Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seDveře (odveta)
07. 06. 2008
3
18
342
Autor
archie
DVEŘE (odveta)
Petr stojí u okna, ruce položené na plechovém parapetu, který je příjemně teplý od slunce. Pozoruje chlapce zhruba ve stejném věku jako je on, jak si hrají na ulici. Potom se podívá na stehy na pravém zápěstí. Taková hloupost a on teď nesmí ani na krok ven. Odstoupí od okna a znuděně bloumá pokojem. Chvilku přemýšlí, potom si klekne ke skříni a vytáhne schovanou krabičku sirek a zavírací nůž.
Sedne si ke stolu a otevře malý nožík Z krabičky od sirek vyndá dvě zápalky, položí je na stůl, jednu po druhé seřízne do špičky a obě strčí do pusy.
Sklouzne ze židle a postaví se ke dveřím do obývacího pokoje. Přitiskne hlavu na dřevo a klíčovou dírkou pozoruje babičku, která si před obědem sedla do svého křesla u okna a teď pravidelně oddechuje. Vzduch je čistý.
Pomalu a co nejtišeji bere za kliku, otevírá dveře a protahuje se škvírou mezi nimi. Opatrně našlapuje, ale na dřevěných parketách je to téměř nemožné: s každým krokem vydávají skřípavé signály jako nějaký rozmrzelý alarm. Ještě pár kroků a bude v předsíni. Celou dobu má pocit, že ji tím rámusem musí probudit. Co by řekl? Třeba že jde na záchod? Možná… Ale babička dál oddechuje, obě oči zavřené, hlavu skloněnou k prsům.
Rychle překonává zbývající vzdálenost. Ještě dva tři metry tmavou předsíní a už otevírá dveře na chodbu. Matka na něho ještě cosi volá z kuchyně, snad: kam zase letíš, ty blázne…, ale to už se dává do běhu a její otázku nechává za sebou. Nabírá rychlost. Schody bere po dvou a pravou rukou se přidržuje zábradlí, aby neztratil rovnováhu.
V druhém patře prudce zastaví. Vytáhne jednu sirku z pusy, stiskne zvonek, zaklíní ho a v duchu se šklebí představě, jak se ta bába belhá na chodbu.
Rychle zdolává další patro. Řve z plných plic plný imbecilní radosti a v prvním patře celou akci se sirkou zopakuje. Tentokrát sousedovi ještě několikrát kopne vší silou do dveří a dál haleká jako blázen a sbíhá poslední schody do přízemí. Tady konečně zastaví. Proti sobě velké prosklené lítačky.
Naposledy mu ruka prolétla jednou ze skleněných tabulek jen o málo větší, než jeho dlaň. V běhu netrefil madlo dveří. Nic se mu nestalo. Nebyl ani trošku pořezaný, ale když se pokusil vytáhnout ruku zpět a rychle utéct z místa činu, zabodly se mu střepy, které nespadly na zem, do zápěstí. Leknul se a cuknul rukou, ale střepy se mu zaryly ještě hlouběji do kůže. Začala mu téct krev a pohled na ni ho vyděsil. Dal se do breku a takhle ho tam objevil ten starý pán z prvního patra. Byl cítit močí a měl na něho spadeno už dávno. Ostatně jako většina lidí z baráku: za jeho běhání po schodech, bouchání dveřmi, rozbitá okna, za všechen ten hluk, kterým je rušil a jehož byl původce.
Pomalu došel až k němu a celou dobu nadával: „Co tady vyřváváš jak na lesích?!“ Postavil se ke dveřím a pohledem zkoumal jeho ruku a chechtal se: „Tady to máš, ty hajzlíku, tady to máš všechno zpátky. Všechno! Vono na každýho jednou dojde, pamatuj si to! I na takový jako ty! To si dobře zapamatuj!“
„Prosím vás, mohl byste zavolat mámu?“
„Celý dny tady vyřváváš, tak proč si ji nezavoláš sám, co?“
„Nebo babičku, prosím. Ta ruka strašně bolí…“
„Co je tady zase za randál,“ známý hlas sousedky, která bydlela přímo pod bytem Petrových rodičů. Jeho úhlavní, letitý nepřítel. Dokud ji neuslyšel, vůbec nezpozoroval, že jde dolů ze schodů. Ta aby u něčeho chyběla.
„To tady nemůže být jednou klid!?“
Odložila jednu z hůlek a naklonila se k Petrovi: „Proč tu ruku nevyndáš?“
„Nejde to, nemůžu s ní pohnout. A strašně to bolí… Prosím vás, můžete zavolat mámu?“
„Jen nepovídej,“ řekla a jako kdyby ho neslyšela, chytla Petra za ruku a začala s ní lomcovat až začal řvát tak, že málem ochraptěl. Ani ne tolik bolestí jako strachem z těch dvou.
