Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seOdepsaní
Autor
Debbi
Utichl každý kdo má ústa,
skřivánci pláčou v korunách,
doba je bezútěšná, pustá,
utichl každý kdo má ústa
a já se bojím, já mám strach.
Tisíckrát řečené je jisté?
Mohou se mýlit proroci?
Kam jsme to došli? Pane… Kriste...
Tisíckrát řečené je jisté?
Já pláču, pláču do noci.
Stojíme před oltářem nazí,
nazí, jak jsme se zrodili.
V nejlepších šatech chodí vrazi,
stojíme před oltářem nazí -
tak málo jsme se modlili…
23 názorů
To je můj šálek kávy - kvalitně zpracované vázané verše, nápadité a s dobře vystihnutou atmosférou. Za mě super!
- zajímavá debata. Proč mám pocit, že se zasekla na podružném detailu? Jde o to, jak báseň působí, jako celek, zda přichází s poctivou vnitřní realitou, nebo si hraje na něco, co není. Tahle je krásně gnomicky čistá, drží náladu, myšlenku, rytmus verše i kvalitu slova od začátku až do konce - . A co je pro mne velice důležité: - netrpí obavou z kýče, která by svazovala slova strachem z bližního a jeho ješitného soudu. Za mne krásná báseň.
Až budu chtít vidět artisty, půjdu na Berouskovy medvědy . . . ;)
Já tu velmi málo čtu vázané verše, ale tohle mne chytlo, je to skvělá báseň obsahem i zpracováním. Co se týče gramatických rýmů, docela mne překvapuje, že je na písmáku dost obhajován, mně se nelíbí. Tím neberu někomu, že se mu líbí, to je vše.
Krásná báseň!
Dík za slova Kami. Ne, to není shazování sama sebe. To je prostě fakt, nejsem básník. Ale píšu ráda. Takový "poeta amatér".
Debbi - prosím, neshazuj se, samozřejmě, že jsi básník. Každý, kdo dokáže atomy jekotu své duše seřadit do úhledných obdélníků, ve kterých mašírovávávaly římské legie, je básník. Zbytek je technika, zkušenost, slovní zásoba, načteniny a pozorovací talent.
Safián - ano, na Saspi jsem byla často.
Gora - i na Poetu jsem občas přispívala.
Jo, cpu ty svoje veršovánky kam se dá
Já jsem taky ráda :-) tedy, že můžu číst tvé verše, Debbi, a u nich si třeba i pokecat... nemyslím to špatně, ale to ty asi víš.
Safiáne, ano, s tím stropem máš pravdu :-) Člověk nakonec zjistí, že ani ta dokonalost formy není ještě nutně to, co chtěl, o co usiloval... každopádně si ale myslím, že pokud to jde, člověk se může snažit se zlepšovat. Aspoň já to tak cítím. Asi se mi nikdy nestane to, co jednomu nejmenovanému pánovi, abych byla přesvědčená, že píšu dokonale a kdo to nechápe, je blbej :-)
Debbi, já tě přece dávno znám. Tedy pokud jsi Debbi, která bývala na saspi. Nebo si pletu název serveru?
No, já vlastně beru kladně, že se nad mými veršovánkami - ano, veršovánka je správný termín, protože já nejsem básník... jsem jen ta, která píše proto, aby se vypsala a nemusela občas křičet - dohadujete o tom, zda a který rým je tím více správným. Protože to znamená, že jste mou práci četli, a to mě těší... a za to děkuji. Ano, používám snad "staré" obraty, občas gramatický rým... ale píšu jak cítím a jinak to neumím, abych vyjádřila to, čeho se potřebuji zbavit. To ovšem neznamená, že si vašich kritik nevážím a že si z nich nic neodnesu.
Ano, Miroslawka pamatuji a nedám na něj dopustit, i když pro něj tak trochu platilo ono "co růží zváno, zváno jinak, vonělo by stejně" - jednoduché věci vykládal složitě a zaštiťoval se přitom všelijakými "novými teoretickými poznatky". Já své názory opírám víc o poznatky z praxe, takže si, podle okolností, někdy více cením rytmické funkce rýmu, než jeho "kvality", která může právě spád básně ovlivnit. Proto mi nevadí a nevadí mi ani tzv. banální rýmy. Vyhnout se těm i těm není tak těžké. ale podle mě to mimo intelektuálního uspokojení nic nepřináší. Diskutovat o formě by bylo zajímavé. ale museli bychom si předem vyjasnit, co si pod tímto pojmem představujeme. samozřejmě- i při největší píli nutně narazíme na strop svých schopností. a tam to končí.
Víš, jak je to s názory. Převzala jsem ho, neříkám, že je to můj vynález. Byla jsem tak "vychovaná". Když jsem před lety přišla na Písmák a začala sem dávat svoje básnické pokusy, byl tu výborný kritik s nickem Miroslawek, který mě trochu nasměroval, ať si o teorii verše něco nastuduju, a já jsem mu dodnes vděčná. Hodně jsem se v psaní zlepšila. Samozřejmě už zase na druhou stranu vím, že teorie není všechno. A že ani dokonalá forma nestačí. Některé věci se ani naučit nedají, musíš to možná nějak "slyšet"... a jsou věci, kterým věřím, instinktem nebo čím... Gramatický rým je pro mě většinou z nouze ctnost. Sama se mu občas nedokážu vyhnout, ale vždycky vím, že to zvukově není ono...
Názor ti neberu. Pokud je to skutečně tvůj názor. Ale objevuje se tu tak často (pramení zřejmě z akademické internetové příručky rymy.cz nebo tak nějak), že už mě to trochu vadí. Starší příručky to neznají.
Safiáne, ano, vím, že ho běžně používal třeba i Otokar Březina. Příručky o teorii verše jsem četla naposledy tak před 10 lety, opravdu nevím, co je v těch nejsoučasnějších, přiznávám. Za sebe můžu říct, že takový rým mi připadá málo vynalézavý. Snad i mně dovolíš mít svůj názor :-)
Skvěle zvládnutý vázaný verš. Je marné opakovat stále dokola, že gramatický rým je pouhé pojmenování druhu rýmu a nic nevypovídá o jeho kvalitě. Běžně ho používali i ti nejlepší básníci. Asi se už dneska čtou jen soudobé příručky.
Debbi, formálně je to moc dobré (snad až na "gramatický" rým zrodili - modlili). Trochu mi ale vadí ta koncentrovaná beznaděj... "utichl každý, kdo má ústa" by mi připadlo odpovídající některým minulým dobám, ale dneska? Dneska bývám naopak svědkem, jak mluví, přímo křičí všichni naráz... No a "skřivánci pláčou v korunách" je obrat, který prostě ze čtenáře příliš okatě loudí dojetí.
Snad jsem neurazila připomínkami. I tak ve mně tvoje verše rezonují, máš pro ně cit, je to znát. Fandím.