Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seJak se dostat do Zlatého výběru
Někteří z vás toho nějakým způsobem dosáhli, jiní o tom zatím pouze sní. Těch druhých je 99,9%. Řeč je o takzvaném Zlatém výběru, pomyslné síni slávy literárního serveru písmák. Kdo do ní jednou vstoupí, tomu jako kdyby vyšla sbírka, případně jako kdyby vyhrál milion (ne korun ale eur) nebo obdržel Magnesii literu za objev roku. Takový člověk už v podstatě nemusí dál nic psát a má nárok na doživotní vysedávání na písmáckém chatu, který je v současnosti trvale okupován několika zřízenci - virtuálními obdobami zahřívacích Vašků do postele. Existuje několik různých metod, jak se do Zlatého výběru dostat, některé jsou méně spolehlivé, jiné více. Pojďme se nad nimi společně pozastavit.
1) Využití známostí s písmáckými redaktory. Ano. Jde o nejrychlejší způsob. Spočívá v tom, že zneužijete svých konexí na osoby, které na písmáku zastávají prestižní funkce redaktorů. Obvykle stačí známému redaktorovi napsat zprávu ve stylu "Čau, tak co, vole? Jak se má stará? Nezajdeme v pátek na jedno? Jára se po Tobě ptal, má, čoveče, zase vyhřezlej hemoroid. Nějak mu to dokonce prasklo, no prej krve hrozný! Chudák! Ve středu mu to budou vypalovat nějakým lejzrem nebo co. Jo a abych nezapomněl, šoupi mi k dílu xyz výběr, jo? Díky!"
Pokud patříte mezi staré písmácké vojny, rozdal/a jste tisíce tipů a napsal/a tisíce komentářů, pak výběry od redaktorů dostáváte automaticky. Příkladem tohoto budiž Můra73. To je stará písmácká vojna ze všech vojen nejvojnovatější, výběry dostávají i její díla, která vlastně ani díly nejsou. Viz její pozvánka na křest sbírky Haiku. Přejme Můře výběry, její haiku si je zaslouží - haiku je úsporné, krátké, takřka neviditelné. Pokud něco písmák nezasírá a nezanáší, jsou to haiku. To prostě přečtete i kdybyste nechtěli.
2) Zneužití jistého odkazu (neuvádím celé, knowhow není zadarmo!) zakončeného na "=addselect." Na tento odkaz musí kliknout libovolný redaktor. Aby se tak stalo, je vhodné inkriminované URL prohnat zkracovačem adres a vytvořit z něj redaktorský "clickbait," například odkaz na nějakou pornostránku. Na to vám pak klikne drtivá většina zdejších redaktorů mužského pohlaví.
Nevýhoda této metody spočívá v tom, že obvykle nasírá adminy, zvláště pak Admina A, který je v případě nasrání schopen téměř všeho. Existuje i tichá metoda aplikaci addselectu, při níž si redaktoři nepůjdou nikam stěžovat a budou dělat jakoby nic. Ta spočívá v tom, že vytvoříme odkaz na fiktivní stránku s dětskou pornografií, který následně pošleme například Egilovi. Egil si klikne, udělí výběr a zároveň vzbudí falešný dojem svého zájmu o dětsku pornografii. Oscreenujeme si zprávu s clickbaitem, čímž získáme střelivo v případě Egilova vzdoru. Následně dotyčnému pohrozíme zhruba takto: "Jestli půjdeš Arminovi žalovat, že jsem ti podstrčil addselect, tak tvé manželce pošlu tenhle screen, kterej vyvolává zdání, že máš zájem o pedoporno! To Tě úplně zničí, jasný?" Většina redaktorů touží mít v životě klid, proto nedělá problémy a rozumně se s vámi domluví. Část jich dokonce k takto získanému výběru doplní svůj erudovaný komentář.
3) Psát dobře. Jde o nejsložitější a nejzdlouhavější metodu. Získat Zlatý výběr tak, že na písmák vložíte opravdu dobré dílo, znamená toto dílo napsat. Pokud chcete psát dobře, doporučuji studovat má díla, učit se z mých dokonalých volných i vázaných veršů, přičemž zachovávat alespoň částečnou originalitu v námětech (největší problém). Obvykle i zkušenému básníkovi trvá několik let nepřetržitého psaní poezie, než se zadaří a vznikne dílo, které je zcela spontánně redaktory třikrát ovýběrováno a vstoupí do Zlatého výběru.
