Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte se"Nahota"
11. 11. 2000
2
0
4090
Autor
christi
Nahotou cisi
ma slova z mych rtu,
kez byl bys mi blizsi,
kez nebyl bys duch.
Nahotou oplyvas,
vzdyt ty nejsi zivy,
jsi prizrakem v nocich mych,
jsi ten, kdo je mlhou pozlacen.
Myslím, že to cítím jako Falka a Myrinda dohromady. Tak první sloka vypadá jako nenásilný rým, v té druhé jsem čekal něco podobného a o to pozlaceN jsem si nabil nos. Tajně jsem si tam dosadil Y... pozlacený:o))) Ale na druhou stranu to zanechalo vnitřní pocit, nesouvisející s technickou stavbou básně a v tom se zase přikláním k Myrindě......:-)
Proč nečtu poezii? Jsem realista a nemám rád stylizovanou romantiku, které je poezie plná. Až díky písmákovi jsem ji vzal na milost, ale myslím si, že už jen to, co tu čtu tady, mi bohatě stačí. Nejsem typ, co by poezii prožíval, ale i já v ní vidím krásu. Akorát většinou jen v samotným slunečním dnu vidím větší...
Podle mě je dnešní poezie už příliš odtržená od světa a od čtenářů. Dnes píšeme všichni pro sebe a pár vyvolených přátel (se stejnou úchylkou), nebo pro lidi co si hrají na intelektuály.
Uff ... no, dočetl jsem kritiky tak do jedné třetiny ... ale chci ještě napsat svoje k této básničce.
Tuším, že falka psala, že po prvních třech verších jí to "vyhodilo ze sedla" - že se to tam rytmiky kouslo. Ale já si myslím, že (ač zřejmě nezáměrně) je to naopak hodně povedená synchronizace s obsahem té první sloky. Aspoň já to tak cítím: "Kéž nebyl bys duch!!!"
Celkově v tom vidím pohrávku s city, ale i pragmatismem, což bývá hodně zhoubné porovnávání, a když se k tomu dodá i "zhoubná forma-poloforma" v provedení, není to vůbec špatné.
Dani: no máš dvě složky, zajímavost a srozumitelnost, a ty dvě jsou (většinou) navzájem v opozici... Přílišnou jednoduchostí se báseň stane nezajímavá (ale srozumitelná), kdežto přílišnou složitostí to máš obráceně.... Je to o poměru (vyvážení) těchhle dvou složek.
Teda když pominu složku technickou (já říkám formální), která vůbec funguje zvláštně.
Já osobně se snažím o skloubení všech těchhle složek do aspoň částečně vyrovnaného celku. Ale většinou je to pro mě jen hra, nikoliv vy(za)pisování niterných pocitů...
BTW: já mimo písmák poezii nečtu vůbec (akorát teď T.R. Fielda)
jo v tomhle souhlasim ale nejak se tim moc nezabejvam pisu to jakto prijde nekdy je to vic na jedny vazce jindy na druhy jindy rovnovaha, nezabyvam se tim, vlastne trochu jo ale v jinym smyslu, ale to je jedno, jo a jestli se muzu zeptat proc nectes poezii??? ja teda osobne poezii miluju actu ji dost a hodne mi dava...
no to ja teda rymovacem nejsem pac jsem este nejak nezacal rymovat ale mozna bych to taky moh zkusit ajinak moc nechapu tu vetu je to jen vec mnozstvi, jestli tim myslis ctenare nechci psat tak aby se jim to libilo a aby to vsichni chapali kdyz to tak necitim pisu co citim co dejcham co vidim co me zranuje co me tesi.... a ctenari co pochopi zcela vse urcite jsou ale myslim si ze pochopit to co chce basnik rict doopravdy se asi jen tak nekomu nepodari je to dany subjektivitou - proste ac ctu napr. hrabete ci kohokoliv, jasne libi se mi to svym zpusobem to chapu ale nemyslim ze to je presne to co ta basen znamena pro basnika co tim chce rict proc ji psal, to fakt myslim ze vetsinou nejde, nakonec ja se proste citim basnikem at uz jsou my basne jakykoliv ja se tak citim, mozna to zni jako poza ale proste to tak citim:o))) s pozdravy v ucte dani.
