Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seTanec marionet
Autor
Oldrich
I.
dřevu ve tvých dlaních
stín vyřezal rysy
jak i den se sklání
k práci s hravým kdysi
dřevo prach a stáří
zatvrzelé škleby
vryté v prázdných tvářích
kterýms dala nebýt
...
dřevo a v něm nářky
jimiž pro řezbářky
srdce loutek tlukou
dřevo plné muzik
které učíš chůzi
roztančenou rukou
II.
jsi jak malý pánbůh
obratnými palci
učíš loutky sambu
flamenco i valčík
vím že máš moc a že
tancem marionet
zlomíš mě a svážeš
jako slova v sonet
...
já pak pod tvým nožem
rozebrán i složen
v loutku barda s písní
pošeptám ti příběh
jenž jsem samolibě
vystavěl a vysnil
11 názorů
meralda s.
21. 01. 2014myšlenka a téma jsou pěkné, škoda že jsi to zabil těmi čítankovými rýmy. našel jsem dva které jsou se mi celkem líbily a to sonet - marionet a druhý je nářky - řezbářky.
škoda
Hanus neni na písmáku - asi
http://www.literarni.cz/rubriky/basne/ondrej-hanus-vyjevy_9796.html#.UotyGyeMk5o
Za radu s opravou díky. Vidíš, ještě jsem se tu úplně nezorientoval. A za Ondřeje Hanuse díky dvojnásob, mrku na něj!
Jsem sice redaktor, to ale neznamená, že ti můžu editovat text. To musíš sám.
Moje>Díla>Upravit
S těmi rýmy to není zas až tak vážné, jak říkáš. Rysy / kdysi, rukou / tlukou, písní / vysnil - to jsou takové až překladatelské rýmy. Tedy takové, které neurazí a pro přeložení originálu se pěkně hodí. Nemusí jít ale jen o překlad, méně invenční rýmy se mohou uplatnit i s poezii, která staví na něčem jiném a nechce přílišnou tvořivostí na tomto poli rušit. To ale není tento příklad, zde básně vyloženě stojí na rýmech a proto k nim strhávají všechnu pozornost, s čímž přicházejí i vyšší nároky.
Škleby / nebýt, muzik / chůzi, příběh / samolibě, pánbůh / sambu - to jsou příklady rýmů, které už se snesou, v nich se text rozehrává i když zase bych řekl, že opravdové klenoty jim chybí. Takové verše, které by si člověk zapamatoval. Podívej se třeba na poezii Ondřeje Hanuse, ten pracuje s rýmem velmi výrazně. I on byl ale nařčen z neinvenčnosti - podle mne spíše neprávem.
Chápu. Vychází to asi z mého chápání rýmu jako vztahu slov. Proto vytvářím rýmy mezi slovy a ne mezi jinak nesmyslnými shluky písmen, což je ovšem považováno za rým v vysokou sémantickou kvalitou.
P.S. a kdyžs ten redaktor, nemohl bys mi v předposledním řádku změnit ten otazníček na Ě. Nějak se mi to špatně zformátovalo...