Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Jak na nás působí média.

19. 04. 2012
0
7
2072
Autor
klarige

Myslím si, že ne každý si uvědomuje, jakým tlakem na nás média působí. Dennodenně nám předhazují názory, „úžasné“ výrobky za bezkonkurenčně nejlepší ceny, své pořady a mnoho dalšího. Někdo jim podléhá více, někdo méně.

Ale abychom si shrnuli, co jsou to vlastně média. Dělí se podle různých kritérií. Ku příkladu na horká a chladná - horká média působí intenzivněji na naše emoce, řadíme mezi ně televizi, rozhlas nebo dealery. U chaldných médií je tomu jinak, rytmus si volí recipient sám, sám si vybírá, které informace chce přijmout a které ne. Do této skupiny patří noviny, výkladní skříně, propagační letáky aj. Druhé členění je na elektornická a klasická, mezi elektronická řadíme televizi, internet, počítač, video a rozhlas, ostatní jsou klasická. Jednou z nejdůležitějších skupin médií jsou masmédia, která se vyznačují tím, že najednou oslovují enormní počet jedinců. A to jsou právě ta média, která na nás nejvíce působí.

Když se zamyslíme nad tím, nakolik se necháváme ovlivnit reklamou, zajisté přijdeme na to, že každý z nás jí podlehl již mnohokrát za svůj život. Reklama, kterou nám servírují masová média, je pro prodejce velice důležitá. A nakupující mohou, na druhou stranu, vybírat z nepřeberné škály zdánlivě bezchybných, levných a kvalitních výrobků. Ne vždy tomu tak je.

Podívám-li se kriticky na sebe samu, musím přiznat, že médii jsem byla nejednou ovlivněna a bohužel i v negativním slova smyslu. Za médium, které na mě působí ze všech nejvíce, považuji počítač. Jelikož na internetu trávím několik hodin denně, to znamená zhruba 35 hodin týdně, průměrných 1820 hodin ročně, jsem jednou z mnoha obětí vlivu internetu. Mezi jeden z největších fenoménů internetu považujeme Facebook. Stránka, která čítá téměř jednu miliardu aktivních uživatelů, se dá jen těžko kontrolovat. Za nevinným sdílením fotek, komunikací s přáteli nebo sdílením hudby se skrývají daleko hrůznější podoby této sociální sítě. Jako jeden z odstrašujících případů, kterého jsem se také stala součástí, mohu zmínit video „Drsný rozchod v Praze“. Za jeden den mělo video, ve kterém se chlapec rozchází s dívkou velice neurvalým způsem, téměř 400 000 shlédnutí na serveru YouTube. Na Facebooku byla pro zábavu vytvořena stránka věnující se tomuto videu. Během tří dnů nasčítala 25 000 členů, což se často nevidí. Video, které vzniklo pro pobavení možná pár přátel, způsobilo boom na poli internetu. Někteří tvrdí, že jde o podvrh, že vše je jen nahrané, ale pokud tomu tak není, můžeme lehce odhadovat, v jaké situaci se nachází aktéři videa. Dívka se prý uzavřela před světem a chlapec brutálně napadl novináře. Ale co já mohu soudit? Informaci o psychickém stavu dívky a chlapcově útoku nám přinesl nechvalně známý deník Blesk. Můžeme mu věřit a tím pádem litovat slečnu a kluka, kterým se obrátil život o 180°. Nebo jim můžeme zatleskat za bravurní herecký výkon a zmatení několika stovek tisíc obyvatel České republiky. Takových příkladů bychom mohli najít tisíce.

Ač se snažím něčím odlišovat, nejít za kažkou cenu s davem, u médií se mi to často nedaří. Možná jsem ještě příliš naivní, nepoučená z předchozích nedobrých zkušeností. Doufám, že časem se dokážu odpoutat od stereotypu, nenechám se ovlivnit každým titulkem v novinách, reklamou v rádiu nebo televiznám seriálem. Všichni jsme jen lidé a můžeme chybovat, ale nesmíme být naivní a věřit komukoliv, kdo nás navštíví nebo nám zavolá a bude nám nabízet nejlevnější Papinovy hrnce. Musíme se poučit, že žlutá cedulka s červevým nápisem NEJLEVNĚJŠÍ, nemusí vždy splňovat svoje znění. Musíme se naučit věřit svému úsudku a hlavně sami sobě, namísto mnohdy zrádným médiím.


7 názorů

Athares
07. 05. 2012
Dát tip
Inteligentní člověk si jakoukoliv, opakuji JAKOUKOLIV informaci přebere sám v hlavě a podle toho potom jedná. Je to mínus těch jedinců, kteří se nechávají zmanipulovat. Necheš se dívat na reklamy? Nekoukáš na ně! Nechceš číst noviny, časopisy a bulváry? Tak to prostě neděláš! Jednoduchý jako facka. Nepobírám, co jsi chtěla říct odstavcem o nějakém videu na Facebooku? Vidělo ho spousta lidí a mluví o něm... no a co??? Jinak po slohový stránce je to napsaný perfektně bez jakýchkoliv rušivých elementů.

Súhlasím s predošlými kritickými názormi. Podľa názvu úvahy som v kútiku duše dúfal, že rozoberieš túto aktuálnu tému hlbšie. Napr. kriticky napíšeš o vplyve médii na masy, ich schopnosti či informovanie o udalostiach bez uvedenia všetkých faktov a tým utvárať spoločenský názor. Ďalej si mohla spomenúť moc médii v politike (svojim vplyvom dokážu ovplyvniť výsledok volieb a tým smerovanie krajiny). Reklama v médiách - ďalšia vďačná téma, ktorá stojí za hlbšiu úvahu, ale ty si sa jej dotkla len okrajovo a nepodstatne. Spomenula si to video o rozchode, práve na ňom sa dalo výborne poukázať na negatíva v médiách (vyhľadávanie senzácii bez ohľadu na vplyv na život aktérov, nestálosť a pod...) Skrátka - úvaha o tejto téme sa dala napísať viac analyticky a bez zbytočného spomínania známych faktov (rozdelenie a druhy médii)

Jenom pro úplnost bych připoji několik dalších věhlasných médií: John Dee, Edward Kelley, hrabě Cagliostro, hrabě St.Germain, Anton Mesmer, Eliphas Lévi, Aleister Crowley, Léon H.D. Rivail a Margaret Foxová z Hydesvillu v USA, která v dobách své největší slávy předpovídala až třináct katastrof denně.

StvN
20. 04. 2012
Dát tip
Jako slohovka celkem fajn.

Petrusha
20. 04. 2012
Dát tip
to je domáca úloha do školy?

snake_01
19. 04. 2012
Dát tip
Souhlasím s duke - slohovka ano, umělecký text ne - na umělecký zážitek z textu je tam až příliš nadbytečných slov - téma by mohlo být mnohem koncentrovanější, přesnější a údernější... (i vytříbenější)

.duke.
19. 04. 2012
Dát tip
pěkná slohovka

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru