Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Vypnout

17. 12. 2009
16
16
1612
Autor
Trauma

Prostá povídka o přátelství inspirovaná životními postoji Williama S. Burroughse (upravena 13.2.)

Už jsi o tom přemýšlela někdy dřív?
Ne, nikdy.
Co tě k tomu tedy vedlo?
Bála jsem se ho.
Proč ses ho bála?
Křičel.
Jen to? Udělala jsi to protože na tebe křičel?
Ne, chtěl mě zbít.
Chtěl tě zbít už někdy předtím?
Ano, hodněkrát, vždy když pil a když se pak probudil.
Jak často to bylo?
Poslední dobou každý den.
A co se stalo toho večera?
Chtěl mě zbít.
Tak nám pověz, jak k tomu došlo, začni úplně od začátku a nic nevynechej.
Křičel. Nebo spíše řval. Hrozně řval. Schovala jsem se do Skříně. Byla jsem tam dlouho, protože pořád řval.
Mami, pomož mi prosím, volala jsem v duchu i když vím, že už ji nikdy neuvidím.
Neboj se, ochráním tě, Aničko, řekla Skříň, nepustím ho k tobě.
Slyšela jsem jeho hlasité dupání, jak chodil naštvaně po pokoji a přitiskla jsem se k zimní bundě. Snažil se otevřít dveře Skříně, hrubě do nich bušil, ale Skříň dělala jak slíbila.
Tak vylez ty harante. Jednou jsem tvůj otec tak budeš dělat co ti říkám. No ták! Bude to? křičel na mě, ale já jsem se ani nehnula a dál se tiskla k zimní bundě. Pořád bušil na dveře Skříně, ale ona je držela pevně zavřené.
No jak chceš, ty smrade, řekl nakonec. Ještě několikrát kopl do Skříně a pak už jsem jen slyšela bouchnout dveře od bytu. Odešel.
Chvíli jsem naslouchala tichu, jestli tomu opravdu tak je.
Už můžeš, řekla Skříň. Vylezla jsem.
Děkuji ti, vděčně jsem ji pohladila povolené úchytky.
Dnes to bylo jen tak tak, povídá Skříň, věčně mu vzdorovat nedokážu.
Ale co mám dělat? ptám se jí, jiná skrýš tu není.
Mohl by ti pomoci Šuplík, ten úplně poslední v psacím stole.
Ale ten přeci nesmím otvírat!
Jak myslíš, povzdechla si Skříň, ale já, Postel i sám Šuplík jsme se shodli na tom, že je to jediné řešení.

Když se vrátil, tak se to opakovalo. Ale tentokrát lomcoval s dveřmi Skříně tak silně až se ozvalo nepříjemné zapraskání. Ale Skříň to vydržela a nepovolila dokud neusnul. Opatrně jsem vylezla a rychle běžela na záchod, ale už bylo pozdě.

Když jsem si pak šla lehnout, zaznamenala jsem za mými zády nějaký pohyb. Polekala jsem se, protože jsem si zprvu myslela, že se probudil, ale byl to jen Šuplík, který na mě významně zamrkal.
Ne, to nesmím, pomyslela jsem si a běžela do Postele.

Ráno, když jsem se vzbudila, byl už pryč. To se mi ulevilo.
Hej Aničko, zavolal na mě tenký hlásek. Neotočila jsem se, věděla jsem, že je to Šuplík.
A to nejsi ani trochu zvědavá? zeptal se mě Kuchyňský Stůl, když jsem si na něm krájela kousek chleba k snídani.
Ne! odsekla jsem.
Ale no ták, děvče, pravila Postel, není tady, nemusíš se ničeho bát.
Alespoň jedním okem tam nakoukni, prosím tě o to, Aničko, žadonila Skříň, která kvůli mně přišla včera k úrazu. A tak jsem ji poslechla.

