Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seV jaké době žijeme?
Autor
Vogin
Jasným kandidátem číslo jedna na kritický rozbor je první světová válka. Tento konflikt nese veškeré stopy opakování historie a nepoučení se z chyb. Pravou podstatou tohoto konfliktu byla bitva o suroviny, potažmo rozšíření mocenského vlivu. Představme si následující situaci : německý císař (mezi jinými) si umíní, že chce mít k dispozici víc surovin a vládnout většímu území, a tak se začne připravovat na válku. Naprosto ignorujíc fakt, co válka doopravdy znamená. Vážení přátelé, ať už je to v jakékoli době, válka znamená násilnou smrt. Představte si, že mladí muži ve svém plném potenciálu jdou narukovat, obdrží zbraně, obdrží výcvik a jdou do války. Jsou naprosto odtrženi od správné reality a života, jsou neuvěřitelně pokrouceni a doufají, že zkrátka zemřou všichni kolem, protože jim nic jiného nezbývá.
Opravdu, zkuste si představit následující situaci : jste voják v první světové válce, zde je lhostejno na čí straně. Jste v zákopu a každou chvíli může přijít rozkaz k útoku - neboli rozběhnout se přes plochu, kde na každém kroku může přiletět kulka ukončující váš život, v lepším případě můžete zemřít na bodácích nepřátelského vojáka. Je neuvěřitelná odvaha pod dojmem těchto faktů uposlechnout rozkaz a vyběhnout na onu plochu. Tak neuvěřitelná, že si jí nikdy, v žádné době nezaslouží žádná mocichtivá individua, která jsou od toho všeho daleko a všechny ztráty a zmařené životy pro ně představují jen figurky na strategické ploše.
Kolik dětí nedostalo příležitost se narodit, protože jim takto zahynul otec? Kolik rodičů muselo nesmyslně oplakávat syna a narušit tak přirozený koloběh života? Kolik žen přišlo o svého životního partnera? Kolik lidského potenciálu bylo vyplýtváno v tomto konfliktu? Nevím, nikdo to nemůže vědět. Já jen vím, že první světová válka je do očí bijící lidská chyba, která už se nesmí nikdy opakovat, jinak si jako lidstvo nezasloužíme přežít.