Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seDruhý Anaharský den
Autor
Bleidh
Druhý Anaharský den
Slunce zapadalo. Lesem, kde se karavana chystala přečkat noc, prosvítalo jeho pár posledních paprsků. Několik dětí ještě pobíhalo okolo plápolajícího ohně snažíce se využít čas před spaním k zábavě. Nikdo si však nevšiml, dívky sedící z dosahu světel ohně, skrytou mezi stromy. Pozorovala se zájmem sem a tam pobíhající lidičky. Aniž by to někdo postřehl, sledovala cestu karavany již několik dnů. Po tu dobu jí byl jediným přítelem havran stejně černý jako šat, který měla, jako vlasy, které jí sahaly k pasu, jako oči bez bělma, které každého zděsily. Světlo slunce už dávno zmizelo a tábor se pomalu uložil ke spánku. Hlídek bylo málo a ona se rozhodla projít mezi nimi k vozu s jídlem. Už to udělala, ale nebrala moc jídla. Jen, aby neměla hlad. Přehodila přes sebe plášť. Prošla za zády muže sedícího u ohně. Neslyšnými kroky se dostala až k vozu s jídlem. Pro jistotu se ještě jednou rozhlédla. Nikoho neviděla ani neslyšela. Stále však měla pocit, jako by byl někdo velmi blízko. Pomalu odhrnula plachtu vozu. Nahlédla. Vše vypadalo jako minule ale přece jen se něco změnilo. Co, to si nedokázala uvědomit. Vzala tedy nějaké jídlo, malý kousek toho, trošičku onoho a ještě malinko tamtoho. V tu chvíli uslyšela kroky. Skočila do vozu jak nejrychleji a nejtišeji dokázala. Tiše se otočila, aby se mohla podívat ven. Ucítila, jak jí někdo zezadu chytil v pasu a zároveň jí zakryl rukou ústa, aby nekřičela. Ani se o to nepokoušela, nemělo to cenu. Jen by vzbudila víc lidí. Nevzpírala se, klidně se nechala vytáhnout z vozu. Prošli kolem dvou hlídek a pak si uvědomila, že ji vede pryč z tábora. Když byli dost daleko, pustil ji. Rychle se otočila. Pohlédla do tváře vysokému muži s tmavě zelenýma očima, které postrádaly bělmo stejně jako její. Dívala se na něj s neskrývaným údivem. Nečekal, že na její tváři spatří stejně nenáviděný výraz jako na přihlouplých lidských ksichteh. A tak možná mírně podrážděně, možná jen trochu zbrkle vyhrkl: "Nediv se, jsi stejná!" Podívala se mu zpříma do očí "Jen jsem nečekala, že potkám někoho jako já, " nechala svůj pohled letmo přeběhnout po okolí "ale to je jedno. Spíš by mě zajímalo, proč jsi mě sem přitáhl." Řekla už velmi klidně. Teď už s klidem a lehkým úsměvem odpověděl: "Zachtělo se mi společnosti a tak mě napadlo, že bychom mohli cestovat společně, když už oba putujeme stejným směrem." "Rozhodně nebudu cestovat s mužem, když ani nevím, jak se jmenuje." "Sám nevím, jak se jmenuji." Sklopil zrak. Na nějakou dobu se zamyslel a řekl: "Říkej mi třeba Bleidh." Pohlédl jí do očí a než stačil svou otázku položit, dostal odpověď. "Moje jméno je Dag." Dál už nemluvili. Oba věděli, jak podobné byly ty roky, které se neznali.
Snědli něco z jídla, které vzala. Tiše si lehli na jehličí, zabalili se do svých plášťů. Zatím co on usnul po krátké době, ona ještě dlouho přemýšlela. Chodila dlouho po světě, mnohdy neměla co jíst, byla vyháněna skoro každým, kdo ji jen jedinkrát pohlédl do očí. Jednou slovy, jindy kameny, nebo klacky, podle toho, co přišlo lidem pod ruce. Zvykla si chodit s kapucí na hlavě a hledat klid v lese. Prošla mnoho zemí a do žádné se nevrátila. Nikdy by však nečekala, že potká někoho, jako ona. Dlouho ještě nemohla usnout. Ležela na zádech a pozorovala měsíc prosvítající korunami stromů. Dorůstal. Dívala se na něj tak dlouho, až jí víčka začala těžknout a upadla do hlubokého bezesného spánku.