Klekla jsem si k psacímu stolu a chvíli poslouchala, jestli neuslyším z chodby blížící se kroky, ale v celém domě byl klid. Opatrně jsem zatáhla za úchytku a otevřela Šuplík, který se na mě povzbudivě usmíval. Nakoukla jsem dovnitř a uviděla ji. Ležela tam.
Ahoj, promluvila ke mně hlubokým hlasem.
Dobrý den, odpověděla jsem na pozdrav.
Ani nevíš, jak ráda tě poznávám Aničko.
Já vím co jsi zač! uvědomila jsem si a rychle jsem chtěla Šuplík zase zavřít, ale ten měl svou hlavu a ani se nehnul.
Opravdu? podivila se.
Ano, jsi bouchačka, zabíjíš lidi, jsi zlá a já s tebou nechci nic mít! Dál jsem se ze všech sil snažila zavřít Šuplík, ale on se jen klidně usmíval a nepohnul se ani o chlup.
Tak především se jmenuji Pistole, řekla poněkud dotčeně bouchačka, tedy Pistole.
A lidi nezabíjím vždy, i když pravda, většinou to tak dopadne, to ale ještě neznamená, že jsem zlá.
Jak to myslíš? zeptala jsem se jí
Jsem vlastně…tak trochu…jak ti to jen vysvětlit. Víš, jsem tak trochu jako tlačítko vypnout na televizoru. Když nechceš, aby televize hrála, zmáčkneš ho a ona se vypne. Já dokážu vypnout lidi. A navíc na dálku. Stačí zmáčknout spoušť. Ležím tady už dlouho, nabitá, takže stačí zamířit a tadyhle, vidíš, tady to na mě zmáčknout a já hned na to…
Rychle jsem zavřela Šuplík, který byl jejím vyprávěním tak zaujat, že úplně zapomněl co bylo jeho úkolem.

Večer se vrátil. Zase jsem se schovala do Skříně, ale tentokrát už to nevydržela. Její dveře se utrhly. On zavrávoral a spadl. Rychle jsem přeběhla pod psací stůl.
Pocem ty malá kurvo, nebo ti ty dveře rozmlátím o hlavu! křičel na mě, ale já z něj měla příliš velký strach na to, abych poslechla.
Jak chceš ty smrade! zařval na mě. Popadl ulomené dveře od Skříně a výhružně je zvedl nad hlavu. S každým jeho krokem vpřed mi srdce bušilo tak silně, že jsem ho cítila po celém těle. Natáhla jsem se k Šuplíku. Nenapadlo ho to a šel klidně dál.
Měla jsem obrovský strach. Tak jsem ho prostě vypnula.

Pistole se ke mně konejšivě přitulila a Šuplík se spokojeně usmál. Také Skříň si oddechla.


16 názorů

Depka
28. 09. 2011
Dát tip
Dobře se četlo. *

už po druhé tvou povídku dnes poslouchám..je úplně neskutečná!

Lakrov
15. 11. 2010
Dát tip
Když nahlédnu na první čtyři 'výměny' dialogů, začíná mi i teď (už nevím po jaké době) svítak, o čem že to bude a kam to směřuje. Což je možná dokladem toho, že text absencí interpunkce (uvozovek) na působivosti neztratil. 'Mluví-li' věci, není to přimá řeč; chápu. Pro přehlednost tady vlastně postačí, je-li každý 'výrok' na samostatném řádku :-)

mirek_divis
13. 11. 2010
Dát tip
pěkné*

Trauma
12. 11. 2010
Dát tip
Tak jsem si konečně našla čas na svou vlastní tvorbu. Co se týče nepoužívání úvozovek, nejde o mou pohodlnost a ulehčování si něčeho. Úvozovky jsou jedna mála věci, se kterými nemám problém. Spíš mi šlo o to, že nejde jednoznačně říct, že třeba Stůl nebo Skříň mluví a označit tak myšlenky jim přisouzené za přímou řeč. Proto jsem se rozhodla je nepoužít a nechat tam ten zmatek. Díky těmto kritikám chápu, že to může komplikovat orientaci v textu, možná, že až si to přečtu zase někdy příště tak to změním, ale teď na tom stále ještě trvám. Každopádně si vážím každého slova kritiky (ať už pozitivní nebo negativní) a autorů, kteří je zde nechali. Prosím nevnímejte tuhle mou pozdní reakci jako opak.