Dani tady s tebou musim naprosto souhlasit, pisu taky jak to citim a jak to prijde, nemyslim, ze kazdy ctenar musi pochopit o co vlastne jde, ja si napisu basnicku do ktere zamotam pribeh a je krasny, kdyz mi nekdo rekne jiny, protoze tam jiny vidi, ten svuj. Me se vicemene libi taky kazda basnicka, kazda ma neco do sebe a kazda je psana s citem a pribehem, at je to treba fantazie.
Dani: tak za 1) nepovažuju se za básníka, spíš za "rýmovače", mám jakousi přčdstavu o technice a formě, a do ní prostě cpu slova, významy a občas i příběhy...
2) ano přimým pojmenováním čtenáře ochudíš, stejně tak ho ale ochudíš příliš neprůhlednou metaforou... je to jen věc množství (ovšem je potřeba přihlížet k cílové skupině... jsou čtenáři, co pochopěj skoro všechno)
pisu tak jak to citim jak se me urcite veci situace pohledy lidi dotykaj, to je hlavni ukol me poezie mozna je to sobecky ale ja uznavam jedine individualni pristup k tvoreni, psat formou ktera je treba pruhlednejsi by urcite slo ale proc, myslim ze mistr Mallarmé mel pryvdu kdyz tvrdil ze natzvat predmet jeho jmenem ze tri ctvrtin ochuidi basen i ctenare, ja nechci aby me lide chapali aby vedeli kdo presne sem a jakej sem, ale jde mi o to aby si ctenar jako vy udelal svou vlastni predstavu co to ma vyjadrovat o cem to je proc to takovy je jak to pusobi.... doplni si do toho svoje osudy svoje problemy svoje radosti svoje obrazy svoji hudbu celeho sebe, uz sem se nejak rozepsal ale nekdy to doresime, urcite se tesim na dalsi pripominku ci nazor, takze pis ja se zase ozvu v hluboke ucte k tobe jako basnikovi dani.
Dani: to, že do toho dáváš vše, je podstatné (pro tebe). To že je to neprůhledné, je taky podstatné (ale pro mě, jako čtenáře). Jde jen o to, s jakým úmyslem (záměrem) píšeš...
mozna ze neco co pisou prijdou jako blaboly neskryvam ze ted utikam k ponekud abstraktnimu a nepruhlednymu a experimentalnimu ale pro me to ma cenu a to je hlavni je to porad o me a ze me muj projev otazky myho zivota moje okamziky jakychkoliv nalad proste sem to ja a to je podle me to nejhlavnejsi jasne napsat neco se zamerem udelat blabol a pak za to sklidit uspech asi neni zrovna mnam ale ja do toho davam, ze sebe vse....
Dani: mám to fakt ozkoušené... napsal jsem totální blábol, úplně bez smyslu, a sklidilo to nejmíň příjemnej úspěch mýho života :-(
kazdeho nazor kazdeho vkus:o))
ja radsi ty nepruhledne tajemne experimenty:o))
Dani: víš, napasat cosi blábolně nerýmovaneho a dostatečně neprůhledně tajemného, není problém. A vždycky se najde někdo, kdo to bude považovat za skvělou poezii...
Dobrá nerýmovaná není jednoduchá (jak píše Falka), ale dobrá rýmovaná je ještě podstatně těžší (sevřenější formou)...
Dani: Mám tu knížku na své poličce nad postelí :o)
Merle: Tím prvním odstavcem mi mluvíš z duše.
Napsat kvalitní báseň bez rytmu, rýmů a bez použití jiných rytmizujících prvků je velmi těžké, protože potom vše záleží jen na intonaci a hlavně, dílo MUSÍ obsahovat něco navíc, něco, co velmi upoutá... myšlenka tu musí být mnohem silnější než v jiných básních, protože je mnohdy tím jediným, co spojuje... Je to těžké a jen opravdu málokdy se to podaří... Většinou, když čtu básně psané volným veršem, mi bývá líto, že nejsou zasazeny do nějaké z forem, vypadají, jak okdyž jim něco chybí...
