Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seDruhá strana rovnováhy
Autor
mouchette
2011: Rahmi se mě ptá, jestli nejsem pozitivní, řeknu, že ne. Nemohl bych být s někým pozitivním, říká, a byla jsi na testech? Řeknu, že ne, a jak teda víš, že to nemáš, reaguje hned, a stejně se mnou bude spát. Nevím, jak mu šetrně sdělit, že vím – copak by se nezeptal, a proč jsi byla na testech? Možná jsem to měla udělat, protože by možná rovnou odešel, nebude s někým, kdo byl na testech, ale já měla strach, že mi něco udělá. Rahmi řekl: Ale nejseš kurva, že ne. Nevím, jak jsem zareagovala, asi jsem zvedla obočí, to umím výmluvně, vypadá nabité emocemi, takže se omluvil a dodal: S kurvou bych být nemohl – a stejně se mnou zase bude spát a všechny moje bývalé byly kurvy, řekl, od jedné ještě nosil svazek klíčů. Když jsme šli navštívit jeho otce, zahodil klíče na přilehlý děravý fotbalový plácek, kde trénovali ti místní malí Messiové, protože co jiného tady. A tvářil se, jako bych ho snad měla pochválit – že v sobě našel takovou odvahu, a co víc, že mi přiznává zásluhu, že díky mně našel takovou odvahu – dělala jsem, že to nevidím, pokračovali jsme stejným tempem.
Děsí mě banalita: Když s někým spím, přizpůsobím se rytmu jeho dechu, bez ohledu na to, že už spřádám plán, jak odejít.
Píšu fragmentovaně, protože se tak dívám. Jsem střihač, mrkám, neudržím oko dlouho na jednom místě, tehdy jen vnímám, jak se oko otupuje, zapadá, za obzor. Ale potřebuju se na jedno místo vracet, najít přesně to místo a to druhé místo – úsečku filmu, kterou vyhodím z pohledu. Ale podobně jako ty se ráda nechávám vtáhnout lesem do lesa, zdá se mi, že jsem uvnitř a že les je uvnitř, a opět je třeba to narušit, vytrhnout se nebo se nechat vytrhnout: Ještěže do galerie občas vejde člověk, ten zlý a škaredý narušitel atmosféry – člověk, kterým se dílo, ba i celý prostor, děje – konečně. Ještěže je stále možné se vytrhnout, protože čím hlubší pohlcení, tím těžší návrat. Několikrát jsem měla strach o život.
Strach o život je důkazem strachu, ha, to se jen tak nevidí, a strach vzniká ze života. Mezi člověkem a životem se děje vztah – pokud se to tak dá nazvat, protože říkáš, že život je nad člověkem jako lednička nad mlékem. Staré čerstvé mléko ti nevadí, je z toho kefír, ale trvanlivé mléko, když není dlouho v ledničce, zhořkne a může i zdravému způsobit zažívací potíž. A člověk není zdravý – zdá se, že není zdravý odjakživa. V porovnání s mlékem je po narození přinejmenším chatrný a potřebuje teplo.
Střihač potřebuje přesné střihy, které poté, co film běží svým tempem, působí přirozeně. Tedy, buď tak, že tam nejsou, nebo tak, že na sebe záměrně upozorňují, podle charakteru filmu, ve kterém se vždy kombinují různé charaktery. Pokaždé ale něco převládá, něco, říkejme tomu individuální směs identit. Nebo krédo.
Já jsem svá směs subjektů, které zabíjím, vytvářím a deformuju současně. Je vcelku jedno, jestli subjekty existují v nějaké druhé skutečnosti. Nic takového tu není, nebo je tu vždy a v mnoha podobách.
Například Rahmi: Výborný manipulátor cizích lidí, nebo mu to ti lidé jen potvrzovali, aby se ho zbavili? Možná se tím podvědomě upínali k sebezachování. Nebo je skutečně okouzloval. Jako ty dvě studentky ve vlaku, které nepokrytě balil, abych žárlila, a každou chvíli se mi se smíchem omlouval, jen si povídáme, lásko, já jsem se zatím dívala z okna, aby viděl, jak mě to nezajímá, a občas jsem se podívala i na něj a dívky, aby si myslel, že mě to zajímá. Na dívky jsem se i mile nebo hloupě usmála. Bylo by mi jedno, kdyby je ojel obě ve vlaku na záchodě nebo kdekoli – samozřejmě kdyby ony nebyly proti – ale vadila mi jeho pohodlná, ironická, narcistická póza, se kterou se prezentoval a se kterou se mi omlouval, a kvůli které jsem s ním ještě zůstávala. Koncentrát machismu v jednom muži, machismu, který byl vnímaný jako korektní, noblesní a okouzlující – říkala jsem si: Vždyť tu mám otevřený studijní materiál a nevážím si toho, hlavně ať to nezapomenu, nebezpečí zapomenutí je vždy přítomné. A jistě, nestíhám všechny vjemy, možná se vjemy dějí až časem, zpětně. Deformovaně, ale přece.
Všechno se odvíjí od povrchu. Rahmi, mladý, atraktivní, jakoby jen tělo, a o to snazší, především pro místní dívky a ženy, mu uvěřit, nebo se jím nechat okouzlit. Když jsem mu po x-té vysvětlovala, že je konec, odchytil na ulici stařenku, která potřebovala taxíka, odchytil jí taxíka, nasoukali jsme se tam s ní, jeli jsme na stařenčino stanoviště a Rahmi jí v několika stručných a rozjitřených, rozbolavělých i uvědomělých, pokoru přiznávajících a osobní osobitý styl vytvářejících větách, v nichž se potkávala citovost i racionalita vyrovnaného muže, v němž forma nevítězí nad obsahem a ani naopak – tedy s tímto klišé Rahmi stařence vysvětlil, ó jaká nespravedlnost, že ho chci opustit, a kvůli jaké banalitě, kterou mu nedokážu odpustit – a kterou si samozřejmě vymyslel, protože jedinými důvody mého rozhodnutí byl on a já – a stařenka ho vyslechla a následně mi promluvila do duše. Zmínila svého mrtvého muže, který byl très extraordinaire, a vyslovila, že se jí zdá (natolik byla silná, přiznávám), že můj muž je taktéž très extraordinaire, že mám veliké štěstí a ať se ho držím. Nedokázala jsem smysluplně reagovat. Po stařenčině srdečném projevu by ode mě všechno bylo jen pubertální a neuctivé, snad jen úsměv a přikyvování bylo v pořádku. Navíc řeč ještě náctileté, okaté cizinky, která se tu ani neohřála, je pro místní ženu vždy méně důvěryhodná, než řeč příjemně i zodpovědně působícího cizince, který už je v zemi dávno zažitý, etablovaný a dovede charismaticky užívat nuance jazyka. Paní na svém stanovišti spokojeně vystoupila, vědoma svého úspěchu, Rahmi za ni zaplatil a ona se mu nemohla vyděkovat, zvala nás na čaj, na povídání, na kdovíco, zdálo se mi, že soucítím s taxikářem. Odjeli jsme.
2017: Jedu navštívit maminku. Nevím, jak se přiblížit, možná je přibližování nepatřičné, ale vzdálit se je podobně nepatřičné. Maminka vždycky říkala: Omluvy jsou k ničemu, činy, činy – ale kdyby omluvy nebyly, bylo by to ještě horší, a jaké činy. Takové, abych měla radost ze svých dětí, nepřizná mi maminka, a sobě nepřizná, že neví, že neví, jaké to má celé být – i ta radost, jaké jsou vůbec její vlastnosti? Jak ji pozná? Bezpečně ví jen, že je všechno špatně a dřív bylo všechno lepší, a dřív bezpečně věděla, že je všechno špatně, a děti –
– třeba první dcera, úplně geniální a dokonce ji mají všichni rádi, to se jen tak nevidí, říká pan učitel na základce, maminka se uculuje, střih: z dcery je mladá doktorka, pověsila kariéru na hřebík a jen se stará o svého muže a hlídá děti jeho sekretářce, taková hrůza, svírá rty maminka, dcera sama maluje zdi, bourá zásuvky, svůj obor už dočista zapomněla, jediné, co může dělat, je hodinový manžel, děsí se maminka, a přitom je to první dcera, kdo to má? To druhá dcera je druhá, to už má kdekdo, navíc byla vždycky jaksi divná, exotická, exoty nemám ráda, ti jsou všude – ale takový talent, to se jen tak nevidí, říká pan učitel na základce, maminka se zdvořile usmívá, cestou z třídních schůzek nadává rukou vzduchu: Co si, ty idiote, o sobě myslíš, že to vůbec říkáš, beztak jsi to řekl i jí, ještě ji to ovlivní a bude z toho finanční tragédie. Vem si příklad ze své sestry, říká doma maminka mladší dceři, jako vždy, střih: ze starší dcery je finanční tragédie, mladší dcera se plácá v galerii, to zas bude finanční tragédie jako vždy – ale mně do toho vlastně nic není, ať si žije v tragédii, když ji to uživí, než bude konec, proč já se s nima rozčiluju, když mě stejně nikdo neposlouchá, mají konečně dospět a dělat něco rozumného. Já jsem rozumný člověk, mám pevné zásady, znám jasná řešení, která neudělám. Moje děti jsou zklamání jedno horší než druhé. Druhá dcera aspoň teď, když dělá model tomu exotovi, něco dělá, i když se mi to nelíbí, koupila to galerie, v nakupování je budoucnost. Hlavně, ať ty vaše artefakty někdo kupuje. Nebo aspoň hodně vystavujte, musíte být vidět, i když je to únavné, hlavně se cpěte jako všichni – když jste takoví idioti, že musíte ukazovat lidem to, co odjakživa vědí, tak aspoň, ať se to hodně kupuje. Nebo si myslíte, že mně to něco dalo? Rovnováha. To mně stačilo dvacet vteřin, abych věděla, že mi to nic nedá, bylo mi dávno jasné, o co tam jde, a navíc to nechápu. Beztak nejde o nic a jen je to škaredý, škaredý film, aspoň že je krátký, říká maminka trochu jinak. Usmíváme se a mluvíme o hezkých věcech. Všechno je špatně, říká mi, nemůžu spát. Všechny ty rady na spaní... Buď si ti autoři ze mě střílí, nebo to ani neví. To snad platí jen na toho, kdo s tím nemá problém, to říkám odjakživa: Pomoct usnout můžeš jen tomu, kdo nespavost nezná. To máš pravdu, říkám a myslím to vážně. To já vím, ale to mi nepomůže, odpoví a je slyšet všechna ta hrdost a ukřivděnost.
Pak je tu ještě první syn – konečně. Narodil se proto, aby se o mě někdo postaral, aspoň on, když holky jsou takové – a on se o mě vůbec nezajímá, když s ním mluvím, jedním uchem tam druhým ven, nic si nepamatuje, aspoň že nosí dobré známky, ale nic ho nezajímá, co z něho jen bude? Zase nějaká finanční tragédie jako všechny moje děti?
Tedy, jedu navštívit maminku. Vezu jí mandle a sušené goji a černý jeřáb a kokosové mléko a sirup z černého bezu a podobné zbytečnosti slibující zdraví, které maminka jí a pije, aby mohla říct, jak to nepomáhá. Vyskládám to na stůl, maminka řekne, ať už nic nevozím, že je toho moc, že toho má moc a pak to musí vyhazovat, že dnes jí sestra koupila sušené goji a šťávu z goji a mandové mléko a dýňový olej a že maminka jí ještě dluží za minulý nákup, který si u ní objednala, připomeň mi to, říká mi. Sestra vždycky namítá: to nestojí za řeč, a maminka neoblomně platí. Vyžaduje účtenku, kterou sestra pravidelně zapomíná, a maminka platí odhadem a sestra se rozčiluje, tolik to určitě nebylo, tak to máš od cesty, říká maminka a dál si beznadějně přehazují dvacetikačku, kterou nikdo nechce. Zdá se mi, že s ní soucítím. Nakonec to pokaždé nějak dopadne.
