Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte se2x senrjú o dětství
Autor
PavelK
klučičí oči –
na půdě za trámem
starý bajonet
na cestě dívka –
v ohradě se oddělil
od stáda hřebec
28 názorů
a2a2: excelentní komentář děkuji za něj. Obě mají reálný základ, obraz s dívkou jsem zahlédl, jestli to byl hřebec nevím. V haiku jsem nucen pracovat s omezenou slovní zásobou. Na svoji obranu mohu říct, že slovo hřebec může nést i jinou symboliku, např. nespoutanost či energii, což může ve spojení s mládím (mladou) dívkou posouvat význam i mimo erotické asociace které se nabízejí.
Ještě jednou děkuji.
Přečetl jsem si komentáře, včetně tvého, vysvětlujícícho. První je pro mne naprosto skvělé, naprosto dostačující v pojetí kluk a jeho vize dobrodružství, žádné další asociace, např. ve vztahu k pojmu válka zde nevidím a ani by se vidět nemělo, jiný pohled však patří klukům, kteří na konci války vyrůstali a zde to sedí.
U druhé mám problém. Působí inscenovaně zejména díky spojení ....dívka... a ...hřebec... a navozuje dominující erotický podtext namísto vztahu zvířete a člověka. A to zejména asociacím, které pojem hřebec vyvolává.
Radmila Marie
19. 05. 2021Obé sú parádné, díky.
Zase jsem si dovolil… ;-)
Kousla ho čivka
hnát od krve prostě byl
pes není světec
Evženie Brambůrková
18. 05. 2021V rohu vzduchovka.
Kam jsem jen dala ty diabolky.
Zatracená skleróza.
Díky, Pavle, za komentář. Tu ambivalenci bajonetu vidím v té klukovské radosti na jedné straně a v účelu bajonetu na straně druhé. Te článek o haiku jako fotografii mohl být ode mě - viz sborník Šálek dál hřeje dlaně (úvodní studie publikovaná i zde na Písmáku), ale o téhle paralele se zmiňuje už Higginson (Haiku Handbook), mně osobně to přijde velmi trefné jako vstup do haiku pro začínající autory. S tím, jak se znalost formy prohlubuje, metafora s fotografií sice přestává stačit, ale myslím, že to jí neubírá na kráse.
Líbí se mi Tvůj postřeh o použití dvou idejí. Myslím, že máš pravdu. Co se týče formy, zastávám názor(nejen u haiku), že by se ji nejprve měl autor snažit zvládnout a teprve potom porušovat. Já se teprve pokouším zvládnout. Díky moc i za přání Jitko.
Snake_01: Děkuji moc za komentář tip i výběr. ...velmi silně mi evokuje konkrétní obraz. Ano nevím jak mi ten obraz vznikl v mysli, dalo by se říct fotografie velké rozřázené oči kluků, kteří našli poklad, dalo by se říct na zlatém řezu v úhlopříčce s bajonetem. Kdysi jsem v nějakém článku nalezl citát, že hajku se podobá fotografii. Velmi mě zaujal. Mohl být i od Tebe nevím. Motiv bajonetu není pro mne ambivalentní. Inspirací byly vzpomínky na dětství. Jako kluci jsme tady na vesnici prolejzali staré stodoly a hledali schované zbraně z války, v jedné opuštěné jsme skutečně za trámem našli německá bajonet. Taky jsme vyráběli nejrůznější výbušniny (kupodivu mám všechny prsty), když jsem o Tvém komentáři přemýšlel uvědomil jsem si že podobně na svá dětská léta vzpomínal Zdeněk Svěrák v Obecné škole. Druhé haiku bylo napsáno nezávisle. Jel jsem domů z práce autem, po cestě šla dívka. V ohradě se oddělil od stáda kůň a radostně popoběhl jejím směrem. Evidentně ji poznal. Je o vztahu člověka a zvířete. Spojením se mi naskytla příležitost ukázat jak se svět chlapců a dívek jiný.
Předkládáš jinak, než jsem zvyklá. Líbí se mi zde zřetelné použití dvou ideí. V prvním jsou více provázané. V druhém více vedle sebe, kdy je souvztažnost (náhodná) spíše nabidnutnutá.
Slabikově přesně dle 5 - 7 - 5. Ano. Nemůžu se však zbavit dojmu, že působí až moc dokonale, snad až strojeně. Což se omlouvám. Nemá vyznět v negativním významu. Jen mě bere nutkání, jak by ještě bylo možné. V lásce k h/s. Stále věřím na autentičnost.Věřím ve Tvé uvidění a přeji krásný večer. Zdraví Jitka.
Já Lucie píšu...
16. 05. 2021Thea mi mluví z duše :) Oba jsou supr a silně představitelné! Nejvíc se mi líbí, že každý si do nich dosadí svou asociaci!
Thea v tramvaji
16. 05. 2021Obě skvělé! Jasně pochopitelné a dráždící mou představivost :)
Pavle, výborné... obě. Z prvního cítím napětí chvíle, druhé je pro mne symbolem dospívání.
Jen ještě dodatek: název souboru textů je zavádějící, vnucuje určitou interpretaci a vnáší do textu dějinné uvažování ve smyslu vývoje jedince. Není třeba to nutně měnit, samotné texty názvy nemají, takže to není až takový problém - ale s ohledem na méně zkušené čtenáře jsem chtěl na věc raději upozornit.
Oba texty jsou povedené, ale víc mě zaujal ten první, velmi silně mi evokuje konkrétní obraz - a zároveň vytváří nespočet asociací spojených se (zde ambivalentním) motivem bajonetu. Například se mi živě vybavila zkušenost vypravěče z Na západní frontě klid (vč. přerodu z dítěte do dospělého).