Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Romové, cizinci... No prostě ne Češi vs. Češi

05. 06. 2009
2
77
1885
Autor
janicka17
Denně se v mediích píše o Romech. Pokuď to není článek přímo o Romech, tak se v diskuzích musí oběvit Rom. Oni nechtějí pracovat, oni jsou líní, oni jenom kradou, my pracujeme na ně, jsou komentáře, které my Češi tak rádí píšeme. Stejné je to o všech cizincích. Balkánci jen kradou, Rusové jen pijou, Američani chtějí ovládnout svět, Němci jsou Nazisté, Muslimové jsou teroristé, Vietnamci prodávají drogy jsou komentáře, které téměř denně vidím a slyším. Přes 70% Čechů nechce, aby v Česku žili cizinci. Zhruba 90 % Čechů má negativní vztah Romům.

   Když dva dělají totéž, nemusí to být vždy totéž. Pokuď nějaký zločin spáchá Rom, či cizinec, tak my Češi nadáváme na celou komunitu. Udělá li stejnou věc Čech, tak to maximálně od_ere jeho rodina. Tonda Novák zabil dva lidi, píše se v novinách. Zabte Tondu Nováka, zvolají Češi. Lukáš Benga, Xien Park Tong, John White, Sergej Ivanov, Mustafa Kemal, Dragan Ivanovič, Ilian Petrescu zabil dva lidi, píše se v novinách. Zabte všechni Romy, Vietnamce, Američany, Rusy, Turky, Srby, Rumuny, zvolají Češi.

   Ráda cestuji. Rádá poznávám lidi. Nechci svůj život prožít jen v Praze, a jen v bytě! Když cestuji je určitě důležité, jak mě lidé vnímají. Kdyby se mi někde v zahraničí něco stalo, či, kdybych se jen dostala do problému, tak bych byla velmi nerada, aby reakce místních byla: "Češka? Nedávno nějakej Tonda Novák zabil, přejel, ukradl... S váma do plynu, Češi!"

   Já jsem pro přísné tresty. A proti pozitivní diskriminaci. Ale i proti "negativní" diskriminaci. Jestli nějaký Tonda Novák, Lukáš Benga, Xien Park Tong, John White, Sergej Ivanov, Mustafa Kemal, Dragan Ivanovič, Ililan Petrescu spáchají nějaký zločin, tak se to týká jen jich, a ne celého etnika. Každý je zodpovědný jen za svoje činy. Ne za činy druhých. A to musí platit pro všechny! A všude!


77 názorů

Winter
14. 06. 2009
Dát tip
Je to taková tradice "uzavřené společnosti" (k danému tématu existuje opravdu dost literatury), kterou Češi praktikují už bezmála čtyřista let a jakkoliv se už dvakrát v poslední době ocitla pod palbou, stálé přetrvává, v jakési "nepodmíněné" reakci, v podráždění, na globalizaci pak i sílí. V takovém prostředí jsou formy xenofobie, rasismu, nacismu či kýho výra čeho ještě zcela nevyhnutelnými. Ostatně se není co divit, že Češi nemají srdečné vztahy s jediným dalším národem na světě. Za to by všechny ostatní rádi poučovali. Nj, taky bych řekl, myslím, že oba máme o čem přemýšlet.

Nemyslím si, že by se ty obraty braly odnikud... Člověk žijící v české republice k nim má mnohdy blízko. Tímto bych taky naši debatu, jako mnohkrát předtím, uzavřel. Nevykládej si to, prosím, jako neúctu vůči tobě, ale zdá se mi, že jsme se dostali do slepé uličky.

Winter
13. 06. 2009
Dát tip
Eh, kterou část problematiky myslíš? Celkově jsem vyděšen určitými "slovními obraty", které tu proplouvají. Protože tyhle obraty se neberou odnikud.

Wintere, zásadní věc je, že vůbec nevím, jaký k dané tématice zastáváš názor. Ale to byl zřejmě účel.

Winter
13. 06. 2009
Dát tip
Jo a k těm jménům, klidně si můžeš zajít do knihovny a od těhle pánů dostat výklad tisíckrát zajímavější, než jaký kdy svedu já.

Winter
13. 06. 2009
Dát tip
Jo to se nesmíš divit, když používáš do posledního puntíku naprosto stejné vzorce hovoru, obraty, kličky. Namátkou: 5.6.09 19:55:35,19:59:52... a naprosto markantní: 9.6.09: 11:09:18, 11:26:53. Jistě, že je to mlácení prázdné slámy. Ale co mám dělat, když mnozí před sebou vidí zelenou louku? Mám snad vpodvečeru vyběhnout na strniště s hrnkem vody a začít předstírat ranní rosu? Nevím, jak mě může obohatit výpis tvých cenností. Já mám na stole budík a na zdi plakát s Anitou Ekberg. Četl jsem Marxe a jakkoliv ho mám rád, už chápu ty elementární chyby, kterých se dopostil. Co to o mě vypovídá? Nic. V tomhle prostoru je směrodatná jen a pouze akustická stopa, kterou jsem tady zanechal.