Společná večeře je televize. Maminka smutní, že jí nikdo nepomůže, a má pravdu. Přesto zkoušíme zbytečnosti. Co taky jiného dělat, když se jí nesmíme dotknout a vůbec, tyhle rozbředlosti – já se nijak necítím, pocity mě nezajímají, říkala vždycky, činy, činy. Ale někde v sobě i chce, abychom jí rozuměli, chce, abychom věděli, že nikdo na světě to nemá tak těžké jako ona, chce, abychom ji z toho všeho dostali, a přitom abychom neudělali nic.
Já jsem dům, beze mě všichni spadnou, utěšuje se, a oni to nikdy nepoznají, hajzlové. Ale zarazí se: Tohle se neříká, tohle se nemyslí, přeju všem všechno dobré.
Jsem tu jen pár hodin a už jsem vyčerpaná. Sedím u okna a poslouchám cvrčky. Uklidňují mě, zdálo by se, že se slévají, ale jsou tam i jiné podtóny, cosi odcházejícího, cosi dravého, nového, zdá se mi to? Možná to tam bylo vždycky, nebo je to vždycky jiné. Možná jsem zapomněla, jaké bylo minulé léto. V mobilu zapnu záznamník a pošlu ti nahrávku. Naivní, nekvalitní záznam, ale slyšet to je. Maminka přichází: Ti cvrčci letos cvrkají nějak divně, slyšíš to? Nevim, jestli to jsou mladý a učí se... jsou divný, dodává zamyšleně a pouští varnou konvici, která všechno přebije.
Dítě je úkol: Nezaujatě pozorovat vady své rodičky a učit se je nejprve odmítnout, potom přijmout, sjednotit v sebe. Vnímat rodičku jako celistvost, vnímat své vnímání jako nedostatečné a zkreslující, ale pořád ještě své. Učit se věřit ve vnímání, i když ho rodička učí opaku a současně neopaku. Rodička jsou samé rozpory. Tvoří rozpínající a smršťující se organismus. Někdy v něm vysvitne cosi skutečného, jindy druhá strana skutečnosti, hrany rozporů narážejí o sebe a upozorňují na jakousi absenci. Je to měkké a poddajné, i ostré ze strachu být na okraji, protože okraje jsou nezachytitelné. Mluvit v extrémech je touha obsáhnout vše, a přitom se ničeho nedotknout. Mluvit v extrémech je být bezkontaktní, současný jako platební karta. Extrémy jsou dvě kolmice, mezi nimiž probíhá křivka a nekonečně se k nim přibližuje. Limity, kterých se křivka řeči nemůže dotknout, a mluvit v limitách je tak přitažlivé, tak snadné, tak odpuzující.
Skutečné v řeči se děje mimo ni, možná se toho téměř dotýká roztřepenými okraji, místy nad sebou a pod sebou, zámlkami a přeřeknutími, náhlými nádechy a dechovou nedostatečností, nejistotu i nečekanou suverenitou hlasu. V takových místech jsme vedle sebe, těsně vedle. Střílím si do stromu. Střílení je dětství, na které už jsem stará, ale maminka ne. Pořád je odvážná. Ona totiž ví, že je odvážná. Kdo ví, obsáhne škálu od hrůzy k úsměvnosti, a škála se neustále rozpíná. Dítě se cítí provinile za svou necitlivost, protože přemýšlí. Ve vztahu k druhému je vždycky něco v převaze, buď bezbřehá citlivost, nebo bezcharakterní, bezcitové myšlení. Rovnováha je stav bez názoru, kde se stýká vše a nevzniká nic. A vědět je jediné odvážné.
A jako vždy, povinná dodávka, maminka otvírá tebe. Že se na tebe moc upínám a že mi na tobě stejně nezáleží. A rozumíte si vůbec? Vysoukám ze sebe, že mi rozumíš. Ona řekne: No ale důležitý je, jestli ty mu rozumíš. Neochotně řeknu: Myslím, že rozumím. Mě nezajímá, co si myslíš, řekne, mě zajímá, jak to je. A jestli řeknu rozumím, řekne: Nerozumíš, jenom si to myslíš. Úlevně se rozesměju. Potom mi domlouvá: Hlavně si ho moc nerozmazluj. Když přijedeme oba, je samá pozornost a nervózní úsměvy, říká tvé jméno a její hlas je měkčí, jemně vyšší, řeč je pomalejší, jakoby uvědomělejší, vlídnější i jiskřivější, vezmi si zákusek, nabádá tě ta nová směs. Myslím, že se ten přesmyk děje podprahově. Je v tom strach, že se nezavděčí, strach, že nebude vidět, jak se může přetrhnout. Strach, že to nebude náležitě oceněno a vnímáno jako její přirozenost. Stačí jí sobota s námi a je z toho tři týdny nemocná. Když přijedu sama, připustí si bezpečnější prostor, jsem to přece jen já. Přece jen já. Může se bezpečněji pohybovat v protichůdných klišé, která ji vyčerpávají, přesto ji odtud nelze odvést. Potřebuje to uvidět sama – a co vlastně uvidět, vždyť tu nic není, je to jen můj pohled, hlavně nic neříkej, jinak budeš zase špatně. Ty seš strašně necitlivá, řekla mi v dětství. Nemůžeš říkat lidem, co si myslíš, takhle se nechová, mě nezajímá, co si myslíš, a stejně si nemáš co myslet, to nemáš, na to nemáš, dodala tak nějak, roztržitě, pofňukávavě, ale vzdorně a důstojně. Zase se v ní ozval ten strach: Nikdo z mých dětí mě nemá rád, nikdo si se mnou nechce hrát, já si hrát nechci, jsem zodpovědná a vím, že všechno je těžké, vy to nechápete, vy... Neřekne. Nezvládám tyhle exploze jáství. Musím se naučit nic nehodnotit, nevytvářet si konkrétní vztah – tedy mít ke všemu vztah jen pravdivý, jen všepřijímající, jen nemožný.
