Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seDREVENÉMU BOHU 3
02. 03. 2007
6
21
2518
Autor
muchotravka_zelena
V chráme drevenej večnosti počúvam borovice mlčať nedeľnú kázeň o návrate do hliny.
Neboj sa
To nie sú sochy
Iba nižšie transcendentné božstvá
Projekcie Sekvoje
Ktorá sa mi zjavuje v snoch
A vyčíta mi
Že som zbabelá prorokyňa
Z plastu.
Kľačím v chráme drevenej večnosti
A sypem si
ihličie
na hlavu.
21 názorů
muchotravka_zelena
18. 03. 2007muchotravka_zelena
18. 03. 2007
Má drahá Muchotravko, já ti napřed odpovím naprosto spontánně: je to opravdu krásný pocit, ta představa, jak si mě "hýčkáš"! :-D
Ale teď k věci, totiž k otázce, zda umělec má sám vykládat své dílo nebo ne. Já ti odpovím jedním příkladem: na jednom fóru o umění jsem poznal jednoho mladého, ale výjimečně talentovaného malíře, který v poslední době maluje dost "psychedelicky" (snad rozumíš, co tím myslím). Já většinou porozumím skrytým rovinám jeho obrazů (někdy je z toho on sám až ohromen, jak jsem ho, v jeho vlastním nitru, dokázal pochopit). Ale jednou se stalo, že měl pocit, že jsem ho přece jen plně nepochopil; a napsal mi, že by to mohl vysvětlit, ale že se mu zásadně nechce vysvětlovat svá díla. Na to já jsem mu odpověděl tohle: "No ještě aby se ti to chtělo! Nějakou práci musíš přece také přenechat pozorovateli tvých obrazů; a ten, kdo není připraven o tvých obrazech sám přemýšlet, ten nezaslouží, abys mu sám cokoliv vysvětloval."
Takže, tohle je má odpověď. (Čímž nechci tvrdit, že i na tvém pohledu na věc by nebyla část pravdy.)
muchotravka_zelena
16. 03. 2007
Milá Muchotravko, já se především omlouvám, že jsem tě dohnal k vykládání tvých vlastních veršů - něco takového by se umělcům skutečně nikdy a za žádných okolností nemělo dělat. Nicméně, ty jsi to zvládla bravurně - své myšlenky jsi vyložila, aniž bys tím narušila svébytnot své poezie.
ALE: má drahá básnířko, já jsem ani tolik moc neměl zapotřebí výkladu textu (až natolik nechápavý nejsem, abych alespoň nevytušil vnitřní sdělení tvé básničky); jde o to, že prostě ono slovo "plast" se mi tu nějak nehodí, uprostřed všech těch nádherně přírodně-poetických výrazů působí - právě že nějak uměle, až nepříjemně. (Myslím, že něco takového měl na mysli i "Ó"-čko.)
...proč ne...abych se přiznal, nikdy bych do básní "nekecal"...spíš šlo taky o povzdech...
mně ty plasty čato otloukali o hlavu, takže pokud ten symbol nové doby pochopili všichni podobně jako já, je to v pořádku...dík...
muchotravka_zelena
14. 03. 2007
Máš pravdu, Óčko - to je i pro mě opravdu to jediné slovíčko, s kterým mám trochu potíže; ale třeba tím autorka sledovala nějakou konkrétní myšlenku.
...dobře se čte...parádní..."z plastu mi nesedí"...asi proto, že jsem dělal v plastikářském závodě...*
Nemám, co bych k tomu přidal, co by už neřekli jiní... Klekám před chrámem poezie...
Usmáty_autor
06. 03. 2007muchotravka_zelena
06. 03. 2007
do tretice strácam reč a načúvam tichému šepotu stromov..a takmer som napísal lístia..borovíc;-) *
muchotravka_zelena
05. 03. 2007
ty píšeš, my čítáme... :o)
(já musím, jinak by mi spoluklubáci dali teda kdyby ne... :o)
ba ne - byla jsem tu ráda :o)
snad ten obrázek nebude obrovský...
muchotravka_zelena
05. 03. 2007
Kľačím v chráme drevenej večnosti
A sypem si
ihličie
na hlavu... *
díky palinko :o)