Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seRedakce prózy
Autor
StvN
Časy jsou zlé a náš stále ještě oficiální písmácký prozaický klub pomalu hyne na úbytě. Rádi bychom vám položili jednu otázku, ne snad ve snaze o oživení klubu, ale ve snaze o připomenutí se. A také nás zkrátka zajímá upřímná odpověď a váš názor, pokud nějaký máte. Pokud ne, je to ta horší varianta, ale nejsme tu proto, abychom si něco dokazovali, ale proto, abychom spolu mluvili a doufáme, že stále je o čem mluvit.
Kdybyste měli říct jednu věc, kterou tady na Písmáku očekáváte od redaktora prózy, co by to bylo?
36 názorů
Věnovat víc času redigování prózy než ekvilibristice v debilních diskusích.
Helgi Brandari
23. 02. 2014Očekávám, že prostě jednoduše poradí. Jedna, dvě krátký věty, bez nějakých egoistických okecávaček. Písmák je podle mě takovej dost nijakej, k čemuž přispíváme i my, to je jasný. Je to tu jak na hřbitově, ale řekl bych, že by tomu dost pomohly nějaký drobný úpravy. Prostě aby už homepage vzbudila dojem, že se tu něco děje. Díla se sice ukládaj někam, kam se dá proklikat, ale není to takový to: pojďte sem, hele co tu je. Člověk si na to po čase zvkne, ale ze začátku mě to celkem odrazovalo. Co ale chválím, tak admin mi tu zatím nesmazal ani jeden příspěvek, přestože remcám, to je fakt dobrý, překvapilo mě to, protože jinde jsem byl zvyklej na leccos... Potom je tu problém komentování. Bohužel, lidi, co sem vkládaj díla, chválej krávoviny, kde jsou už na první pohled nesmysly v ději, větyx, který neříkaj nic, hrubky, dokonce v tý soutěži PM, kde by asi jakože měly bejt top díla, takže ani nemám chuť komentovat a být jimi naoplátku komentován. Hodně by pomohlo, kdyby tu byl někdo, komu se dá věřit, kdo by třeba nějaký kratičký hodnotný komentář napsal. Pak by se to třeba možná trochu zlepšilo. Můžete říct, že moc nekomentuju a proč teda víc nekomentuju? Otázka je, jestli bych vůbec svejma komentama byl vítanej, protože když jsem dal kritickej koment, tak ho autor stejně smazal. To teda taky trochu odradí a stejně 99% uživatelů nestojí o komentář, ale o pohlazení. Takže co bych očekával je, že redaktor vypíchne konkrétní chybu (tím nemyslím, že chybí třeba háček) a taky, že to udělá pod nějakým relevantním dílem (ne pod miniaturou). To by bylo fajn.
Lakrov, takže se mnou budeš komunikovat všude jinde než tam, kde je to zrovna žádoucí?
Děkuji všem za názory.
Cílem bylo opravdu pouze to, co je psáno v otázce. Cílem bylo pokusit se vyslovit co možná konkrétní body. Omezení na jeden názor bylo záměrné. Dále jsem chtěl odpovědět na otázku, zda to je vůbec možné, respektive abychom si uměli na každý bod říct - ano to děláme nebo ne, neděláme, případně budeme dělat nebo nebudeme dělat. Je to takový trochu technický pohled na věc, ale snáze se s ním pracuje. Níže jsem nakopíroval některé vaše pasáže. Je vidět, že na to máme většinou dost podobný pohled, co se týká obecných požadavků.
Děkuji vám za účast. Samozřejmě budeme rádi, pokud máte chuť, napište toho klidně víc. Inspirace není nikdy dost.
1. fundované a otevřené názory
2. o próze alespoň trochu přemýšlí, respektive mají konzistentní pravidla posuzování.