4) Kombinace využítí známostí a dobrého psaní - To aplikuji já. Napíšu báseň téměř dokonalou, dostanu dva čisté a nezmanipulované výběry, o třetí si napíšu Marking Machine. A je to.
5) Metoda psychické manipulace - Takzvaná metoda René Vaňka. Do určitých částí díla vložíme předem vygenerované specifické sekvence znaků, které se tváří jako zcela nevinný text. Tyto sekvence však v mozcích redaktorů vyvolávají nepřekonatelnou touhu udělit dílu výběr, u řadových uživatelů vedou k tipstormování (uživatelé dílu udělí tip nejen ze svého oficiálního účtu ale i ze všech svých alternicků). Metoda je založeno na manipulačních technikách známého britského iluzionisty Derrena Browna a je opředena spoustou mýtů a polopravd.
.......
Na závěr bych ještě rád doplnil, že vzácně dochází ke zcela náhodnému získání Zlatého výběru. To spočívá v nepříliš pravděpodobném udělení tří redaktorských výběrů formou nechtěného trojitého ukliknutí. Ač je pravděpodobnost získání Zlatého výběru touto cestou velice malá, pořád je větší než v případě opakovaných pokusů o napsání dobrého díla, které redaktoři ovýběrují záměrně.
47 názorů
Pomerančová
03. 12. 2016Já už jsem moc nechodím, nestíhám - abych doplnila Radoana - ano, písmák i totem shodil stejný člověk. Z totemu na něj podávali trestní oznámení, chtěli aby se přidal i majitel písmáku, ale jak to nakonec dopadlo už bohužel nevím...
Ten první a pak tu mou žádost o smazání, ty další jsou reakcí na jiné a vůči nim by to bylo nefér. Díky
Radovan Skromný - Tvořivý
28. 11. 2016Všechno, co si budeš přát, ale napiš mi, který konkrétně myslíš, máš jich tu více...
Radovane, jestli mohu poprosit, smaž tu mou prní reakci, kterou jsem napsal dřív, než mi došlo, že jsem ti naletěl, to je plus pro tebe. Holt, mám čím dál častěji zpomalenější vnímání, což sice u sebe již mohu omlouvat věkem a vysvětlovat hloupou ješitností, ale trapného pocitu mne to nezbavuje, jakkoliv je jeho obsah pravdivý.
dark matters
28. 11. 2016pobavilo! mám proste slabosť pre satiru, čo už. keď už sme pri tom, tak môj text "agresívne myslím na tvoje ružovkasté" má dva výbery a možno dozrel čas na tretí. tak sa poponáhľajte skôr, než začnem rozosielať porno :-)
za a) rumelkova jsi predpokladam ty nebo nekdo od tebe, za b) ip neporovnovam (tzn ten tor neni treba), za c) nic proti tobe nemam, za d) tim, ze jsi pouzil rumelkovou, i kdyby pres kamose, snazis se v tom dlouhem komentu zase manipulovat a s tim jdi do pice. :)
Aššurballit
28. 11. 2016keby som nebol otrly vdaka pravidelnemu pozeraniu reality show a cez vikend si nevyjel celu seriu prostreno s novotnym a macurom tak tento tlak asi nezvladnem! diky bohu programom ktore pripravuju ludi na pismacke diskusie.
Radovan Skromný - Tvořivý
28. 11. 2016Rumělková. No a to je přesně to, o čem píšu.
Orane, jsi kokot. A předpokládám, že když to slovo použil Aššu a je v pohodě, tak nezablokují ani mě.
Radovan Skromný - Tvořivý
28. 11. 2016Já Ti, když už jsme u toho, řeknu, s čím mě štveš. Už mnohokrát se mi u Tebe stalo, že jsi mě - z nepochopitelnýho důvodu, protože já proti Tobě nikdy nic neměl - z něčeho obvinil. Jasně, neřekl jsi nikdy exaktně, že já jsem ten nebo ten, nebo že jsem udělal to nebo ono. Dokonce si myslím, že jsi to ani doopravdy nemyslel zle. Prostě jsi prskl do diskuze svou doměnku a šel dál (bez dalších reakcí na případné protiargumenty pochopitelně).
Jenže Ty zapomínáš, v jaký bažině se pohybuješ. Jsi na lit. serveru. Vypustíš nějakou spekulaci a lidi se toho hned chytí. Začnou to řešit, protože v drtivý většině případů nemají co na práci, drby jsou jejich duševní potrava (pokud nevěříš, ještě jsi zřejmě nebyl na žádném písmáckém srazu). Šíří se to a šíří se to mimo hranice serveru, dostane se to až na FB.
Problém je, že z nevinný veřejný spekulace můžou pro její objekt vzejít nepříjemnosti. Nejde teď samozřejmě o to, že se snažíš ztotožnit mě s Tetkou vránovou (Nejde o mě) nebo Milunou (Bingo!), to jsou banality. Jenže když napíšeš "mám pocit, jestli to nejsi ty, který tehdy položil celý písmák," jde o něco úplně jinýho.
Jak určitě víš, tak tenkrát šlo o trestnej čin, něco, co se nás všech přímo dotklo a řešila to i policie. Jak jsem psal - dodnes se díky tomu (a bohužel taky díky Oldově ignoraci) nemůžu dostat na účet Básníka v pruhovaným triku a musím používat tenhle. Loni v prosinci na čtení Saši Gr. jsem se dozvěděl od Pomerančové, že stejná osoba, co zaútočila na písmák, shodila i Totem. (Mimochodem tam se toho hackera prý podařilo identifikovat, posílám avízo Pomi, snad sem ještě chodí, řekne Ti možná víc).
Chci říct, že poškozovat porovnáváním IP něčí pseudonymy je ok, ale manipulativně mě nařknout z trestnýho činu je docela za hranou. A ne, nedramatizuju. Do deseti minut po Tvém komentáři mi na Facebooku napsali dva lidi, jestli je pravda, co tvrdí na písmáku Oran, jestli jsem hacker. Upřímně přiznávám, že byc jím chtěl být, určitě je to krásné!
Každopádně já Ti teď dám ochutnat vlastní meducínu, jo? Chci abys názorně pochopil, o čem mluvím.
Aššurballit
28. 11. 2016k tomu si zabil simonu monyovu a zablokoval printa. alebo je nahoda ze tu uz nevyberuje?
Radovan Skromný - Tvořivý
28. 11. 2016Aha, takže já podle Tebe shodil písmák a sám sobě zablokoval svůj původní profil Básníka v kostkovaném triku a brýlích s kostěnou obroučkou, jo?
Aššurballit
28. 11. 2016oran: sa divim ze ti este nedoplo ze aj ja som rene vanek:-)
tak já jsem se držela bodu 3), roky jsem trénovala, učila jsem se z tvých textů a nakonec se dostala do zlatého výběru. Jsem za to hrozně ráda a vážím si a jsem ti neskonale vděčna a budu tipovat každou tvou báseň :)
psaní zdar!
hm, ta diskuse proběhla jednou, jsem netušil, že polovina nicku jsi ty. a jak tě teď tak sleduju, tak mám pocit, jestli to nejsi ty, který tehdy položil celý písmák. protože ty nakonec moc hodný nebudeš, jak to tak vypadá.
Radovan Skromný - Tvořivý
28. 11. 2016Tak on hysterická čipíča je :) Strašně mě na něm fascinuje, jak odjakživa písmák bere smrtelně vážně, jak se místo literatury zabývá uživateli, jejich životy, opakovaně zakládá diskuze na téma "čí je který alternick," stalkuje, zpovídá redaktory, přičemž celou dobu visí za koule na chatu.
Orane, ty máš asi hodně smutný a nepodnětný mimointernetový život, viď? Ale neboj, něco s tím uděláme. Dnes napíšu krásnou báseň o tom, jak mohl kdysi vypadat křest Tvé sbírky, těšíš se? :)
Aššurballit
28. 11. 2016oran: ludia davaju tipy aj tebe. tak co myslis?:-)
no jo, bylo to trochu hystericke, uznavam. pac jsem nevedel, zes tam dal pocitadlo a myslel jsem si, ze ti lidi jsou fakt tak tupi.
Aššurballit
28. 11. 2016oran: vsak som kokot to som uz povedal. ja s tym nemam vobec ziaden problem:-) --- len jaksi neviem co tym chces povedat teda okrem toho ze tebe sa basen nepaci a lacnych moralizujucich psychologizacii pri ktorych pri ktorych to vzdy skonci len tym ze vyznies jak hysetricka pica. no:-) tak a teraz sme si kvit!:-))
assurbalit, kdyz ti to staci a neco v tom vidis, tak si holt kokot no. ale v klidu. tady rené vaněk, alias tetka vránová, alias básník s kovovou obroučkou, alias radovan skromny. (sorry, ze si budes muset vytvorit zase novy profil, ale podle toho psani, to jde stejne zase videt), je urcite kvalitni basnik, kdyz kdysi dostal tu cenu za nezahradu :) a ja ho mam uprimne rad, neb je to kluk hodny, vymykajici se a to se ceni. jen bych od nej cekal vic, nez se se bude zabyvat lacine podbizivou (na nej) tvorbou.