Příroda prostě je, na nic si nehraje. Vlastnosti jsou detaily i celky zároveň. Člověk není příroda, člověk je kombinace. Kombinace houby a zdi, kombinace herce, kamery a nasvícení, kombinace stromu, benzínky a billboardu, a tak dále a tak podobně. Člověk vytržený z přírody do své vlastní, nebo zdánlivě vlastní, přírodu simulující zoo s wifi. Každý člověk je lidský. Každého člověka je možné milovat. Přesto je těžké nemít strach se k někomu přiblížit. Čím blíž, tím silnější vědomí magnetu. Buď sem, nebo tam. Co to tedy znamená? Že dcera a matka jsou stejné a proto se musí vzdálit, aby bylo možné být na místě a necítit, jak je vzdaluje samo přibližování – nebo se rovnou nechat odmrštit jeho silou a svou slabostí? Nebo že jsou jiné, a proto dcera píše o matce, zakusuje se do ní, plus mínus mínus plus? A dá se to vůbec odlišit, nebo je jinakost v nejjemnějších nuancích, a čím jsme si podobnější, tím je vnímáme jako výraznější a neúnosnější?
Ty mi rozumíš. Potřebujeme se vzdalovat a zažívat slastnou trýzeň, ve které se přibližujeme. Píšu ti a to jediné je skutečné. Když jsem s tebou, nechci být s nikým jiným – a to je dobré, a to je zlé, a hlavně snadné. Věřím ti, i kdybys udělal cokoli. Nikdy nikdo jiný nebude. I když je někdo jiný stále. Povídej mi o ní, jestli chceš. Povídá mi o ní to, co chce – napíše skladbu. Pro ni, pro mě i pro sebe. Na ostatních záleží taky, ale jsou v tuto chvíli daleko. Publikum není přítomné, když se skládá. A možná existuje jen jako neostré hlediště, o kterém nevíme, jestli je reálné, nebo je obrazem na stěně. Je třeba se vzdálit, abychom uviděli, je třeba se přiblížit, abychom uviděli. Možná je všechno naděje, pokud zůstává vědomí vztahu – vědomí, že se díváme. A každý detail obrazu je skutečný – líbí se mi ta žena na třetí židli ve druhé řadě zleva, s šátkem přes oči. Ten šátek jsou možná černé brýle. Možná jsou to tři dé brýle. Celá žena je rozmlžený detail. Vede mě dál, k těm, kdo sedí vedle ní, přemýšlím, jestli k sobě patří, nebo jsou vedle sebe náhodou. A dá se pokračovat, téměř do prostoru, kde není jazyk – možná je, jen není z tohoto místa definovatelný. Co není definovatelné, to má budoucnost.
Píšu fragmentovaně, protože se tak dívám. Hlas říká: Piš jinak, piš tak, jak se nedíváš, to je skutečná výzva, všechno ostatní je jen pohodlnost, a co já s tou nespojitostí?
Psát, jak se nedívám, znamená už se tak dívat, jaký nesmysl, copak ti vadí se zastavit a zase začít, jakoby znovu? Bojíš se, že neexistuješ v zámlkách? Přetrhnout se – toho se bojí tělo, toho se bojí já.
Přetrhlo se pípnutí tramvaje, kterou jsme doběhli. Ale řidič počkal, nastoupili jsme a pípnutí se znovu rozjelo. Okamžik ticha aktivoval dvě hlavy – otočily se za zdrojem, jen krátce nás přejely pohledem, uklidnilo nás to: Snad nevypadáme nepatřičně. Žena, zhruba o deset let starší než ty, tě přejela pohledem o trochu pomaleji, to ji to zvýraznilo – po uvědomění si svého omylu tě pozoruje jen v okenním odraze. Občas se zdánlivě náhodou podívá jinam – abych viděla, že tohle střídání je přirozené, abych viděla její nenápadnost a necítila se ohrožená. Je milá, líbí se mi, pozoruji ji přímo, občas se s podobným zaujetím podívám jinam, aby viděla, že ji nepozoruji – jak jinak. Vystoupíme a ptám se tě, jak se ti líbila, a ty nevíš, o kom mluvím, a zřejmě to opravdu nehraješ, proč taky – tak o ní nebudeme mluvit, nic by se skutečně nepřeneslo, ale časem ti ji zkusím namalovat jako abstrakci. Musím si to zapsat, jinak na to zapomenu. Takhle možná taky zapomenu, ale po zapomenutí zůstane štiplavě konkrétní stopa nutnosti něčeho. Jako bod, odkud se může táhnout první linka.
Na obraz se musíme dívat dlouho, jinak nevznikne. Rychlé a dominantní obrazy nás od sebe odrážejí. Čím jsme starší, tím děsivěji podléháme zákonům stárnutí, těžko se necháme okouzlit, snadno uvažujeme o autorské manipulaci ještě dřív, než do sebe necháme obraz vstoupit a skutečně se jím stát. Intenzivně pociťujeme životaschopnost cynismu, který by dokázal pohltit vše. Intenzivně pociťujeme nutnost zachovat si stopy prapůvodní intuice, alespoň zdánlivě se přiblížit času, kdy ještě filtr nemohl být příliš zakalený.
