Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seOddechový čas
Autor
Vyjan
Mirko Bonné
Oddechový čas
Jennin pátý záchvat začal pár dní poté, co se Rainerova kancelář přestěhovala. Reklamní firma, ve které byl pomocným redaktorem, přesídlila do jedenáctého patra. Na svém novém pracovišti seděl Rainer u okna s výhledem na trojici rozestavěných skleněných věžáků. Hned za nimi končilo administrativní centrum, výpadovka tam přecházela přes řeku a mířila k horám.
Když byl Rainer v místnosti sám, opíral se o okno, nejednou přiložil čelo na sklo a shlížel dolů na přijíždějící sanitky, házející do výšky modré světlo. Naproti, co by kamenem dohodil, na střeše nové nemocnice, pokryté oblázky, rozebírali dělníci betonovou patku jeřábu. I když silně pršelo, už celé dny, ba týdny, pořád, muži neměli ochranné oblečení.
Drobné mžení, když přes parkoviště mezi mrakodrapy přecházel směrem ke stanici metra. Předhonila ho kolegyně z jiného oddělení, trochu přidal do kroku, ale na nástupišti ji ztratil z očí. Náhle stála vedle něho a nenuceně se s ním dala do řeči. Oba říkali, že si ještě nezvykli na nové umístění kanceláře. Žena, měla pěkné zuby, s jakými se ještě nikdy do rozhovoru nedostal, mu nabídla cigaretu.
„Před stěhováním jsem jela na dovolenou a - hoplá - najednou zase začínám v nové kanceláři.“
Stáli vedle sebe ve vagonu, vyměňovali si zkušenosti s novým podnikovým systémem, a ještě než vystoupili, zeptal se jí Rainer, kde byla na dovolené.
„Jenom v horách. Měla jsem málo času. Kvůli… no hádejte, kvůli čemu.“
„Kvůli tomu stěhování,“ zasmál se. Oba se krátce zasmáli, vtom se ozval Rainerův mobil, a tak využili příležitosti a rychle se rozloučili.
Volala mu matka. „Jde o tvoji sestru.“ Její hlas zněl klidně, neptala se, kde je. Rainer si všiml, že miluje ten pocit, když ho něco aktivuje, Jennin program, pořád ještě stál na tom nástupišti, chtěl vědět, jestli je doma všechno potřebné, jestli už to ví Seeler.
„Všechno v pořádku,“ řekla mu matka, „kdy přijdeš?“ Jel přímo do bytu. Otevřel mu domácí lékař, Rainer vešel a rovnou se ocitl uprostřed výkladu o situaci. Doktor Seeler Jenny zklidnil, víc momentálně nemůže dělat, radil by převoz na kliniku. Že však samozřejmě ví, že oni jsou rozhodnuti jinak. Když Seeler odešel, postavil Rainer vodu na kafe. Zatímco se matka osvěžovala v koupelně, uklidil pár věcí, na které se zrovna nemusel dívat, staré fotky s otcem, které Jenny oskenovala a zvětšila detaily, nebo kousky hub, které se povalovaly všude. Matka na něj dlouze pohlédla přes šálek a v tu chvíli měl Rainer jasno, že ji nedokáže utěšit, ani když půjde k ní, ani když něco řekne.
„Ten Seeler ale zestárnul,“ řekla. „Věděl jsi, že už skončil s praxí?“
Jenny se o tom jednou zmínila, napadlo ho. Nechtělo se mu teď řešit, jestli bylo správné volat k ošetření její recidivy starého lékaře. Uvědomil si, že vlastně ještě Jenny ani neviděl. Pořád v té tmavé kuchyni, při tiše hrajícím rádiu, ještě nebyl schopen dostat se k tomu, co se patří především.
„Pojď, půjdeme vedle,“ řekl, ale hned ve dveřích se zastavil, když uviděl Jenny ležet na gauči, zabalenou do vlněné deky. Útlé, zabalené tělo, matka sklánějící se nad ním, pro Rainera to byl dokonalý symbol toho, nač už dlouho tiše a od matčina zavolání už v zoufalém těšení čekal – stačilo matčino kývnutí. Stačilo matčino kývnutí a Rainer vstoupil do situace jakož i do Jennina pokoje, pomalu se sklonil k Jennině uvolněné tváři a oddechový čas se rozběhl.
