodských zákonů úspěšného filmu a je extrovertním exhibicionistou tvořícím absolutní protiklad Charlieho. Charlie Kaufman je zoufalý ze své neschopnosti vytvořit kvalitní scénář, producenti jsou netrpěliví a spěchají. Je už nezbytné s prací pohnout. Až potud, tedy asi do poloviny filmu, začíná pravděpodobně mnohý divák litovat vynaložených investic za vstupenku (těm vnímavějším se stačí jen dívat). Pak ale dostane děj nečekaný spád, tempo filmu graduje, a do této chvíle spletitý příběh spěje k jednoznačnému konci. Pro většinu diváků asi dost nečekanému.
Celou bizarnost příběhu, ve kterém se stále prolíná fikce s realitou nakonec ještě potvrdí i titulky, kde se objeví jako spoluautor scénáře vedle Chalieho Kaufmana i jeho alter ego Donald. Film lze těžko žánrově zařadit. Adaptaci lze mimo jiné dešifrovat jako černou komedii o donkichotském boji se zaběhnutými filmovými konvencemi a mnohdy nelehké cestě za snahou vytěsnit z představ lacinou líbivost ve prospěch intelektuálního úhlu pohledu.
Herecký koncert orámovala skvělá kamera Lance Acorda a hudba Cartera Burwella. Příznivcům zdařilých dialogů, nezvyklých obratů v ději a zmíněných herců přeji příjemnou zábavu.