Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seBlack tea
Autor
Umbratica
Black tea
Dekadent dopsal báseň
mrtvým jazykem
Smrtihlav naráží na sklo okna
Zní to jak střelba z dronu
na lampičku co pořád svítí
na oči které zírají
do hluboké noci
podobné středům dvou terčů
A šálek černého čaje
pána co nikdy nesladil
se zdá být najednou černý
možná přespříliš
Momentka I
Na dobře hlídaném parkovišti
pan kdosi úslužně otvírá dveře
pan Někdo v slunečních brýlích
důstojně vylézá z limuzíny
aby zrcadlil úklony
ve dvou netečných sklech
A nad palácem z betonu a kovu
už krouží supi
kteří letěli za autem
Dva světy
Noc byla klidná
Nehybný měsíc ve studni
jen občas roztančila
nesmělá kapka vody
sirény zněly z velké dálky
a Odysseus u stěžně
měl uši zalité voskem
Hniloba z měst se nešířila
do vesnic
ze kterých uprchli mladí
zatímco staří
ti s jednou nohou v hrobě
vězeli ve dvou světech
43 názorů
Evo,
Rozečteného Santóku budu muset smazat. Počítala jsem , že co je uveřejněno poslední den v měsíci, zůstane ještě celý další měsíc ve hře. Santóka byl ve hře pouze jeden den.Proto na haiku Rozečtený Santóka odpovídám tady.
Estetika zvláště ve výtvarném umění je záležitost intuice. Jsem přesvědčená o tom, že výtvarná estetika je v Japonsku pevně provázána i s haiku. Záleží nepochybně na tom, jakými znaky jsou haiku psána, zda se některé znaky v haiku opakují atd. Překlady japonských haiku vůbec nemohou tudíž dávat ani přibližnou představu o tom, co haku pro Japonce znamená.
Na tvou básničku se ráda podívám, ale napiš mi raději název a datum, kdy byla zveřejněna.
Já už jsem nějaké ty sbírky spáchala, ale slíbila jsem, že už budu hodná, že už to nikdy neudělám.
dada,
my dvě jsme se už na tohle téma bavily. Některým lidem tady pořád připadá, že se neměním, že píšu pořád stejně. A zase jiní mi vyčítají, že jsem si ještě nevypracovala svůj osobitý styl. Moje výtvory jsou prý roztříštěné a nesourodé a bylo by těžké z nich sestavit sbírku. - Často jsou názory lidí tak protichůdné, že nad tím kroutím hlavou a říkám si s Buddhou, že pravda bude asi někde uprostřed.
Rendle,
ano - je to přesně tak, jak píšeš. Problém je ale asi v tom, že mrtvý jazyk, třeba vázané verše ve stylu devatenáctého století, se musí nějakým způsobem propojit s dneškem. Možnosti jsou různé : parodie, nebo třeba naprosto současný obsah, třeba zpracování soudobých reálií alexandrínem atp. Někteří lidé ale dostanou kopřivku už z toho, že vůbec vidí vázaný verš. Ideální by bylo jaksi propojit to současné módní psaní, kterým je Písmák přesycen, s dokonalostí klasiky, kterou soudobí autoři tak opovrhují taky proto, že je pro ně naprosto nedostupná z hlediska jejich vlastních tvůrčích možností.
Janry,
kdybych se přestala kontrolovat, brzy bych asi začala psát blackmetalově, protože mě víc a víc baví pompézní rock. Ale většině lidí se líbí střední proud a já se nemohu nechat unést temnými stránkami své osobnosti. ( I když ten dnešní Rhodos je taky temný možná až moc. )
Lnice,
vesnická atmosféra - to je moje. Už brzy se zas definitivně přestěhuji do Vyhnálova. Třeba se tam pokusím přechodně psát i skácelovsky, protože vím, kolik Moraváků si na Skácela pořád ještě potrpí.