Wintere, jsi jedním z mála, kteří mě srovnávají s nacistou. Jediné, s čím se dá souhlasit ve tvém dlouhé příspěvku, je poslední věta. On celý tvůj příspěvek je jen mlácení prázdné slámy, obohacené několika jmény. Pro úplnost dodávám, že nemám ničeho proti židům, zednářům, a v podstatě ani marxovi, anžto jeho teorie je úchvatná, dodnes se například podle ní účí v japonsku na ekonomických školách. jo, a na klíčích mám malou židovskou hvězdu.

Winter
13. 06. 2009
Dát tip
Někdy mi připadá, že těm cikánům lidi vlastně záviděj. Ani "bilí" neumí tak dobře využívat svou vlastní společnost jako Romové. Alespoň v těch určitých případech, jakkoliv je, jak říká StvN, průkaznost z hlediska celku nicotná. Nebo mám taky přihodit své historky o cikánech? Nebo ty o Romech? A co třeba ty o Marťanech? Stejný případ je to s těmi takzvanými Vietnamci. Ti nejen, že dovážejí levný textil z Číny, a pak v sobě dokonce najdou tolik DRZOSTI, aby ho prodali dvakrát dráž. Hrozné! Jako by to snad nebyla podstata samotného obchodu. Jj, nikoho ale nenapadne, že už samo dovážení textilu odněkud z druhého konce planety je poněkud podivné, natož pak jeho kupování následované promptním brbláním. Krom toho mi je záhadou, proč tu ještě někdo oprašuje multikulti, když toto je v podstatě dávno nemožné. A něco mi říká, že to je právě západní model, který ji pod roušku multikulti vesele rozbil. Ach, ten spektákl, ten globální frmol klesající a vstoupíjící na křivkách Dow Jones, DAX a CAC 40. Je to k neuvěření, ale tohle vystihl i Tangens. Nikdy mě nepřestane fascinovat kratičká úvaha Lévi-Strausse (pozor, armine, byl to ŽID, pravděpodně marxista a určitě i zednář .)), že západní společnost je společně s islámem (nakonec i ten je zcela západní) jediná posedlá "vylučováním", představou, že problému se zbavíme tím, že jej "vyloučíme", zavřeme do vězení, vyvezeme pryč, zabijeme. Že mimo naše zorné pole jaksi přestane existovat. Je v tom cosi Aristotelovsky-Freudovského a jakkoliv druhý dokázal, nakoli toto vyloučené (podvědomí) může být zhoubné, nebránil se lišit mentální choroby na "normální" a "nenormální", jak západní. Když už jhsem v tom vzpomínání, když tak vidím Armine s jeho "pocity", uvedu jeden jev tolik obvyklý u běžný nacistů, když se jim poprvé ukázali plynové komory: všichni se v podstatě shodli, že to je něco otřesného. Druhým dechem však dodali, že si za to ti Židi můžou sami. A že oni vlastně ani nebyli rasisti. A tom, jak jsou Češi nesnášenliví v podstatě stačí rovnat s jakýmkoliv jiným národem, s výjimkou Rusů nemáme konkurenci. Snad jedině v Rakušanech, kteří si však toto od 50. let uvědomují. Nemám sice rád takovéto sprosté generalizace (pro velký úspěch přikládám další obdobně stupidní: "Závidět Vietnamcům jejich domy, protože Češi sedí po hospodách a pijí pivo není zrovna fér."), ale na to, abych tu zasazoval do kontextu nemám jednak sílu, druhak, když se podívám na moorgana zajatého v meta-soustavě pořekadel, frází a osobních "prožitků" (zdravím Canettiho .)), ani chuť. Tož avi všem, které jsem chtěl svým příspěvkem potěši, naštvat, či jim decentní cestou naznačit, ať si jdou trhnout. Jo, mimochodem, úvaha sama nestojí za nic.

StvN
09. 06. 2009
Dát tip
Každý, kdo dostává sociální dávky, je dostává extra, je v podstatě vyvolený, ať už je to Rom nebo Čech, to je fuk. Ostatní normálně pracující lidé žádné dávky nedostávají. Romům se žije tak, jak si to zařídili. Stejně jako ostatním lidem. Nechápu, proč to pořád dělíš na Romy a neromy. Každý může pracovat a může slušně žít. Je jedno, jestli to je Rom nebo někdo jiný.

vietnamci dovážejí za pakatel textil z číny a tady ho prodávají za mnohonásobnou cenu. Zjisti si něco informací, než začneš dělat závěry. Tím moje diskuze s tebou končí.

janicka17
09. 06. 2009
Dát tip
Češi vyvážejí své zboží do ciziny. Co kdyby Vietnamci, Ukrajinci, Jihoslovani atd. přestali mít zájem o toto zboží? EU vyváží své zboží do mimoevropských států. Cizinci nedostávají žádné extra sociální dávky a Romové taky ne! Stačí se podívat, jak se žije Romům v Chánově či Janově. Závidět Vietnamcům jejich domy, protože Češi sedí po hospodách a pijí pivo není zrovna fér.

StvN
09. 06. 2009
Dát tip
Samozřejmě s tebou souhlasím v tom smyslu, že je nesmyslné přijímat uprchlíky v masovém množství jenom proto, že se jim doma nelíbí a šli by kamkoliv s tím, že si tady snad nějakou práci najdou, že nějak přežijou. Určitě jsem rovnoprávností nemyslel to, že se budou přizpůsobovat nápisy a podobně. Jednou jsme v Čechách, tak česky a po našem. Žádné změny zákonů jenom proto, že jim cosi nevyhovuje. Na druhou stranu když tu chce bydlet někdo, koho zajímá naše kultura, najde si tu práci a třeba partnera, tak bych nebránil nikomu a ať si třeba postaví vilu. Zkrátka jde o to, že takovéhle úvahy a následné protipříklady ze života, nejsou vhodné, pokud člověk chce zůstat korektní. Mnohdy to jen vypadá, že si chtějí všichni na někoho zanadávat.

já bych odmítal, co to jde. to, že je v čr lepší život, než v africe, neznamená, že si sem celou afriku nastěhujeme. češi nemají kde bydlet, ale vietnamci si staví rodinné baráky, v každém paneláku bydlí dvě až tři rodiny, ono bytů by bylo dost... Ty jsi na gymnáziu maturoval, jestli se nepletu... v jednom nejmenovaném gymnáziu jsou rovnou vitnamské nápisy, vietnamské nápisy jsou na lékárně, na obchodech... nelíbí se mi to, ale nejhorší je, že my jsme pro ně verbež. a to bude hůř, neseženeme práci, bydlení... kvůli humanistům, kteří tvrdili, že oni přece taky chtějí živit svoje děti. jsem toho názoru, že imigranti nemohou mít stejná práva, jako starousedlíci (globálně vzato, nejen v čr) I já bych se klonil k určité multikulturnosti, ale ne za cenu utlačovaní a zvýhodňování některé, kterékoliv, skupiny. Tohle zní jako protimluv, ovšem já jsem proti hromadnému exodu, chceš-li spojování rodin, který je v čr patrný již mnoho let. Je totiž zcela zřejmé, že takové množství imigrantů kdo ví, jestli stále menšin) se do společnosti nemůže začlenit, i kdyby sami chtěli.

StvN
09. 06. 2009
Dát tip
Ale tak já bych nikoho neodmítal. Multikulturnost je celkem dobrá věc. Jenže tady holt neni ten šystém, kterej by vytvářel rovnocenné podmínky pro všechny.

močení z balkonu jsem nepoužil jako měřítko nepřizpůsobivosti, ale jako další negativní zkušenost. Jinak máš samozřejmě pravdu, taky bych toho využil, kdyby mi někdo poskytoval takové výhody. Jenže ty za to nemůžeš, já za to nemůžu, patrně nikdo zde na písmáku za to nemůže, drtivá většina republiky za to nemůže, ale platíme všichni. Tohle je problém, jehož možnost řešení jsme promeškali někdy roce 1989, 1990, kdy ještě bylo možné menšiny a přistěhovalce vystěhovat a pustit si sem jen ty, které tu opravdu chceme. a žádné rozmnožování.

StvN
09. 06. 2009
Dát tip
Já neříkám, že to je dobré. Ale stejně tak není dobré odsuzovat něco, co se nějak děje, když jsme pro to vytvořili podmínky. Proč se jim vyplácí takové dávky? Já to nechápu, ale nebudu je odsuzovat, že toho využívaj. Když rozsypeš drobení na ulici, taky se ti k němu slítnou holubi. Další věc je ta, že do toho jaksi obecného problému vnášíš takové věci, jako že někdo močí z balkonu, to se nedá dost dobře použít jako argument pro řešení otázky menšin.

... jsme se o to postarali my, že jim jakože byly nějaké ty domy přiděleny. A kdyby jim přiděleny nebyly, byl by to rasismus prvního stupně. Viděl jsem v televizi cikána, který se nestyděl říct, že on prostě do práce nepůjde, že se mu to nevyplatí, protože na sociálních dávkách si přijde na víc. Nepovažuji za moudré, aby člověk, který nikdy nepracoval, patrně ani nebude a možná ani nemá české občanství, měl větší příjem než člověk, který pracuje, nebo pracoval a o práci přišel.

