Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte sePovídka měsíce - Květen 2013 - Hlasování
Autor
StvN
Abatyše | Doll | 2013-05-31 | 0-Nominace - 013_05 | |
Balada o smutných očích plukovníka Arkadije Jefimoviče Sluckého | Zdenda | 2013-05-25 | 0-Nominace - 013_05 | |
Mise | Danny | 2013-05-17 | 0-Nominace - 013_05 | |
Nejlepší komik | Helgi Brandari | 2013-05-01 | 0-Nominace - 013_05 | |
Přínos úrazu | pedvo | 2013-05-18 | 0-Nominace - 013_05 | |
Zvláštní náhoda | Arnica | 2013-05-12 | 0-Nominace - 013_05 |
8 názorů
II.miesto
„Nejlepší komik“ – Helgi Brandari
Dielo ma upútalo (predovšetkým)
- pozoruhodným spôsobom narácie. Autor „modeluje“ charaktery svojich postáv prostredníctvom opisov špecifických čŕt ich fyzického výzoru i samotného prostredia.
- v diele možno „čítať“, ako materiálno-životné prostredie vplýva aj na ich duchovné založenie a tieto postavy, ukážkovo hrdinu, formuje. Vášnivá túžba po preniknutí do „vyššej vrstvy“, až kŕčovité lipnutie na kariérnom úspechu, sú v neustálom konflikte so životnými „zásadami“ a reálnymi schopnosťami. Zužujú existenciu na jediný cieľ. A ten, ako každý cieľ, vyžaduje obete. Obeťou sa stáva sám hrdina a „najlepším komikom“ ....život.
I. miesto
"Balada o smutných očích plukovníka ArkadijeJefimoviče Sluckého" - Zdenda
Téma je v kompetencii autora, je to jeho subjektívna voľba. A nie len táto subjektívna voľba Zdendu ma veľmi pozitívne prekvapila. Celé toto dielo je nevšedné. Je dosť nevšedné aj vo vzťahu k samotnému autorovi a jeho doterajšej, tu zverejnenej tvorbe.
(Umelecký text má určitú základnú sémantickú štruktúru. Pomimo nej ide „akýsi“ ucelený súhrn „faktov expresie“ – štýl, ktorý pridáva textu osobitné zmyslové zafarbenie. Tieto „fakty expresie“ sú v podstate „faktami štylistickými“. Ich súhrn je príznačný pre jednotlivé dielo, autora, no aj pre školu, smer, krajinu, dobu.... Ale – a to sa zrejme vzťahuje aj k tomuto autorovi - pre určité obdobie jeho tvorivého vývinu.)
Svet balád je zásadne svetom melancholickým, pesimistickým, pošmúrnym, strašidelným, nezriedka i fantastickým. Tragickosť tejto balady je daná motívom uväznenie – „vonkajšie i vnútorné“ trápenie. Keďže sa téma realizuje prostredníctvom motívov, tu sa ňou stala - vina a trest.
Výborne vystihnutá atmosféra diania, aj s dobre načasovanou gradáciou. Strata slobody za nejasných okolností a ešte z nejasnejších dôvodov – v dôsledku akejsi ľudskej malichernosti, dokonca blízkeho človeka. Nie sú zobrazené charakteristiky s konkrétne životnými osobitosťami, detailami. Ako podstatný vyznieva „zrod“ určitých duševných pohnútok, ako „prvý krok k prebudeniu“ a vlastnému sebauvedomeniu sa. Sám hrdina, vlastne obe postavy, sa tak stávajú vnímavejšími voči cudziemu utrpeniu.
Príbeh nesie pečať „(nie jednej) doby“, istej etapy/etáp v spoločenskom vývine, aj s čitateľným vnútorným posolstvom:...čo všetko sa môže stať, keď „máme iný pohľad“...
1. Zdenda
2. Arnica
3. Pedvo
Zdenda ma dobry styl a to u me zkratka vede. Momentka je velice ziva a prirozena. Arnica zapusobila hezky zvladnutymi postavami, dejem i pointou, bohuzel trochu trpi na dialog. Pedvo je na tretim miste nejspis proto, ze humornou literaturu tak nejak podvedome stavim az za beletrii. Ale jinak text dobry. U Abatyse je slabou strankou psychologie postav, mise malinko postrada grady a nejlepsi komik me nevtahnul.
1) Zdenda
2) Arnica
Komentáře u povídek, ale stručně by se to dalo shrnout tak, že první pro atmosféru a pointu a druhý pro stavbu příběhu a fakt, že je to povídka .)
Klasicky je fajn ještě pedvo, ale tentokrát mi přišel nějak literárně druhnoucnější než obvykle.
- Nejlepší komik
- Balada o smutných očích...
- Přínos úrazu
Komentáře jsou u povídek.
Helgi Brandari
15. 06. 20131 Abatyše mně přijde jako jasně nejlepší. Pěkně napsané.
2 Přínos úrazu
3 Zvláštní náhoda
2. a 3. místo mám prakticky na stejno.
1. Nejlepší komik- zjistila jsem, že mi na první čtení uniklo několik důležitých detailů a díky tomu i geniálnost příběhu!
2. Abatyše
3. Balada o očích...