Pokud se díváš dostatečně dlouho, dynamika obrazu se zjevuje, jak je. Já neexistuje. Stáváš se neosobním úžasem, pohledem, nejsi k uchopení. Když na dynamiku nasedneš, díváš se rychleji, stáváš se její součástí – tvoje a její já se slévají, druhá strana úžasu. A jistě, pořád je možnost dívat se kriticky, analyzovat, třetí strana. Do více stran nechceme jít, zdá se nám, že bychom se příliš rozmělnili, ztratili, protože tady končí prvočíslo. Ale možná jsou fascinující všechny ty začátky, které s prvočísly pracují, násobí je, a člověk se ještě může soustředit. Čím vyšší čísla, tím vzdálenější a samostatnější prostor, v němž se nacházíme. Tím víc nás to přesahuje a vede zase k rozkladům, abychom se uchopili. A přitom se bojíme rozkladu, stejně jako nás přitahuje, pohybujeme se v tom jako v rozpínání a smršťování. Je nutné udržovat si neukončenost, až do konce. Neukončenost je podstatou pohledu.
24 názorů
No jo no.. Pořád se míjíme v tom, o čem mluvíme, dokonce si vymýšlíš nějaký tón.. To zase připadá přecitlivělý mně a hlavně mi připadá, že z toho vznikají nedorozumění.. Mimochodem, já o tom textu vlastně ani nemluvila (rozhodně nebyl tím stěžejním v mých odpovědích, mnohem víc mi šlo o ty banální obecné věci), nemusíš se k němu vracet a pokaždé o malinko víc vyjadřovat svůj postoj, když se ti do toho nechce. (Jen abych to shrnula - nelíbí se ti ty nekonkrétnosti, přijdou ti jako kvazihloubka a je jí tam moc. nelíbí se ti všechna místa, kde nějaký vypravěč mluví o sobě, stylizace se ti nelíbí - je příliš "hysterická", přestylizovaná, je tam příliš zahledění do jakýchsi emocí - a podobně. zjednodušuju, ať to zestručním. Jsou to některé z námitek, které bych si řekla sama. Netřeba to rozemílat. Samozřejmě, kdyby se někdo rozepsat chtěl, bylo by to fajn, to je vždycky, ale přece na nikoho neřvu "dělej, kritizuj, nebo tě umlátím papírem")
(Ne, mně se nelíbí, jak jsem to napsala.. Další příklad toho, že si nerozumíme, no ale to se stává, je možné to zkoušet.)
ani ty obecné věci, o kterých mluvím, ti nevysvětluju - jen se zkouším přiblížit tvému vidění, které neznám - byl v tom předpoklad, že ty věci považuješ taky za běžné a za nevyhnutelné, byl v tom i otazník, že to vidíš jinak. Pro mě to jsou přirozené otázky, ke kterým se může někdo, kdyby chtěl, vyjádřit, nebo si sám pro sebe zkoušet odpovídat - třeba "Jak se přiblížit nějakému tématu nebo nějakému prostředí než skrz banální fyzický rozměr" - někdo (si pro sebe) může otevřít otázku subjektu v textu, "subjektu za textem", otázku hranice subjekt/objekt, nebo se může zastavit nad tím, kdy pro něj funguje nějaká výpověď jako osobní a zároveň se dotýkající něčeho obecnějšího.. Nebo se ptát sám sebe, jestli je pro něj jako pro čtenáře přínosné se tím zabývat, nebo se chce jaksi "nechat unášet četbou" a nechat ji na sebe působit spíš podvědomě. Nebo, jestli bere čtení jako vztahující se k "vnitřnímu" a potřebuje se identifikovat, nebo jako vztahující se k "vnějšímu" a potřebuje se odtrhnout.. nebo se identifikovat s "vnějším", "vzdáleným".. Nebo, jestli, když sám píše, je pro něj vědomější se stylizovat, nebo "být autentický", a co ta autenticita vlastně pro něj představuje (a jestli je vůbec možná).. A jestli věří, že je možné skrz psaní nějaká "proměna" ("stát se prostorem, který se píše"). A jestli je pro něj psaní spíš únik, nebo spíš ukotvení se "právě tady". Nebo jestli je pro něj psaní víc sebepotvrzující, nebo sebezpochybňující, jak pracuje s nějakou podvratnou linkou, a další věci. Myslím, že je spousta vzájemně se provazujících otázek, co pro člověka, kterej něco píše a něco čte, jsou přirozené a nutné, byť banální. nemusí na ně odpovídat a už vůbec nemusí odpovídat mně, ale možná se mu těma mýma nástinama něco připomene, nebo aktivuje. Teda, pokud je už všechny nemá dávno za sebou, ty otázky. Podle toho, jak reaguješ, to máš asi za sebou a máš jasno, moje reakce tě otravujou - tomu rozumím, nebo aspoň myslím.
mě by docela zajímalo, jak který autor/čtenář uvažuje, i když si taky říkám, že mi do toho nic není. když zmiňuju ty obecné otázky, představuju si, že pokud "obsah" vede k dalšímu "obsahu", k dalším vrstvám - což se děje u jakýhokoli textu - a nějaký "obsah/forma" v čtenáři vyvolává další myšlenky, asociace, obsahy, tak by pro čtenáře i pro autory mohlo být dobré, kdyby čtenář zkusil vyjádřit, co vidí. Tedy - vztaženo k tomu, co jsem tu na webu pročítala - že by se lidi víc bavili o psaní a víc se odvážili vyjadřovat i s rizikem, že budou mimo.. Nevím, co mají autoři z nějakých hodnocení a stručných nebo emotivních slov, kde vlastně málokdy je nějaké konkrétnější sdělení. Ale jasně, beru, že si lidi třeba nechtějí povídat o psaní ani o čtení ani o tom, jak co vidí, třeba nemají čas, ani chuť, ani je to nezajímá. Ale nepřijde mi špatné, když se čtenář občas zkusí rozepsat - může to být přínosné i pro něj, pro jeho tvorbu, něco si tím urovnává. A čím je kdo stručnější, tím je větší riziko nedorozumění, proto jsem se taky zkoušela trochu rozepsat. Ale už s tím končím, neboj, začínám nestíhat.. Ale něco jsem se dozvěděla - že si promítáš jakýsi "tón", jakýsi dojem vysvětlování, a že si moje reakce nevím proč vztahuješ k egu.. tedy, že se nevyjadřuju tak čitelně, jak bych měla. musím na tom zapracovat. dík. měj se fajn.
