Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seHereditarika
Autor
Oldjerry
Dělal jsem si dříve takovou lehkou srandu z řečí stárnoucích kolegů a známých o »pomalém účtováním se životem«. Přišlo mi to patetické a neuvědomoval jsem si, že je to jen zkratkové pojmenování celkem složitého procesu - analýzy - co jsem byl a co jsem, co jsem udělal - co jsem neudělal a co jsem přímo podělal...
Smích mne časem přešel... no - časem: za pár dní je mi sedmdesát osm let. Aniž jsem si dal nějaký povel, už před nějakým - blíže neurčitelným časem - jsem začal bilancovat. To není jen nějaké má dáti - dal... to je třeba tak, že se v noci probudím a první si uvědomím některý ze svých mnoha životních kiksů. Kupodivu - nezdá se mi nikdy o tom, co jsem udělal dobře. Do rána, do prvního pozdravu se ženou, nebo do opláchnutí vizáže ledovou vodou, se těch pronásledovatelů nemůžu zbavit. Ještě štěstí, že chodí po jednom, ale zase - ono jich je tolik...
Intermezzo:
Měknu
skláním se níž
pomalu ráno vstávám
pomalu všechno
i mládí mne dohání
to mé
sčítá mi
má dáti
a dal
je z toho konto
s velkým debetem
zima
choulím se do sebe
nic nepomáhá
že i já jsem
jiným
a jinde
tisíckrát věřitelem
Abych tomu udělal přítrž, začal jsem se rýpat ve vlastní osobě z jiného pohledu: kdo... vlastně... jsem?
Už vám - na mou duši - nepovím, kde jsem četl (a už je to taky nějaký čas), že člověk dědí základní vlastnosti z třetiny po otci a ze dvou třetin po matce (no jo - proto ono asi taky ve většině živočišných druhů převažují počtem samičky - nositelky života - nad samci). Proč mne napadlo zrovna tohle? No...
Netušil jsem na příklad, proč tíhnu k jižní Moravě, když já se narodil a celý život jsem zatím prožil v Čechách. Proč - například - mám raději k snídani kousek čehokoli uzeného z prasete, než jogurt s müsli. Proč miluji trnkovicu a rum je mi volný, jak vytahané triko? Proč, když koresponduji s moravskými partnery, svádí to mne k zdánlivě servilnímu vkládání ryze nářečových prvků do hovorů a do dopisů?
Tak jsem se dal na cestu zpět - o dlouhou řadu let - asi tak o stočtyřicetpět... když se narodila moje babička - mámina matka. Bylo to: jednak v roce 1870, jednak ve mlýně (a mlýn stál samozřejmě v moravské vísce, v Kudlovicích, při Kudlovickém potoce asi čtyři kilometry před jeho vtokem do Moravy - jistě! - řeky...).
Další datum je nepřesné a o době dalších čtyřiadvaceti let babčina života nic nevím. Potom ovšem věci dostaly spád. Ve svých čtyřiadvaceti letech poznala dědečka - byl Němec, vlastně Rakušan, pozdější řidič luxusního vozu Laurin&Klement generálního ředitele Pražských železáren (kupodivu v Kladně). Ti dva měli šest dětí - čtvrté dítě byla moje máma.
Táta byl ryzí Čech po obou svých rodičích - samozřejmě, že se taky narodili a to opět z ryze českých rodičů.
Spočítal jsem si tedy, že z hereditarického hlediska jsem šestnáctiprocentní Němec (no dobře, Rakušan), třiatřicetiprocentní Čech a pozor! - jedenapadesátiprocentní % šohaj z kraje pod Chřiby...
...a je mi jasno, proč - když si dám jedno orosené po obědě - zní mi někde mezi ušima: Vínečko bíué, jsi od mé milé....
10 názorů
srozumění - dík jak půlhektarový trávník samá pampeliška...
Lnice - nedělaj si z toho hlavu, kamarádko - bylo to dokonce v knize pro mládež, četl jsem ji již před 65 lety a jmenovala se Trosečníci z Kronborgu... tady to není tvrzení, ale licence (:-D
hezké bilancování, musím se přidat:-) tím spíš, že jsem taky z Moravy a říznutá Rakušanka, ale i trochu Polka ( já už jsem totiž pátrala, i když je mi skoro o čtyřicet let méně:-)
jen jako molekulární bioložka si neodpustím trochu oponovat tomu , že dědíme jednu třetinu po otci a dvě po matce:-) to jsi četl nějakou skoro bych řekla nesmyslnou věc:-) je to půl na půl, i když vlastně po matkách se předává ještě mitochondriální DNA, kterou muž do svých potomků nepřenese:-) a to mě fascinuje, že když má žena dceru, pošle ji dál generacemi, a když má jen syny, zastaví se to , ale to už tě asi nudím:-)
moc hezké dílko, skoro mi ukápla slza:-)
Herr Kockodan - Dergleichen, aber auch hier muss ich warten 78 Jahre, bis ich denke an etwas noch einmal ... (:-D
Josefinko a Goro - ď
Čím více jar máme, tím častěji nás cosi vrací ke kořenům...krásně a moudřě sepsáno.../T.