Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seDěkuji, pane profesore
Autor
Marcela.K.
Koukám z okna a říkám si do prčic…ale hlavní cesta bude snad holá.
Kolem jedenácté ta mokrá kaše odtéká do kanálu a já vím, že pojedu. I kdyby to všechno najednou přimrzlo, pojedu, protože musím.
Nad kabátem nemusím přemýšlet…ale co pod něj.
Oblékám si bleděmodrý džíny a bílý svetr.
Stulím se do myšlenky kluka, který mi píše: ,,Myslím na tebe, drž se.“
A tak se držím.
Zastavím před obchodem. Chci bílou růži. Nemají, jen s nádechem do růžova. Na dlouhatánský stonek nechávám uvázat dvě mašle - modrou a bílou…
Rádio nezapínám. Jedu rychle, ale s klidem. Jen slzy, které mi stékají po tvářích, neutírám. Usmívám se a rozmazaná cesta je plná vzpomínek, které na mě vykukují z doby před třiceti lety…
Vcházím poprvé do třídy. Sedám si do lavice a přichází muž v tmavomodrém obleku…
Třída plná dívčího smíchu utichne a on se představuje: ,,Budu váš třídní a budu vás učit český jazyk a dějepis.“
Pak jdu po chodbě, studené rezavé dlaždice chladí i v horkých dnech:,,Marcelo,“ zastavím se a otočím.
Slabý linkovaný sešit s pubertálním nápisem NÁLADOVOSTI…Stydím se…a rezavé dlaždice mě pálí. Strčím mu sešit do ruky a mizím na konci chodby.
Jednotlivé útržky vzpomínek se mi střídají v hlavě. Sleduji cestu a přitom jsem zpátky. Je mi sedmnáct a směju se od ucha k uchu…zpíváme při kytaře, učíme se správně vyslovovat…recitujeme při svíčkách ve sklepení zámku, v městském divadle, na celostátní přehlídce … v kulturních domech, krájejí si nás jak kolečka salámu za kávu a tatranku - kultura pro soudruhy…
A pak zase rozevláté vlasy…
Náladovosti, aneb Písničky pro Marcelu.
Malá sesterská vizita, aneb Písničky v modrém a bílém.
Chtěl abychom vystupovali v modrých sukýnkách a bílých halenkách…kluci ze souboru v modrých společenských kalhotách. Ti návrh přehlasovali na modré rifle a bílá trička…jupí!!!
Parkuji nedaleko hřbitova. Paní s kyticí mi ochotně ukazuje směr, kudy dojdu ke smuteční síni…
Modrobílá mašle na stonku růže září mezi černými stuhami, když ji pokládám na hromadu květin před rakví. Chlad mě halí do tmavého kabátu s černou kožešinkou, ale já vím, že on ví…že vidí můj bílý svetřík a modré rifle.
42 názorů
Možná ti bude připadat zvláštní,ale já jsem psal původně asi jako horší Whispermoonlite. - Pokud jsi už v mládí byla autentická a jsi pořád,pak je pro tebe velkou výhodou,že tohle lidé pořád chtějí.
Marcela.K.
20. 08. 2018U mých básniček porota ocenila to, že jsou psané z osobního prožitku studentky zdravotní školy. Kupodivu.... jelikož na kraji jsem byla druhá (taktéž první cena nebyla v moji kategorii udělena), o to víc mě překvapilo to první místo v celostátním kole . Asi to tak mělo být, abych si už tehdy uvědomila, že "záleží" na tom, kdo hodnotí...proto mi je i dnes celkem jedno, jakou kdo napíše k mému textu kritiku. Samozřejmě kladná potěší... takže dík ;-)
Faktem je, že záporná zase člověka donutí se zamyslet, zastavit...
Jistě v mnohém to byla velmi absurdní doba. Na jedné soutěži,kterou "soudcovali" tehdejší významní básníci ,jsem získal "pouze" druhé místo,přičemž první místo nebylo uděleno,jelikož jsem se nevešel do zadaného námětu,což bylo "mládí - štěstí - mír" nebo něco na ten způsob.V sedmbnácti jsem ale zkoušel psát velmi "odvazově" ,takřka surrealisticky,takže se divím , že mi ti (jak se dnes říká) režimní básníci tu druhou cenu dali.
Marcela.K.
20. 08. 2018:-)
Strážnice Marušky Kudeříkové...nikdy bych tam své texty neposlala, ale pan profesor si to tolik přál. Tak jsem mu řekla, ať si s nimi dělá co chce - bylo to několik básniček z pořadu "Malá sesterská vizita"...no a on je poslal a já ve své kategorii, v celostátní soutěži vyhrála první cenu....jela jsem do Strážnice na týden, pan profesor mi vnutil i svazáckou košili a kravatu SSM. Já nebyla nikdy ani jiskřička, takže košile i kravata zůstala na dně tašky a na slavnostní předávání cen jsem si šla v riflové sukni s laclem a žluté košili...v té modři jsem byla vidět, ale nebyla jsem sama...bylo nás asi pět ;-))co byli v civilu.
Byla to absurdní doba - on šel z postu ředitele gymnazia učit na zdravotku za trest a pak kličkoval tak, aby mohl "žít"...
Já jsem z češtiny na gymnáziu ani později nikdy žádného profesora neměl,jen profesorky.Na škole byla jedna profesorka velmi vzdělaná a chytrá,proto jsem chodil s básničkami za ní,což ta,která mě učila, nesla velmi těžce. Bylo to elitářské experimentální gymnázium ,vládla tam řevnivost a dril. Obesílal jsem literární soutěže a vyhrával,aspoň tedy většinou,ale všechno to by jenl boj o prestiž. Rozhodně nevzpomínám na své profesorky se slzou v oku a nedokázal bych o nich napsat takové dílko jako ty.
Marcela.K.
20. 08. 2018.