To je vylekalo.
„Okamžitě přestaň! Syšíš? Zburcuješ celej barák! Tak zavřeš už tu klapačku?!“
Ale Petr řvát nepřestal dokud nepřiběhla vyděšená maminka i s babičkou. Chvíli po nich přijela sanitka. To už byli na schodišti téměř všichni sousedé z baráku. Muž v bílém plášti opatrně vyrazil zbývající střepy a odvedl Petra spolu s matkou do auta. Pořezanou ruku mu obvázali a rychle ho odvezli do nemocnice na sešití. Sousedé se svorně shodli, že mu to patří a pak se vrátili do svých bytů. Petrovi rodiče museli zaplatit rozbité sklo a on dostal za trest domácí vězení. Alespoň se ve škole mohl pochlubit několika stehy. Kluci jen koukali!
Z chodby slyší nadávky sousedky, která konečně vylezla na chodbu vypnout zvonek. Teď! Rozeběhne se proti dveřím, vší silou je rozrazí a vyběhne ven na dvůr do přívalu světla a teplého vzduchu.
18 názorů
vindal drámo
29. 09. 2008
Je rozdíl mezi "přesah tam je" a "autor se domnívá, že se mu podařilo napsat to, co chtěl":)
Archie, obávám se, že z pozice autora do tohoto nemáš moc co kecat:)
Don´t_worry
09. 06. 2008Don´t_worry
09. 06. 2008
přesah tam je. nechci se hádat, ale je :)
spíše si myslím, že problém je, z mého pohledu, zvolený styl vyprávění. příliš strohý. Dero má problém s tím, že mu některé věty nenavazují na sebe, pro Stvna jsou některé detaily afektované atd. vtipné je, že jsem napsal dvě varianty tohoto textu, ale nakonec jsem se rozhodl právě pro tuhle. chtěl jsem aby to bylo srozumitelné, lehce čitelné, ještě to zvážím.
Dero: díky
Don't_worry: díky moc. jen: závěr není moralizující :)
Pro mne je to hlavně takové neživotné... zapřemýšlela jsem, kolik tomu Péťovi je - schody bere po dvou, nápady má puberťácké, ale s pláčem volá maminku, když rukou uvízne ve výplni dveří? Nevěřím na tak škodolibé a zlé sousedy, kteří by měli radost z trpícího dítětě... Děti mívají sice trochu jednostranně formovaný smysl pro spravedlnost, ale stejně... co mi to má dát, jako čtenáři? nevím...
Myslím detaily jako parkety nebo spící babička, akorát citlivěji. Možná nějaké detaily jakože nepřímé. Nedějové. Ale je pravda, že tímhle už si povídku přetvářím, a tak to autor určitě nechtěl.
Jako by na sebe některé věty nenavazovaly. Musím vynakládat určité úsilí, abych text v hlavě udržel v podobě jednoho kompaktního celku.
Co s tím souvisí a přijde mi důležité, je fakt, že mě nic z toho, co jsem četl, nijak příliš nezajímalo. O ději se příliš mluvit nedá, o estetickém či intelektuálním působení na čtenáře taky ne. Co tedy zbývá? Precizní vypravěčský styl by to zachránil (text by se tak podobal fotografii, momentce), ale jak jsem zmínil, i ten dle mého názoru absentuje.
Je sympatické, že se snažíš psát a že se zaměřuješ na "malé" věci. Stačí si jen ujasnit sám pro sebe, v čem, v jakých detailech tkví atmosféra popisované situace a půjde to samo.
Držím palce.
Don´t_worry
07. 06. 2008
Vtipné je, že jsem už dlouho neviděl tvou kritiku u mé povídky. Tady tohle je spíš tragické. Jo, a na mě rozvrzané parkety působí afektovaně, stejně jako zdůrazněně spící babička. Myslím, že bych snesl více detailů spojujících text.
Don´t_worry
07. 06. 2008
Třeba takhle:
Petr stojí u okna, ruce položené na plechovém parapetu a přemýšlí nad článkem o genetickém klonování opic vydaném v dubnovém čísle časopisu Nature.
Jinak jsem chtěl ještě podotknout, že mi ve druhé větě přijde pomotaný podmět.
Don´t_worry
07. 06. 2008
Odveta za spravedlivý trest?:)
U takového textu bych čekal možná nějaký přesah nebo hru se slovy.