Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Terminál

17. 09. 2004
1
0
1513
Autor
Kati

Terminál, The Terminal (USA 2004) scénář: Sacha Gervasi, Jeff Nathanson střih: Michael Kahn hudba: John Williams kamera: Janusz Kaminski režie: Steven Spielberg hrají: Tom Hanks, Catherine Zeta-Jones, Stanley Tucci, Chi McBride, Diego Luna

Letištní hala New York, kudy dennodenně projde několik tisíc cestujících se stává dějištěm dalšího z řady „životních příběhů“ v režii Stevena Spielberga.

 

Viktor Navorsky, hlavní hrdina story o nuceném azylu, přilétá do New Yorku a netuší, že v jeho zemi zatím vypukla občanská válka, která zmrazila diplomatické vztahy se všemi zeměmi. Po neúspěchu běžné pasové kontroly se vzhledem k evidentní jazykové bariéře dozvídá opravdu neotřelým způsobem, že jeho země prakticky neexistuje, což záhy potvrdí miniaturní obrazovky v terminálu, kam je odkázán s několika potravinovými lístky, pagerem a upozorněním, že New York je pro něj „zavřený“.  Přestože vůbec nechápe, co se děje, uvědomuje si, že nemůže projít dveřmi, za kterými čeká New York. Zcela nepochopitelná je neschopnost Navorskeho vzbouřit se proti americké byrokracii, a to jak trváním na co nejrychlejším vyřešení své situace u vedení letiště, tak i prostým útěkem z letištní haly, který je mu prakticky vnucen letištním komisařem, jenž se tak snaží hodit „problém“ na nějaký jiný úřad. Letištní terminál se stává jeho „ubytovnou“ a snad i domovem, který mu zpříjemňují lidé, s kterými se setkává a kteří si oblíbí podivína z nepoužívaného „východu 67“, který se stává jeho útočištěm a noclehárnou. Neúnavnost, s jakou každý den žádá o povolení k pobytu, ačkoliv je mu pokaždé zamítnuta, mi připadá fascinující a nesmyslná, jeho vysvětlení je ovšem zcela logické: úřednice má dvě razítka – červené a zelené – jeho šance na úspěch je tedy 50 na 50. Zvláštní mi také přijde, že v průběhu celého filmu vás ani na chvíli nenapadne, že by se snad Navorsky nudil. Způsobují to zřejmě jeho každodenní kontakty se zaměstnanci letiště, ale také jeho zručnost a nápaditost, s kterou si každý den dokáže vydělat i v tomhle svém malém světě na jídlo, i přes překážky, které se před něj snaží letištní komisař klást, aby ho donutil co nejdříve odejít z letiště.

 

Samozřejmě že zde nechybí ani určitá forma milostné zápletky… Hrdinkou srdce Navorskeho se stává letuška Amelie, s kterou se však setkává jen velmi zřídka ve chvílích, kdy Amelie odlétá nebo přilétá. Ona sama prožívá milostné drama s ženatým mužem a Viktor se stává nejprve jejím důvěrníkem, přestože ho osamělá Amelie několikrát zve i na společnou večeři. Nedokáže se však ze svého zničujícího vztahu vymanit a stále čeká, že se něco v jejím vztahu s oním tajemným ženatým mužem změní… Amelie rozhodně není obrázkem emancipované ženy, své životní boje nedokáže vyřešit a motá se v nich jako v začarovaném kruhu. Stále čeká…

 

Postupem děje se začínají rozplétat osudy jednotlivých postav, přátel Navorskeho, kterým nikdy neodepře svou pomoc navzdory své vlastní nezáviděníhodné situaci. Se vztahem s Amelií se ale začíná otevírat samotný důvod příletu Navorskeho do New Yorku, ve kterém vyjde najevo jeho neuvěřitelná obětavost a laskavost.

I přes zdánlivou banalitu a fakt, že se skutečnému příběhu, který se udál v Paříži podobá jen vzdáleně, stojí za to vidět tento film, přestože ho poněkud kýčovitý, ale dojemný závěr trochu kazí. Rozhodně se nebudete nudit a strávíte příjemný a zábavný večer ve společnosti Toma Hankse a Catherine Zeta-Jones pod vedením legendárního Stevena Spielberga.

 

Terminál rozhodně nelze považovat za nejpropracovanější Spielbergův film, svým odlehčujícím charakterem vám ale na chvíli dovolí zapomenout na problémy, s kterými se musíte potýkat vy sami nebo které se na vás valí z každodenních zpráv o násilí, válkách a smrti, kterých je v současné době snad až přespříliš.

 

 


Kati
18. 10. 2004
Dát tip
To přece nevadí. Nikomu nebráním psát recenze na stejný věci jako já... třeba je i lepší... ráda si ji přečtu.

Yossarian
16. 10. 2004
Dát tip
j před chvílí sem přidal recenzi na Terminál, aniž bych věděl že jsi to sem už dala takže se omlouvám, potřebuju jen od čtenářů poradit, pak to stáhnu pryč, o tipy nestojím (ale je to stejně náhoda, fakt jsem to nevěděl) :-)

Kati
30. 09. 2004
Dát tip
když myslíš... mě by to teda rozházelo a poměrně hodně...

Vampireo
23. 09. 2004
Dát tip
Navorsky je vesničan z Krakozie, proto je tak ledově klidný. My Slovani to máme v genech. On je ještě navíc obrněný klidem své rodné postruské Krakozie, Američani ho prostě nerozházej.

Kati
21. 09. 2004
Dát tip
co tím chceš říct? nekopíruju něčí práci, jestli jsi myslela tohle. mám vlastní mozek a vlastní pocity, nemůžu za to, že jsou podobný s něčíma jinýma. mrknu na to, ale tuhle recenzi jsem sem psala proto že jsem tu žádnou na Terminál neviděla.

Kati
21. 09. 2004
Dát tip
aha, to je internetový portál... tak zas jsem o něco chytřejší ale našla jsem tam jen příběh a ne recenzi... no to je jedno...

Kati
21. 09. 2004
Dát tip
V podstatě s tebou souhlasím, Spielberg dokáže i z minima vytěžit maximum, ale po pravdě řečeno... Ty bys nebojoval za svoji svobodu anebo jen kvůli absurdnosti té situace? A nedokážu si představit nikoho, kdo by v té situaci zůstal tak ledově klidný jako Navorsky...

KayTee
21. 09. 2004
Dát tip
Kati: Ano Houser je i na netu, ale vychází i jako časopis každý čtvrtek a najdeš ho v multikinech. Je tam vždycky recenze na nějakej film. Minule to byl zrovna Terminál..

Vampireo
20. 09. 2004
Dát tip
Film jak má být. Neochota hlavního hrdiny utéct z letiště, k čemuž ho komisař nutí, plyne z jeho mentality, kterou se právě vymyká a kterou Hanks dokonale ztvárňuje. Okrasné blbůstky kolem by v podání jiného režiséra vypadaly strašně, ale Spielberg je prostě machr.

Dash_707
17. 09. 2004
Dát tip
Fajn, zkusím na to mrknout v kině. :o))

KayTee
17. 09. 2004
Dát tip
podobní recenzi otiskl i houser.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru