Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seJídlo zvané život
Autor
Štírka
Jídlo zvané život
kořením
jsou slova
základem činy
bez koření
pokrm ztratí
šmrnc a šťávu
bez základu
zůstane jen
voňavá hromádka
kterou
vítr
rozfouká
67 názorů
A ja dekuji casu.. a Slunci, ktere prave vyslo... Tak krasny den, Adame...
corriente libre
30. 10. 2019*:) Inaki. Děkuji tomu krásnu, na kterém plují ty doteky časem
corriente libre
30. 10. 2019Pokud by ostrovy našeho vědomí byly přesně kruhové - a nevylučuji, že jsou - můžou to být i kružnice (o přesných středech.) ..
V krátkosti: je to přesně tak:) ...není to o diskusi, je to o zkušenosti za horizontem. Možná se tu spíš rozprostírá praxe vydestilovaného Ticha a odvahy.
A o rozprostírání - řekl bych - stále je všechno přichází jen jednou a po prve. Originál je nezaměnitelný. A to je naštěstí svěžest, které se nemá smysl vyhýbat. Vše ostatní jsou obrazy originálu. A kopie těch obrazů.
Opět se dotýkáme nevyslovitelného. Básně si dovedou nést náboj originálu. Pokud tu kdo rozprostírá toto, ..má to smysl. Ta pouť má smysl.
Vlastne je to zvlastni... a kdyz to reknu pateticky... kazdy zde muze rozprostrit sirku a hloubku sve duse... a barvy svych zivotnich obrazu...(A to ma smysl...)
Corriente : dekuji, ze jsme se opet dotkli (- dve kruznice ?) ...
...
corriente libre
28. 10. 2019Čin by jsem nalézal ve vnímání neznámého. V tichu a tam, kde ještě žádná slova nejsou. Praxe snad nejsou prvořadě až tak činy díla, jak činy vnímání a poznání. Ty teprve umožňují vytvářet. Vytvářet kolem doteků intensity a porozumění.
Kořením jsou i čiré gesta, které vedou ke svobodě. Není proč lpět na svých dílech, když by odkláněly od rozšíření vědomí. Vše toto je jen praktická pomůcka k rozvinutí pozornosti.
Mám za to Štírinko, že píšeš o tom, čím je v těch činech světlo a ne tmářství. Vždycky k tomu máš velmi blízko:) A to je na Tvém základu i koření tolik přitažlivé i stabilní. Působí to jak poledne krásného dne. Tiché a vlídné. Ovšem jádro se vyjevuje až za iluzí zdání.
Pokud to dilo jsou slova...?pak napsani & zverejneni jsou ciny... ale ...co ty verse...? Radeji bych to nechala otevrene... ?...
Lavanderr : dle techto versu, je na Pismaku “jen koreni”... , ale ruzne stravitelne... Diky za zastaveni !
první strofka je výživná - zbytek už jen koření:) mám ráda život, tak jak chutná
Týýýý vole!!! to je myšlenka jak noha... a provedení? geniálně úsporné! tak hutný obsah v 21 slovech!
Ještě je tu jedna věc. Když někdo napíše do komentu nějakopu blbost (třeba o gramtickém rýmu), lidi si ji přečtou, vezmou za své a šíří ji dál a dál. Proto je potřeba upozornit na ni hned. Ono to je stejně k ničemu, je lidi se obecně raději drží každé blbosti. takže to může aotora oclivnit, i když se ho to zdánlivě netýká.
Na druhé straně je pravda, že tady na serveru nebo na čteních myslí každý jen na to své a ostatní ani neposlouchá. Je to ztracený čas. Ale jinak to nejde.
. Jasně. I tohle mě napadlo. Bokem by to mohla být pustá žvanírna. Ale mě fakt nebaví otevírat něco, co se mě vůbec netýká! Ale žádné opravdové řešení mě nenapadá. Snad jen systémové - Dejme tomu komenty označené F, s tím že na toto by nechodila autorovi avíza.
Ale protože znám programování na vlastní kůži, chápu že by to byla spousta práce pro nic. Takže za mě: smiřuji se se situací. Šikanovat za to rozhodně nikoho nechci :-) ...
Všem přeju krásnou neděli a hlavně, ať to vše, má nějaký smysl...
To si nemyslím. takový prostor by byl nudný. Lidi by exhibovali a žvanili o ničem. Právě v komentářích se občas vyskytnou žhavé poznámky. Chtěl jsem mlčet, ale přece jen mi to nedalo. Výklad o metafoře mi přišel příliš nejapný. A také nebyl k věci. Ty tam žádné metafory nemáš. Tu vysvětlivku, asi zbytečnou a blbou, jsem tam dal proto, že ze zkušenosti vím, že lidi častokrát chápou slova obráceně a já v žádném případě nechtěl mířit na tebe. Básnička je to krátká a jasná. Možná končí až příliš rychle a konec je slabší začátku. Ale - co člověk pozná z jedné básničky. To by musela být naprosto výjimečná. Hodnotit se dá teprve sbírka.
S tým súhlasím. Už minule,keď som mala obdobnú diskusiu pod svojim textom,som sa pristihla pri rovnakej myšlienke. Myslím však, že technicky by to bolo predsa len zložitejšie, na druhej strane, človek je tvor pohodlný,oveľa lepšie sa mu reaguje tam, kde to začalo. To samozrejme neospravedlňuje moju aktivitu v tejto "diskusii", nakoľko diskusné vlákno nemusí byť vždy pre autora a jeho text prínosom /najmä ak prioritne nereflektuje na text,ale rieši iné súvislosti../
Bezva, kdyz mi napisete, ze to, co di zde sdelujete, se me vubec netyka...:-) a ja vam verim...Ma pro me ale potom cenu otvirat mou stranku? Myslim, ze tu chybi prostor - treba nazvany Forum... kde by se tyto debaty odehravaly....?
Nic se neděje. Já tě chápu. Je těžké jít s kůží na trh. Ale - až na výjimky tě nikdo nechce poškodit. Já tedy určitě ne. Měj se pěkně a piš.
hero of solitude 6
07. 04. 2019Blbý ráno, ujely mi nervy. Promiň.
hero of solitude 6
07. 04. 2019Vysvětlení jsem nutně potřeboval, celé noci jsem bez něj nemohl spát. Až teď je mi dobře, moc ti děkuji.
Štírko, omlouvám se. Moje poznámka nepatřila ai tobě, ani tvé básni. Byla určena Hajinovi a jeho interpretaci teorie metafory. Ukazuje se ale, že to někteří nepochopili.
hero, ta poznámka byla určena Hajinovi. Potřebuješ-lo vysvětlení, budiž. Čím horší je současná poezie (oproti té minulé), tím nadutější a pitomější teorie. Možná byla jen Hajinova interpretace nepřesná, možná jsem ji nepochopil.
Umb: diky... Upravila =zjednodusila jsem ted zaver... to prve bylo aszbytecne sroubovane...
Diskuze si zije vlastnim zivotem... A proc ne?
Štírko,
baví mě, do jak zajímavého vztahu se dostala tvoje básnička s tou velkou spoustou komentářů dole pod ní.
Taky si myslím , že nejdůležitější jsou činy a proto ti dávám tip.
Mně se to líbí.
hero of solitude 6
06. 04. 2019- - - "Čím horší poezie, tím větší (a pitomější) teorie. (!!!)
Autora prosím, aby tuto poznámku nevztahoval ke své osobě a básni." - - -
St.Rendl: kdyz o nicem... tak proc k tomu cosi dodavat... ? Mas pravo na sve osobite vnimani ...
Hajine, úplně jsi mě vyděsil slovy o metafoře. Metafora nikdy nebyla zkratkou. A vždy byla prostředkem abstraktní řeči (ne obsahu). Ale jedno bych současnému objevnému myšlení přiznal: Čím horší poezie, tím větší (a pitomější) teorie.
Autora prosím, aby tuto poznámku nevztahoval ke své osobě a básni.
Mne sa viac páči všetko bolo dobré,ale koniec je najlepší. A zazvonil zvonec. Ok
Termín obrat použila už aj Gora a prepáč ,naozaj si nemyslím , že ho má od teba .Nevysmiala som sa štruktúram,skôr má iritovala tvoja striktná obmedzenosť voči iným pohľadom. Aby som bola predsa len spravodlivá ,musím teda uznať,že termín obrat mám naozaj metodicky od teba.
Pre ujasnenie:
,tvoje : ak to tak môžem povedať, teda štruktúru básne, ktorú môžeme nazvať dialektické argumentovanie. Zjednodušene a schematicky ako: téza, antitéza, syntéza (ktorá nemusí byť explicitná).
Moje :Páčila sa mi tá "dialektická" metóda hľadania odpovedí, myšlienka básne a jej smer. čo mi kúsok chýbalo, bolo možné malé vypustenie v závere, prípadne možno ešte kúsok rezervy v stavbe textu. Ale za tú metódu hľadania a spájania- za filozofiu, chválim,
tvoje :Celkovo používaš terminológiu, ktorú som tu (na Písmáku) predstavil, áno, mám ju od múdrejších ľudí, než som ja, ale obávam sa, že Ty jej celkom nerozumieš.
moje. "upozorňujem" na terminológiu :-. Autorka nám najprv predstaví obraz- jídlo zvané život,ktorý začína analyzovať a skúmať na základe svojho vnímania a poznania, čím by mala dospieť aj k istej syntéze. Páčila sa mi absencia priraďovacích spojok, čo ma nejako nútilo hľadať a odpovedať si- je to antitéza a syntéza ? čo mi tam chýba. Je tam predsa hľadanie, analýza, protiklad, obrat,,,-trocha mi v tej moje polemike začala vyskakovať otázka, či v rámci tých mojich teórii je teda stavba básne naozaj optimálna-
moje :"Metafora sa v tomto texte nepredstavuje ako jazykový fenomén, ale ako prvok mentálnej prezentácie"
tvoje / pýtala som sa o širšiu definíciu ?/ nepýtala- nie protiargument, ale rozšírenie a upresnenie definície -
Tak to je iba historická poznámka k súčasnému pohľadu na metaforu, teda, že metafora nie je iba jazyková skratka, ale predstavuje koncept, spôsob vnímania, ktorý má korene v tom, že človek má telo, že žije vo fyzickom, sociálnom a kultúrnom svete. Skrátka metafora bežne premieta základné kategórie, s ktorými máme telesnejšiu skúsenosť do kategórii, ktoré sú abstraktnejšie
takže čo riešiš ???
hero of solitude 6
05. 04. 2019Oceňuji jasnost textu, byť teď zejména proto, že ji mnozí zdejší autoři nepovažují za povinnost. Ale ještě víc se snad nechám inspirovat tvým klidem. Přes vědomí nutnosti nenechat se druhými rozhodit, urážela by mě pod dílem Soutěž v použití co nejvíce „odborných“ slov. Jdu si odhadnout poměr znaků díla a jeho těžko snesitelných „kritik.“
- veriš totiž, že Tvoje uvažovanie je to jedine správne- to som kde napísala? Prezentovala som svoj názor k textu. Rovnako ako si ho mohol prezentovať ty. Prečo si to nezrealizoval ? Nebola by to správna reakcia. U teba je totiž správna reakcia iba jedna- a jej striktná formulácia by vyzerala asi takto : Tvoje uvažovanie je to jedine správne...
na čom stoja tvoje argumenty ? Na mojom komente ? Čiže bezo mňa v podstate ani nie si schopný poskytnúť svoj pohľad ? zaujímavé.
Tvoj štýl komentárovej dialektiky - je môj a páči sa mi. Ak ťa irituje, o to viac potešenia.
Niečo Ti vytknúť je nemožné.-Oprava. Podsunúť niečo, čo som nepovedala,mi niekedy u teba príde však možné až príliš. Odo mňa všetko.
tak potom na oplátku - ty sa láskavo vyhni tomu, že mi podsúvaš termíny, ktoré som nepoužila. Štruktúry sú iba tvoje.
ibaže si to použila tak, že som mal potrebu k tomu napísať.-nebránim ti
s dialektickou štruktúrou básne. kde to vidíš? použila som termín dialektické metóda,- / k metóda podporujúca rozvoj myslenia a kreativity, už od ZŠ /,- nepanikár,-
spomenula som niekde v komente štruktúru ???? Tak nepanikár.
Ja si zasa úprimne myslím, že pokiaľ by ti predsa len išlo o poéziu a o spätnú väzbu pre autora, tak nečíhaš na každý koment, ktorý by si mohol nejako "atakovať", iba preto, že nie je totžný s tvojim.
Nevedela som, že potrebuješ celkovú siahodlhú definíciu o optike konceptuálnej teórie metafory, ktorá sa vyprofilovala na podklade štúdie G.M a J.M.
Celkovo používaš terminológiu, ktorú som tu (na Písmáku) predstavil, áno, mám ju od múdrejších ľudí, než som ja, --- samozrejme, nikto iný nikdy nečítal KP,KL,KPM, iba ty,.
Východiskom básne je väčšinou nejaká myšlienka,ktorá sa autora dotkla a rezonuje v ňom. Ak túto myšlienku autor obohatí svojou filozofiou, spostredkuje nám aj istý smer poznania. Metafora sa v tomto texte nepredstavuje ako jazykový fenomén, ale ako prvok mentálnej prezentácie. V tomto texte sa mi páči skôr nábeh, pokus, k dialektickej metóde. Autorka nám najprv predstaví obraz- jídlo zvané život,ktorý začína analyzovať a skúmať na základe svojho vnímania a poznania, čím by mala dospieť aj k istej syntéze. Páčila sa mi absencia priraďovacích spojok, čo ma nejako nútilo hľadať a odpovedať si- je to antitéza a syntéza ? čo mi tam chýba. Je tam predsa hľadanie, analýza, protiklad, obrat,,,-trocha mi v tej moje polemike začala vyskakovať otázka, či v rámci tých mojich teórii je teda stavba básne naozaj optimálna- či by tá syntéza nakoniec nebola predsa len prezentovaná samotným obrazom jídlo je život v závere. Ale to sú už moje také monologické rozjímania a hľadania. Zhrniem to. Páčila sa mi tá "dialektická" metóda hľadania odpovedí, myšlienka básne a jej smer. čo mi kúsok chýbalo, bolo možné malé vypustenie v závere, prípadne možno ešte kúsok rezervy v stavbe textu. Ale za tú metódu hľadania a spájania- za filozofiu, chválim, Celkom príjemný kúsok.