Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seToreador
Autor
Musaši
Toreador
Ani vítr ani dým
v němém a nahém parku
mráz silnější než včera
Ve vysokých botách
se bořím do sněhu
a na zmrzlých loužích
tak tak že udržím balanc
alespoň balanc když už ne glanc
Strom jako strom
pes jako pes
pán jako pán
jen já jsem solitér
s rukama v kapsách
a s červenou šálou
co dráždí býky s číslem v uchu
A na koridu padá sníh
lhostejně - tiše - vytrvale
jako by vločky netušily
nic o skvrnách krve
ve stopách kopyt
a vysokých bot
Zhlížeti se
Nad pihovatým sídlištěm
se vznáší bledý balón
a jak tak ubývá pih
okna se mění v zrcadla
pro jedinou tvář
Je pozdě k ránu
a zpívající pouliční lampy
sklánějí labutí šíje
nad asfalt
změněný v černý obsidián
sentimentální přeháňkou
...A narcistní básník
se zase zhlíží
ve své poslední básničce
36 názorů
Janino,
pokud je někdo velmi vlezlý a komentuje tu každý krok, který udělám(což se dělo ještě minulý týden), prostě na něj nereaguji a on se unaví a dá pokoj.
Já mám velmi rád diskusi, ale někteří provokatéři tady okamžitě uhnou od tématu a pokoušejí se nastolit své téma, patřičně kontrovrzní, v domnění, že člověka vytočí a on začne horlit pro to, nebo pro ono, zuřivě obhajovat své názory. Proč se ale hádat? Ať si každý věří, čemu chce a hlásá, čemu věří. Dnes si může každý najít tu svou bublinu, takže konflikty jsou už zbytečné. Objektivní pravda existuje už pouze ve vědeckém smyslu. žijeme v době postpravdivé.
Pravdu díš :-) "Před časem" říkám proto, že jsem tu zažila období, kdy tu někteří autoři takové hry přeháněli, upozorňovali na sebe za cenu zesměšńování jiných autorů a podobně... a prostě "přeřvali" to literární, co se tu skromně krčilo... Ale možná se mi to teď zdá lepší proto, že jsem se už naučila si některých věcí nevšímat.
Janino,
proč "před časem"? Velmi kontroverzními alternicky se to tady pořád jen hemží. Pro mnohé lidi tady představuje existence na několika alternicích současně formu dokonalé zábavy a mnozí dokonce rádi diskutují sami se sebou. Musí to ale být vnitřně velmi osamělí lidé, myslím si. Já beru veškeré "nováčky" s velkou rezervou a obezřetnost se mi naposled vyplatila v případě Bubulíny. Ale nejsem tu od toho, abych trhával masky. Ať si každý hraje, na co chce.
K3,
omlouvám se, ale věnuji se pouze poezii. Oproti jiným pobývám na Písmáku vždy jen velmi krátce, napojuji se z veřejné knihovny a tak musím využít krátký čas, který je mi vyměřený, jak umím nejlépe. Ale, jak víš, tvé básně nebo haiku si občas rád přečtu.
Musaši, tak to pardon. Nenapadlo mě, že je to stylizace, záměr. A samozřejmě můžeš být kým chceš, na internetu obzvlášť :-) Před časem se to tady "záhadnými" nicky jen hemžilo. Nevidím na tom nic špatného, jen jsem na to ve tvém případě prostě nepomyslela.
Mus.: tak to asi zrovna mě moc rád nemáš. Ale abych tě uklidnil, i já jsem se dokázal převtělit do desetiletý holky v povídce Stalo se na Seči. A opravdu jako bych jí, po tu dobu než jsem to napsal, byl. Stává se to hercům, ale stalo se to i mě. Zvláštní. Když budeš mít chuť číst...
Safiáne,
díky za chválu. Možná bych mohl být na modernistickém webu opět úspěšný, kdybych se stal znova (pseudo)modernistou. Za úspěšnost se tu ale platí strašně vysoká daň a já už úspěšný být nechci. Zůstávám undergroundovým básníkem.
