Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte sePřelet přes kořen
09. 05. 2007
6
13
1956
Autor
Yentl
Padám k zemi -
stromy vržou ve větru,
půda voní.
13 názorů
Bylo to tak: vítr byl hodně silný a stromy vrzaly právě proto. Pád byl plodem nepozornosti a uprostřed toho všeho byl docela malicherný, protože stromy ve větru vrzaly dál, jako by se nic nestalo. Jen ta vůně půdy byla o něco blíž.
No, já to viděla před sebou plné spíš takového naléhavého pohybu, ba pohybu ve více vrstvách a rovinách. Ten pád, který se právě děje, jako by byl plodem neklidu v povětří (ač třeba není, jen to tak cítím). A stromy vržou často právě až v dost silném větru, nejsou-li o sebe zaklíněné (třeba napůl vyvrácený kmen o vedle stojící). Už spojení silného větru a pádu člověka je zajímavé, člověk až cítí, jak mu pohled ujíždí z jednoho děje ke druhému. A vůně? Zde jakoby zvířená vůně, deštěm možná zesílená, ale právě tím povětřím unášená, svěžím, vlahým, plným oné dynamiky, kterou mám tak ráda, o hodně radši, než těžké a nehybné mlhy.
Dero, připojuju se k přání, aby Ti maturita vyšla. Ale o Tebe strach nemám :-).
Tož Ti přeju veselou a dynamickou maturitu se zcela statickým (a to úspěšným :o)) výsledkem! A dík!
Teď jenom krátce - já na tomto díle paradoxně nic moc dynamického nevidím. Ano, chápu, slovy je popisován pohyb, snad i překotný, ale zároveň jako by se ten moment zastavil: Autorka vtipně využila kontrastu, kdy rychlý pád pozdržela použitím slovesa o nedokonavém vidu v průběhovém tvaru (padám), které navíc postavila na časovou roveň s vyjádřením "stromy vržou", které vnímám jako rozvláčný, klidný, důstojný, možná až znepokojivě majestátný děj.
Setkávají se tu tak dvě prostředí a nacházíme mnohavrstevné kontrasty. Dynamika pro dynamiku, planá dynamika, dynamika plochá je samozřejmě haiku na obtíž a někdy se k tomu vrátím.
Teď se však musím připravovat na maturitu, už za pár dní mě čeká. Díky za pochopení.
To se mi líbí. Toho pohybu tam: Pád, kymácející se stromy ve větru. Zvířená vůně. Kdysi mi tu psal Dero, že příliš dynamismu haiku škodí, nedopověděl mi, proč. Snad se ozve? Posílám mu avi.