Petrusha
09. 06. 2009
Dát tip
opisujem len realitu, ktorá sa aspoň tu u nás na SK žije úvahu predkladá autorka až budem písať úvahu o niečom takomto (čo nepredpokladám), bude zrejme oveľa obsažnejšia a určite ponímaná z viacerých uhlov pohľadu, je ťažké vmestnať celý tento problém do 20tich riadkov, resp. zhola nemožné ... každý máme svoje skúsenosti každý máme svoj pohľad

StvN
09. 06. 2009
Dát tip
Jo, to s tim shlukováním je problém, ale mám za to, jestli se nemýlím, že jsme se o to postarali my, že jim jakože byly nějaké ty domy přiděleny. Petrusho, ta úvaha není dobrá, ale tvá protiargumentace také ne, a nebudu ji pokládat za dobrou jenom proto, že se snaží oponovat něčemu špatnému. To by mi přišlo nesmyslné. To by bylo asi jako vyhánět čerta ďáblem.

Petrusha
09. 06. 2009
Dát tip
Stívne, lepšie by bolo prečítať si i pôvodnú reakciu, kým vybalíš svoj výstup, základom bolo vyčítanie autorke jedmosernosť jej úvahy, ku ktorej sa snažíme pridať nejakú protiargumentáciu ... ale budiž

Milý Stývne, mě sere kdekdo. motorkáři, tuneláři, všichni ti, o kterých píšeš a mnoho dalších. Já jsem s cikány taky bydlel na jednom sídlišti a problémy jsem s nimi měl. půl roku se ze mě snažili vymlátit peníze za ukradené brýle, a předpokládám, že nemusím říkat, že jsem žádné neukradl, několik zběsilých úprků před po mých penězích lačnících cikánských dětech, vyhrožování zabitím, i když je pravda, že tím mi nevyhrožují jen cikáni... Neházím nikoho do jednoho pytlíku, ale globálně vzato, pokud nastěhuješ do jednoho domu samé cikány, dům ti zničí. Pokud si otevřeš diskotéku a pustíš do ní cikány, diskotéka zkrachuje. Takhle třeba zkrachovala jedna počítačová herna. na schodech seděli cikánští potomci a okrádali bílé, kteří se tam báli chodit. I já mám s cikány dobrou zkušenost, to nepopírám, ovšem těch negativních zkušeností je mnohem víc. Příklad z poslední doby... demonstrace dělnické strany, tuším že v litvínově. češi skinheadům podávali kameny. všichni říkali, že je to špatné. i já jsem říkal, že je to špatné. ale zeptal se někdo, proč tomu tam bylo ? Závěrem bych rád řekl, že pokud se bude společnost ubírat tímto směrem, dostaneme se do fáze, kdy rasismus bude i to, když řekneš, že černoch je černý.

StvN
08. 06. 2009
Dát tip
Mám za to, že už to trochu s tou nesnášenlivostí přeháníte. Já jsem s Romy nikdy problém neměl a vyrůstal jsem s nimi na jednom sídlišti, pracuji s nimi každý den. Jsou to lidé, ke kterým když se chováte slušně, tak se chovají slušně k vám. Stejně jako každý jiný. A že mají trochu jinou kulturu, kdo nemá? Neserou vás třeba motorkáři, kteří jezdí dvoustovkou obcí a obecně ohrožují životy? Co třeba tuneláři velkých společností? Co třeba dětská šikana, tu provádí jen cikáni? Co znásilnění, domácí násilí, jen Romové? Kdo chce psa bít....

Petrusha
08. 06. 2009
Dát tip
Tak ja som sa s tými radovánkami pri opise zase až toľko nerozpitvávala :) ale asi detto, policajti i tu ca. 8 x do týždňa a čo z toho? Urobia bububu, a za 10 minut je tam rambajz znovu :) Čo s nami rasistami? Asi do plynu, ne?:)

Tak vidíš, Petrusho, rasisti jsme tady dva. A vůbec, s janičkou se diskutuje, ona tam pracovala a studovala, ona ví všechno nejlépe :-) Já s tebou souhlasím, na jednoho slušného cikána přivedu deset neslušných. V našem kdysi krásném městě žije početná komunita vietnamských imigrantů, početná skupina skupina cikánů, kteří namnoze páchají trestnou činnost a meškají v hernách, v jejichž okolí přepadávají kolemjdoucí. V našem domě bydlela cikánská rodina. Jedna z těch lepších. V bytě měli čisto, odpadky házeli do koše a pak do popelnice... Ale ! Nechodili k holiči, stříhali se doma. Vlasy vysypali z okna. Vyluxovali a pytlík z vysavače vysypali z okna. Dvakrát do měsíce nás vytopili. Často se u nich konala různá cikánská mecheche a nepřál bych ti poslouchat ten krával do ranních hodin. Majitelka bytu zpívala, tancovala a tleskala, cikáni byli šťastní a veselí, ostatní už tolik ne. Policie s tím taky nic neudělala. Ale nejlepší byla jejich liberální výchova. Ten jejich cikánský smrad si mohl dělat, co chtěl. Například čůrat z balkónu. Nikomu ze sousedů se to nelíbilo, všichni byli rasisti. Závěrem bych řekl, že onen močící rom je toho času ve výkonu trestu.