Janino,
copak záleží na pohlaví? Duše je pouze jedna. Někdy se vtělí do muže a jindy zas do ženy. Já jsem jen tady na Písmáku byl třikrát ženou a pouze jedinkrát mužem, protože jsem se musel stát samurajem. Bál jsem se tady o svou bezpečnost.
K3,
kdo jsem, je velmi nejisté. Nejisté taky je, co je vlastně můj charakteristický autorský styl. Ale tak by to mělo podle mne být. Autor by měl být záhadný. Já mám nejraději autory, jejichž totožnost nebyla nikdy odhalena. Ale v dnešní době takových autorů moc není.
Krásná poezie. Karle, promiň zvědavou otázku: kde jsi to zjistil? Proč by nás Musaši klamal na svém profilu i vyjadřováním v mužském rodě?
Nemám slov, kdybych mohl, dal bych výběr i já. Teď zjišťuji, že jsi žena, tak se klaním.
Ve skutečnosti je to černé zrcadlo v Britském muzeu v Londýně , ale myslím , že by nám ho nepůjčili pro naše magické seance .
No - ono třeba to zrcadlo dokonce v Českém Krumlově být může .V roce 1586 pozval Vilém z Rožmberka Johna D . do Třeboně , kde tento mág delší dobu bydlel . Odtud zajížděl do Krumlova . A je možné , že s sebou bral i své obsidiánové zrcadlo .
Díky za upřesnění pojmu obsidián. Takové zrcadlo by se mi docela hodilo:-))
Goro ,
díky za výběr .
Obsidián je sopečné sklo , které se nejčastěji vyskytuje ve formě černé , může ale existovat ve formě bílé . - Metafora s obsidiánovým zrcadlem je poměrně složitá . Naráží na aztécká tzv. "dýmající zrcadla " . Jedno z nich dovezl na dvůr Rudolfa II anglický mág John Dee . Toto zrcadlo zobrazovalo děje , které se odehrají v budoucnosti a možná se dosud nachází na území českého království .
O té druhé jsme si předtím spolu psaly v sz. Připadá mi, že pojem obsidián jsi již někde použila, a stále je působivý.
Ta druhá se mi opravdu líbí, je v tom jistý rukopis, i drobný sarkasmus, pohodový rytmus, při kterém lze každý verš vychutnat. Hezký nápad s pihovatým sídlištěm. První nejspíše vůbec nezaostává, snad to téma mi vybočilo z rodné rokle, byť jen použitou metaforou, ale to jen vysvětluji svůj vjem, aniž bych chtěl pochybovat.
je zajímavé, a zase budu hodně subjektivní, že se mi zdá, když píšeš volným veršem, jako bys uměla své nesporné lyrické vnímání bezprostředněji rozvinout, zatímco ve vázaném verši, který ti odsypává naprosto bez problému, působíš mírně archaicky. Ale to jen na mně, obzvláště, když sám píšu volně a ty to umíš taky a nabízíš srovnání. Výběr.
Štírko ,
já tvůj přístup respektuji , ale částečně s ním souhlasím a částečně ne . Je rozdíl , jestli je báseň napsaná jako pocitovka , jestli je to třeba báseň imaginativní nebo dokonce surreaalistická - v tomto případě plně platí to , co píšeš , nebo jestli chce autor svou básní říct něco zcela konkrétního . To pak je nutné dílo dešifrovat naprosto přesně .
Dnes už mnozí básníci předpokládají , že by se nějaké hlubší myšlenky do básní vůbec vkládat neměly , že je to zastaralý postup . Já si to ale nemyslím . Dnes jsem publikoval básničku " Herci " , která je možná tak trochu záhadná a tak mě bude zajímat , jak něco takového čtenářři vůbec dešifrují a kam je myšlenky zavedou , pokud třeba o tom dílku budou víc přemýšlet . A bude vůbec někdo chtít víc přemýšlet , nebo dnes už jde jenom o prožitky a o pocity ?
Líbí se mi hlavně ta první...