3. Občas by se hodil malý kritický článek
4. číst a komentovat moji prózu
5. zájem o prózu
6. co nejvíc číst a co nejvíc komentovat
7. slušně a kultivovaně hodnotit zdejší tvorbu
8. Výběr
no jasně, to je dotaz na stvna.. :)
s tou prózou je to těžký, já i něco pročtu, ale komentuju to fakt málokdy, protože většinou nevím jak napsat negativní koment tak, aby měl konstruktivní efekt a k něčemu byl. vlastně teď celkově přemýšlím, jestli ty názory-kritiky, co tu píšeme (včetně redakčních), vůbec ke zlepšení tvorby pomáhají. skoro bych řekl, že to má spíš povzbuzující (resp. zašlapávající) efekt..
Tak já jsem si dělal trochu legraci. Co mě zajímá, je redakční pohled na mé dílo. A samozřejmě výběr. Taky.
Prosecký... nájs..:D
Kdo jsi, admine A?
K čemu ty naše odpovědi vlastně budou dobré?
Takže ještě jednou reviduji své sdělení:
"Od redaktora prózy očekávám návrhy na obsahovou a jazykovou úpravu textů, strukturaci textů do vhodných skupin a regulaci směřování těchto skupin pomocí práce vlastní, kritiků i autorů."
Aby tuto práci mohl vykonávat, navrhuji:
1) Každý Písmák složí jednorázovou kauci 5.000,- CZK, aby bylo vidět, že svou práci myslí vážně,
2) Každý Písmák bude mazat díla starší jednoho roku, která mají méně než 10 tipů,
3) Každý Písmák musí mít do dvou let od registrace desetkrát více kritik. než má publikovaných děl,
4) Každý Písmák povinně odpracuje za rok deset brigádnických dnů v místě a čas podle rozhodnutí adminů, ať už to je úklid sálu po performanci, distribuce tiskovin, prezentace Písmáka ve světě, nebo doprovázení zahraničních básníků a prozaiků - pro tuto práci se hodí zejména básnířky-hostesky.
OK, Tangensi, myslel jsem tím, že mimnimum, které bych od redaktora prózy očekával je, že bude slušně a kultivovaně hodnotit zdejší tvorbu. Paušální a nadto vulgární odsudky mi přijdou kontraproduktivní.
Že někde urve dost času k tomu, aby to tady všechno četl... ale to mi připadne neuskutečnitelné, takže to vlastně neočekávám. To by bylo jen takové naivní přání.
Tak já to vezmu tak, že budu současný stav brát jako stabndart: tedy, že v redakci mají být lidi, co o próze alespoň trochu přemýšlí, respektive mají konzistentní pravidla posuzování.
Občas by se hodil malý kritický článek na téma "můj oblíbený autor / povídka / styl z dávných dob / dneška / budoucna" Jednou za dva měsíce jeden článek, to by redakce zvládnout mohla. Pokud bych viděl, že to má nějaký pravidelný ráme, tak bych helfnul.
@StvN: Budu upřímný. Jednou si tu v diskusi napsal, cituji: "Zdejsi proza stoji za uplny hovno. Neni tu ani jeden autor, ktery by vzbudil muj zajem. "
Sorry ale od té doby od tebe, jako od redaktora prózy, na písmáku moc nečekám.
Od redaktora prózy očekávám fundované a otevřené názory na prozaická díla v maximálním pro redaktora únosném rozsahu.
Pokud je prózy málo, zvažte nějakou promotion - nevím, jestli setkávání je to hlavní. Zažil jsem to v mládí. jednotliví autoři jsou dost samorostlí a zajímají se především o své dílo. Také setkáním ztratíme jednu výhodu Písmáka - anonymitu. Ale myslel jsem třeba nějaká prezentace na internetu, která přiláká více čtenářů.
Je fakt, že zájem stojí a padá s reklamou, ať už jí myslíme cokoli.
Zeptám se svých nakladatelů, kde oni hledají nadějné texty. Pravdou ovšem je, že oni nic hledat nemusejí. My, autoři, je sami zahlcujeme. nestíhají vyhazovat do koše.
Květoň Zahájský
10. 02. 2014Domnívám se, že úbytě prózy nezavinil žádný redaktor. V tržním systému Písmáka jsou prostě ekonomické subjekty ovlivněny zákony trhu, a to poptávkou a nabídkou.