Petrusha
08. 06. 2009
Dát tip
Jani, mám v ponuke pekný dvojizbový byt na prenájom, nie je oň moc veľký záujem, v tom vchode je 12 bytov, z toho tam žije 5 cigánskych rodín, ak ti nevadí neustále svinstvo na chodbe, rozbitý vťah, vykradnuté schránky od pošty, rozbité vchodové dvere, chodba plná vajglov, neustále vykrikovanie, hádzanie odpadkov z obloka rovno pod dom, injekčné ihly v sklepe, smrad z hnijúceho bordelu .. Nech sa páči! Určite to budeš považovať pre svoje deti ako -Výchovné prostredie. prídi si to skúsiť a propó, mám dokonca i priateľov v rómskej komunite a dokážu byť medzi nimi iveľmi milí ľudia, ktorí ALE - trpia za to, ako sa rómska komunita nechce prispôsobiť životu okoli nich, a sami ich odsúdia ... a rasizmus? Tebe kto postaví ubytovanie, keď si zničíš to, v ktorom práve bývaš? Tebe? Nikto. Rómom - štát, teda vlastne my všetci. Tebe sa kto postará o deti, keď zostaneš nezamestnaná? Po pol roku nezamestnanosti dostaneš 120 EUR sociálky a bež bývať pod most. Rómom sa toto stáva? Ale ale ... Negeneralizujem, ale pozerám okolo seba a len ma to utvrdzuje v tom, že tu je diskriminácia naopak. X-krát sa mi stalo, že mi cigán ponúkal bicykel, autorádio v igelitke, drogy, zemiaky (pričom pole ani záhradku nemá) a td. Netvrdím ani to, že "bieli" sú všetci svätí, ani červení, ani žltí, ani fialoví ... Tvoja argumentácia je však staršne slabá, tento problém je fakt PROBLÉM a nejde odbiť plochou námietkou, že sme všetci voči chudákom rómom strašne nespravodliví ... Prečo všetci? Prečo voči všetkým? sorry za avi

Moldovan
07. 06. 2009
Dát tip
Tip! Jen musím dodat, že většina (majorita) společnost se špatně chová k menšinové (minoritě). Není to jen problém Čechů, ale taky. Upřímě musím říct, že i my Rumuni musíme zlepšit své chování vůči Maďarům. To z teté země vidím!!!

Jemináčku... :(

vždyť říkám, zmatená... kolik ti let ? Kdyby šly moje daně na stavbu dálnic, a ne cikánům, tak to tady rozmlátí, jako na slovensku, když jim snížili sociální dávky. Nízké, nebo žádné daně nejsou možné, peníze se vynaložit musí, např. na starobní důchody, školství, zdravotnictví, kultura... kam se jich ovšem z mnoha důvodů nedostává.

janicka17
06. 06. 2009
Dát tip
Pro: Armin Nikdo doma nemá Romy, ale beru to jako nepovedený příklad. Ty Romy živíš tak, že platíš daně. Kdyby jsi věděl, že tvoje daně jdou na výstavbu dálnic a pod, a ne na Romy, změnil by se tvůj pohled na ně? Možná, že je řešení nizké daně? Nebo žádné! Všechno do soukromých rukou! Ale myslím si, že by to nefungovalo. Pak by Romové byli ten nejmenší problém...

Řízek
06. 06. 2009
Dát tip
souhlasím s tím, že není možný odsoutit celou rasu pro chybování někoho. I kdyby 90 procent romů bylo špatnejch, tak kvůli těm 10-ti nemáme provo odsoudit celek. Nicméně si dej pozor, abys neodsoudila čechy jako celek pro tenhle jejich pohled, protože to funguje i zpětně. Tvůj názor sdílím, nicméně si ale také uvědomuji fakta, romově skutečně kradou více, méně hledají zaměstnání, u mnohých je k tomu dohnala sitace, ale jsou i tací, kteří háží hanbu na ostatní, tak to v životě zkrátka chodí... ale jako názor je tohle dílko dobrej projev.