A musím říci, že stejně jako Ty, nesnáším škatulkování a módní diktát... a přechytré komentáře... Jenže já se přikláněla i k tomu, že verše jsou pro čtenáře a komentář k nim je něco navíc. Nikdy jsem neměla ráda komentovaná díla... a obzvlášť ve studentských dobách. Naučit se tzv. "obsah básně" mi přišlo jako stupidita... Pro každého - dle mého názoru - může báseň znamenat něco jiného, dle jeho přístupu a obrazotvornosti, zkušeností, nálady ap. Báseň buď - ve chvíli čtení - něco znamená a ovlivní třeba náladu, nebo se "nedotkne"... či "nesedí". Komenty směřují... a dovedou k cíli... ale báseň by to - si myslím - měla umět po svém i bez nich... Přesto : komenty pod Tvými díly čtu ráda....
Radovane ,
vždycky si vychutnávám , když si mé básničky někdo vychutnává . Díky .
vesuvanko ,
moc děkuji . Ta druhá básnička . to je taková náladovka . Ta první trochu provokuje .
Evo ,
věřím , že ten obsah dešifruje více lidí tady a že mě asi budou mít rádi ještě míň . Pravděpodobnější ale bude , že mě ti " býci s číslem v uchu " už ani nečtou . Já už je taky nečtu a všechno asi probíhá tak , jak má . - Jen vločky , které zahladí veškeré stopy a krev veškerá žádná .
zeledo ,
já jsem moc rád , že ti mé básně tak říkajíc káply do noty . Já jsem posledního půl roku četl poezii nejsoučasnější z nejsoučasnějších - pouze sbírky z roku 2018 od autorů , kteří byli některými kritiky označeni za nejlepší . Neříkám , že mě ty sbírky ničím nezaujaly . V některých směrech byly zajímavé , ale ne natolik , abych si je třeba koupil . A tak je to s celou současnou poezií . Možná je někdy zajímavá a já každému přeju ten dobový civilismus , manýrismus nebo expresionismus , ale celkově mi současná produkce připadá obsahově naprosto prázdná . Zdá se mi že ničím čtenáře neobohacuje , když pomineme způsob , jak to své nic říká . ...S úlevou se v současnosti zase vracím k poezii staršího data .
Radovan Jiří Voříšek
09. 02. 2019slovák by povedal: zaujímavé
to znamená, zajímalo mě to, nepřeskakoval jsem, ba části vychutnával
Obě básně jsou krásné, oslovily mě a zaujaly originálními metaforami. TIP
Je pozdě k ránu
a zpívající pouliční lampy
sklánějí labutí šíje
nad asfalt
změněný v černý obsidián
sentimentální přeháňkou
To sú zaujímavé básne - ich veľkou prednosťou pre mňa je, že ich obsah viem dešifrovať a že zarezonovali
jestli jsi archaik, symbolista, realista, nebo bůhví co, to může být každému jedno. Hlavně některým kritikům zde. Píšeš, jak cítíš a ne podle posledních not. Už po kolikáté zdůrazňuji,v že je třeba ctít autorskou licenci. Já jsem na hony vzdálen moderní současné poezii. A je úplně jedno, jestli píšu verše vázené, či volné. Kupodivu z mých básní měly největší úspěch ty nejstarší, z doby před padesáti až padesáti pěti lety, které jsem zahrnul do vzpomínkové knihy Návraty. Možná proto, že to byla autentická výpověď mladého člověka. Hodně textů z této vydané knihy je na mých webových stránkách.
Mně se tvé básně líbí, jsou originální a mají myšlenku. není to jen vršení nic neříkajících metafor. A pokud je užíváš, mají v textu svůj smysl.
Moc děkuji , zeledo . Já jsem ale tak nějak uvízl v symbolismu a tak pro mnohé tady jsem archaik i když zrovna náhodou nepíšu vázaným veršem .
Jsi dobrý pozorovatel života a dokážeš ho i poeticky popsat. To je veliká přednost. na rozdíl od některých banálních veršovánek jiných autorů. Ale nechť se každý zde vyjádří dle svého. V tom je přednost a zásluha tohoto serveru.