Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seZklamaný alchymista
09. 03. 2006
7
2
3034
Autor
Presbyter
Vědění bolí, neboť nejhorší je znát
sám sebe - vidím svou bídu a svůj hřích.
Ač za tím vším, jako skálu, jako hrad
tuším tajemství - kdo by se k němu zdvih?
V tyglíku srdce míchám sloučeniny
tajných vášní - výsledek nikde, ve tmě cíl.
Nezměním člověka, ten střep z hlíny -
v nádobu světla se žádný z mágů nezměnil.
Však přece - neznačí bezmoc prokletá
že nebeský kámen nebývá v zemské rudě?
Přiznat porážku - není to cesta ke svobodě?
Lepší je nevědět, vždyť Paní Nicota
prý ke světlu vede přes oblak nevědění.
Učenost selhala - snad prohlédnu bez ní?
2 názory
Viděla jsem pár tvých kritik a musela jsem se na tebe podívat. Tohle je super! je v tom hloubka, duchovní podtext. Už si tě dávám do oblíbených.*
Milý Wu, souhlasím s Vámi, ať už se jarních ptáčat nebo prázdné formy týče.
Vzdálený_hlas_moře
28. 03. 2006František_Miguel
21. 03. 2006František_Miguel
21. 03. 2006
Františku, já věřím, že Ježíšova smírčí oběť na kříži byla přinesena opravdu za všechny - za lidi, za celé stvoření, tedy i za zlé duchy, chceš-li. Boží odpuštění se skrze kříž nabízí všem, ale ne každý je ochoten a připraven je přijmout. Kdyby se ďábel kál, říká sv. Martin z Tours, mohl by uniknout věčnému trestu. Peklo v souladu s Biblí a křesťanskou tradicí považuji za realitu, ale nejsem si jist, bude-li opravdu věčné. Někteří mě blízcí ortodoxní autoři - Clément, Bulgakov - píší, že na úplném konci bude tzv. apokatastáze, všeobecné spasení všech, včetně satana. Ale podle mě bude trvat ještě pár miliard let, než i ty největší zrůdy, které napáchaly to nejukrutnější zlo, budou hodny prosit o Boží odpuštění. Vždyť Boží spravedlnost je v prvé řadě na straně slabých, ponížených, trpících. Utrpení očišťuje - takže já ten oheň, připravený "ďáblu a jeho andělům" (jak stojí ve Zjevení Janově) ze srdce přeju - s tím, že platí, co napsal sv. Pavel v 1. listu Korintským, že na konci bude Bůh "všechno ve všem" - což znamená, že zlo bude buďto vyhlazeno, nebo se bude kát, vytrpí trest a nalezne spásu.
František_Miguel
20. 03. 2006
Ne každé poznání je spásné, satan toho ví hodně a co je mu to platné?
František_Miguel
17. 03. 2006
Františku, Františku, nepsal jsem nic o "ovum philosophicum", nýbrž o "lapis coelestis". V renesanční filosofii, ovlivněné alchymií (J. Boehme) symbolizuje kámen mudrců spásné poznání. Nepsal jsem ani o nevědomosti, nýbrž o nevědění - v linii apofatické (negativní) teologie - Mikuláš Kusánský hovoří o "docta ignorantia" (učeném nevědění) - čímž se myslí, že poznání Boha je nad-racionální, přesahuje lidské pojmy, které je třeba negovat, až zbude Nic - a toto Nic, pro které nemá lidská mysl žádný pojem, to je Bůh. Viz Pseudo-Dionýsios Areopagita, Mistr Eckhart, Jan od Kříže, ba dokonce i K. H. Mácha...
František_Miguel
16. 03. 2006
Podcenil jsem Vašeho aristokratického ducha. Naštěstí žádná Královna Zavržených není mou paní.
Queen_Of_The_Damned
10. 03. 2006Queen_Of_The_Damned
09. 03. 2006
Však přece - neznačí bezmoc prokletá
že nebeský kámen nebývá v zemské rudě?
Přiznat porážku - není to cesta ke svobodě?
je moc hezky napsaná celá. Knížku neznám, ale podle básně to byla velká inspirace...... TIP