zlý_mýval
23. 06. 2010
Dát tip
Dobrý, moc dobrý*

Edvin1
24. 02. 2010
Dát tip
Tak mne ta povídka rozhodně zaujala. Nebudu popisovat, o co v ní jde - je to po přečtení zřejmé. A závěr překvapením rozhodně je, protože pokud bychom jej měli srovnat se skutečným jednáním týraných dětí, tak tohle je rozhodně nevšední. Přimlouvám se za používání uvozovek - Ty si usnadňuješ život, ale ne o Tebe se jedná, nýbrž o čtenáře, a ten kvůli jejich absenci místy ztrácí orientaci mezi přímou a nepřímou řečí. (Já jsem se kvůli tomu párkrát vracel.)Snad první zásadou každého povídkaření by měl být zájem a prospěch a pohodlí čtenáře. Závidím Ti ten nápad i literární talent, i když si myslím, že bys nad tím textem měl ještě trochu popracovat. Je dosud neuhlazený, kostrbatý, místy přebývají slova: "Víš, jsem tak trochu jako tlačítko vypnout na televizoru. Když nechceš, aby televize hrála, zmáčkneš ho a ona se vypne." - zde je slovo "vypnout" přebytečné. K čemu to tlačítko slouží, vysvětluje další věta. Atp. dědEd :-)

Sebastiana
23. 02. 2010
Dát tip
*

Slušný. Začátek mě hodně zaujal (dík za avízo), od chvíle "Ano, jsi bouchačka" se to pro mě lomí, přijde mi to trochu jako z jiného textu, jakýsi stylový odklon, který nedovedu přežvýkat, ale to je moje chyba. Text se mi víc líbí v první části, kde je holejší, bodavější. Ten prvotní neurčitý zmatek vytváří moc hezký efekt. Zaoblený, ukecaný závěr je logický a pochopitelný, vlastně nutný, ale nějak mi vadí. Můj osmý smysl by si žádal něco sterilnějšího ve stejném duchu, jako je úvodní rozhovor. S přihlédnutím k ostatním kritikám, poznámky Lakrov asi udělaly svoje, ačkoliv jsem původní verzi nečetla, řekla bych, že tohle je jednoznačně lepší.

Lakrov
23. 02. 2010
Dát tip
Je to teď lepší a na přehlednosti to neutrpělo. Třeba přibydou další čtenáři...

Trauma
14. 02. 2010
Dát tip
děkuji moc za kritiku, hlavně Lakrov, s tím začákem jsem se fakt trochu trápila, vlastně vznikl až dlouho po tom co vznikla samotná povídka, tak jsem ho úplně osekala o to kdo mluví, řekla jsem si, že to stejně nemá žádný význam a je to tam jen proto, aby to měla komu a proč vyprávět a na tom jak ho čtenář pochopí vlastně stejně nezáleží...díky :)

Je to hodně dobré, libí se mi ta perosonifikace. Vlastně mam stejný názor jako Lakrov, je to vážně zajímavé, tohle by mě snad v životě nenapadlo, jseš dobrá:)

Marcela.K.
18. 12. 2009
Dát tip
Asi bych opsala to, co Ti tu píše Lakrov, tak jen přidám tip :-)

Lakrov
18. 12. 2009
Dát tip
Zpočátku mi trochu vadí to odlišování postav (Vyšetřovatel/Vyšetřovaná; za dvojtečkou se píše velké písmeno :-) ). Myslím, že by tam to, kdo mluví, vůbec nemuselo být vypisováno, je to poznat z obsahu dialogů. Nebo to uvést jen jednou, na začátku, ale myslím, že by dokonce bylo hezčí, kdyby to, že jde o výslech, poznal čtenář až po několika výměnách dialogů. Případně dialogy (nepatrně) upravit, aby z nich bylo poznat kdo mluví a z jakého jsou prostředí. Ale pak dál je to nádherné a strhující; ta personifikace věcí v dětských očích, všechno se to podobá podivné hře, do níž se (některé) děti dokáží schovat, když nevědí, kudy ze situace ven. Věta 'Jsem trochu jako tlačítko vypnout' je krásná výmluva, omluva a použití toho slova jako názvu povídky byl dobrý nápad. Dobře se to čte (štěstí, že se mi povedlo překonat ten 'schematický' úvod. Tip.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru