Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seHusy
Autor
PavelK
Ticho protnuté
táhem divokých husí –
kde jen mohou být?
21 názorů
Tip a malá variace:
Kouř nad vesnicí -
Husy letící v klínu
už jsou jen slyšet
Radmila Marie
26. 03. 2021Tip pro obě verze, děkuji.
Díky moc vesuvanko. Tah divokých husí je v mém bydlišti jev poměrně vzácný. Ale občas ho zachytím. Stává se, že je uslyším, ale očima se mi je přes všchnu snahu nedaří najít.
Moc pěkné haiku, zaujalo mě a vyvolalo živý obraz zároveň otázku, kde jen moou být a vlastně odkud kam táhnou :-))), TIP
Děkuji všem za podnětné komentáře. Myslím, že chybou byla špatnš postavená první věta.
Slyšet je není
a jsou jich tisíce
Divoké husy
Jsou jich tisíce
a zítra?
Divoké husy
Pavle, Gora má pravdu, já bych ještě dodal, že tvé haiku se opravdu tváří jako tři samostatné verše, ...první je o tichu..., druhý o husách..., třetí o tvém hledání. Pochvílím třetí verš - je skutečně vyjádřením okamžitého pocitu, ale také jim tak trochu zamezuješ dalšímu požadavku na haiku - přesahu, který zužuješ jen na vlastní pohled.
Pěkná diskuse se rozproudila. Věcná, názory a postřehy zdůvodněné. Proto tady jsem, proto si právě těchto a takto kritizujících vážím. Proto jsem tu rád. V takových případech vůbec neva, že názor je třeba úplně opačný.
Pavle, já myslím, že to, co chtěla Gora vyjádřit, je, že v tvém textu jsou začleněna 2 kireji (jedno explicitní a jedno implicitní) a v haiku by mělo být kireji zřejmě jen jedno (haiku se dvěma kireji jsem nikdy neviděl). První verš je od druhého implicitně oddělen, bylo by proto možné oba verše syntakticky spojit - například "protnutým tichem..."
Jinak ale tvou snahu nezačleňovat lyrický subjekt chválím, vyvstává pak ovšem otázka: Kdo je autorem otázky ve třetím verši? (Lyrický subjekt nemusí být zastoupen explicitně tvarem zájmene JÁ)
blacksabbath
24. 03. 2021posoudit haiku si nedovoluji......obrázek si umím představit.....*/*******
Já Lucie píšu...
24. 03. 2021Mně se Tvůj haiko(pokus) líbí :) Čím dá ltím více se i zamlouvají ty husy...
Jinak pěkná myšlenka o vyhýbání se první osobě č. j.
Ne nevadí Goro, jsem rád. Literární server bez kritiky je v podstatě facebook.
Určitě máš kus velký pravdy. a Tvé zpracování se mi líbí, ale není to, co jsem chtěl vyjádřit. Ve svých haikopokusech se snažím vyhýbat první osobě jednotného čísla. Indický duchovní vůdce Krishnamhurti v jedné zajímavé psychoanalýze (Moudrost, která neví) dokazuje, že v přítomném okamžiku není žádné já, je jenom prožitek (dívání). Buddha řekl v podtatě to samé (Já jsem je marná myšlenka).
Stále jen ticho
nikde táhnoucí husy
je svět v pořádku?
Možností je hodně, já spíš chtěla Pavlovi naznačit formu...
Thea v tramvaji
24. 03. 2021Goro mi by se zase na konci líbilo nějak víc zakomponovat to hledání. V díváni se vzhůru nenaznačíš, že je nevidíš.
Protnuté ticho mi moc neleze do pusy, i když chápu význam.
Ale jinak pěkná situace plná různých poetických přístupů :)
Jestli nevadí, Pavle, trochu bych upravila hezký námět... ty máš vlastně tři samostatné nenavazující části, měly by být dvě... jen pokus...
Ticho protíná
kejhání divokých hus -
dívám se vzhůru
jo, jak zvukové, tak zrakové haiku - uslyšel kejhání, kouká a zatím ještě nevidí, hezký
možná by se to obešlo i bez otazníku, ale sám vlastně nevím, jak haiku k otazníkům nebo vykřičníkům staví