Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seMonáda a dyáda
Autor
Entropia
Nebylo třeba vyslovit
budiž Temnota –
zem byla nesličná a pustá
a Duch se vznášel nad vodami
aniž do nich vstoupil
nebylo tmy
v Temnotě
dokud nebylo Světla
každému dítěti
svítí světlo ve tmě
bytí červeně
ještě ne –
ještě nevstupuj
ještě neumíš rozlišovat
Jedno a dvojí
a pojíš-li ve své nevinnosti
zakázaného ovoce
dříve než dozraje čas
zabíjení a čas hojení
čas boření a čas stavění
čas hledání a čas ztrácení
nebudeš moci být vyhnáno
z plodových temnot ráje
do Svět(l)a černobílých šachovnic
7 názorů
Ztotožňuji se s názorem, že vyhnání z ráje je symbolickým vyjádřením nabytí vědomí smrtelnosti. V křesťanství se nesmrtelnost obnovuje přijetím Krista. Tím vzniká vztah mezi odpadnutím (Adam) a návratem (Kristus). Ač mám nejblíže k Taoismu docházím mezi evangelíky (je to pro mne zajímavé srovnání a mám tam přátele). Vyslechl jsem tam jedno velmi zajímavé kázání o Jidáši, po kázání jsme se s kazatelem shodli, že Jidášova zrada musela být součástí Božího záměru. Odpadnutí od Boha a návrat k němu, je podle mne příběh lidského života a je obsahem všech velkých náboženství a taky některých Tvých velmi dobrých básní.
Radovane, trochu jsem ten osmnáctý a devatnáctý řádek upravila, teď je to snad sourodější. A jestli myslíš obsah, je to taková moje osobní hereze, pochybnost o tom, že ochutnání plodu ze stromu poznání dobrého a zlého podléhalo svobodné volbě. Já myslím, že jsme žádnou svobodnou volbu neměli. Bůh rozděluje: nebe/země, světlo/tma, den/noc. Případně hmota/antihmota J. Tedy tvoří dualitu. Ta ještě není chápána jako dobro/zlo. Otázka je, proč Bůh vložil do ráje strom poznání dobrého a zlého. A Kazatel vlastně tvrdí: je čas dobra a je čas zla. Jako by zasazoval obě polarity do legitimního rámce/jednoty. A opět otázka: k čemu Bůh/člověk potřebuje zlo?
Radovan Jiří Voříšek
13. 10. 2020Přijde mi to trochu nesourodé.
např.: první 3 verše, které jsou parafráze nebo vývod z Genesis nenavazují na slova knihy Kazatel. Je to tam jakoby nahozené, něco jako proklamace. Pro mě (osla) by to chtělo nějaký oslí můstek.
Na druhé straně to vede k přemýšlení, co to jsou plodové temnoty ráje, jestli tma v děloze matky ..., a i k dalším zamyšlením.