nenenenenenenenenenenenenene, ty jsi úplně zmatená, fakt moc, fakt moc. (nastěhuju se k vám do obýváku a budu se dožadovat, abyste se o ně starali. Abyste mě živili a dávali mi peníze. Nastěhuju se k vám s manželkou a pořídíme si pět dětí. Ty budete muset živit taky. A pak se k vám nastěhuje brácha a ségra s rodinami. Všechny nás budete živit. Bude se ti to líbit ?) Armin rasista, achduliebergadget...

janicka17
06. 06. 2009
Dát tip
Pro: Armin Tamzarrian Ty jsi nejlepší příklad rasisty. Představ si, že jsi v nějaké společnosti. Někdo by se tě zeptal, kolik je 1+1. Ty bys odpověděl, že dvě. A všichni by se začali smát a křičet: Armin si myslí, že 1+1 jsou 3. A začalo by se to o tobě rošiřovat... Že jsi hloupý a pod. A o tvé rodině. A pak, že jenom kradete, podvádíte a pod. Ty i tvá rodina by jste si už v té společnosti (třeba Česko) už neškrtli. Třeba i takhle vypadají předsudky, ne?

dostali jsme se do fáze, kdy se navzájem obviňujeme z přesvědčení o vlastní pravdě. Je tedy na místě diskuzi ukončit. I ty se měj hezky.

Aviem
05. 06. 2009
Dát tip
oukej.. některý lidi prostě tu pravdu mít musej, že.. přála bych ti - ne ze zloby, nezlobím se - ale pro tu zkušenost, aby ses dostal aspoň na chvíli do situace, kdy by tebe soudil někdo tímto "černobílým" způsobem.. pochopil bys možná, že tudy cesta k řešení nevede.. konec diskuze. měj se hezky.

a jak ty víš, co jsem studoval ? Hele, s cikánama je problém, nikde je nechtějí, a dobře vědí proč. Tak to je, bez ohledu na to, kde jsi žila, pracovala a co jsi studovala

Aviem
05. 06. 2009
Dát tip
"Odkud ty znáš tak přesná čísla?" neznám přesná čísla, ani se netvářím, že znám. to ty jsi uváděl "osmdesát procent". pokud bych v ruce neměla odbornou studii, nikdy bych si podobný soud nedovolila vyslovit. nic takového jsem neřekla, ale na rozdíl od tebe jsem pracovala několik let v romských organizacích a potom i ten život žila osm let. to že většina má podobný názor může klidně znamenat, že se většina stejně pohodlně jako ty mýlí. většina není záruka pravdivosti. kdo jem já? a kdo jsi ty, že se přeš tak kategoricky o něčem, co jsi ani nežil, ani profesně nestudoval.

nejste ANI V DUCHU ochotni si byť jen na vteřinku obléct tu černou kůži a být v ní.. To tedy opravdu nejsem. to NENÍ většina. Odkud ty znáš tak přesná čísla? "Většina" není přesné číslo :-) Krom toho, podobné názoru je většina republika. Odkud myslíš, že to pramení ? A kdo jsi vlastně ty, že mi skálopevně vyvracíš můj názor tak přesvědčivými fakty "většina x většina" ?

Aviem
05. 06. 2009
Dát tip
Armin: a já tvrdím, že to NENÍ většina. Odkud ty znáš tak přesná čísla? Ty se tou problematikou nějak podrobněji zabýváš? Anebo jsi to pochytil jen tak někde z luftu - ono se to říká, často se říká, že VĚTŠINA jich nepracuje.. "A tihle lidé si pořídí osm dětí, postaví se na náměstí a křičí: "Rasisti, živte nás."" tohle je typický argument člověka, který někde zahlédne v bulvárním zpravodajství nějakého křiklouna (je jich dosti na obou stranách) a podle něj si udělá obraz o celé komunitě. Nikdo, nikdo z VÁS těch zatraceně osvícených kritiků si nejste ANI V DUCHU ochotni si byť jen na vteřinku obléct tu černou kůži a být v ní..

Já netvrdím, že všichni cikáni jsou špatní. Ale většina ano. Jsou zvyklí na to, že je někdo bude živit. Ne všichni, ale většina. Podívej se na dětské domovy, osmdesát procent cikánů, zvláštní školy, zrovna tak... A tihle lidé si pořídí osm dětí, postaví se na náměstí a křičí: "Rasisti, živte nás."

Aviem
05. 06. 2009
Dát tip
Armin: já ten pocit mám. z vlastní zkušenosti.. já ten život žila.. taky bych s některými lidmi v jednom baráku žít nechtěla. Třeba s mým sousedem přes plot vlevo. Jeho paní je typická zapšklá rejpavá štěkna. neustále si vahledává důvody proč se pohádat. Znám takových dost. Přesto bych to nemohla formulovat "s Čechy bych v jednom baráku žít nechtěla" co to je - "být rasista"??? že se člověk rád vyhne společnosti lidí, kteří jsou jiné nátury a "nesedí mu"? To jistě ne.. Ale v okamžiku, kdy tento pocit začne zobecňovat a na jeho základě soudit všechny, kdo se liší.. tam už je to na hraně..

aviem : já ten pocit nemám... nejsem rasista, ale s cikány bych v jednom baráku žít nechtěl, a ani bych nechtěl, aby moje dítě chodilo s cikány do školy. Z vlastní zkušenosti.

