Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte sePříliš vymodlená
Autor
malej_blazen
Táta umřel, je to už dávno
a ty si taky odešla, neřekla si kam.
Jen opustila´s tento svět, jako, když děcko náhle ustrne se úlekem.
Zvláštní však je, že díky tvé smrti,
jíž se náhle otevřela jizva vzpomínek,
které nemohu si pamatovat,
došel jsem postupně zas a znova k tátovi.
Oběsil se, je to už pár let,
a přesto, když jsme s bráchou po tvé smrti prohlíželi důležité dokumenty,
byla jeho fotka první, co jsem mezi všemi těmi papíry našel.
A kde? A co vlastně?
Málem bych zapomněl. Je to o tobě a taky o tátovi,
ke kterému ponáhlu, pocítil jsem trocha slitování a snad
i něco jako shovívavost.
Teď tu vedle mě stojíš na stole a v pytlíčku zlaté náušnice a prstýnky, které si už nikdo na sebe nevezme.
Nalepil jsem na urnu lísteček s úsměvem,
protože ses vždycky ráda smála, a hlavně ten můj dementní humor
mi zastírá, že je to tak, jak to je.
A takovou dobu mi trvalo, než konečně jsem mohl napsat tuhle báseň,
už mi to bylo divný, snad to bylo tou písničkou, co jsem složil
a nedošlo mi, že v momentě, kdy mi paní z pohřebního ústavu dá urnu do igelitky, všech těch dvacet jedna dní se završí v úplnosti, jako, když kdosi vystřelí.
A konečně můžu myslet na den tvého pohřbu.
Sešli jsme, tak jak jsme měli. Má rodina, babička a bráchova rodina a ty nejbližší kamarádky, které spěchaly z končin celého světa, aby tě ještě stihly. Bylo krásně – září, jak má být a nechali jsme ti zahrát ABBU. A i když to vím, že pohřeb není pro mrtvé, ostatně ani sis ho nepřála, tak musím říct, že ten tvůj byl fakt hezkej a ten pocit, všech, kteří přišli; nebýt na to jeden každý sám, byl skoro až v tom zářijovém slunci, které přibližuje věci a tolik dbá na detail, fyzicky hmatatelný.
Nebylo to s tebou jedoduché, měla si tak moc ráda, až nás to všechny dusilo!
Telefony, které začínaly obligátním: už dlouho si mi nezavolal! jsem přímo nesnášel a kolik bych za to dal, kdyby mi teď telefon zazvonil.
A taky se na tebe trochu zlobíme, protože si tu klidně ještě mohla být. Vojtovi už nezavaříš okurky, moji Janu mohla si poznat víc a babičku si opět předehnala, aby si ji zas a znova sebrala dědu. Jen a jen pro sebe.
Ptáci si sedají na dráty,
chystají se domů.
Kdo ví kam?
Ale přesně si to pamatuju: přímo nad polem, v té záplavě modři a oblaků, vznesli se vzhůru dva ptáci a já to najednou věděl, že si mrtvá.
A tvůj duch? Ten si poletuje, kde se mu zachce.
Koukám se do světla. Do listů, padají sem a tam, stejně jako před rokem a zase jako za rok. Pozoruji pavouka, který tká svoji síť, i když se právě bojí světla a já! A já cítím, tady všude tvoji přítomnost. Jako by si tu byla. Tolik jiné! oproti dědovi, který, když umřel, tolik jsem chtěl zahlédnout, byť jen jediný záblesk symbolu, že tu ještě je. A o tobě to vím, že tu všude seš a snad jsem to ani nechtěl. A snad je mi to i jedno, jestli je to vůbec pravda.
Umřela si prvního září ráno na chalupě. Ještě jsme si psali. A pak už si jen představuju: Jak sedíš a koukáš do té chodby ven. Najednou se zužuje a možná zalévá světlem, ostatně bylo to pěkné ráno, tak proč by přes verandu nemohlo zazářit slunce. A jak se chodba zužuje, přes prchající vzpomínky, tobě se únavou zavírají oči, asi se ti chtělo spát a hlavu sis opřela o zeď.
A tak tě taky brácha o dva dny později našel.
Mami, všichni jsme to věděli,
že tě tak jednou najdeme.
Na chalupě.
Sedět na záchodě.
S hlavou opřenou.
A očima zavřenýma.
A klidným výrazem, vědoma
si, když už se konečně jednou netrápíš,
že nemůžeš usnout.
8 názorů
Moc hezky napsáno! Líbí se mi to hraní se slůvky. To hození myšLenek na "papír "...
malej_blazen
23. 09. 2022Utgard-loki: a?
Pro mě je to zpověď s duší. Vyjádření nevysloveného, co se usadilo vevnitř a jednou muselo ven.
Nevím, kde je pravda. Je to jen můj pocit z těchto řádků. A přes tu všechnu bolest je to krásné.
Radovan Jiří Voříšek
22. 09. 2022velmi citlivé, niterné a bolestivé