A stejně, říkali si, doktor Seeler zná tu nemoc jako nikdo cizí. Lékař měl pravdu: dát Jenny na kliniku nepřipadalo v úvahu. Těch pár prostředků, které Jenny pomáhají, mají doma, zde, kde je pro ni vše důvěrně známé a kde vždy někdo je. Lepší místo neexistuje. Rainer navrhl, aby kromě Seelera pravidelně zvali na radu také nějakého specialistu. Na tom se shodli, na chvíli udělali si udělali přestávku a potom pokračovali ve vyklízení místnosti, do které se s Jenny uchýlili také před osmi lety. Tenkrát ještě stály na policích její knihy o chemii a mikroskop, na tatínkově starém psacím stole z úřadu psala diplomovou práci. Od té doby, co byla Jenny zaměstnána v laboratoři, sloužil pokoj jako odkládací komora. Podlahu a stěny obložili matracemi a molitanem, upravili lůžka. Večer sedávali společně v kuchyni, dlouhý, hubený Seeler podřimoval v koutě u ledničky, něco pojedli a brzy bez polekání chodili střídavě vedle, když se Jenny nakrátko probudila a jako obvykle ze sebe vydala hluboké zasténání.
Rainerova vzpomínka na první záchvat byla úplně stejná. V létě předtím začali oba chodit do školy. Tenkrát tu byl ještě i otec. Jejich dovolená u Jaderského moře. Těch pár obrazů, které před ním vyvstávaly, nikterak nevybledávalo, ale právě tak málo se na ně dalo ptát nebo je nějak prohlubovat. Přišel z jakéhosi lesíka, ani neví, co tam dělal, a utíkal na pláž. Malá skupinka lidí stála kolem rodičů, klečících na zemi, a sestra ležela na zádech na písku, její tělo se zmítalo v křečích, bílé prsty na nohou a na rukou se zarývaly do písku. Po několika dnech záchvat pominul a doma pak začaly lékařské prohlídky, kterým se musel podrobit i Rainer.
„Mysleli jsme na všechno?“ Matka stála u okna a hleděla ven, ačkoli nemohla nic vidět, neboť okenní tabulka byla až do výše hlavy zajištěna dětskou matrací. Seeler říkal, že si musejí udělat rozvrh hodin, ale že stačí, když u Jenny zůstane jeden z nich. Rainer vzal matčin kabát a položil jí jej kolem ramen.
„Zavolám, kdyby to začalo být kritické.“
Uvázala si šátek a dokonce se usmála: „Co je to za černé věci, co se tady všude válí? V jejím pokoji jsou toho plné krabice. Tady. Tady taky jedna leží.“
Jenny jí občas houby, jenom lehké halucinogeny, ne, raději ne, Rainer to nyní nebyl schopen dost dobře vysvětlit. Několikrát se pokoušel to Jenny rozmluvit. A příčinou nové recidivy nebyly ty plesnivě páchnoucí lysohlávky, o kterých nikdo nevěděl, jak si je opatřovala. Prožívala své onemocnění popáté a ani poprvé, ani pak ve dvanácti či v osmnácti, ba ani v pětadvaceti ty sušené houby nebrala.