Přecitlivělé reakce - v čem? Já nevím, nepromítáš si do mojí odpovědi něco, co tam není? To, že tě moje psaní nebaví, není přece žádnej problém, nemusíš se zneklidňovat.. Promiň.. atd.
Hele, mně přijde dobrý, když se věc ironizuje, jen říkám, že není snadný, aby ironie byla funkční - můj text mi přijde slabej, druhá asipůlka horší, a kdybych si ho chtěla shazovat, můžu přes spoustu věcí, třeba přes pohodlnost, nespojitost, kdy si text sám "obhajuje" rozkouskovanou strukturu tím, že na ni upozorňuje.. a další věci.. Než přes nějaký řeči o obraznosti, evokacích atd.. Ty by se hodily na něco, kde je obraznost, tajemství, metaforizování, prostě úplně jiný jazyk, jiný sdělení.. Ale to je jedno, to byla nepodstatná poznámka.
Nimrání - to je takový zbytečný slovíčkaření.. Pořád je jedno, jestli se člověk snaží podívat na sebe, nebo na něco/někoho jinýho. A někam se podívat musíš. A vždycky vycházíš ze sebe, ze svý subjektivity. A vlastně jenom díky té subjektivitě se může dít i nějaký přesah z ní.. Když kdokoli píše o něčem, co může vyznívat osobně nebo i může vycházet z něčeho osobního, neznamená to, že to téma využívá k nějakýmu vyrovnání se s něčím a k "nimrání se v sobě" - jasně že může, ale může to být i ilustrace nějakého jevu ve společnosti, nebo se skrz jednu situaci a malé množství postav a jejich vztahů autoři dostávají do řekněme širší společenské problematiky.. To je přece běžný, ne? Přijde mi vhodný, když si to kdokoli uvědomí, když začne používat slova jako "nimrání se v sobě". Nepíšu to v souvislosti s tímhle textem ani se sebou, to jsou přece obecné věci.
Sorry, Fruhling mě inspiroval, to není nic proti. Nenadávej mu ani v dobrém, prosím. A nemusí to číst, nikdo to nemusí číst. Jen mi přišlo vhodný sem tu reakci dát, když už jsem se donutila ji napsat, ale můžu ji samozřejmě smazat, nebo nechat jen tu poznámku nad čarou.. pokud to tu komukoli vadí. Je to jen takový zastavení nad obecným tématem pohledu, to může každý, jestli chce.. nebo může cokoli jinýho.
K tomu, co píšeš.. Obecně - je každý text v první osobě nimrání se v sobě? Kdo se nimrá v sobě, když se mění vypravěč? Psaní je přece i stylizace, póza. A jak jinak se přiblížit nějakému tématu nebo nějakému prostředí než skrz ten banální fyzický rozměr v textu? Pokud tam není, je všechno "moc daleko" (autor od toho, co píše, čtenář od toho, co čte)
Zároveň vždycky každej píše ze sebe, mně přijde zbytečný to rozlišovat na nimrání se v sobě nebo nimrání se v zelenině. Možná by se někteří lidi spíš mohli zkusit nebát se podívat do sebe. Stejně i utíkání do psaní o čemkoli a z pozice kohokoli je pořád "psaní ze sebe".
Pokud jde o tenhle text.. Nikomu to necpu, to je snad jasné. "Něco mezi literárně vědným pojednáním a seancí u cvokaře" mi přijde i docela výstižný, dík, určitě výstižnější než ty předchozí řeči o obraznosti (žádná tam není), důvěře, provokacích, evokacích, rádoby nových myšlenkách, hloubkách a tajemstvích nebo co. To všechno se s textem podle mě míjí. Je to jedno, jen si teda myslím, že ironie je fajn, když se úplně nemíjí s ironizovaným objektem.
Avízo ti posílám (nikdy nevím, komu nevadí avíza)
přeju ti samou dobrou četbu, upřímně.. (nemyslím s tímhle, pochopitelně)
Ahoj.. já se přiznávám, že nevím, jak číst tvou poznámku.. Jestli jako ironii, nebo jak.. Je v ní tolik prostoru. Nechceš mi třeba říct, že je to plné nicneříkajících hesel (jako třeba "neukončenost je podstatou pohledu") a protimluvů, které dohromady nevytvářejí smysluplný celek? A že závěr je takový, jaký je, aby se zašolichalo, že autor nevěděl, jak to ukončit? Líbí se mi, že mi nabízíš otázky a znejisťování.
____________
Když si řeknu, že podstatou pohledu není neukončenost, nabízí se mi, že podstatou pohledu je pohled. Jenže co je pohled: neukončenost. Proč: protože existuje.
(Kdybych si řekla, že podstatou pohledu je ukončenost, znamenalo by to pro mě, že to, co vidím, je jasné, definovatelné. Jakmile je vidění pevné, uzavřené, oko už nic neuvidí)
Slovo "podstata" je možná neadekvátní. Nemůžu mluvit o "podstatě pohledu", pohled prostě je. Takže se to dá modifikovat - pohled je neukončenost, nebo pohled potřebuje neukončenost, existuje z neukončenosti..
Podle mě pohled existuje, i když se člověk nedívá (dokud má možnost "nějak" vidět). Všechno viděné i způsoby vidění se do člověka nějak zapisuje a víc nebo míň vědomě ho ovlivňuje. Můžu brát pohled jako subjekt. I subjekt je neukončenost, smrt nikdy nepozná. Ale jistě se může říct, že pro toho, kdo sleduje subjekt zvenčí, je konečný, přesně vymezený, tak jako pohled. Že pohled je linka, má nějakou vzdálenost, je tedy ukončený - a když linka není, není pohled, a jakmile je po subjektu, je i po jeho pohledu.