Díky, dada,
jsou to všechno miniatury. Jsme jedné krve ty i já. - Někdy.
Leraku,
náznak poezie v tom možná je, ale do skutečné poezie , o které sním , to má ještě hodně daleko.
qíčalko,
deterministé a snílci o cestování časem často píšou o tom , že když zabiješ v časech dinosaurů motýla, svět do kterého se pak vrátíš bude úplně jiný. Já tomu taky věřím, protože některé příčiny a následky jsou pro naše oči zjevné , ale jiné příčiny a následky jsou nám naprosto utajené. Proto bychom měli počítat s překvapením a proto bychom se taky občas měli pokusit svou básničkou překvapit čtenáře natolik, aby se chovali jinak , než se obvykle chovají.
Asi nejhorší jsou stojaté vody, zaběhaný hierarchický systém , ve kterém je všechno předem dáno a zakonzervováno . Ale žádný takový systém nemůže fungovat příliš dlouho.
qí ,
já ale nechci polepšovat svět. částečně možná chci polepšit sebe , ale to taky jen s mírou. Mám přecejen smysl pro realitu, i když na to nevypadám. Nejsem tak domýšlivá, abych si o sobě myslela, že jsem jen hráč. Vím, že jsem zároveň i figurka a v tom se možná liším od většiny lidí. A taky si dobře uvědomuji to, cos mi nedávno napsala pod jednou svou básničkou : svět se neustále mění a nikdy není takový, jaký jme si mysleli, že bude. Někteří zmizí, jiní se objeví a špatné se nečekaně obrátí v dobré.
Včera jsem se dívala na americký film " Osudové chvíle " , který byl přesně o tomhle a vzpomněla jsem si na náš dialog. A taky jsem si vzpomněla na náš dialog o tom, že tady na Písmáku neděláme velké Umění, jen si tak hrajeme.... Kdyby se mi podařilo napsat jednu jedinou básničku na úrovni toho filmu " Osudové chvíle " , měla bych dojem , že jsem se nezabývala poezií tolik let zbytečně. K tomu ale mám hodně daleko. K tomu máme všichni hodně daleko, ale jsme tady spolu a to je taky důležité.
qí,
to je ale jen možnost , že se v dalším životě začne něco zlepšovat.Možná na tom bude líp ten , kdo se bude snažit ledacos zlepšovat už v tom životě , který právě prožívá. Možná právě o tom je ta básnička Hic Rhodus hic salta, o které jsem se už zmínila. Je to teprv druhá básnička, kterou jsem napsala pár minut před odjezdem do knihovny. Je to taková superrychlovka , proto se třeba už zítra budu tlouct do hlavy , že jsem ji sem dala .
qíčalko ,
ale tohle jsou pořád v podstatě takové dekadentní , poměrně bezvýchodné básničky i když si zároveň dekadentní autorka dělá sama ze sebe legraci . Na zítřek mám ale už předchystáno něco dobrodružného . Když se tak líbili ti sněžní levharti , zkouším to s bílými arktickými vlky . Každý přece ví , že jsem tak trochu sněhová královna .
Díky , Evženie ,
dlouho mě učili škrtat, až mě to nakonec možná i naučili.
Evo ,
ano , mám ráda , když je veselo , ale můj humor bývá často dost šibeniční jako v těchto básničkách .
hero of solitude 6
05. 04. 2019Kdo by neocenil poezii? Moc líbí.
Evženie Brambůrková
04. 04. 2019Dobře napsané. /T
Diano ,
zkouším si tak trochu pohrávat s horrovými náměty a nebrat je zas tak vážně , pokouším tak trošku o šibeniční humor .
Díky, Štírko ,
sama jsem bývalá dekadentka a zvyk je železná košile . Ale já sebe samu neberu zase až tak vážně a horrorovost těhle básniček není opravdová . Je to napůl dada .
neveselo truchlivo.... jak ve Vodníkovi... Ale píšeš zajímavě a dobře... t*