„Preparáty z laboratoře,“ řekl Rainer a pokrčil rameny. „Nějaké zemědělské pokusy, pokud vím.“
„Ale nevypadá to tak.“
Pusa na tvář mezi dveřmi. Matka mu pohlédla do tváře. „Nejprve se budeme střídat denně. Potom čtyři dny ty, čtyři dny já.“
„Tak to uděláme.“
Tak to dělali předposledně – ještě s oběma rodiči – a taky posledně, když tu a tam zůstával u Jenny doktor Seeler. Záchvat měl vždycky stejný průběh, trvalo to však pokaždé o něco déle, naposledy pět týdnů. Po dlouhé fázi spánku následovalo krátké období apatie. Jenny byla vzhůru, oči otevřené, ale nehýbala se. Jen zřídkakdy se usmála, když bylo třeba jít na toaletu, nebo když si Rainer v jejím úhlu pohledu dal mezi rty cigaretu. Po druhé, mnohem kratší, fázi spánku, následovalo to, čemu matka říkala tanec svatého Víta a Rainer pogo. Zdálo se, jako by Jenny potřebovala dohnat v divokém běsnění dítěte, neberoucího ohled vůbec na nic, všechen pohyb, který jí byl v minulých týdnech odepřen. Během tohoto pogování s ní vůbec nebyla řeč. Pokud na něco reagovala, tak jedině na pevný stisk. Rainer jí hodil polštář na tvář, pevně ji svíral, nebo ji štípal. „Hledáš ty své houby?“ křičel, když byli sami, „ty svoje hnusné prašivky?“, ale ani na to nijak nereagovala. Sténala a mávala rukama. Houby ji zajímaly stejně pramálo jako všechno, proti čemu se nedalo boxovat a kopat. Pokud toto období tance svatého Víta připadlo na matčiny čtyři dny, sedávala matka na židli vedle Jenny bez hnutí, občas se usmívala, jakoby potěšena takovou aktivitou, pozorovala dceru, která se snažila rozbít vše kolem sebe. Ale tím nejhorší pominulo. Pak už se dalo pomyšlet na to, aby Jenny naložili do auta. Specialista v nemocničním věžáku se zdál být spokojený. Doktor Seeler chodil zase častěji a Rainer si mohl s matkou zajít na oběd.
„Víš,“ řekla, „tenkrát v Bibione nám bylo až později nápadné, že napřed celé dny spala a pak dostala ty záchvaty zuřivosti.“
„Ano,“ řekl Rainer a na nic si nevzpomínal, „jenže jste neměli s čím srovnávat.“ Odemknul dveře bytu. Doktor Seeler klečel na podlaze a utíral louži, která přetékala z koupelny do předsíně. Stopy honičky od jednoho vodovodního kohoutku k druhému.
Zavládnul klid. Na začátku předposlední fáze odjela matka na venkov, aby si odpočinula v domě své matky. Jennina první souvislá věta zněla: „Prší.“ Byla slabá, ale měla mocnou chuť k jídlu a brzy se jí vedlo tak dobře, že dokázala tupě zírat na televizi. Prý kde je máma. U babičky. Bylo to zlé? Nic nového. Vypadáš zmoženě. A co teprve ty. Musíš přece taky ven na vzduch. Až tady zase bude máma. Prý se cítí jako odpojená, řekla jednou dřív. Jako by bylo všechno dokola vypnuté a ona stála uprostřed černi a točila se kolem dokola. Aby ji Rainer přivedl na jiné myšlenky, vykládal jí o nové kanceláři. Co se změnilo? Práce ta samá. A přece část jeho života. A už během posledního záchvatu tam pracoval. Pak mu hned dali neplacenou dovolenou.
Co jí má vykládat?
„Co asi dělá máma.“
Leželi v pokoji na rozdrbaných matracích a kouřili.
„Musíš se umýt,“ řekl. „Smrdíš jak babička.“
Jenny zase začala navazovat kontakt s kolegyněmi z laboratoře. A dívala se na jakousi francouzskou detektivku, ve které Mireille Darcová na sobě měla dlouhý nepromokavý plášť až po kolena, takový že by chtěla. Seeler s ní šel do nákupního centra, utrácet. Matka zůstala doma a ptala se Rainera, kde stráví své čtyři dny volna. Nevěděl.
Zavolal kolegyni. Zpočátku vypadala překvapeně, ale když chtěl vědět, kde byla na horách, byla potěšena a dlouho se pak bavili. Sama od sebe mu navrhla, že pro něho v penzionu rezervuje svůj starý pokoj.
„Vezmi si s sebou pevné boty,“ řekla, „je tam taková dobrodružná rokle, hotový sen!“
Když na druhý den dojel na místo a když mu hostinská večer ukazovala fotografie, uviděl na nich svoji kolegyni, její pěkné zuby.
