mně se taky nelíbí Tracy na Jižním městě... ale jinak mě to oslovilo :))
Člověk si může dopřát ten luxus říct "nelíbí" a na otázku "proč?" odpověďet "nevim, prostě nelíbí". Sice bude za vola, ale nikdo nemá tu moc racionálně, tj. fakticky (odděleně od názorů) ho přesvědčit o opaku, protože se jedná o jeho vnitřní pocit a ten nesmí být za žádných okolností zpochybňován (mám pocit, že je hezky, i když je pod mrakem) :) Jak by si argumentovala na otázku "proč se Ti nelíbí šedá barva?" Maximálně tak slovy "protože je smutná" nebo "protože šedou nosila moje učitelka matiky" - což je vždy subjektivní příklon, čili mimoracionální argumentace, která má vypovídací hodnotu jen v rámci daného subjektu a její racionalita je tudíž mizivá. S tím, že je žádoucí, aby člověk vyvinul snahu byť jen emotivně vymezit svůj pocit, jak už jsem psal, souhlasím, ale nelze to od něj vyžadovat jako podklad.
"Stále razím teorii, že líbí* je legitimní, zatímco nelíbí vyžaduje argumentaci. "
S tím naprosto souhlasím.
S tou konstruktivní kritikou jsem to přehnala, té není potřeba, když vidím, cos napsal. Takhle jsem to uplně nemyslela.
Ádijé.
Argumentoval jsem hned na začátku tím, že mi texty připadají samoúčelné, že jsou postaveny na tom, co se nabídne jako první ke zrýmování: je to můj osobní dojem, který mě ovšem plně opravňuje k tomu, aby se mi nemusely líbit. Nemůžu za to, že se s tím holky nespokojí. Proto tady ta maškaráda. Stačí? Nebo se vrhnem na to, že Ti začnu vyvracet, cos mi vyvrátil a budeme si tady dlóóuho úplně zbytečně slovíčkařit.
P.S. Pojem líbí-nelíbí má to úžasné privilegium, že je nikým nezpochybnitelný, protože vyplývá z vnímání a prožívání té konkrétní osoby (jeho výpovědní hodnota je subjektivně absolutní) a je velký omyl předpokládat, že je nutná argumentace, i když je to samozřejmě slušnost. Něco jiného je označení blbost nebo kýč, tam už se argumentace předpokládá. Myslím, že je dobře patrný rozdíl mezi větami: "Cos to proboha koupila za mazanici?" a "Miláčku, mně se ten obraz nelíbí".
Mimochodem mě zaráží, pokud ti dělá problémy odhalit, kdo v říkance mluví, když si máš vybrat mezi člověkem, tygrem, který je člověkem postrádán, a metrem, jak se vypořádáváš s básněmi, k jejichž interpretaci je nutná základní míra abstrakce. Viz např. tvé výběry.
Milý ůčastníku Zboro, i kdybys nečetl knihu s velkým Ká Tracyho tygr, věřím, že bys byl schopen odhalit, že Tygr nejspíš nebude řvát "Na Jižním městě ztratil jsem tygra", ostatně stejně jako sebepersonifikovanější metro, které k tomu postrádá minimálně řvoucí hrdlo.
Stále razím teorii, že líbí* je legitimní, zatímco nelíbí vyžaduje argumentaci. Nicméně jinou než tvou. Doufám, že jsi to psal opilý a tak není třeba přestat si tě vážit jako kritika.
Je, a nejen Písmák.
Konstruktivní kritiku k tomuhle? Ale no tak. To by pak mohl chtít konstruktivní kritiku i Jejdavilda.
Dobře tedy, ale jenom že si to Ty, Nikolko.
iii.
I zhaslé metro hned ovládla panika
Je to však Tracy kdo v panice vyniká
Strašlivý výkřik z hrdla se vydral:
Na Jižním městě ztratil jsem tygra!
