Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seProtivy
28. 08. 2010
14
20
1027
Autor
Lukk
Figura
pozadí touhy mizí
jednotou osmi
končetin.
Kladivo
spojení i rozpojení
v rozběhu hlásí
zastavení.
Ruce
hlínou špinavé
a tělo rozetnuté
ve dví.
20 názorů
blboun nejapný
30. 08. 2010
Fajn, takhle to asi ještě nikdo nepopsal.
Protivy se přitahují, aby se zase spojily...
Hloupá květinka
29. 08. 2010
Omlouvám se, ale autor by se neměl otevřeně vrtat ve vlastní básni a vykládat její pozadí. Předkládám skicu k dokreslení či omalovánku k vybarvení - a to je zde funkcí čtenáře. Snad ale mohu podotknout, že poslední sloka je aluzí na biblický text a jednu antickou báji, byť se v nich rozhodně nechce vyčerpat.
Ruce
hlínou špinavé
a tělo rozetnuté
ve dví.
to ano, ale nevím co to tam dělá, tedy jakou má funkci směrem ke zbytku textu
milacek_narodov
29. 08. 2010Pišta_Hufnágl
29. 08. 2010
mne sa to páčilo tiež, čo dodať po takých dvoch rozboroch.. najviac oceňujem prvú slohu, ktorá vytvorila jasný pocit i obraz, a celkové napätie, ktoré nakoniec zostalo.
Děkuji a2a2a a Mimoňovi za jejich kritiky, obzvláště druhá pro mne byla vskutku podnětná a současně povzbuzující. Samotný Tvůj výklad je velmi zajímavý a dle mého pohledu jde správným směrem v tom smyslu, že jsi četbou báseň vskutku dokončil.
Konečně někdo, kdo tu píše nějakou zajímavou abstrakci - bez bolestínství, ostrým okem, bez přemíry slov.
Hlavně ta první sloka:
Vzniká napětí z malířské terminologie (figura vs. pozadí), ale také napětí mezi pozadím jakožto nudným doplňkem a pozadím jakožto něčím, k čemu v mysli poloviny obyvatelstva naopak přebývají doplňky - krásný dvojsmysl!
Přiznám se, že při prvním čtení mi připadalo rozdělení slov do veršů v první sloce nešikovné, ale to se ukázalo být obrovským přínosem - výsledek totiž není nijak uchopitelný, nevíme, jak si máme slova "Figura pozadí touhy mizí jednotou" syntakticky pospojovat.
Naštěstí přicházejí ale další dvě sloky, kde už jsou spojení jasnější, tvoří ucelené obrazy, nejvíce třetí sloka. Prostoru pro interpretaci je méně, protože to dává vodítka ke čtení nejšílenější první sloky.
Ani tyhle obrazy ale nejsou vůbec špatné.
A tohle celé je určitě jenom jeden způsob, jak tu báseň číst, a to už se dostáváme k nejrůznějším možným interpretacím.
Takže pro mě je báseň jedno z nejlepších, co jsem tu kdy četl. Těžké, ale po proniknutí dovnitř odhalující obrovské nové obzory.
Dávám tip.
první sloka se mi líbí pro její myšlenkovou nabídku, stejně jako poslední, ale vlastně i druhá, jinak střídmý projev, který sice není mým šálkem, ale také svému obsahu není na škodu, možná naopak. Za důležité považuji, jestli je o něčem a provokuje v dobrém. A tady myslím, že ano.