Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seJiné vánoce
Autor
Musaši
Svátky Zavřeno
Žebráci před marketem
drží tři dny půst
Stisky rukou
Lidé si přejí
ale i dopřávají
Mluví z nich cukr
21 názorů
Knihomole ,
díky za hvězdičku a do nového roku všechno nej . Ted´ jsem k tomu haiku připojil ještě jedno senrjú .
Karpatský knihomoľ
28. 12. 2018/*
Dodolo ,
ten dovětek je kouzelný . Dalo by se z toho udělat krásné senrjú .
Yss,
už delší dobu se tady pokouším debatovat o haiku s lidmi , kteří se o tuto kategorii trošku zajímají . Dříve jsem se setkával jen s povýšeneckým poučováním a teprve v posledních měsících někteřří lidé (Šmodrcha , Oldjerry ) se mnou občas v něčem souhlasí , ale díky i za to . Učím se tady trpělivosti .
Jedním z mýtů o haiku je , že by každé haiku mělo obsahovat nějaký ten " přesah " . - Ano , některá z japonských haiku obsahují občas přesah , ale když si jich přečteš prvních pár stovek , zjistíš , že přesah je v japonských haiku velká vzácnost . Naopak japonská haiku velmi často mluví v symbolech , zvláště v zenových symbolech , přičemž naivní Evropan považuje taková haiku za přírodní lyriku . Asi nejrozšířenějším mýtem o haiku tady u nás je to , že haiku nesmí obsahovat metafory . Jenže každé třetí až páté japonské haiku obsahuje metaforu a dokonce existuje řada metafor používaných obecně mnoha autory . Když jsem si například poprvé přečetl metaforu : hasnoucí světluška = umírající člověk , považoval jsem to za originální metaforu týkající se jen jedné básnířky , která měla přezdívku " Světluška " , pak jsem ale tutéž metaforu nacházel v dalších a dalších jap. haiku .
Jsem tu už dost dlouho , abych byl velmi skeptický k vlastní snaze vést dialog o tom , co je vlastně haiku a jak by mělo nebo mohlo vypadat české haiku . Ale pokud tady ještě nějakou dobu zůstanu , budu se o to pokoušet dál . Někteří lidé tady mají svou víru , hluboce věří tomu , že právě oni jediní všemu dokonale rozumějí . Jenže tohle je pouze jejich víra a tu jim já nechci brát . Ani by to nešlo . Oni totiž moje úvahy tak jako tak ignorují a debat na toto téma se neúčastní .
On se nad nimi někdo smiluje, i nad psem. Jednou jim paní darovala psí konzervu s dovětkem: "ne abyste mu ji sežrali!"
už iba doplním...nejde nakúpiť, chýbajú ludia s mincami,,, možno mi tam chýbal ten presah. A už nebudem kecať. Začnem sa s týmto štýlom oboznamovať. Prepáč za utáranosť.
to jeautentickosť...zvrat mi chýbal v tom- že zatvorené,drží pôst.../ čiže ak by som to "nadnesene " premudrovala- ak je zatvorené, tak nie je možnosť nakúpiť.../ aj ked samozrejme pointa bola niekde inde / vzhľadom na soc.skupinu / len vravím, že spojenie tých dvoch slov- zavreno drží post, mi neprišlo prekvapivé. To iba na vysvetlenie. Pekný deň.
Ano . To ticho včera ve vylidněném městě bylo až zvláštní . Včerejší den na mě působil až jaksi duchovně včetně těch střízlivých bezdomovců .
srozumení , yss ,
zvrat je už v tom , že ti pánové možná den nebo dva opravdu nic nepili a možná ani nejedli , zatímco my ostatní (kajícně se přiznávám , že se to týkalo i mě) jsme se přežírali . Ti tři pánové měli zkrátka vánoce naopak .
Když jsem ale dnes přicházel k velké knihovně , v jejímž sklepě ted´sedím mezi ostatními hráči , fejsbukáři , jutuberáky a dalšími internetovými individui na veřejném internetu , na lavičce u tramvajové zastávky seděli jiní pouliční pijáci s vlčákem a červeným vínem v petlahvi. Je všední den a tak je všechno zas při starém tam v tom menším městě , o kterém píšu v haiku , i tady v tom velkém městě , kde jsem dnes .
vtejto tejto oblasti som úplný laik.Autentickosť sa tomu textu nedá uprieť, len možno mi tam chýba nejaký protiklad, zvrat...
CarverIsBack2
27. 12. 2018srozumení ,
tohle haiku je skutečně autentické . Včera jsem šel kolem Alberta a na lavičce seděli tři pouliční pijáci a zároveň žebráci , které dobře znám . Tentokrát tam seděli bez petlahve s vínem a dokonce ani nekouřili . Kolem jezdilo jen velmi málo aut a po chodnících chodilo velmi málo lidí. Ti pánové nejspíš opravdu zapomněli na to , že je přes svátky zavřeno a neudělali si zásoby .