Pokud pomineme formální stránku, u které se dá v tomto případě máloco zkazit (jistě i takoví by se však našli, přesto se můžeme jen dohadovat, proč je říkanka natolik šroubovaná, že působí krkolomně a některá slova, která nenesou sdělení jsou v ní použita jen kvůli udržení rytmu a metra - nikoli však onoho zmiňovaného vlakového dopravního prostředku - můžeme se zde totiž ptát, zdali panika ovládla ještě něco jiného než zhaslé metro, případně zhasli-li ještě někde jinde), zjišťujeme, že dílo odkazuje na teeanegery oblíbenou Knihu Tracyho tygr. Kdo zmiňovanou knihu nečetl, zjišťuje, že neví proč zde vyniká zrovna Tracy. O tom se koneckonců může dohadovat i ten, kdo zmiňovanou knihu četl. Dále se můžeme dohadovat i o tom, komu se z hrdla vydarl strašlivý výkřik. Z textu totiž není zřejmé, byl-li to Tracy, tygr, nebo někdo z ůčastníků jízdy zhaslým metrem - tím kolejnatým dopravním prostředkem. Dále není jasné kdo a proč ztratil tygra, neboť se v závěru zničeho nic objevila osoba, která najednou mluví v první osobě, z čehož se dá usuzovat, že mluví o sobě. Je to snad Tracy, kdo se najednou situuje do role vypravěče? Nebo ztratil tygra někdo jiný? Nebo bylo nakonec ztracených tygrů víc?
On člověk taknějak předpokládá, že když se napíše nelíbí, autor už jaksi sám začne hledat, kde se stala chyba, a buď se rozhodne, že nelíbič jaksi nerozpoznal genialitu (ať už jeho nebo zmiňovaného díla) a nebo se hluboce zapře čelem o monitor a shledá, že publikoval blbost.
to Ti jako musí někdo dodatečně psát, že chce konstruktivní kritiku a ne blemc typu "nelíbí, jdu na další dílo"? Písmák už nestíhám, ale v takový krizi snad ještě není...
Aha. To zní docela logicky. Já jen narážim na skutečnost, že se na literárních serverech už nediskutuje zdaleka tolik jako dříve. Nebo že se spíš už nediskutuje skoro vůbec. Jenom se v té záplavě textů rychle napíšou jedno, dvě slova a hurá dál. Ale OK, příště budu vědět.
:) to jsem přesně čekala.
protože některý z kritiků nebo uživatelů komentujou podnětně, vystřihnou pod text zajímavý postřehy, připomínky, námitky nebo asociace. a o ty stojim. a s těma si ráda popovídám. pak mi neva, když během hovorů překračujeme nálepky líbí-nelíbí.
Helejť, a proč teda publikuješ na Písmáku?
neuráží mě to, jen mi to přijde úplně zbytečný.
Nikde tady nevidím žádost o hlubší, a navíc je to přeci takový minifór, tak co? Když mi někdo vypráví fór, tak nebudu analyzovat jeho strukturu, nebo ne? Se u Tebe reakci příště klidně vyhnu, jestli chceš. Já to mám třeba rád, když mi lidi píšou líbí-nelíbí. Víc vlastně ani nepotřebuju...ale chápu, že někoho to může urážet ;)
Zbora: pokud se v hodnocení omezuješ jen na líbí-nelíbí bez argumentů, je mně zas šumák tvoje kritika. takže fifty fifty.
:)
zase ležim na zádech — jižní město a všechno! tvář, všchno! všechno!
Mně je obsazení Tracyho šumák, nelíbí se mi básnička.
VT Marvin, Zbora: pardón, mrzí mě, že nesete nelibě obsazení Tracyho postavy.
Norsko 1: téma je, řekla bych, evidentní
Diana, Nicollette: děkuju. jinej účel to ani nemělo, je to emhádéčková básnička, jen minifór. jsem ráda, že je to zřejmý.
guy: kdysi se tydle bizarnosti a katastrofy děly ve Stínadlech a v Řásnovce, ale přesunulo se to na periferii. potěšilo mě, že si tu historii pamatuješ:)
jo, se tam dějou věci, zvířata prchají a ztrácejí se
a po instalaci veřejnejch chobotů tam zbývají jenom lentilkový duhový neštovice zablešenejch leopardů ..
:-)
Mně se naopak odkaz i Tracy samotný líbil. Je to mile úsměvný :) *
Tracyho tygr se mi nelíbil, Hostivařská jo. I když celé mi to přijde takové samoúčelné, nabízející se.
Ještě téma a bude to dobré, pomeranči
Bezva! Pobavilo, zaujalo.*