Penzion se jmenoval podle příjmení hostinských Fogatsch. Byla tam taky pekárna Fogatsch, obchodník s traktory Fogatsch a u lesa nad tržnicí stála vila se zpustlou zahradou, dům Fogatschů. Frenk, nejstarší syn, doprovodil Rainera do kostela se zlatým Kristem na špičce věže.
„Jestli chceš,“ řekl Frenk, „ukážu ti svoji firmu.“ Frenk měl malou, dobře zavedenou firmu na samolepky.
Rainer chodil na procházky po miniaturní pěší zóně nebo nahoru do lesa, kde jednou vysoko nad střechami uviděl kroužit dva ptáky, podobné gryfům, tak obrovské, že to mohli být jen orli, a on, celý unešený, chtěl ještě výš, na vyhlídku. V poledne jedl přímo v místě. Důchodci hráli venku na hřišti s obrovskými figurami šachy. Zavolal k Jenny, kde to nikdo nebral, pak k matce, ta se zlobila, že si dělá starosti.
„Všecko v nejlepším pořádku. A ty odpočívej.“
Vydal se na výzkumnou výpravu. Na zpáteční cestě objevil samolepkovou firmu. Bez váhání vešel do dvora a nahlížel okny do budovy. Nikdo tam nebyl.
Na druhý den tam přišel znovu. V kanceláři pracovala na počítači mladá žena. S Frenkem diskutoval jakýsi mladík s účesem ze spousty copánků. Rainer vešel dovnitř a Frenk mu představil svoji sekretářku a svého učně, Irena, Saša – sourozenci.
„Moje firma.“
V poledne poobědvali a Frenk navrhl, aby si zítra vyrazili do rokle. Rainer nebyl proti. Vmísili se mezi důchodce, obrýlené proti slunci, kteří se před pizzerií oddávali šachu. „Za chvíli bude hrát můj stařeček,“ řekl Frenk. „Musím se dívat a dávat znamení!“
Večer mu nebylo dobře. Věděl, jak je pro Jenny obtížné dostat se ze svého stavu. Poslední fáze záchvatu byla vždycky nejdelší a nejnamáhavější, nejen pro sestru, jenže ona si ji musela prožít. Rainer si říkal, že teď nejvíc záleží na tom, aby se každý řídil svou zkušeností se záchvatem. Jenny se mohla zotavit jen tehdy, když i lidé kolem ní budou odpočívat. Až se za tři dny vrátí, bude ho zkoušet. Co jsi dělal? Hele, koukni, mám nový kabát. Tak už vykládej!
Cesta vedla nahoru lesem až ke stánku s potravinami. Frenkův chlapec běžel s nimi, měl s sebou luk a šípy a utíkal dopředu s pohupujícím se toulcem na zádech. Pod dřevěným můstkem šuměl bystrý potok. Byla tu spousta výletníků, kteří se zásobili u kiosku a u vodovodních kohoutků si naplňovali láhve vodou.
I přes nepříliš rychlé tempo, které vepředu nasadili, měl Rainer co dělat, aby se udržel na dohled. Mnozí z ostatních výletníků, všichni proudící stejným směrem, vypadali jako jedna skupina, měli s sebou děti a zastavovali, když mluvili do mobilů. Chtěl být sám za sebe, ale současně se musel držet se skupinou. Po dvou hodinách si otevřel první energetický nápoj a pil z plechovky za chůze. Letně modrý pruh oblohy nahoře mezi vrcholky stromů a skal se zužoval. Šedá bystřina, šumící houští. Barevné byly jen nouzové orientační značky, lemující cestu každých sto metrů. Když skončil tento řetězec pruhovaných sloupků, opustil Frenk rokli a odbočil do boční soutěsky, kde nevedla žádná stezka.
Nikdo zde nebyl. Ptáci křičeli v chladném příšeří. Rainer si stejně jako ostatní zul boty, pevně je přivázal k ruksaku a vyhrnul si nohavice. Dál se šlo vodou, studenou, až to bolelo, a na kamenitém dnu potoka to pořád nečekaně podkluzovalo, pak Rainer skoro upadl, ale Saša ho podepřel a znovu zvednul na nohy. Mladík šel za ním a poslouchal walkman, Frenk s malým Guidem na ramenou dusal daleko vpředu, mimo doslech, ani Irena neposkytla Rainerovi příležitost k hovoru. A tak nikdo neřekl jediné slovo. Rozhodl se žádat odpočinek, jakmile uvidí vhodné místo, ale když k takovému došli, neřekl nic, protože ostatní šli dál, aniž by zátočinu vzali na vědomí. Chtěl si odvázat sbalenou celtu, která se mu houpala na ruksaku a narušovala jeho rovnováhu, takže hrozil pád do ledové vody. Rákosí. Známka, že je nablízku jezero, místo odpočinku. Když prošli akustickým portálem do jiného prostoru, změnil se trvale je doprovázející šum v dunění. Rainer prošel skalní branou poslední a uviděl, že ostatní se zůstali stát na malé plošině na břehu. Vydrápal se z potoka a doplazil se pod zakrslou borovici stojící stranou. Dál už neudělá ani krok.
Stmívalo se, utábořili se na noc, ve studeném, hlučném trychtýři s kruhovým jezírkem a vodopádem, jenž vydával ono dunění. Poblíž břehu stálo několik bříz, což bylo jediné, co skýtalo ochranu před okamžitým provlhnutím. Na plošině bylo dunění snesitelné, Rainer slyšel Guidův pískavý hlásek stejně jako Frenkovo volání, že je na čase postavit stany. V jednu chvíli měl pocit, jako by zaslechl zvonění Frenkova mobilu, snad jen proto, že jej Frenk právě vytáhl z ruksaku a podíval se na displej, zakrývaje jej proti kapkám volnou dlaní.
„Mrtvý!“ zvolal spokojeně a přikázal Sašovi, ať připraví kávu. Na rovných místech skalního podkladu si všiml Rainer značek namalovaných žlutou barvou. Saša mu vysvětlil, že tady stavějí stany vždycky.
Nemusel dělat nic jiného než podávat kolíky. Vždycky když Frenk natáhl dozadu otevřenou dlaň, vložil mu do ní Rainer malý železný kolík. Frenk je zarážel do skalních spár.
„Tak to chodí týden co týden. Stan postavit, stan zbourat. A už je tady zase další jako vy. Kolík, prosím.“ Zatlačil. „A tenhle tam už zase vůbec nechce jít.“ Frenk zvedl oči. „Jsem tady každou sobotu. Je to už dobré, nebo ještě ne?“ Skutečně očekával odpověď. Rainer se však namísto odpovědi zeptal na svoji kolegyni.
Frenk šlápl na kolík a zadupl jej do podkladu.
„Ta nebyla k zastavení. Byla tady dokonale blažená.“ Nešla dost daleko, pomyslil si Rainer. Pravděpodobně na ni Frenk udělal mimořádný dojem. Naproti tomu on šel až moc daleko a nedělal, co si předsevzal, ba ani, co musel. Jenny byla odsud příliš daleko a on neodpočíval.
Frenka se to netýká. A stejně všechno lepší než se dívat, jak si Jenny zase rve na kousky další hrst těch svých černých houbiček. Dům Fogatschů. Zlatý Kristus. Orel nad továrnou na samolepky. Alespoň bude o čem povídat.
Frenk vyskočil na nohy, a procházeje kolem Rainera, šťouchl jej do ramene: „Nesnít!“
Oba sourozenci se šli koupat. Jejich blonďaté čupřiny kroužily po jezeře, Guido se tyčil na břehu a hrozil jim krupobitím šípů a Frenk přiznal Rainerovi – stany ještě nebyly rozděleny – že on a Irena se milují. Pak byla polévka pro všechny, ve stanu se pak Rainer rozdělil se Sašou o sendviče, k tomu pivo, zůstalo bez účinků.