Aviem
05. 06. 2009
Dát tip
Armin Tamzarrian: optický klam - to co nám vadí a překáží je vždy mnohem a mnohem nápadnější, než to co funguje a o čem se nikdy nedozvíme. Normálně žijících romských rodin i jednotlivců je NAPROSTÁ VĚTŠINA. Jenže o nich nikdo nepíše, běžný občan tohoto státu se o nich nikdy nedozví. Nemají příliš důvodů ke vstřícné komunikaci..

pozitivních i negativních příkladů jsou mraky na obou stranách. Ale na jedné straně jsou ty mraky mnohem větší :-)

Thérése
05. 06. 2009
Dát tip
:))

Aviem
05. 06. 2009
Dát tip
milá jani, já mám taky dceru, je romka, ale nechce to o sobě vědět. nebere to. je to obrovsky složité. pozitivních i negativních příkladů jsou mraky na obou stranách. na tom se nedá stavět. narodit se jako ROM v této republice znamená vždy velké riziko "být apriori odmítán okolím".. Ne každý Rom, cikán ten tlak vydrží bez nějaké vnitří psychické újmy.. málokdo by znás vydžel.. k tomu, aby člověk toto téma dokázal nějak konstruktivně zpracovat musí mít za sebou moc, moc zkušeností..

milá Janičko, mám dceru, je romka. je jí jedenáct, chodí normálně do školy, má spoustu normálních kamarádek. Učitelka jí sice chtěla dát do zvláštní, ale děti se za ní postavily. Když se chce, tak to jde.

moorgaan
05. 06. 2009
Dát tip
v jednom kole... Gině.-))

Vaud
05. 06. 2009
Dát tip
ja bych se v Tvem vlastnim zajmu nepoustel na pole tvrdych a mekkych i/y, pokud si nejsem jista nepr. "ukazalo se" nebo spolupracovnice a tak ale souhlas se StvN - sice exempla trahunt, ale tohle neni ten spravny obor

StvN
05. 06. 2009
Dát tip
Diskuse formou příkladů není zrovna vhodná, protože na každý tvůj příklad ti mohu dát protipříklad. Taková diskuse nemá smysl.

janicka17
05. 06. 2009
Dát tip
pro všechny: Přečetla jsem si všechny komentáře. Na všechni odpovím jedním komentářem! 1. Mám známou, která je Romka. Pracuje jako uklizečka, ale pracuje. Její syn, kterýmu je 10 má duševní problémy. Lidé se na něho divně koukají, chovají se k němu divně, nadávají mu a pod. Neustále má pocit, že něco provedl! Učitelé mají různé narážky a pod. Pokud nic neprovedl, proč se tak cítí? 2. Většina cizinců v ČR pracuje a platí daně. Mají cizinci taky svoje práva, pokud si splnili své povinosti? Známa (cizinka, Ruska), pracuje jako kadeřnice. V práci ji odcizili mobil. Šla jsem tam s ní, abych jí pomohla dovolat se svých práv. Nedovedete si představit, jaké má kolegině-:) Děs a hrůza. Ta Ruska pracuje, nekrade a pod. Ale k ní se chovali hrozně. Ten mobil nedostala. Trestní oznámení zvažujeme. Ale dokažte to. Ty její kolegině "jasně ukázali", že se nehodlají chovat slušně. Ani se nesnažili předstírat zájem.

:o)

Vaud
05. 06. 2009
Dát tip
Alesi - na tricku nosim napis Blondyna - nejlepsi pritel cloveka. A ten je urcen hlavne ceskym blondynam - a slovenskym blondynam horicim cesky.

StvN
05. 06. 2009
Dát tip
Jsi velice inteligentní dívka. Jako taková mi jistě vysvětlíš jednu věc, kterou já jaksi nechápu. Proč z mých peněz živím lidi, ať už Romy nebo kohokoliv jiného, kteří nechtějí pracovat? Já to jako pořád nechápu. Dělám něco špatně? Vysvětli mi to prosím.

ale české blondýnky zjevně ne :o)

Vaud
05. 06. 2009
Dát tip
alesi - ja mam rad vsechny cizince - vcetne blondynek!

Vaude, máš něco proti blondýnkám? Šovinisto...

