Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seDVEŘE
Autor
pekylau
Sedím na větvi.
Sedím na větvi a je mi nedobře.
Myšlenky se na okamžik rozptylují. To byl přeci nějaký film? Jakubisko, Polívka? Nevím. Všechny duchaplné komedie předních humoristů tohoto světa mi zplývají v šedé nejasno. Sedím na větvi a ani stádo rozchechtaných Chaplinů mě rozesmáti nedokáže.
Sedím na větvi.
A na konci.
Praštil jsem dveřmi s přesvědčením, že už nikdy nebudu potřebovat kliku a stejně jako většina podobných dveřozavíračů ted čekám, kdy mě to výzývavé a vzpupné na druhé straně zavolá neomluvně a nepokorně zpátky. No a já , naoko také neomluvně a nepokorně, přesto však v roli jednoznačně poraženého, vklouznu zpět do té zlaté, vypolstrované, ale navzdory všemu luxusu, pořád jenom obyčejné klece.
Tak.
Praštil jsem dveřmi.
A udělám to znovu a znovu.
To tam za těmi dveřmi mačká, svírá, utiskuje, dusí... !
A tak jsem s nimi praštil. Poprvé, posté, potisícíčtvrté. Dělat si čárky na kmen stromu, asi by to ten dřevěný ubožák dávno nepřežil.
Na rozdíl ode mne.
Já žiji.
S pocitem křivdy, bezpráví a ublížení na těch nejcitlivějších orgánech mého těla.
No jasně.
To všechno´´TO´´, ´´ TO´´ tam za těmi dveřmi! Já kdybych jenom mohl. Ale ´´TO´´ mi to nedovolilo! ´´TO´´ je tím vino, že už to dál nevydržím, že už toho mám plné zuby, že mě to nebaví, že..... , že jsem nezamknul dveře!
Cože jsem nezamknul?
Dveře?
No ano. ´´TO´´ může za to, že jsem nezamknul dveře!
No to už je vrchol!
Sedím na větvi a nájednou nevím. Nevím proč jsem na větvi, ale pomalu tuším, proč jsem nezamknul. ´´TO´´ za to určitě nemůže. Ten klíč je totiž (byl tam opravdu vždy?), zastrčený na mé straně. Opravdu. Je tam a funguje. Starý, zrezavělý, železný,.......nepoužitý.
Vrátit se?
Nebo se nevrátit?
Zlost, stále více ředící se časem a přiznáním si své viny, se postupně proměnuje v strach. Strach! Vlastnost, která se tak ráda schovává za zodpovědnost, povinnost a plno jiných, námi používaných vlastností, sloužících k lepšímu ovládnutí.
Vrátit se?
Nebo se nevrátit?
´´Za osmdesát let tady nikdo ze žijících lidí nebude´´, proletí mi hlavou myšlenka jednoho z nežijících myslitelů. ´´No a já ještě dříve´´, odvážuji se tento skvost doplnit o své osobní poznání.
Čekat?
Znovu čekat na další opakování?
Už nesedím na větvi.
Zamykám nikdy nezamčené dveře a s klíčem v kapse odcházím.