Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seTři krátké kritiky
Autor
Movsar
Aššurbalitovo schizofrenické evangelium, Lawendeřin ponor do soukromého jazyka, Josephinin romantický sentimentalismus.
První tři říjnové texty zapadly do tří filosofických figur:
Deleuze vystavěl velkou část své filosofie na tématu schizofrenního toku: neustále se proměňující toky věcí, lidí, situací, jmen, pocitů, názorů, tak typické pro schizofreniky, kterým je pohyb na takové chaotické vlně přirozeností. Autor Aššurbalit se – řečeno opět terminologií Deleuze – deteritorializuje z (teritoria) kapitalistického chaosu, aby se následně reteritoriazoval uvnitř teplého domova rodiny, uvnitř manželství; přehledného, spravedlivého a – temného, tedy básníkovi libého.
Lawenderr podzim uvrhl do hluboké krize syntax. Obrazy se vrství a když už si čtenář myslí, že by jimi i pronikl k porozumění, navane další příliv popraskaného listí ze stromu obraznosti, aby čtenáře ujistil, že z tohoto stromu neradno jíst! Přidržíme-li se psychiatrického srovnání, zvoleného pro první posuzovaný text, Lawendeřino psaní je psaním deprese; i přestože projevy soukromého jazyka jsou obvykle příznakem schizofrenie, depresivní motiv je dominantní.
Josephina oproti ostatním dvěma textům, ač místy podobně nesrozumitelná, sahá ke klasickým přístupům: skrze slzy sentimentu vytahuje na světlo rány a bolesti světa. Zamlčena je otázka proč to všechno, neboť neradno se ptát, stojí-li člověk před samotným stvořitelem. Namísto otázek je mu v každém verši snášena obětina klíčových slov: smutek, sen, plnost, nicota, chudoba, bezhlesno, čas a něha. Máme-li i tady vyhovět psychiatrickému vokabuláři, jsme autorkou ponořeni do psaní/čtení dysforického.
10 názorů
Whitesnake
26. 10. 2017ok, díky za osvětlení, samozřejmě, že jsem četl blbě, jak také jinak :-)
soukromý jazyk je technický termín a chaotická vlna byla špatně přečtena: je přirozeností, nikoli ch.v přirozenosti. odtažitost textu může být prospěšná, proč vby člověk měl k textu nalézat příliš těsnou vazbu?
Whitesnake
25. 10. 2017Možná Movsare skutečně nemáš zapotřebí křečovitosti typu "projevy soukromého jazyka" či "chaotická vlna přirozenosti"... ale možná - na druhou stranu - to zapotřebí máš. Tento text je tak odtažitý! Snad ve snaze o jakousi seriózní kritiku :-(
do klubu se odeberu rád. vezmeme jak odžentlemani do rukou sklenice s whisky a dopovídáme, co tagy jen naznačeno. :-)
aleš-novák
01. 10. 2017tip a klub, s dovolením...
jsem rád, že to bylo přijato s nadsázkou, lépe - s láskou. ona mě totiž taky poháněla, ale abych nebyl patetický, sympatie stačí. ty diagnózy platí čistě pro psaní, u tebe zrovna je ojedinělá, tady jsem podzim cítil velmi. u aěě je to chronické, ale ne na závadu, anopak, josephina je tentokrát taky více než obvykle sentimenální.
:))) ty mě potrháš.
Mám svou vlastní psychiatrickou diagnózu ... a od Movsara, chmmm - dá se tu nějak rámovat?
Děkuju. Za pohled do mé městské džungle. Buď rád, žes nepřišel o oko! Kdo by mě pak četl? :/