Představa, že pohled je neukončenost.. Líbí se mi banality typu, že člověk se dívá a stále si ve viděném něco nachází. Když odejde, viděný obraz i způsob pohledu v něm stále existuje - i když se mění, nebo i když se o něm neví. A že ten viděný obraz, nějaká jeho variace, se může projevit později, nějak se na základě všelijakých jiných vlivů "sesbírá zespod".. Beru to celé jako pokračování pohledu. Pokud se člověk vrátí k pozorované "původní věci" (která mohla taky projít všelijakými změnami a vlivy), vidí ji znovu a jinak. Respektive vidí ji tak, jak je na tom jeho způsob vidění - prolíná se tam i věc sama, i projekce toho, kdo se dívá - a samozřejmě se subjekt dívá i mezitím a jinam a všechny ty vjemy se v něm mísí a dotvářejí jeho vidění. V tomhle smyslu by svět byl (mimo jiné) soustava pohledů, soustava způsobů vidění, kde pořád nějaké zanikají, jiné vznikají zase s nově narozenýma poloslepýma dětma a se všemi a vším dalším, kdo/co má nějaký vnímání. Svět jako udržování neukončenosti.
Ale jasně - pro čtenáře to může být o ničem (a pravděpodobně je) a rozepisuju se o tom, jako by to mohlo pro někoho něco znamenat.. A psát o neukončenosti může být ode mě alibismus. Je snadné nedotáhnout věc do konce a namlouvat si, že neukončenost, otevřenost, je smysluplná.
Když vezmu, že pohled má nějaké konkrétní vlastnosti oka, je v tom konečnost, uzavřenost - ty vlastnosti jsou neměnné (aspoň dokud nezačíná oko degenerovat nebo pokud se nestane něco, co poruší zrak atd..) a to, že věc připadá pozorovateli proměnlivá, nemusí být pohledem a jeho aktivitou, ale věcí samotnou - a prostředím, světlem, pamětí, nemožností oka zachytit vše.. Takže neukončenost pohledu je možná založená na nedostatečnosti pohledu. Na potřebě oka někam zaostřit a nevidět to, co je jinde. (Aspoň se vracím k tématu, že vždycky musí být něco v převaze. Pohled, který nepotřebuje neukončenost, by mohl být i takový, který by obsáhl všechno, rovnovážný, vševidoucí. Nic nečekaného by nemohl uvidět. Což není slučitelný s existencí (možná snad s nějakou představou o bohu. Bůh jako setrvalá ukončenost/uzavřenost pohledu. Ale vypravěč v textu je člověk, nebo rámované zvířátko, součást umělé "ukončené" přírody. Udržovat neukončenost může být východisko z nepřirozenosti, ale taky to může být sebeklam a smysluplný může být sžít se s nepřirozeností. Zvíře k neoddělení od klece, tvář od displeje, všechno má svůj "pevný rám").
(Neukončenost jako pohled v soustavě oken)
Pohled, který nepotřebuje neukončenost, pro mě znamená, že pozorující subjekt má všechno zmapované, nic už nepotřebuje vidět, má ve všem jasno. Subjekt jako bůh sám pro sebe - ve svém rámci, který si vytváří. A kdyby se přiblížil k věcem mimo rámec, možná by zahlédl, že jeho pevný "hotový" způsob vidění nestačí.. Nebo by se mu věci zredukovaly do jeho rámce a tedy by k ničemu nedošlo? Nebo z rámce vlastně nelze vystoupit? To by zase bylo samostatný téma, asi s tím souvisí i potřeba vytrhávání se ze svýho přirozenýho prostředí, tedy i ze "zažitého" pohledu.. A je otázka, do jaké míry je to vůbec možné. Pokud si subjekt udržuje "uzavřené vidění", udržuje si ustrnutí. Kvůli potřebě bezpečí? A třeba ani ta potřeba bezpečí není naplněná, ani v bezpečný zóně, zatímco strach je pro něj paralyzující, a tedy i pro jeho způsob vidění. Kdyby se dotyčný subjekt postupně dostal do nějakého "otevření vidění", mohlo by to pro něj být v něčem přínosné.. Ale možná ne, možná je všechno, jak má být, a subjekt může být "uzavřeným viděním" nějak chráněný. Ale zřejmě existuje nějaká hranice, kde se ten pohled mění v (sebe)destruktivní. Možná tehdy, kdy už jsou fakt všechna "okna" neprůsvitná, všechno ucpané..
(V zazděné kuchyni se nevyvětrá.. a člověk nikdy neví, jestli se nestává zazděnou kuchyní. Zazděná kuchyně umí terorizovat okolí i vnitřek. Myslím si, že není zlé si to připouštět a nechtít být zazděnou kuchyní. Ale věci se dějí)
Pro mě je neukončenost pohledu vlastně paralela k "času, kdy ještě filtr (vnímání) nebyl tak zakalený" - postupně se "filtr" stále víc zakaluje a pohled se stále víc uzavírá. Člověk příliš lpí sám na sobě, příliš se bojí o "svoje hodnoty", které můžou být vykonstruované.. Možná je skutečně na místě říct, že podstatou pohledu je neukončenost (a že ta podstata se časem ztrácí, pokud o ni nebudeme pečovat)
Pohled jako neukončenost dává člověku prostor se dívat, věci ještě můžou být nové a nepoznané, a tedy se dají poznávat, člověk ještě může užasnout.. Zatímco v ukončenosti je všechno pragmatické, ohraničené, ničemu se nepodléhá. Představa, že pohled je neukončenost, je možná naivní snaha o aktivitu, o zvídavý oko.. A později to přebírají různý stereotypy, který se dostávají i do způsobu vidění.
Pořád mi z toho vychází, že pohled (způsob vidění), aby byl jaksi živý, potřebuje neukončenost.