Radovan Skromný - Tvořivý
28. 11. 2016Aššurbalite, nemá smysl pokoušet se to pochopit :) Oran alias Jirka Borovec, známý to Ostravský vožungr, s železnou pravidelností každý den před půlnocí vyžahne krabičák fortifikovaný denaturákem, vykouří pár jointů, nasere se na celý svět a jde na písmák útočit na úspěšné mladé básníky, kterým závidí úspěch, peníze a slávu. Píše nelogické komenty, které si nedovede obhájit, prská jed, rve si vlasy, atd. Přes den, kdy musí pracovat a je střízlivý, zůstává klidný, což je třeba ocenit.
P.S.: Orane, nejsem Vaněk ani Vánek. Pokud hodláš tvrdit opak, předlož důkazy. Jsem Radovan Skromný, je mi devatenáct let a již brzy mi vyjde básnická sbírku. A tu pokřtí společně Nohavica, JXD a Táňa Vilhelmová, abys věděl.
Tak a máš to!
Aššurballit
27. 11. 2016oran: to ze je stokrat vykradena sama sebou je sice mozne ale ja som takych textov nezaznamenal ani len 63 a tym padom maju pre mna nazor na zivot viac ako ktorakolvek basen od umbratice a spol:-) -- tym ze to postne to ukazuje presne na to na co to ukazovat ma. ci to autor tak realne mysli je mi suma fuk. napisane to je s nadhladom. a vtipne. takze za mna okej a tu hysteriu nechapem.
jo tenhle text je prdel, ma to aspon nejaky smysl. kdezto ta kokotina predtim, kterou assurbalit nazyva vtipnou satirou, je nulove hodnoty, protoze je stokrat vykradena sama sebou a jeji hlavni myslenka je slabost autora, protoze napsat to vanek klidne muze, ale tim, ze to postne, uz to zacne mit najednou uplne jiny vyznam a ukazuje to primo na nej a jeho mysleni. ze zacatku to treba jeste nejak fungovalo, protoze to ukazovalo na jt a rekneme ze ta parodie byla fajn. ted uz to neukazuje na nic, ani na predstavu pocitu. vtipne bylo snad jedine to nastaveni autotipu.
whispermoonlite
27. 11. 2016Aššurballit: máš samozřejmě pravdu v tom, že zaměňuji důsledek s příčinou a jsem rád, žes mě na to upozornil. – jestli mne Lyryk rozpražil, nebo ne, jak s žurnalistickým patosem tvrdím, není tak důležité, je to v podstatě vedlejší, a kdoví, čeho všeho se to v tom zmatku týkalo. klíčovým zjištěním je Lyrykova věta, kterou cituji výše. – od ní své pokání odvozuji – jakým způsobem přesvědčovací proces proběhl, jsem si měl popravdě nechat pro sebe, neboť Lyryk mne vlastně o ničem nepřesvědčoval, to já se nechal jím spontánně přesvědčit. znamená to, že jsem lhal, a Tys mne na tu lež upozornil. je to skvělé, jsem rád, že zpětná vazba mezi uživateli funguje. takže se Tobě, Lyrykovi a všem ostatním, jimž to Lyryka nebo jiné kolegy redaktory vrhlo do špatného, pokřiveného světla, omlouvám. Omlouvám se srdečně.
(ano, máme v kabinetě hádky, pokud to běžného uživatele zajímá. ano, v kabinetě se najdou ostré předměty – stačí? :) )
whispermoonlite
27. 11. 2016Rumělková: Jiřino, chápu, že mi chceš udělat radost v této pro mě tak těžké chvíli, ale já bych spíš potřeboval nějakou pěknou krabičku prášků, třebas doprovozenou pěkným slovem na přebalu.
zaujala mne však ona dvouprocentní teorie. a zde bych Ti chtěl spolu s a2a2a též naznačit, že se mýlíš, neboť současnou redakci neznáš docela dobře. jakkoliv se na první pohled zdá, že všichni redaktoři-autoři už vydali jednu či více knih poezie a jsou v této době náležitě slavní, čímž by odpovídali Tvým slovům o postupném upadnutí do zapomenutí, najdou se v ní, veř tomu nebo ne, zhruba 2% jedinců, kteří dosud žádnou knihu nevydali a na své objevení ze strany vydavatelů a vůbec širší literární obce trpělivě, rok za rokem čekají. až přijdeš k nám do kabinetu, uvidíš je na vlastní oči. :)
a toto mne téměř zranilo: "ceny jako magnesie litera či ortenka získávají sbírky, co normálního čtenáře spíše odpudí"
Jiřino, víš, co mi dalo práce přesvědčit mého vydavatele, aby si našel čas na vyplnění žádosti ve Wordu a do soutěže mne vůbec přihlásil? a víš co mi dá ještě práce přesvědčit v kabinetě kolegu Jinovatu, (který ovšem za nic nemůže), aby to zařídil? (a to si ani nezkouším představit, že by už v komisi nebyl…) – já mám pocit, že žiješ ve světě, kde magnézka spadne člověku na hlavu jako květináč z římsy, nebo co. – tak to ale není, jiřino, vážně ne… :)
Aššurballit
27. 11. 2016sry. zle som cital s tym kokotom. point vsak ostava. bez kontextu to znie blbje
Aššurballit
27. 11. 2016whis: si kus unfer. mal si ked tak pastnut celu debatu. takto nepoznam kontext toho preco sa tak fucis ale osobne dost pochybujem ze ti lyryk povedal ze si kokot. ---- takto to znie z tvojej strany ako narek ofucaneho decka. --- k dielu: osobne zamery co citi a co si mysli radovan su ukradnute. --- mne tieto texty pridu ako vtipna satira literarnych vztahov /niekedy viac inokedy menej vydarena/ --- dielo v zlatom vybere mi prislo vydarenejsie a vtipne a osobne ma tesi ze aj taketo veci su v zlatom vybere. pride mi to sto razy sviezejsie a zaujimavejsie ako niektore vylevy co tam za poslednu presli bez povsimnutia
-----
inak k tomuto dielu: bavia ma na nich akurat tie reakcie ktore sa snazia evidentnu subverziu - sedlacky povedane podjebavku brat vaznejsie pomaly jak seba. a seba podla tych komentov beru vazne jak svin:-))
Znovu opakuji, neuvedl jsem žádná silná a sebevědomá slova, na rozdíl od tebe jsem netvrdil, že někdo patří či nepatří mezi 2 %, proto nemusím nic dokládat, nabízí se otázka motivu tvých poznámek na adresu redakce, o které nikde neuvádím, že je tou nejlepší, jakkoliv si myslím, že v rámci možného sehrává pozitivní úlohu a spíše zasluhuje uznání než naopak (což samozřejmě nevylučuje jistou míru chyb), a ostatní jsem (úvahy o selekci v průběhu času) ani nenastolil a ani nepopírám. Nevím, jaké gangy kde fungují a ze subjektivního hlediska jsem také zapochyboval nad cenou Magnesia litera v jednom z ročníku, ale také mám osobní zkušenosti, kolik známostí potřebujii, aby mi někde něco zveřejnili či dali ocenění. Asi mám štěstí. Nikdy jsem nemusel nikoho o nic žádat, ani v jednom případě. Ale vůbec nevylučuji, že máš kus pravdy ty, tím spíše, že hyn sa ukáže.
a čím bych to měla podložit? Stejně tak bych mohla říct dokaž mi, že ti autoři k těm 2% patří. Jak píše Movsar o velkých umělcích - podklad mého tvrzení ukáže až historie. Kolik těch star svých epoch zapadlo pro svou průměrnost? kterou ve své době průměrní posuzovatelé vkusu považovali za nadčasovou. V dnešní době kdy může vyjít cokoliv a a kde může vyjít vážně kde kdo - tedy pokud má dobré známé a patří k nějaké skupině -ještě odbočka osbně bych neváhala při devastaci hodnot a kvality umění spíše většinu těchto skupin nazvat parazitickými gangy- kdy ceny jako magnesie litera či ortenka získávají sbírky, co normálního čtenáře spíše odpudí, než aby v něm vzbudily zájem o poesii. Bohužel průmernosti a často i podprůměrnosti je všude kolem nás až dost.
