Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seVíte něco o primární prevenci? Zkuste www.odrogach.cz
Autor
Swětelnice
V dubnovém čísle Jemnických listů mě zaujal nejeden příspěvek. Děkuji za připomenutí Nicholase Wintona a také musím říci, že se mi s radostí četly řádky o aktivitách, které jsou přístupné žákům základní školy a dětem školy mateřské. Domnívám se, že by neměl být příspěvek o Ajaxově zápisníku přečten bez pozastavení či komentáře. Jelikož sama momentálně docházím v rámci svého studia na seminář o prevenci zneužívání návykových látek a dále na přednášku Drogy a společnost, velice si cením této aktivity na ZŠ v Jemnici. Doufám, že přinese ovoce a děti budou touto zkušeností kladně ovlivněny.
V rámci řešení problému zneužívání návykových látek je v současné době kladen důraz na primární prevenci. Mgr. Barbora Trapková z občanského sdružení Prev-Centrum říká: „Primární prevencí nazýváme aktivity a intervence směřující k předcházení užívání návykových látek u osob, které ještě s drogou nejsou v kontaktu. Cílem primární prevence je předejít problémům spojeným s užíváním návykových látek, případně oddálit první kontakt s drogou. Programy primární prevence usilují o to, aby cílová skupina získala znalosti, dovednosti a postoje podporující zdravý životní styl a aby tyto nástroje dokázala uplatnit ve svém chování nejen v době realizace programu, ale i v budoucnosti.“
Primární prevenci je ale nutné rozlišovat na specifickou a nespecifickou. Mgr. Ondřej Počarovský říká: „Nespecifickou prevencí jsou všechny možné volnočasové aktivity - keramické, šachové, sportovní a další kroužky - které by na školách existovaly, i kdyby žádný drogový problém nebyl. Ale pouze volnočasové aktivity ještě žádný problém nevyřešily, na to je potřeba kombinace celé škály aktivit včetně specifické primární prevence. Na druhou stranu je pestrá škála kroužků nutná, aby děti měly alternativu k trávení volného času na ulici. Škola by přitom měla dbát na to, aby tyto kroužky byly dostupné i dětem ze sociálně slabších rodin.“
Dle odborníků je účinné, když jsou kvalitní programy pořádané na úrovni obcí a městských částí, do nichž se zapojí i školy. „Úroveň prevence je hodně závislá na dvou klíčových osobách - řediteli školy a metodikovi prevence (pozn.autorky: metodik koordinuje program primární prevence na škole)“, říká Mgr. Barbora Trapková.
Se zajímavou a komplexní formou osvěty se v současnosti můžeme setkat na internetu, přesněji na webové adrese informačního portálu primární prevence www.odrogach.cz. Portál je rozdělen do tří částí.
První je směřována na učitelky a učitele. Tito zde mohou nalézt zajímavé výukové programy, rady, příběhy, diskuze, zkušenosti kolegů, materiály ke stažení, testy pro děti apod.
Druhá část se snaží oslovit rodiče. Najdou zde tipy, jak zvýšit odolnosti dítěte vůči drogám, rady jak a kdy mluvit s dětmi o drogách, zkušenosti jiných rodičů, diskuze, testy nebo hry.
Třetí a zároveň poslední je věnována náctiletým, kteří se zde mohou interaktivní formou počítačové hry dozvědět, co například udělá marihuana, LSD, heroin a další drogy s mozkem laboratorních myší. Mohou si přečíst příběhy vrstevníků, přidat se k diskuzi, zajít na chat, poučit se o mýtech spojených s drogami nebo se dozvědět rady jak se chovat v případě, že se setkají se šikanou.
Tento portál vřele doporučuji všem, jelikož nikdy nevíme, do jaké situace se dostaneme. Proč bychom se tedy nemohli na základě získaných informací o primární prevenci zachovat správně v situaci, která by neměla být brána na lehkou váhu?