Pokud je pohled neukončenost, je i subjekt/objekt na který se díváme, neukončenost. Nedá se chytit, nedá se zploštit.. Naše pohledy zachovávají jeho autenticitu. Zatímco když je pohled "pevný a uzavřený", subjekt už ví předem, na co se dívá, pohledem si věc "přivlastní". Těsně za pohledem si věc "přivlastní" slovem - vzdaluje se od věci samé, jde k svým předem připraveným "obrazům věci". Pohled končí, nastává jazyk.
Přeje si viděná věc být zkreslovaná nějakým "ukončeným pohledem" (a odtud slovem) a tím být vytrhávaná ze sebe do jazyka? Je jí to jedno?
Jasně, toho viděného se to netýká, týká se to jen jeho obrazu.. Nezměním strom na pařez, když ho vidím blbě.. Ale i k těm "obrazům" mám nějakou odpovědnost. A připadá mi, že s přístupem k pohledu (a k subjektu/objektu, zkreslení, ukončení, přivlastnění) souvisí i další témata, jak "osobní", tak i širší.. Přístup lidí k neznámému, práce s emocemi.. A dokud člověk potřebuje věřit, že je nutné si udržovat neukončenost, je to jako věřit, že nemá subjekty/objekty zplošťovat, nemá jim přiřkávat svoje schémata, nebo aspoň snažit se jim je nepřiřknout. Když má někdo "uzavřený vidění" a má pocit, že má jasno.. To přece nemůže být bez příčiny, tam musí být něco.. bolest, strach, neuvážené fantazie, sebestřednost, lhostejnost? A to musí mít zase nějaké další příčiny.. A někdo, třeba jeden subjekt v textu, se tomu může zkoušet přiblížit.. zkoušet pochopit něco, co ho děsí, přijímat do sebe něco, k čemu cítí nějakou vzdálenost.. nevím.
Taky nevím, asi jako kdokoli, jak moc jsem chycená ve svých schématech, a jestli není představa o neukončenosti pohledu jen toužebná, nerealizovatelná. Ve skutečnosti neustále věci nějak "ukončuju" - zplošťuju - samozřejmě i psaním.
Neustálá potřeba rozporů.
Neukončenost je proměnlivost. Ukončenost je pevný tvar.
Neukončenost je naděje, že od neporozumění se dá projít k bližšímu porozumění. Zároveň znamená, že neexistuje porozumění v úplnosti.
Jsou to všechno jen nějaké postoje, nástiny.. Dají se snadno zpochybnit. Slovo ukončenost, uzavřenost, se dá vzít různě.. Kdyby člověk neměl pevné stěny, ztrácel by se v možnostech.. Když si neohraničí prostor, který si chce projít/prohlédnout, nic z něj nepozná.. Potřebuje si vytvářet hranice, aby si mohl nacházet věci uvnitř a jejich vztahy. Aby mohl něco poznávat. Kdyby někdo četl neukončenost jako bezbřehost bez jakýchkoli pevných bodů, mohl by říct, že v něčem takovém nic nevznikne, v něčem takovém se nedá nic poznávat ba ani existovat, a pohled se nemá čeho chytit. To je jasný. Každý vnímá jinak, zároveň ale slova nejsou izolovaná.. Trochu doufám, že když píšu třeba že "na obraz se musíme dívat dlouho, jinak nevznikne".. (jakkoli to je věta, která vytržená působí jako nesmysl, obraz tu přece byl dávno před "našimi pohledy", atd).. a další věci.. Trochu doufám, že to může být čitelné a může to připravovat půdu té zmínce o potřebě neukončenosti pohledu.. I v kontextu s předchozím, kde máme vlastně "smršť ukončenosti", všelijakých osobních schémat a rozporů a nezvládnutých emocí jako výsledek určité uzavřenosti subjektu. Ale je tu samozřejmě pořád riziko, že je to jenom plochý, celej text.
Myslím si, že pohled, pokud trvá, je možnost odosobnění.. Po nějaké době už není "něčí", ale stává se samostatným - a ta zkušenost pak v člověku existuje, i když musí z toho módu vystoupit. Potřeba udržet si neukončenost pohledu je zároveň i potřeba udržet si možnost opouštět "já" (jakkoli to nikdy nemůže být úplně čisté).
Nevím, možná je to všechno blbě napsaný, příliš banální.. Možná je to příliš vzdálené čtenáři.. Nevím, kdo je který čtenář, jak uvažuje.. Tahle moje odpověď, to je vlastně takový deníček, omlouvám se (ostatně i ten text je takový deníček), nechci tě tou délkou vyděsit ani otrávit, nic. Jen jsem si přála odpovědět tak, aby to bylo (snad) srozumitelné.. Mě by třeba zajímalo, jak se který čtenář staví k tématu pohledu, úhlu pohledu, obrazu, způsobu vidění.. Vždycky mám s takovými tématy spojenou jakousi nepatřičnost a otázku, jestli to může vůbec k někomu mluvit, nebo je to pro čtenáře moc abstraktní a nezáživný.. Nebo moc zplošťující a omílající něco, co má čtenář v sobě dávno "odžité" a "prozkoumané" mnohem pořádněji.. Nebo, u čeho má pocit, že se ho to netýká. Nevím.
Jaký je (například) rozdíl mezi tvrzením:
"Neukončenost je podstatou pohledu." a "Neukončenost není podstatou pohledu." ?
gora to vystihla celkom presne, rada som prečítala- veľmi originálne myšlienky, pýtavé, plynúce- fajn práca
Originální způsob vyjádření, nabízení variant myšlení, pohledů, zábavná, místy až nelítostná analýza matky. Tvůj způsob psaní je naprosto jiný a překvapivý. Psychologické zamyšlení spíš, než povídka...
Je nutné udržovat si neukončenost, až do konce. Neukončenost je podstatou pohledu.
To se dá jen podepsat, mouchette.