Nechme historii její tvrdou selekci, každá doba úpadku trvá chvilku, každá dekadence kdy se až trapně průměrné stane arbitrem nad tím potencionálně hodnotným či hodnotným trvá jen chvíli. Věřím, že tato doba úpadku skončí a třeba zas nastane rozkvět české kultury o němž se nám při kvalitě dnešního umění může zatím jen zdát.
Rumělková, ve svém komentáři neshledávám absolutně žádná silná nebo sebevědomá slova a už vůbec nic z toho, co tady popisuješ. Naopak tvá tvrzení, že nikdo z redakce nepatří mezi tzv. 2% považuji za málo či spíše vůbec podložena. A o ostatním jsem se nepřel a nepřu.
Adélkalaide
27. 11. 2016To je skvělé!!!
Movsare, nejspíše máš pravdu, měl jsem na mysli zdejší prostředí a jeho ne rozhodující vliv na to , zda ten, co něco umí, se nakonec neprosadí. Nakonec i tady se většina dobrých autorů dřive či později prosadila.
"Každý, kdo opravdu něco umí, se prosadí nezávisle na komkoliv." to je přece naprostý omyl, takové opium z amerických příruček úspěchu, carnegiie a podobně. stačí vzpomenout kafku, ale celé dějiny umění nás o tom poučují: kolikmalířů zůstalo zasutých, neznámých, jen proto že neměli svého objevitele, mecenáše, galeristu...
Nejspíše jsem ti také naletěl, dost možná se jen bavíš, no, proti gustu...
Radovane, vlastně ani nevím, o čem píšeš, já takovou zkušenost nemám, pokud jde třeba o výběry pro Můru a její sbirku, pak slouží a je to i uvedeno, jako upoutávka tam, kde si to sbírka zasluhuje a je to i jedna z užitečných funkcí Zlatého výběru. 0bčas dávám výběry i za blbůstky, protože je to jedna z místních kategorií a není důvod je vylučovat. A jako dlouholetý redaktor, který osobně zná asi jednu třetinu redakce, nemohu potvrdit, že by v redakci existovaly jakékoliv kliky či zájmová sdružení, ani snahy o formování většinového názoru na konkrétní díla. Mohu jen potvrdit, že jsou rozdíly v náročnosti jednotlivých redaktorů a jejich žánrových preferencích, ale to samo k postupu do Zlatého výběru nestačí.
A nakonec to nejpodstatnější. Každý, kdo opravdu něco umí, se prosadí nezávisle na komkoliv.
whispermoonlite
27. 11. 2016musím dát výběr, chtě nechtě, přestože ještě trošičku váhám, ale moji kolegové Lyryk a dark matters mě v naší "kabinetní diskuzi" přesvědčili, že Tvoje díla do Zlatého výběru patří.
Lyryk doslova prohlásil: "má to literární hodnotu",
a já mu na to, poněkud rozvláčně, jak jsem příliš pozdě pochopil, pravím:
"měl jsem Radovanovy texty rád v době, kdy jeho póza zesměšňovala diletantství, lajdáckost a všelijaké předsudky, kdy dokázal zgrotesknit klišé a používal nové nápady, nezamořoval text balastem, a kdy se mi zdálo, že mu na textu záleží. u tohohle příspěvku (šlo o ten předchozí), který mi příjde jako vyjídání vlastního stereotypu, ten pocit už nemám – záleží jen na šumu okolo. jsou tam použité figury, staré gagy, plytké obrazy, zase tytéž postoje a prožitky. před lety to možná pobavilo roztomilou neobratností, dneska je to spíš rozpačité a nějak vyčpělé, snad také unavené. navíc mám podezření, že ať už se v té omáčce máchá se záměrem, nebo ze znouzectnosti, dělá to vědomě, a já si nemyslím, že pouze či právě pro toto vědomí, jímž se navenek liší od epigonů a grafomanů, by měl být kriticky oceňován. on určitě ví, že to není dobré, ale zároveň bych řekl, že je mu to docela jedno, že bude vždy zkoušet něčím zavířit, možná i naschvál nabrat ty nejlevnější zbytky a zkoušet, zda na to někdo skočí.
to jsem si ovšem naběhl, nepřeju Ti vidět, jak mě Lyryk rozpražil. :) – a PRÁVEM, napsal jsem to jak totální kokot. proto se nyní kaju alespoň tak, že Ti ovýběruju tohle, Radovane. Promiň.
(posílám avízo Lyrykovi, který preferuje diskuzi pod dílem, v naději, že zvlášť ocení odkazy na egila a Můru. )