Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seU hřbitova
Autor
Marcela.K.
Rozhlížel se po náměstí malého města. Tak tady bych ji mohl potkat, pomyslel si. Třeba by mohla jít podloubím. Nakoukl přes sklo dveří do samoobsluhy – mohla by jít pro chleba…
Otočil se a oslovil ženu středního věku s nákupní taškou: ,,Dobrý den. Prosím, nevíte kde je tu hřbitov?“
,,Hřbitov?“ podívala se na něj tázavě. ,,Jsou tu dva, který myslíte? Urnový háj a nebo městský hřbitov u kapličky? Asi ten velký, že?“ Kývl hlavou a žena mu ukázala cestu, kterou se má dát.
Z náměstí se vydal správným směrem, ale nebyl si jistý. Zdálo se mu divné, že by hřbitov byl na kopci a tak, když zahlédl v zahrádce před domem u cesty ženu, která plela záhonky, opakoval svůj dotaz:
,,Dobrý den. Prosím, kudy se dostanu na hřbitov?“ Žena zvedla hlavu a podívala se na mladého muže v obleku:
,,Někoho tam máte?“ Nevěděl, co má odpovědět, ale ona se vztyčila hned vedle keře rozkvetlých jiřin a jemu prolétl hlavou bleskový nápad:
,,Ano, jdu se podívat na hrob, nedala byste mi pár kvítek z toho nádherného keře?“ Usmála se. Jiřiny byly její chlouba a keř byl obsypaný ohnivými květy.
,,To víte, že vám dám kytičku,“ a začala ulamovat křehké stonky. ,,A co vázu? Vázu tam máte?"
,,Nevím,“ odpověděl už podle pravdy.
,,Počkejte chvilku, “ řekla a zmizela ve dveřích domku. Za chvíli se vracela se zavařovací sklenicí: ,,Ta vám také poslouží, bez vody by vám ty kytičky hned zvadly. Odkud jedete?“ zeptala se ještě zvědavě, protože výraz kvítka ji připadal nezvyklý.
,,Z Moravy…jižní,“ odpověděl a usmál se. Raději se rychle rozloučil, protože dostal strach, že se ho ta dobrá duše začne vyptávat na mrtvého, kterého chce navštívit.
Když prošel pod železničním mostem, ohlédl se. Domek s upravenou zahrádkou zmizel v zatáčce a on s úlevou odhodil sklenici do odpadkového koše. Před sebou na kopci uviděl kamennou zeď, nad kterou se jako zelené moře pohupovaly koruny mohutných kaštanů a vyčnívaly kříže. Nebylo pochyb. Kaplička uprostřed cesty, hřbitovní zeď, kaštany… to vše znal z vyprávění. Překvapilo ho jen, že je hřbitov umístěný vlastně uprostřed města. Od náměstí to bylo pár minut chůze a za kaplí se asfaltová cesta protahovala dál a mírně stoupala až k sídlišti. On ale zahnul cestou kolem hřbitovní zdi doleva. Došel k ulici, kterou psával na obálky dopisů. V ruce pugét ohnivě červených jiřin, oblečený v jediném obleku, který vlastnil, zazvonil u dveří domku se známým číslem.
,,Tak mě máš tady,“ oddechl si, když otevřela ona.
Zasmála se: ,,Co tu děláš? Máš zkoušku?“
,,Mám ... hotovou, jedu z Prahy domů …okolo.“
,,Okolo?!“ vyprskla a rozesmála se nahlas.
Ve dveřích se objevila její matka: ,,Dobrý den, já jsem Radek a tady jsem vám přinesl kvítka.“
Maminka se usmála, poděkovala a se zalíbením si prohlédla mladíka, kterého znala jen z fotek a dceřina vyprávění.
Ten chlapec ví, co se sluší a jak se obléci, když jde poprvé do rodiny. Pomyslela si když dávala kytici do vázy.