Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte sea kolem slídí dravci
Autor
agáta5
Teče mi do bot, slyšíš dobře, jak se tak drápu znovu na břeh,
poslouchám tikot z mokrých hodin, teď jejich čas se bude hodit.
K ránu je nejvíc vlků vzhůru, vydržím ještě, škrábu kůru
ze stromu, kam se zase skryješ. Dráp do duše nám značky ryje.
V tobě vždy klidně dýchám. V řece, co teď je tichá,
prosívám malá zrnka není. Nezbyl tu kámen na kameni
a zlatým rybkám umřel třpyt. Nový je třeba vykoupit.
Už tady kolem dravci slídí. Berou si celý věty z lidí.
Než přicourá se večer znova a černý ruce v tobě schová,
řekni mi všechno z tajných vizí. Na rtech ti, lásko, vážně visím.
Za slovo dám ti tucet vteřin, desátý pírko z našich peřin.
Až rozsvítíš mě svojí dlaní, z nebe se modrý nejspíš slaní.
Natřásám vteřiny, loňský trávy. Ohýbám slova, mlčíš. Já vím,
jsem tady pořád zatraceně lichá. Ještěrkou uvnitř zelenýho ticha
a venku melou z posledního. Věty, slovo... tak nadzvedni ho,
ať můžu s klidem hýřit časem. O sobě mlčíš, zase!
41 názorů
možná jsem někoho vykradla, to se stává :) jj, mazat lze vše, ale když si rozklikneš smazané, tak se ti ukážou, takže zbytečné :))
ale já nic nemažu, nebylas náhodou na jiné stránce? méně příjemné komentáře mě neporazí, jsem zvyklá :))
hezký den
Mám asociaci na jiné krásné verše- hodně stejných výrazů a par totožných rýmů...chm, třeba náhoda?
ahoj, mám asociaci na texty jedné skvělé basnířky... velká koncentrace stejných výrazů, pár stejných rýmů.. možná náhoda
Radovan Jiří Voříšek
22. 06. 2017docela dlouhý verše, řek jsem si po prvním dojmu, ale neunuvují, zjistil jsem po chvíli
mrška je Umbratica, ty jsi tápalka jako já :))) ale teď už tápu jen ve svym, ráda a často :)))
Pod dohledem Mwk budeš lepší a lepší,až budeš nakonec nejlepší na celém světě , asi tak jako je nejlepší na celém světě on.
hlavně nechci medaili za statečnost, ale umět se vyjádřit, tak snad jsem se dostatečně poučila a budu do budoucna lepší a lepší až se vylepším :)))
Zírám na tu literární spartakiádu,kterou tady zase Miroslawek předvádí , a úpřímně tě lituju. Jsem ráda,že nemusím odpovídat na takovéto kritiky.
Miroslawek
23. 04. 2016agáta5: Kdo hledí, jak si ulehčit cestu, většinou nebývá tím, který daleko dojde.
Básník se musí rozhodnout. Po všech lidech chce osud neustálé rozhodnutí v banalitě a v řádu zanikavosti. Na básníkovi vymáhá však jako po žádném jiném rozhodnutí absolutní, odvahu projít komnatami skučivých příšer, pocákán hovny, chce po něm skok do tmy. Proto je tak mnoho talentů, ale tak nepatrně těch, kdo odvedli šár, na němž další vyroněná krev utmelí další šár, dokud nestojí dům.
(Ivan Diviš)
A teď, když máme zastrašovací úvod za sebou, pokračujme mírněji - cit nelze nastudovat, cit lze získat praktickým cvičením - nejlépe čtením rytmizovaných textů, aneb co se zameškalo s říkadly ve školce ;)
Metrika v dnešním pojetí nemá ambici preskriptivní, nýbrž je výhradně deskriptivní - jen popisuje, jak to ve verši leží a běží. Skutečnost, nakolik onen popis může názorně doložit, že mnozí (zdejší) autoři zhola nevědí, co činí, je věc druhá.
A ona ta teorie ve výsledku není zase tak složitá, jakkoli se může z formalizovaného zápisu jevit. V zásadě ji lze zhuštit do tří vět (jedna z nich výše). Důležité je mít zevnitř prohmatáno, aby bylo možno se opřít - nikoli o teorii, ale o jazyk. Metrika pak může pomoci ten cit utvrdit či zpřehlednit orientaci v hraničních, nejednoznačných situacích.
Bez citu nakonec dokážeš, při dostatečné píli, zkonstruovat "bezchybný" verš. Jak takové případy končí, ukazuje třeba tvorba zdejšího autora muamarek (čest jeho úsilí). Bohužel ti pak zůstane pouze medaile za statečnost a výdrž. Jenže to předem nikdy nevíš, šance je jako ve Sportce.
áách, Umbratico, teď jsi mi zaševelila krásně do mýho antirytmusáckýho ucha :))) dikes móóc
Velmi zajímává báseň. - Ten začátek mi trochu připomíná Erbenovu vrbu,nápaditý text je to i z hlediska stavby. Jen málokdo používá vnitřní rýmy takovým způsobem.
uáááá
nesměle pípnu tedy :) nejde to nějak lehčeji nebo to vážně musím nastudovat, když to necítím?
poslední odstavec, Mirosláwku, mě potěšil... grafický zápis jsem právě udělala schválně, protože jsem si naivně myslela, že se v něm mé občasné zakolísání rytmu ztratí :)))
dikes za čas, moc si toho vážím
Miroslawek
21. 04. 2016Inu, kdyby se jednalo pouze o mou osobu, asi bych neměl (podobně jako jindy) potřebu reagovat na neavizované dovětky, ale jak svého času pravil F. X. Šalda, že některým jedincům: měl by se vyříznout jazyk nebo měla by se utít ruka. Raději ho živit na obecní útraty jako tvora bezpomocného, ale i neškodného, než nechat řádit takového škůdce mezi nevinným lidem čtoucím.
Je tedy třeba připomenout korespondenční pravidlo pro český jamb:
a zde stojí (téměř jako v Bibli) - slovo. No a tím je řečeno vše. Případné další iniciativní návrhy nechť jsou směrovány na Ústav pro českou literaturu AV ČR, k rukám p. Ibrahima a Plecháče, ti si s nimi jistě poradí, příp. provedou revizi (nejen) svých mnohaletých bádání, bude-li třeba.
Důvod, proč lze číst řádek
a venku melou z posledního. Věty, slovo... tak nadzvedni ho,
"relativně" bez problému, je jiný.
Úsek Věty, slovo totiž lze číst jako krátký vložený trochejský verš, řadu, jambický verš pak přirozeně začíná slovem tak. A docela k tomu přispívá i onen mnou kritizovaný grafický zápis. Takže asi nebude tak docela neprospěšný ;)
malý dovětek k Miroslawkovi:
Věty, slovo... tak nadzvedni ho,
Xx Xx x Xxx X = trochejský začátek, jamb může začínat jakkoli jinak ;)
I takto může jamb začínat!
Xx Xx x XxX x i rytmizace má svou roli, i toto schema je zvukově realizovatelné.
ááá, tak to budu kapku nastudovat, jsem z toho nějaká vykulená... fakt dík, snad se sveřépě dostanu jednou k rytmusu, jak má bejt :) díkes moc
Miroslawek
20. 04. 2016Jinak k básni - verš sice není útvar grafický, nýbrž rytmický, nicméně takováto neoddělená úprava přijde mi (rozuměj - v tomto konkrétním případě) víc na škodu než k užitku.
Na konstrukci rýmů by to chtělo ještě zapracovat.
Obrazy balancují na rozhraní klišé a lehké, zpěvné nápaditosti, povýtce však však sklouzáváš tím špatným směrem, ovšem líbí se mi ta jistá setrvalá vůle k tvaru, tuším určitou sveřepost, které je věru potřebí...
Miroslawek
20. 04. 2016Bylo-li původní znění verše (jak je možné se z qíčaliny poznámky domnívat):
Natřásám vteřiny a loňský trávy
bylo to z hlediska jambického průběhu v pořádku, byť se nám jamb prodloužil o jednu stopu (což nijak nevadí)
Xxx Xxx x Xx Xx = W0S1W1 S2W2 S3 W3 S4W4 S5W5
Miroslawek
20. 04. 2016K rytmu - na doplnění qíčaly, aby bylo úplněk jasno :D
X - přizvučná slabika, x - nepřízvučná
S - silná pozice (strong), W - slabá pozice (weak)
Natřásám vteřiny, loňský trávy.
Xxx Xxx Xx Xx = k pravidelnému jambu přebývá slabíka (tučně)
Ohýbám slova, mlčíš. Já vím,
Xxx Xx Xx x x = W0S1W1 S2W2 S3W3 S4 W4 = čtyřstopý jamb ženský (4JŽ)
a venku melou z posledního.
x Xx Xx Xxxx = W0 S1W1 S2W2 S3W3S4W4 = čtyřstopý jamb ženský (4JŽ)
Věty, slovo... tak nadzvedni ho,
Xx Xx x Xxx X = trochejský začátek, jamb může začínat jakkoli jinak ;)
(x X x - a slov je, x Xx - a slovy, X Xx - zní slova, Xxx - doslova... dokonce může být Xx X jako máš ty, jenže s přízvukem jednoslabičného slova, např. Věty zní a - což je důležité -následované opět přízvučným slovem víceslabičným)
...Ohýbám slova, mlčíš. O sobě mlčíš, zase... Jsem také zatraceně lichý - a k tomu nechtě tichý... /***
a to je právě kámen úrazu mého psaní... já si to říkám a furt mi to tam ladí hehe... ale fakt až mám podezření, že si to na mě vymýšlíte :)))))))))))
qíčalko, učím se od tebe ty jedna a od mylencz samosebou :))) pak nemám znít jako vy... jen ten rytmus... jsem nejspíš hluchá, ho neslyším... napíšeš, kde?? ať se taky poučím, sakriš :)))) a díkes mocinky
overe, dík, jo hledala jsem slovo a tohle mi tam přistálo úplně samo :))