Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seczaiku
11. 04. 2007
3
19
2536
Autor
StvN
Smysl a cíle klubu : Kdo sleduje dění na stranách Písmáka, jistě nám dá za pravdu, že jedna z vleklých a zatím bezvýchodných debat je diskuze, kterou bych shrnul do krátké věty : Co je a co není haiku…. To nás vedlo k myšlence osamostatnit českou tvorbu tohoto žánru.
Pokud zjednoduším poměrně složitou záležitost s aspekty rozdílnosti jazyka, mentality národů, času a dalších méně významných faktorů, není haiku nic, co je psáno česky. Pochopili jsme to díky konstruktivní kritice, kterou nám napsal Dero a preciznímu rozboru Darmo_šlapa a jeho znalostem. Oběma děkujeme za tříbení názoru…
Nabídlo se řešení : převzít od starých Japonců staletími prověřené zásady – ty, které právě neodporují našemu chápání světa a dějů, stavbě našeho jazyka a naopak přidat pár věcí, které umožní tento literární útvar obohatit o větší tvárnost českého jazyka a některá, v haiku nepodporovaná témata.
Klub chápeme jako otevřený každému, kdo o členství v něm bude stát. Vstupenkou do klubu je v jeho začátcích nejméně jedno dílo, které po obsahové i formální stránce odpovídá zásadám tvorby czaiku – české haikuoidní miniatury.
Zásady czaiku :
1. základní forma je třířádkové dílo o 5, 7 a opět 5 slabikách.
2. jsou připuštěny i jiné formy, které konvenují obsahem se zásadami podle bodů 3. až 8.
3. dílo budiž krátkým příběhem, myšlenkou, nebo uceleným obrazem
4. dílo by mělo být definováno zřetelnou pointou, s výhodou abstrahující, esenciální, překvapivou
5. povolena jsou všechna témata – výjimku tvoří osobní lyrika, která má dost velký prostor v ostatních kategoriích a z pochopitelných důvodů nejsou naopak přípustné žádné vulgarity.
6. vítané jsou zdobné jazykové prvky – eufonie a aliterace
7. je přípustné sdružovat významově navazující czaiku do větších celků, v těch pak je možné (ale nikoli nutné) pointu zařadit až do posledního třířádkového segmentu
8. písmena v případně použitých zkratkách se považují každé za jedinou slabiku s výjimkou ypsilon
9. nebudou připuštěna díla obsahující slovo haiku s výjimkou upřesnění kategorie
Oldjerry
19 názorů
Asi jsem byl nepozorný a smíchal to fšecko dohro. Mady...
Nejsem haikuista a nebudu se do haiku míchat. Že se někdo na něčem dohodl, je pro tebe nezávazné. Já přesto, že Japonci nepočítají slabiky, ale zvuky (je čchn slabika ?) trvám na formě 5-7-5, kde je možné prostředky češtiny (bez významových zvuků) něco vyjádřit. Jestli ti oni někteří l a r nepočítají jao slabikotvorné souhlásky tak tím podle mne právě popírají tu malou část japonského ducha hokku/haiku, která v tom ještě zbyla.
mořský koník
09. 06. 2008
Mořský oříku - reagoval jsem na avi - asi od StvN - měl jsem v tomto klubu namočeno, ale jako správný velezrádce jsem dezertoval a založil si vlastní klubík : Příběh třířádkový a macešský Klub czaiku jsem jaksi nechal plavat. A najednou koukám, on neplave, on zase dokonce začíná pádlovat...tak za to ten tip.
mořský koník
09. 06. 2008
Teď si přijdu jako v jiném světě:)
Nerozumím ani jednomu z vás.
Koníku, obávám se, že se nikdo nemůže sám od sebe rozhodnout počítat slabiky jinak, takže vklidu počítej čtyři.
mořský koník
08. 06. 2008
Držím všem palce v klubu czaiku. Budu vás pozorovat zpovzdálí, se svojí free formou vám asi vyhovovat nebudu. Ale to nevadí. Berte mě jako vaši mladší ségru :-)
mořský koník
08. 06. 2008
Už se nemohu dočkat, až se zúčastním a dostanu to (samozřejmě neprávem) omláceno o hlavu :o))
Jerry_Shit
15. 04. 2007
Zatím to není kategorie. Uvidíme, jestli se vůbec najde dost autorů, k jejímu naplnění.
Skafararix
12. 04. 2007malinka_hvezdinka
11. 04. 2007
jinak já píšu graiku a to mi stačí http://www.pismak.cz/index.php?data=read&id=184567