Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seOmyl
Autor
Sade
Omyl
Zahlédl jsem ji v davu. Ulice byla plná, a přesto jsem ji zahlédl. Stála tam jakoby osvobozená od všeho toho spěchu. Skoro se zdálo, že vyšla do ulic v nepravou dobu. Snad tu iluzi vytvářeli lidé kolem ní. Byli bez jiskry a vlastního zápalu. Pospíchali domů zatíženi starostmi. Se skloněnými hlavami snad v obavě podívat se druhým do očí zarytě mlčeli a tvořili šeď. Obloha byla plná umírajícího dne. Pršelo.
Díval jsem se na ni. Držela v ruce výstřední deštník a sledovala okolí. Po tváři jí přeběhl lehký ironický úsměv. Asi jí ti lidé kolem připadali zábavní. Jejich rychlé kroky, které ji míjely, nezanechávajíce za sebou nic, co by je v příštích vteřinách připomnělo. Jediný zvuk, který vydávali, byl šum. Davy přece vždycky šumí. Usmívala se tomu. Ona se vždycky jenom usmívala.
Náhle vstoupila do davu. Neutopila se v něm. Vypadalo to, jakoby ten dav řídila. Procházela jím tak lehce, volně, jako to umí jen člověk zbavený všech přetvářek, znalec lidské nahoty, kumštýř života, jako filozof i nádeník.
Dav se kolem ní linul a objímal ji jako moře zapomenutý kámen, jako vítr cypřišový háj tam někde na jihu. Dotýkal se jí, laskal ji a čekal v pokoře na další její přání.
Vtom se naše pohledy střetly. Byla ještě daleko, ale viděl jsem ji. Protáhlá štíhlá tvář a jiskřící oči. Jiskřící oči plné života. Oči živé a chtivé, které vzrušovaly. Čekal jsem na ten moment, těšil jsem se, až mne pozná. Její pohled ale sklouzl stranou. Na okamžik to vypadalo, jako by mě přehlédla. Jako by mě zařadila také do té šedi. Cítil jsem údiv, ubíjející strach propadu do nicoty. Bez zájmu mě minula. Nesla se na vysokých podpatcích ladně a vznešeně. Připomínala barevné léto, připomínala louku plnou květin, připomínala vůni lesa, letní oblohu, teplé večery a všechnu tu ženskou něhu a krásu. Nedotknutelná hrdost.
„Děvko!“ sykl někdo vedle mě. Otočil jsem se. Nebylo to na ni. Nepřipustil bych to. Nikdy bych to nepřipustil. Surovost toho slova mě ohromila. Nějaký muž v davu nadával ženě.
Otočil jsem se zpět. Nemohl jsem ji najít. „Veroniko,“ zašeptal jsem. „Veroniko,“ vykřikl jsem a rozběhl se za ní. Chytil jsem ji za ruku. Trhla sebou. „Co chcete?“ vykřikla. Zarazil jsem se. Díval se na mě stejně šedý obličej, jako byly obličeje těch druhých. Zhasnuté plamínky, šeď podzimu, uschlé květy, zatuchlost, mraky a mráz. V tváři strach.
„Promiňte.“ Byla jednou z davu. „Promiňte, spletl jsem se,“ řekl jsem zklamaně a skoro odevzdaně.
Dav zahučel. „Co jí chcete?! Vypadněte!“ zakřičel nějaký muž.
„Ne, promiňte,“ opakoval jsem. Byla mi zima a smutno. Pousmála se. Trochu ustrašeně, ale přece. Snad poznala, co cítím. „To nic, to se stane.“
Muž začal něco říkat. Nevnímal jsem ho. Říkal to jí a výrazně gestikuloval. Dav nás s mručením obcházel. Vypadli jsme z něho. Stali jsme se ostrůvkem.
Nechal jsem je tam. Rychle jsem se otočil a odešel.
8 názorů
Právě naopak, tento formát je k diskusi vhodný, ale je to na každém, zda chce diskutovat. Nakonec, když to beru podle sebe, moc mi při snaze o psaní povídek či miniatur pomohly i pouhé korektorské poznámky, jakékoli postřehy, a čím víc jich bylo, tím to pro mne bylo lépe.
Tvůj styl psaní má bezpochyby něco do sebe. Podle mě je škoda, že nikdy nic neopravíš. Svůj názor jsem napsala. Přeju ti hodně dobrých povídek.
Květoni, děkuji za výstižná slova, cítím z nich, že jsi se dostal na vlnu mých myšlenek, které jsem povídkou popisoval. Děkuji za to....
K3 a Gora, děkuji za Vaše komentáře. Vnímám je a snažím se z nich poučit. Byla by to s Vámi jistě plodná diskuze, ale tento formát k tomu není zcela vhodný. Tak přijměte mé díky...
Pokud přistoupím na autorův návrh, že tato podoba díla je chtěná, správná a ověřená, nebudu se korektorsky pitvat v detailech a hledat možné závady, stylistické nedotaženosti či gramatické chyby, tedy jestliže povídku přečtu na jeden nádech, zavřu oči a nechám na sebe působit, obestře mě podobný pocit, jaký zakouším při čtení knih Raye Bradburyho.
Autor si dal na vybudování husté a dusivé atmosféry skutečně záležet a jednotlivé dílky mrazivé mozaiky do sebe pečlivě skládá. Umí čtenáře držet v pochybnostech, jeho vyprávění v sobě nese napětí mimo jiné i pro precizní popis prostředí a líčení atmosféry, čímž člověka vrhá do neklidu i poté, co dílo již dočetl.
Povídka anebo spíš miniatura prozaická se mi zdá nedotažená - dlouhý, rozvláčný úvod, nadšeně obdivující krásku, potom vzruch ve zdánlivé identifikaci ženy - a poznaný omyl. Na začátku souhlasím s K3, také - že zarytě mlčeli je na ulici asi běžné...ani slova o šedi nejsou nijal originální a později se opakují... zarytě mlčeli a tvořili šeď. Nebylo by to špatné, ale často opakuješ slova, např. před koncem od Muž začal něco říkat... Říkal to jí... pak tím ostrůvkem je myšlen vypravěč, muž a žena?
Na tak malém prostoru je opravdu třeba vážit každé slovo...
Tip za sváteční /či spíš romantickou/ náladu.
Sade, ještě je potřeba víc sledovat slovosled. Třeba hned na začátku, ty první dvě věty by šly spojit, aby se ta slova neopakovala. Třeba takhle: Zahlédl jsem ji v davu, přestože byla ulice plná. /Posuď sám. Taky mě žarazila věta: Obloha byla plná umírajícího dne. Pršelo. Víš proč mě zarazila? Protože ve skutečnosti déšť přináší přírodě spíš znovuzrození a život. To mě jen tak napadlo, jako čtenáře, doufám, že ses neurazil. Ono na takové krátké ploše je potřeba vážit každé slůvko:).
Evženie Brambůrková
16. 12. 2021Zvláštní.