Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seGood night and good klick
Autor
Abakus
Good night and good klick
Biela a Čierna 6.4.2022
Kedysi dávno v dobe veľkých sálových počítačov som programovala. Ale až dnes som sa dozvedela, že existuje „bielaja a čornaja programma“. Netuším čo to je, ale Svetlana chcela ísť najskôr do Bruselu, tam im to vysvetliť, naprogramovať a živiť sa tým. A tak Svetlana v pravidelných intervaloch si nechávala odo mňa vysvetliť. kedy pôjde najbližší vlak do Viedne, Budapešti, niekam na kraj sveta. Kým ja som ochotne hľadala a vysvetľovala ďalšie a ďalšie spojenia, voľuntery okolo mňa sa bavili. Potom som už na to prišla aj ja. že je to moja „bielaja programma“ – upozornili ma na to.. A občas som ju vyčkávala a odhadovala som kedy sa asi zase zastaví, a kam ten vlak bude tentoraz.
Slovakija ili Slovenija
Sme malý štát, a boli sme malým štátom, aj keď sme boli Československo.
„Kuda mne idti?“ Väčšina starších bábušiek je bezradná na peróne a netušia kam by sa mali vrtnúť.
„Ste v Bratislave.“
„Eto Slovenija?“
Vyhľadala som spojenie do Ľubľany. Kamarátka jej poradila možno Slovinsko, ale mohlo to byť aj Slovensko. V strese a v strachu to nemusí byť vôbec jednoduché. Jej syn zostal v Charkove, v noci je v úkryte aj s manželkou a dieťaťom. Stará mama je sama opustená a na úteku. Nechce, alebo nemôže ísť do Nemecka, Anglicka, Rakúska.
Posadili sme ju na vlak do Ľubľany, ale nik z nás nevedel, či je to to správne rozhodnutie, a či by nemala radšej ostať niekde tu.
??
Zastavila sa pri našom stánku mladá žena a ukázala nám fotku na mobile dvoch starých ľudí – svojich rodičov. Ja zapriem aj svoje vlastné deti. Nepamätala som si, ale kolegovci voľunterci si pamätali.
„Kuda oni jechali?“
Pravdepodobne do Košíc, ale to už sme s takou istotou tvrdiť nemohli. Je to doba temna, ľudia sa strácajú a vďaka za mobily s presnými fotografiami.
Pravda sa ukladá
Dnes bola milá zostava, pribudla k nám mníška, ale keď som od nej chcela informáciu, že ak pošlem niekoho na Bottovu, či sa tam vyspí a naje, a bude to lepšie ako na hlavnej stanici, odpovedala že áno.
„Musí mníška hovoriť pravdu?“ pre istotu som si to overovala.
„To je otázkou svedomia,“ zaznela diplomatická odpoveď a ja som pochopila, že mníšky síce skladajú sľub chudoby, ale sľub pravdy medzi nimi nebude. Škoda, že nie je skautka. Tam je to na celý život, neobnovuje sa a pravda je súčasťou sľubu. No možno preto patrí k neobnoviteľným zdrojom.
„Ja som tam bola a je to lepšie než na stanici,“ po chvíli doložila. S váhaním som odnavigovala skupinku utečencov na bývalú autobusovú stanicu – uetečenecké prekladisko.
Bagety 2
Dostala som k nim školenie, dá sa na nich prežiť, ak je Iveta študentkou pochádzajúcou z hornej Oravy. Obracala bagety a usporiadala ich jedným smerom v prepravke.
„Aby nemali preležaniny...“
Klik sem, klik tam – posvätná štatistika
Občas sa snaží niekto do toho chaosu vniesť chaos ešte väčší. Čiže nestačí, ak sa zastaví výpravca stanice a spýta sa na počet Ukrajincov v čakárni. Niektorí dobrovoľníci nafasovali kliker, Niečo čo z dlhej chvíle zmačkneš a ono to počíta počet stisnutí. Stisla som zuby a povedala som, čo si o tom myslím.
Aby si niekto mohol viesť štatistiku a vykazovať činnosť. Fajn, ale tu sme všetci dobrovoľne a nik z nás za to nie je platený. Nevidím dôvod niečo mačkať v rukách. No dôvod by sa možno našiel. Rozmačkať autora týchto nápadov.
Tak ako som úspešne sabotovala nezmyselné štatistiky – z ktorých vlakov sa koľko Ukrajincov zastaví pri našom okienku? Koľko z nich zabudne vo vlaku čiernu bundu? Čo s Angličanom, ktorý si zabudne ruksak v električke, nešiel vlakom a podľa prízvuku nie je Ukrajinec a je z Edinburgu a napriek tomu sa zastaví pri našom stánku? /niekoľko matematických príkladov/
Teším sa na zajtra – kolega bude mať parkinsona a to si tá štatistická mašina príde na svoje.
Good night and good klick. Alebo spi sladko, štatistické jezuliatko.
9 názorů
Dievča z lesa - jednu bagetu by som ti aj poslala, ale nie do lesa! Myslím, že nie sú veľmi ekologické.
Andreina - je to ťažké pre nich, ale je to asi jediná možnosť ako sa nenechať zabiť a možno prežiť.
Na pocity veľmi nie je kedy - ľudia prichádzajú a ja hľadám najčastejšie vlakové spojenia, autobusy v Bratislave...Iba ma občas chytí drobný ciťák z toho, že robím niečo užitočné.
Minule som napiekla mafiny. Majú výhodu - rozdám a nakŕmim komu a koho ja chcem. Takže ušlo sa aj bezdomovkyni, aj keď som ju naháňala cez polku vestibulu. A pritom som zistila, že časť ľudí nemôže vajíčka, niekto je alergický na lepok, ďalšia je veganka...
Jsou jen dvě možnosti, prožívat všechny emoce s nešťastnými běženci a zbláznit se nebo otupět. Ne nebýt necitelným, ale dokázat se oprostit.
Nejhorší bylo, když přišli lidé, kteří nikdy svou vesnici neopustili. Byli pár kilometrů od domova, ale záchytný tábor u Dobroslavi bylo pro ně stejně neznámé prostředí jako povrch Měsíce. Nikdo si neuměl představit, jak se takoví lidé budou orientovat ozději v cizí zemi, kde se muví cizí řečí.
Je to hodně náročné. Slovensko nebo Slovinsko? Kde jsou naši rodiče? Hlavně bílý program!
Ahoj Annie a Alegna, keď sa nič nestane zaujímavé - teda keď prebieha proces dobre vyložili a dobre zložili, tak sa možno vrátim jedného dńa k ľúbostnej poézii, kvôli ktorej som sa sem zaregistrovala a myslela som si, že občas zosmolím nejakú báseň. To už snáď bude po vojne, kým zosmolím štvorveršie.
Musí to být těžké zorientovat se hlavně pro starší lidi, když se ocitnou v cizí zemi a pomáhat jim vyžaduje notnou dávku trpělivosti. Ráda jsem četla, ať tě neopustí nadhled.