Dalších několik dní spolu sledovali karavanu, někdy dlouho nemluvili, někdy nevěděli, co říct dřív. Chvíli jí přišlo, jako by jej znala dlouhé věky, jindy jako by se právě poznali. A když mu pohlédla do očí, probudila se v ní vzpomínka na otce. Zemřel, už před dlouhou dobou, ale byl jediný, kdo by za ni položil život. Taky to udělal. Byl to jeho druhý Anaharský den. Tehdy řekl:"Žij jen pro sebe, věř jen v sebe, nejspíš nikdy nepotkáš nikoho, kdo by to udělal za tebe." Nejdříve se tím neřídila, nechtěla, ale časem jí to lidé naučili. Když jí nevyháněli, bylo to proto že ji chtěli rovnou zabít.
Na poslední zastávce před Akhanem, cílem karavany, si vzali víc jídla, neměli jinou možnost, peníze neměli a i kdyby, nikdo by jim nic neprodal. Když se ten večer ukládali ke spánku, měsíc v úplňku osvětloval jejich tváře stříbrným světlem a nechával na nich vystoupnout stíny podivně pitvořící jejich vzhled. Podívala se, jestli Bleidh už spí. Tiše se zvedla a stejně tichými kroky se pomalu vydala hlouběji do lesa. Havran ji tiše sledoval, přelétajíce z větve na větev. Když si byla jistá, že je dost daleko, nastavila havranovi ruku. Ten se usadil a jakoby očekával Daginy povely. Sklopila hlavu. Ozval se hlas, jež snad ani nemohl být její a slova, která říkal zněla podivně, staře a nelidsky. Jakmile dozněl, Dag opět vzhlédla. Havran zamával křídly a vyletěl kamsi z jejího dohledu. Ona si lehla mezi kořeny stromů. Její pohyby byly křečovité a nepřirozené. S trhnutím ze sebe vydala podivný skřek. Havran rozprostřel svá křídla a zakryl nebe. Kořeny stromů se začaly hýbat. Vyrvávaly se ze země, rostly kolem ní, uvězňovaly ji mezi sebou až se nemohla vůbec hýbat. Bylo ticho. Takové, že by se snad dalo i nahmatat. Čas plynul pomalu, možná vůbec. A přece se něco pohnulo. Byl to Bleidh. Nespal. Čekal na tuhle chvíli. Přišel blízko. Skoro až k místu, kde ležela. Tam se zastavil a splynul s časem věznícím to místo. A čas se tak dál poklidně převaloval dál až dospěl k chvíli, kdy se kořeny opět pohnuli. Havran odkryl nebe a měsíční světlo opět dopadlo na Dagino bezvládné tělo, jež odkryly kořeny. Bleidh k ní přiklekl. Dlouze se na ni zadíval. Věděl, jak je teď bezbranná a zranitelná. Havran by ji sám neubránil, možná jindy ano, ale dnes se začínali slétat mrchožrouti. Bytosti stvořené jinou vírou, porušující základní zákony existence v našem světě. Tvorové, jež vraždí nejen vše živé, ale i sami sebe. Ode dneška na další tři dny padne svět do jejich rukou. Tomu období se říká Anaharský den. Nikdo přesně neví, kolik času mezi dvěma Anaharskými dny uplyne, ale je to více jak 112 let. Mnozí nepřežijí svůj druhý Anaharský den. Pro lidi to bude znamenat jen další kruté dny v realitě jejich všedního, nemožně jednotvárného života. Pro nelidi to byly dny plné strachu a ukrývání se. Ti odhodlanější přežít se uchylovali i k příchodu do měst, ztráceje obavy z útoků a pohrdání ze strany lidí. O tom přemýšlel už dlouho před tím, než Dag potkal. Jak se na ni díval, rozhodnutí padlo. Cítil potřebu ji chránit, nepřemýšleje o následcích. V noci nemohl riskovat cestu do města, je možná víc hlídáno než ve dne. Musí tedy přečkat noc v lese a doufat. Posadil se k blízkému stromu, položil si její hlavu na klín. Našel si někde před sebou bod a soustředěním se pomalu uvrhl do zvláštní meditace, jež mu dovolovala nabrat trochu energie aniž by musel zavřít oči. Jeho duše se toulala někde mimo realitu, nechávala jeho mysl prostou myšlenek a tělo pohybu. Nad lesem se opět zhmotnilo ticho, čas se zpomalil a s ním plynuly jen neznámé myšlenky zrozené v hlavě havrana. Tak to zůstalo až do rána.