Merle má pravdu v tom, že je jednoduché vyjádřit to, co chci, volným veršem... Jenže většinou to prostě není báseň v pravém slova smyslu, působí na mě jen jako výpověď s poetismy...
Používat rýmy není jednoduché, ale když se to povede, když jsou užity skutečně plynule a nikde stopa po násilnosti... hmmm....
nemuzu nez vzpomenout tu v teto diskusi a jako reakci na falku knihu baudelairovu Male basne v proze:o))
viz hermit: je to opravdu dle me pouze vysada mistru, skacela si s radosti prectu protoze nejsi prvni kdo me na nej upozornuje a jak tak koukam asi to budu muset shlednout:o))
viz merle: prilis snadne?? vysvetli, myslim ze poezie se tak proste vyviji a ma se tak vyvijet, soucasnej svet je chaotickej da-li se to tak rict a proto i fantazie a obraznost lidi speje k vetsi chaoticnosti a odvazanosti oproti starym svetum, starym systemum a pod., myslim ze napsat basen bez rymu a rytmiky a formy neni snadne, tedy alespon takovou ve ktery neco je a ktera za neco stoji....
Dani,jen jsem tu chtela podotknout,ze toto neni basen versovana,prestoze k tomu mozna trochu svadi.Nevim nevim,jestli by to tu s nekterymi kritiky neseklo,kdybych popustila svoji fantazii vic , nez poustim ted.To co pisi k mym blbustkam nyni mi celkem staci)Ale diky)
Jasně, že to záleží na každém, třeba myrinda (a nejen ona) tam pro sebe našla hodně...
souhlas s falkou a jinak to samy jako u minuly basne... plus nevim esli sem to sem uz nekam psal jako kritiku ale proste si myslim ze rym v basni by mel bejt jeji soucasti, mel by umocnovat jeji naladu jeji pusobivost, jeji umeleckej dojem a u spousty lidi ktery pisou basne (ted nemyslim jen tebe a taky ne tebe ve vsech pripadech) se snazi rymovat a casto je to naopak one basni na skodu, vyhazuje to z jejiho tempa, jejiho rytmu, jeji melodie,...a navic si myslim ze spoustu lidi, kteri s nim neumi tak zcela zachazet, znacne omezuje a nici jejich talent, lepsi je nechat proudit svoji imaginaci a psat primo to co jde z cloveka ale to je na kazdeho posouzeni takze esli to nekdo bude cist kdyztak se k tomu nejak vyjadrete a napiste mi co vy osobne si o tom myslite, jinak zatim nazdarek..:o))
Souhlas s Danim. Podle mě: napsat básen s pravidelným rytmem a rýmem je mnohem TĚŽŠÍ, NEŽ SE ZDÁ. Já to neumím. Pro mě je tomhle oboru mistr Jan Skácel, nikdo jiný mě tak nezasáhl. Dokázal překonat úskalí rýmu a NEPODŘÍDIT se mu.
Rým je výsadou mistrů, je to něco jako druhé umocnění významu básně, ale ta forma musí přitom být naprosto stoprocentní, jinak to skřípe. :-)
to Kat. : dovoluji si nesouhlasit... možná ty máš své tělo ušité na míru; že stačí tvé duši... já jsem však nespokojena - necítíš se svázána?
:-) Jediné co se mi vybaví a nevím proč, jsou slova písně: "It's only words ..."
Hmm, je to trochu vyhazující... první tři řádky navozují pocit, že i ten čtvrtý ponese rým... a ono nic. A druhá sloka je hodně nepravidelná i délkou...
JiKo:It's only words and words are all I have...?
Falka cože?:-))
Christi: Falka asi myslí že se to téměř rýmuje, mě to též napadlo
Christi, ne všechno, co se rýmuje, je nutně veršovánka...
Že je to vyhazující znamená, že když jsem se pokoušela vnořit, nepustilo mě to, vyhodilo mě to ze sedla... vyhodilo mě to z rytmu...