Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seNeděle XI.
Autor
Gora
Sluneční hodiny
divoké víno
časem obrostlo zídku
slunečních hodin
...................
vychází slunce -
rafička hodin těsná
do půlkruhu čas
51 názorů
Ta druhá haiku je, tedy podle mne, ale stále si pźadavky na haiku nejsem jistý a Kvajovi dík za zajímavé poznámky
Dávám tip za pěkné haiku,které mě po delší době inspirovalo k okamžité improvizaci.
a2a2a - děkuju, možná bych udělala lépe, kdybych se nesnažila o 5-7-5, ale stále doufám, že vykoukne haiku...
mám radost, že se líbí, sluneční hodiny jsoupodle mne krásný námět
Jo,jo - půlkruh slunečních hodin... byli jsme z toho docela vykulení, když na Novém Zélandu jsme zjistili, že sluneční hodiny ukazují (pro nás) pozpátku, neboli zprava doleva tj. - proti směru hodinových ručiček **
Také jsem se díval na různé podoby slunečních hodin (zhlédl jsem asi tak sto fotografií) a přečetl si zároveň, jak se sluneční hodiny vyrábějí. Sluneční hodiny mě totiž v Gořiných verších zaujaly, a protože jsem jim dosud nevěnoval příliš pozornosti, mrkl jsem se na to a zjistil, že je poměrně složité sluneční hodiny vyrobit, pokud chceme, aby ukazovaly správně čas. A jejich podoba je minimálně stejně často půlčtvercová, půlobdélníková jako půlkruhová, nebo ciferník zabírá o něco víc než třetinu kruhu či naopak dvě třetiny atd. Ale to je skutečně jen technická věc. Já jsem s tím ostatně nepřišel, jen jsem reagoval na něčí poznámku v diskuzi, a ve vztahu k básni to je úplně jedno (jak jsem už napsal). Metafora je to samozřejmě zajímavá.
No tak dobře. V podstatě je to jedno. Kdybys napsala, že těsná čas do kruhové výseče, nesedely by ti slabiky. :-)
Jasně, ale koukala jsem na spoustu fotek, než jsem to začala psát, a dobrá třetina je vážně do půlkruhu, jak píšu i qíčalce...
Podoba číselníku by měla korespondovat s tím, od kdy do kdy svítí na stěnu slunce a tedy od kdy do kdy vrhá na stěnu stín tyč slunečních hodin. Samozřejmě, že stavitel slunečních hodin může volit vzhled číselníku, jaký se mu zamlouvá. :-)
qí, líp neumím vysvětlit...na fasádách domů se většinou používá právě ten půlkruh...a omluva, tvůj tip dorazil již s ranním předstihem, nevšimla jsem si...
kvaji, díky - kopíruji ti slova stavitele slunečních hodin:
Je třeba volit vzhled, který by byl v souladu se vzhledem domu. Přirozeným se mi jevil půlkruhový číselník.
Vzhledem k tomu, že jsi to tady nenazvala haiku, nemám co vytknout. K tomu půlkruhu - stín rafiky slunečních hodin opisuje jakousi kruhovou výseč, jestli je to ale půlkruh? Spíš ne.
Evženie Brambůrková
25. 03. 2018Pěkné :-)/T
Qí, díky, no, dost často mají sl.hodiny tvar půlkruhu a rafika /ukazatel/ po něm postupuje /tlačí stín - čas do toho tvaru/
tipík někde asi zaspal...jak změnili čas:-)
bixley...nedávno byl pořad o slunečních hodinách, existují snad sedm tisíc let...a jsou nádherné a čas na nich plyne bez lidských experimentů...tam mne zaujal námět
děkuji
Moc hezká jarní tematika. Doufám, že sluneční hodiny letní čas nevedou. :-)
Taky. se mi líbí ten půlkruh. Má to svou poezii.
Na YT, album Sluneční hodiny nebo Křídlení, je to s O. Veselým, třeba tady:
https://www.youtube.com/watch?v=LpjCkToVScg
Na té stránce je, jak vidím, i Mišík a Kuře v hodinkách
Achjo, ten čas... :-(
Medvěde, dost často mají sluneční hodiny skutečně tvar půlkruhu či elipsy, musí se tvarem přizpůsobovat místu vystavení...díky:-)
Hůl v slunečních hodinách (Synkopy.) Nojo rafička. Pořád je nám těsná. Pěkná mini pidi, Goro.
Jitko, díkes... k té tvé špičce /nemělas právě špičku, myslím na silnici:-)/- kdyby bylo píchla místo píchá, tak by se mi to i líbilo:-)) jen dál, do zenu, ať Bašóa doženu:-)