Bylo mlhavo. Slunce již muselo viset vysoko nad obzorem, ale bílé mraky jej dokonale skryly, les byl skoro stejně tichý jako v noci a stromy si mezi sebou šeptaly prastarou řečí, které nemohl rozumět už nikdo kromě stromů samých. Šeptaly si o blízké i vzdálené budoucnosti, o tom, co mělo brzy nastat.
Bleidh se pomalu vracel k vědomí, počínaje si uvědomovat klidně dýchající Dag na jeho klíně. pohlédl na její tvář. Na tvář krásnou, avšak i pod ní duše krásná ač zjizvená těmi časy pohany. Pohladil ji po temných vlasech, vzal do náručí a vstal. Nesl ji až na konec lesa, kde uviděl hradby Akhanu. Tam ji položil na zem a klekl si vedle ní. Svlékl si plášť. Potom ještě košili. Zaklonil hlavu, vypnul hruď a natažené ruce stáhl za záda. Podivným tichem se nesl slabý skřehotavý smích. Prudce s nahrbením zad zkřížil ruce na prsou a hlavu přitiskl na kolena. Z jeho zad se ze dvou krvácejících ran vyrvala dvě obrovská, zkrvavená, opeřená křídla. Ve stejnou chvíli ze sebe vydal hrůzyplný skřek napovídající mnoho o jeho nemalé bolesti. Hodnou chvíli tam jen tak zůstal. Bez pohybu, zvuku snad i života. Než nad nimi zakroužil havran. Usadil se na větvi blízkého stromu. Bleidh pomalu začal pohybovat křídly. Nejistě jako dítě, jež se učí chodit se postavil na nohy. Pohyby křídel zrychloval a vzduch kolem se začínal vířit. Rány na jeho zádech přestaly krvácet a on se zlehka vznesl do vzduchu. Zamířil vysoko nad Akhan. Město bylo zvláštně ospalé, snad to bylo počasím, snad probuzením "pekelných" bytostí je oslabovalo. Vyhlížel nějaké opuštěné místo, kde by později mohl přistát víceméně nepozorovaně. Byl tam hřbitov a starý kostel nebo tak něco. Kolem bylo pár slušně velkých stromů. Vybral si. Naposledy zakroužil nad městem a vracel se pro Dag. Nebyla tam. Snesl se na místo, kde ji zanechal. Ve chvíli, kdy se jeho nohy dotkly země, zasvištěl šíp. Minul. Otočil se po jeho střelci, ale v tom okamžiku jeho křídlo probodlo kopí a zabodlo se do stromu. Dřív než se stačil zorientovat, přiběhlo k němu několik lidí a začali do něj bít holemi. Sebral poslední síly a vyrazil proti jednomu z nich. Natrhl si tak křídlo, v němž bylo kopí. Porazil muže a získal trochu prostoru. Než se stihl otočit schytal pár dalších ran. Jednomu muži chytil hůl a vyrval mu ji z rukou, nečekaje na nic, zaútočil na bezbranného tolik, aby jej srazil na zem, tam mu zašlápl krk. Přitom se jeden ze zbývajících snažil osvobodit ležícího úderem na Bleidhovo koleno. Ten padl na zem a v zápětí ztratil vědomí.
Uviděl své tělo ležet bezvládně na zemi. Tři muži do něj mlátili holemi. Necítil nic. Bylo to jen tělo. Bylo mu jedno, co se stane s tím kusem hmoty.
Havran, který seděl na větvi líně vzlétl. chvíli kolem jen tak poletoval, ale pak se najednou střemhlav vrhl po mužích. Ozval se výkřik a moment na to jeden muž padl na zem mrtvý. Ze zad mu trčel šíp. Druzí dva se rozeběhli proti střelci. Toho rychlejšího zaměstnal havran, druhý nedoběhl. Netrvalo dlouho a padl i poslední s vyklovanýma očima.
Dívala se na zmlácené Bleidhovo tělo. Stále doufala, že ještě žije, ale něco jí říkalo, že není naděje. Pořád to byl ten krásný a laskavý démon. Padla vedle něho na kolena. Složila hlavu do dlaní na jeho hrudi. Tělo pod ní se proměnilo v prach.