Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte sežloutek je slunce
Autor
atkij
ještě ti zpívá hlas z bezbřehé radosti
té dětské radosti ve tvaru sušenky
jež na mém jazyku vypouští loďky
společně pádlujme cukrovou řekou
až k ústí moří
kdo první spočítá paprsky ploutví?
kéž se snům vracíš z duhových vod
ještě ti zpívá hlas z bezbřehé radosti
do mouky kreslíš a mažeš svá přání
žloutek je slunce
a ruce paprsky
na tvářích
na našich tričkách
24 názorů
Toť otázka. Možná se prostě rozhodla pro jiný časoprostor...a zase třeba někdy.
Díky za všem čtení, podrobná názorová vyjádření a CM za výběr. Podnětná zpětná vazba.
Špinavý:
Já ale svoje komentáře nikdy nemyslím nějak ve zlém a s vysmíváním se, či jak to mám přesně formulovat. Jakýsi ubrousek nezáludného reagování na určitá slova v dílech a nevinná snaha o slovní komentátorské hrátky tady je. (Ta věta se mi možná moc nepovedla, ale nebudu ji předělávat.) Někdy pro naprostou jistotu ještě přifařím i mrkající nebo křenící se emotikon. Kdo mne trochu zná (a Jitka mezi tyto osůbky patří), je na to u mne zvyklý a nikterak netrpí. Alespoň jsem zpětnou vazbu tohoto typu nezaznamenal. Je to holt takový můj styl. Ale jsme lidé různí, takže nevnímáme všichni úplně stejně, to chápu. Moje krátká obhajovací řeč končí. (žmurkající smajlík)
Líbí se mi " paprsky ploutví ", ale i jinak je tam hodně pěkných míst. Tip.
teleskopická prachovka z mikrovlákna
22. 11. 2019asi psaní myslíš vážně, tak ti napíšu vážně míněnou reakci. pro mě je v textu hodně krášlení a záměrnýho mlžení, který mi vadí. obrazy mi připadají založený na něčem spíš chtěným než zažitým a pozorovaným, ale třeba se pletu. ale - proč by měla mít dětská radost tvar sušenky. proč by měla na jazyku vypouštět loďky. říkám si - loďka je jako bezpečné hranice i nejistota. odkázaná k pohybu, k vodě. domov na cestě. cukrová řeka - vlídný svět. text těží z obrazů, které působí na čtenářovu touhu po kráse a po bezpečí. po kráse z cítění. ze vzájemnosti. nezáleží na ničem, jen na tom, že ti dva jsou spolu. vlastně to na mě celé působí jako ilustrace toho pocitu pomocí obrazů, které vyvolávají představu něčeho měkkého, jemného, radostného. cukrová řeka, duhové vody, vracet se snům, bezbřehá radost, paprsky.. zní mi to uměle, deklamačně, i když to tak asi nemyslíš. to, co jsem označila jako mlžení, se pro mě děje po stránce sdělení - je to jako obrazy na pohybující se hladině. rozostřený, prolínaný klip plný odlesků. ale zároveň po stránce emocí to působí jako jasné. což by mohlo být součástí mustru "jak napsat kýč": rozostřit sdělení a navršit obrazy vyvolávající konkrétní pocit, zasahující čtenáře něčím, co by si přál. nechci být nějak agresivní, na tom textu je pro mě i mnoho dobrého a přirozeného - třeba jemnost, touha po jemnosti, která mi u tebe připadá skutečná - a jo, propisuj se tím. pro mě je v tom textu ale i mnoho umělého a snažícího se, což mi ve výsledku vytváří dojem, že je to zatěžkaný. jako bys chtěla, aby každý řádek byl nabitý krásou a jemností. jenže pak se to na sebe navrší, všechny ty přívlastky, paprsky, cukry. ale piš, co potřebuješ a jak potřebuješ. nenechávej se ovlivňovat tím, co někdo jiný považuje za poezii. dívej se na věci - jak nepotřebují být přikrášlované - prostě jsou - a nesnaž se přidávat jim něco, co se s nimi míjí. jak někdo napsal: "respektovat konkrétní přirozenost a nechtít, aby byla jiná, než je". je možný, že právě tohle je pro tebe přirozenost "toho psaného", ale mám z toho pořád pocity krášlení a připodobňování si toho, co je skutečné, něčemu, co tam chceš mít. v prvé řadě bych se (při psaní) pokusila ty dvě věci od sebe odlišit a hledala to, co je životaschopné, co nemůže být nijak změněno: takže je každé slovo nezpochybnitelné, každé má své místo, žádný obraz se nevystavuje a není jeho záměrem "být hezký", ale jeho záměrem je, že se děje a nemůže se dít jinak - má svůj smysl, sám o sobě, i v rámci celku. zároveň ale nechci, abys toto všechno vnímala jako nějaké rady. můžeš si říct, že na tom, co ti píšu, nemá smysl se ničím zabývat - a můžeš si zkusit napsat něco, co bude s mými slovy úplně v rozporu - nebo ještě něco jiného.