Když se probudil, všechno bylo tmavomodré. S bušícím pulzem se snažil být co nejtišší, aby nikoho neprobudil, a přes trenýrky si oblékl nepromokavé kalhoty. Cáry mračen se ovíjely kolem korun stromů. Nebylo slyšet nic než vodopád. Pár vran a sojek přeletělo nad jezerem a neslyšně se ponořilo do okolního lesa. Za světla bylo jezírko jediným pramenem vodního prachu, jenž nad ním vytvářel zvon, intenzívně modrý, od středu až k břehům zcela nehybný.
Bez ochrany stromu, pod kterým stál stan se spícím Sašou uvnitř, byl Rainer během chvilky mokrý. Přesto však, zatímco mezi rty sál vodu stékající mu po obličeji, podřepl a sklouzl po kameni do bystřiny. Byla ještě studenější než včera, ani dvojí kalhoty nic nepomohly. Když se ocitl pod skalní branou, zastavil se a vytřepal si vodu z vlasů. Ohlédl se zpět k plošině a uviděl Irenu v teplákové soupravě, stojící mezi stany. S kapucí na hlavě bez zájmu hleděla za ním. Čili ho bez hnutí sledovala. Dokud jí nezamával. Potom, světle modrá od hlavy k patě, zvedla ruku a taky krátce zamávala.
Udělal jednu jedinou zastávku na odpočinek, aby si ohřál nohy a snědl snídani, čokoládovou tyčinku a pomeranč. Pak se ještě další hodinu brodil dál, než se dostal ze soutěsky a uviděl lidi pochodující dole v rokli po cestě. Veden červenobílými kůly se dostal k potravinovému stánku. Dopolední slunce už silně hřálo. Když vyšel z lesa nahoře nad vesnicí, uviděl pod sebou kostel a lesní průsek pěší zóny.
Přivítala ho Frenkova stará matka, jež přirozeně nemohla projevit pochopení pro takový útěk.
„Jo, to není pro každého, ta naše rokle,“ bylo všechno, co stará Fogačka řekla.
Rainer zaplatil.
„Přijeďte zase někdy, třeba až už nebudete sám.“
Nasedl do prvního autobusu, během jízdy spal a z budky zavolal Jenny. Zvedl to Seeler, prý jsou obě ve městě. Rainer jel k sobě domů.
„Přijď,“ řekla Jenny o pár dní později. Byla právě uprostřed čtvrté fáze, ve které je třeba spoustu věcí uklidit, napravit, ale jen máloco přikrášlit. Našla si nějakou skupinu. Díváme se na sebe. A mluvíte taky? Ti, kteří mohou. A ostatní? Hledí z okna. Pro Rainera bylo překvapením, když ho poprosila, jestli by se pro ni mohl po sezení zastavit, že mu chce něco ukázat.
Jeli metrem na předměstí. V jedné činžákové ulici přešli pár bloků, až se konečně Jenny zastavila před jednou barabiznou a pohlédla po její fasádě nahoru.
„Ty houby,“ řekla. „Chtěl jsi vědět, odkud jsou. Odsud. Tady bydlí můj houbař. Posílá mi je poštou, vždycky z této adresy.“
Rainer čekal něco jiného, ne tohle gesto, které nepotřeboval a které také pro ni bylo k ničemu.
„A co má být?“ zavolal za ní, když se vydala zpět a jeho nechala stát před domem. „Jsi mi snad něco dlužna?“
Jenny šla dál, jen zvedla paže.
Dohonil ji. „Co je?“
„Nic.“ Rainer zahlédl její pevný pohled a byl spokojený.
Jeli zpátky. Protože už byl večer, dostal nápad, že Jenny ukáže novou kancelář. Udělalo to na ni dojem, ta obrovská okna všude, ten výhled z jeho kanceláře, chtěla vědět, kdy se vrátí do práce. Z jejího hlasu bylo slyšet, jak jí na tom záleží.
„Zítra,“ řekl, „zítra se jede dál.“
Jenny se opřela o okno. Bylo slyšet přibližující se sirénu, chviličku nato se objevilo modré světlo a padlo do pokoje.
„To mě právě budou odvážet,“ řekla a zatočila se ve svém bílém plášti a la Mireille Darcová. Její záchvat skončil.