Petrusha
05. 06. 2009
Dát tip
možná, že jsou nazí :) nazisté ... :)

Vaud
05. 06. 2009
Dát tip
Ja bych zmenil nazev Romove, cizinci - jak to vidi blondynky. To se daji do hromady obecna fakta a vynada se vsem ctenarum, ze jsou debilove, protoze podle Tve statistiky musime nutne patrit k 90% populace, ktera je xenofobni, netridi odpad, nejezdi do zamestantni ci do skoly na kole a buhvico se da jeste vymyslet - a Ty, protoze jsi to sepsala - jsi jedina spravna, co muze kazat ostatnim. Ale obavam se, ze to neni tak jednoduchy. Cizince mam rad, protoze jsme cizinci cela rodina. (Oprav si naciste, ne Naziste)

mno, v novinách se určitě takhle negeneralizuje, to spíš v hospodě u piva. Až někde uvidíš rozvášněný dav, který bude řvát "cikáni do plynu", tak jim jdi říct, že všichni cikáni nejsou špatní. A jak se díváš na Kocába, Stehlíkovou a další "kavárenské" ochránce práv "menšin" ? je to správně, nebo ne?

oběvil jsem v textu několik chyb :-) Píšeš, že devadesát procent čechů má negativní vztah k Romům. Zamyslela ses nad tím, proč tomu tak je ? Proč tady češi nechtějí cizince ? Že bychom byli všichni takoví rasisti, jak píšeš ve své zcestné úvaze ?

Petrusha
05. 06. 2009
Dát tip
len krátko - toto tu nie je úvaha, len dosť ploché zrhnutie dosť krivoľakého problému ... tj. do témy sa to ani neponorilo z toho dôvodu tu ani nie je čo kritizovať

moorgaan
05. 06. 2009
Dát tip
ale musis priznat- pokud stojis o nazory druhych, ze jini zase maji jine zkusenosti s etniky, ktere sem do Cech byly implantovany z ruznych duvodu i nahod... - tvuj pohled at se zda jak koliv jasny, je jen pohledem jedince, ktery ma snahu byt spravedlivy, tolerantni, kosmopolitni...mas na to pravo, urcite si tim najdes spoustu stoupencu a urcite je to pohled spravny z hlediska humanity a lidskosti! ...ale existuji i davno overena fakta a rceni: " ceho je moc, toho je prilis" " na hrubej pytel hruba zaplata" " koho chleba jis, toho pisen zpivej" " bez prace nejsou kolace " " kdyz se ti tu nelibi, bez ..." prizpusobivost k regionu, mentalite vetsiny, zvyklostem, kulture a mravnim principum je zakladni pravidlo, ktere urcuje, zda mensina ma pravo na to, aby byla prijata jako rovnocenny partner ke spolecnemu spoluziti !!!

janicka17
05. 06. 2009
Dát tip
Moorgaane, už jsem byla odhlášena, když jsem si všimla tvého postu-:)) Ráda se stýkám s lidi, i s Romy a cizinci. A vím, že Romové a cizinci velmi těžce nesou tento jednostraný pohled na ně. A tohle zevšeobecňování. Nemyslím si, že věty typu: Ať Romové táhnou do Indie, je řešení. To je to samé, jako kdyby člověk vzal klacek a začal hrozit větru a dešti-:))) Romové (i cizinci) tady jsou. A nezáleží jenom na nich, jaké bude naše soužití. Snad jsem to tam s tím Tondou, Xienem a Johnem vtipně uvedla...

moorgaan
05. 06. 2009
Dát tip
mas to jako uvahu ! - a co jsi tim chtela zdelit? navic tam mas nepresna cisla - cerpas odkud? ...ja pochopil o cem ta uvaha je, snad chapu i tvuj postoj a touhu ten postoj zdelit , ale tvuj projev je tuctovy, obecny, nevybocujici z bezneho pohledu lidi, kteri nejsou xenofobni... tohle tema je tak siroke a tak slozite, ze tvuj uhel pohledu je jen jednim z mnoha...

janicka17
05. 06. 2009
Dát tip
Tak si dej kafe-:))) Nutit tě nebudu. I tak děkuju za názor.

janicka17
05. 06. 2009
Dát tip
No a zvládneš ještě ty tři, a pak i kritiku napsat-:), Pagane?

janicka17
05. 06. 2009
Dát tip
Pro Bornea: Právě, že ty bys měl napsat svůj názor-:) Pro Pagana: Doufám, že tě ten odstavec nezabil-:)))

janicka17
05. 06. 2009
Dát tip
Jsem rádá za každý komentář, který má hlavu a patu. Bohužel ten tvůj je hloupý-:)

janicka17
05. 06. 2009
Dát tip
Lidé si to nepřečtou! A já nemár ráda komentáře typu: už ten nadpis mě odradil, přečetl jsem si jednu větu a fakt ne, a pod. Bud napiš konstruktivní komentář, nebo nepiš...

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru